Ekoilu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja clarice
  • Aloitettu Aloitettu
olen todistanut omin silmin, kun taloyhtiömme hienosti merkityt kierrätyslaatikot tyhjennettiin kaikki samaan Lassila&Tikanojan autoon. Sinne meni biojätteet, sekajätteet ja muut. Ei paljon innosta rukkailla kaikkea erikseen hienosti pienessä tilassa, kun samaan paikkaan ne näköjään päätyvät :jahas:

olen todistanut omin silmin, kun taloyhtiömme hienosti merkityt kierrätyslaatikot tyhjennettiin kaikki samaan Lassila&Tikanojan autoon. Sinne meni biojätteet, sekajätteet ja muut. Ei paljon innosta rukkailla kaikkea erikseen hienosti pienessä tilassa, kun samaan paikkaan ne näköjään päätyvät :jahas:

Mä oon kans nähny saman tilanteen :jahas:
Luin kaupunki-lehdestä kun joku oli tästä asiasta kirjoittanut että miksi lajitella jätteet, jos ne menevät kuitenki sekaisin. Lehteen vastasi L&T: Autoissamme on lajittelu lokerot, johon jätteet kipataan...
Viitsiikö tuohon luottaa..

Ympäristöasiat kiinnostaa täälläkin yhä enemmän, itelleni perusjuttuja ovat:
-Jätteiden kierrätys
-julkiset/pyöräily
-sähkölaitteet ja valot pois päältä, kun eivät ole käytössä
-vettä ei läträtä
-lähi- ja luomuruoka (Tässä haluaisin skarpata enemmän, mutta budjetti meinaa pistää vastaan.)
-Vaatteissa, laukuissa ja kengissä pyrin satsaamaan laadukkaisiin peruskappaleisiin, jotka kestävät käyttöä ja joita kehtaa käyttää vielä seuraavallakin "sesongilla". Täytyy kyllä tunnustaa, että omaan hieman shoppailuholistin vikaa ja hemmottelen itseäni ostamalla pieniä turhakkeita :nolo:

Mitkäs kosmetiikka-merkit ovat eniten ekoa tai eläimillä testaamattomia? The bodyshop? Itse pidän lumenen tuotteista, onko se kuinka hyvä vaihtoehto? Ainakin kotimainen. Entäs tietääkö kukaan mitään laadukkaita luontaiskosmetiikkamerkkejä? Ne kiinnostaisi jo ihan herkän ihon vuoksi.

Mäkin olen miettinyt eko meikkejä, mutta eikös nykyään kaikki ala oleen eläimillä testaamattomia, mutta mistäs senkin tietää..
Muistan katsoneeni telkkarista jotain ohjelmaa ja siinä esiteltiin luomivärejä/muita meikkejä jotka oli täysin kierrätettävissä, rasiat oli kierrätyspahvista jne. mutta en kuollaksenikaan muista mikä se merkki oli :jahas:

http://www.thebodyshop.fi/tuotteet.shtml täällä tietoa body shopin tuotteista.

En ole koskaan, paitsi ihan hippiteininä, ollut tosissani mitenkään innoissa ekoasioista, mutta jotenkin ne tietyt valinnat ovat osa arkea ja omaa persoonaa. En todellakaan pidä itseäni minään aktivistina, mutta mm. tällaista tulee hommailtua:
- kuljen liki kaikki matkat julkisilla tai pyörällä enkä aio ostaa itselleni autoa
- lajittelen seka-, bio- ja kartonkijätteen sekä lasin ja metallin, kiitos taloyhtiön jätekatoksen
- kosmetiikkaa käytän muutenkin vähän, mutta alennuksia lukuun ottamatta ostan omani Body Shopista
- kaupassa aina reppu ja/tai kangaskassi, joita kuljetan mukana myös ostosmatkoilla, ja jos kassin tarvetta ilmenee, yleensä biomuovikassi
- periaatteessa yritän suosia suomalaista, mutta tällä hetkellä talous on niin tiukalla, että usein pyrin valitsemaan vain edullisimman vaihtoehdon
- lihaa syön vähän, mutta tämäkin on enemmän tottumiskysymys, ja maitotuotteita toki menee

Ehkä tärkeimpänä on kuitenkin se, että yritän aika tarkkaan miettiä, mitä oikeasti tarvitsen. Shoppailemassa en käy ikinä :) ja vaateostoksillakin vain pari kertaa vuodessa. Tosin tärkeämpi motivaattori tähänkin on ehkä oman talouden tiukkuus eikä pelkkä periaate. Siltikin olen sitä mieltä, että kulutus ei saa olla ihmisen tärkein mielihyvän lähde, ja eikös se ole aika periaatteellista? Lisäksi mies kyllä torpedoi noita ylempänä mainittuja kohtia jonkin verran käyttämällä paljon autoa ja läträämällä suihkussa minuuttikaupalla, mutta nekin ovat lopulta aika pieniä juttuja kokonaisuudessa, jossa väitän, että taloutemme on melko vähäkulutuksinen.

Mitkäs kosmetiikka-merkit ovat eniten ekoa tai eläimillä testaamattomia? The bodyshop? Itse pidän lumenen tuotteista, onko se kuinka hyvä vaihtoehto? Ainakin kotimainen. Entäs tietääkö kukaan mitään laadukkaita luontaiskosmetiikkamerkkejä? Ne kiinnostaisi jo ihan herkän ihon vuoksi.

Suosittelen lämpimästi Dr Hauschkan ja Weledan kosmetiikkaa. Todella laadukkaita sarjoja molemmat. Tehty luontaisista raaka-aineista eikä sisällä mineraaliöljyjä (pahinta iholle) sekä synteettisiä säilöntäaineita ja hajusteita. Kaikki raaka-aineet ovat kasviperäisiä eikä tuotteita ole testattu eläinkokeilla. Asiantuntevaa opastusta saa näitä tuotteita myyvistä terveyskaupoista. ;)
Bodyshopista tiedän sen että niitten tuotteissa taitaa olla mineraaliöljyjä. Lumenen kosmetiikka on yksi allergisoivimmista joten niitä ei kannata ihollensa laittaa.

Yritän koko ajan parantaa omaa elämääni ekologisempaan suuntaan mutta ainahan sitä on kompastuskiviä :rolleyes: (kuten kuuma suihku).

Kuitenkin jotain:

- Kierrätän.
- Ostan "kauneustuotteeni" Body Shopist (parempiakin varmasti olisi mutta olen niin tottunut ja mieltynyt edellä mainittuun).
- Käytän mahdollisimman vähän sähköä, irrotan töpselit yöksi ja silloin kun lähden pois kotoa, talvella istun illat kynttilänvalossa jne.
- Ostan ruuan aina kun mahdollista luomuna, ainut liha pöydässä on kalkkunaleike ja tonnikala.
- En käytä autoa, kuljen lyhyet alta 10km matkat pyörällä ja muutoin käytän julkisia.
- En osta muovipusseja, käytän omaa kangaskassia ostoksia tehdessä.
- Yritän rajoittaa sen suihkussa lorvimisen alle viiteen minuuttiin.
- Yritän ostaa ruokia joissa on mahdollisimman vähän pakkausmateriaalia yms.
- Kirppariostokset ja omien vaatteiden/tavaroiden myyminen kirpparilla.
- Valutettua vettä ei heitetä hukkaan vaan se viedään esim. kukille.
jne.

Pienillä keinoilla sitä yrittää pieni ihminen maailmaansa vaikuttaa.

Mistä lähteestä tämä tieto on?

Erittäin monelta asiakkaalta tullut sellaista palautetta sekä Dr Hauschkan kouluttajalta joka on asiantuntija luontaiskosmetiikan puolella.

Huvittavaa että joitakin merkkejä mainostetaan luontaiskosmetiikkana jos niihin on lisätty esim. tyrniä tai mustaherukkaa. Totuus on kaukana siitä. Luontaiskosmetiikalla on todella tiukat laatukriteerit joita harva kosmetiikkamerkki läpäisee.
Ei tarvi kun kattoo Lumenen tuotteiden INCI-luetteloa niin löytyy paljon allergisoivia ja synteettisiä ainesosia mitkä on kaukana luonnosta.

Omia ekoiluja:

- vegaanius
- ekologisten ja hyvin biohajoavien pesuaineiden ja kosmetiikan käyttö ja ostaminen täyttöpulloihin
- ompelen kierrätyskankaista vaatteitani, korjaan vanhoja
- käytän kestopusseja esim. tomaattiostoksilla ym. (ommeltu vanhoista verhoista :D )
- ostan mahdollisimman paljon kotimaista, lähiruokaa, luomua ja ekologisesti pakattua
- kierrätän paperin, metallin, lasin, kartongin jne.
- kasvatan itse ituja ja versoja
- kirppiksillä asioin, vältän ostoskeskuksia ym
- en omista autoa
- käytän mahd. paljon yhteisiä tavaroita, taloyhtiön pesukonetta jne
- säästän sähköä ja vettä, ja meille tulee tuulisähkö (ei edes tule kalliimmaksi juuri kuin tavallinen!)
- ai niin, ja käytän kuukuppia ja kestositeitä :)

Nautin siitä, miten paljon luovuutta voi käyttää "ekoilussa", kun asettaa tavoitteita :haart:

- kommuuniasuminen
- vegaaninen kuluttaminen niin pitkälle kuin mahdollista ja luontevaa (ruoka jne.)
- luomun suosiminen niin paljon kuin mahdollista; ruokapiiri
- järjestöhommelit (Olen siis mukana järjestöissä, jotka jollain muotoa yrittävät vaikuttaa, että maailmasta tulisi parempi paikka.)
- pyöräily, julkiset ja liftaus
- muovipussien välttäminen esim. kestohedelmäpussit
- jotain tulee dyykkailtua
- luomu- tai kestositeiden suosiminen
- ekosähkö
- turha vedellä lutraaminen vähentynyt; vielä voisi vähentää
- mahd. paljon sähkölaitteet pois valmiustilasta. Tässä on vielä huimasti parannettavaa.
- koko ajan ei osteta uusia vaatteita; toisten vanhat vaatteet <3
- pyrkimys satsata laatuun
- kosmetiikka luonnonkosmetiikkaa suurimmaksi osaksi
- kierrätys; kämppis opetti, että jugupurkkien kannet voi pistää metalliin :)
- olen aloittelemassa itujen kasvattamista
- pesuaineet ym. Ruohiksesta; jonkin verran myös täyttöpulloilua

Ekoilu on kivaa. Aina on parantamisen varaa, mutta pitää muistaa pitää järki kädessä. Kaikkeen ei pysty, mutta paljon voi tehdä :)

Viimeksi muokattu:
Angelo, no ei se mikään aivan järjettömän vanha asia olekaan vielä. Siitä uutisoitiin kyllä lehdissä silloin kun tuo ostotapahtuma kävi.

Mun ekoilut on tässä:

-Kierrätys (vaatteet, maitotölkit, biojäte, paperi, metalli, lasi)
-kangaskassien käyttö (pääsääntöisesti) kun asioidaan kaupassa
-turhuuksien jättäminen kauppaan (säästää muuten mukavasti rahaa)
-esim ruokaa ostetaan vain sen verran kuin sitä syödään
-työmatkat bussilla
-sähkön käyttöä pyrin hillitsemään alentamalla huonelämpötilaa (~20 astetta) ja sulkemalla tietokoneen silloin kun sitä ei käytetä

Vaikeinta on tehdä valintoja kosmetiikan suhteen. Kun samaan aikaan haluaa parasta itselleen, mutta sitten parasta myös muiden suhteen (ympäristö, koe-eläimet...). Ostan osan tuotteista bodyshopista ja osan muualta. Osa on ekologisemmin tuotettua ku toinen osa. Eniten harmittaa se, kun kaikkea pitää aina kokeilla ennenkuin voi tietää mikä on omalle iholle paras tuote ja se kokeileminen on aina kaikista kalleinta. Ennen mulla kertyi aina kaikkea purkkia joka nurkkaan, kun tuli aina ostettuu uusia ennenkuin vanhat oli lopussa, mut sit ku sai uuden ni vanhoja ei enää käyttänykkää loppuun. Tästä oon kyllä jo päässy enimmäkseen eroon.

-ei omaa autoa, kävelen tai pyöräilen
-en syö punaista lihaa enkä kanaa (vain koulussa), sen sijaan syön luomupapuja, soijaa ja linssejä
-ostan vähän tavaraa (kun ei ole rahaa ostaa enempää :rolleyes:)
-aina kun käyn Ruohonjuuressa ostelen pesuaineita yms.

Vielä on parantamisen varaa mutta kyllä se tästä :)

anix, ruohonjuuressa on hyvä meikkivalikoima. ruohiksia on siis hesassa, tampereella ja turussa. käytän luonnonkosmetiikkaa sekä eläinkokeettomuuden, ympäristön ja oman terveyden takia. Jo vähän aikaa olen yrittänyt kiinnittää huomiota, etten osta juttuja, joissa on SLS:ää (sodium laurenth/layrun sulfat), koska se tekee ihoa läpäisevämmäksi :(

Tällä viikolla huomasin, että ainakin Turun Puhakassa (K-kauppa) saa hedelmiä hajoavaan biomuovipussiin. Tosin muovipussi maksaa 10 snt. Monet hedelmät kuten banaanit on tullut jo pitkään ostettua ilman bussia. Mulla on Ruohiksesta ostettu kaks kestohedelmäpussia. Itse ompelemalla saa edullisemmin - vanhat kankaat vain käyttöön! :)

Viime aikoina elämässä on enemmän painottunut ekoilu, vaikka olen ollut ekotietoinen jo vuosia. Jos tulee puhetta omista elämänvalinnoista (tyyliin vegaaninen ruokavalio), nykyisin tulee puhuttua enemmän ympäristö- kuin eläinoikeusjutuista, vaikka ko. asiat ovat henkilökohtaisesti tärkeitä. Vaikka en pyrkisikään veganismiin, en varmaan tällä hetkellä ostaisi silti juustoa. Mut niin, nää ekohommelit ovat aika mutkikkaita tavallaan ja aina on uutta opittavaa. Se uuden oppiminen on on yksi niistä kiinnostavista jutuista, vaikka vähän se vihlaisee, kun tajuaa, että olinpas pölö ja ostin tuota...

Suosittelen ruokapiirejä. Sitä kautta saa keskimäärin puhtaampaa ja ympäristöystävälisempää ruokaa, sillä usein ruokapiireissä (tai ainakin tietämissäni) painopiste on luomu- ja lähiruuassa. Kukkarokin kiittää :)

anix, ruohonjuuressa on hyvä meikkivalikoima. ruohiksia on siis hesassa, tampereella ja turussa. käytän luonnonkosmetiikkaa sekä eläinkokeettomuuden, ympäristön ja oman terveyden takia. Jo vähän aikaa olen yrittänyt kiinnittää huomiota, etten osta juttuja, joissa on SLS:ää (sodium laurenth/layrun sulfat), koska se tekee ihoa läpäisevämmäksi :(

Meikit ei oo mun huolenaihe, koska käytän niitä niin kovin vähän. Yhtä toimivia (lue: sopivia) puhdistus- ja kosteutusaineita taas on vaikea löytää (haluan tietysti, että niillä on samat vaikutukset, kuin vähemmän ekologisesti tuotetuilla kanssasisarillaan). Huonointa niissä luonnontuotteissa on se, että ei löydy kosmetologia, jonka luona käymällä saisi kerralla tietää mitkä niistä sopii itselle ja mitkä ei. Kokeilemalla eri vaihtoehdot läpi, menee aivan liikaa aikaa ja rahaa ja jokaisesta virhekokeilusta se ihokin kärsii. Ruohonjuuri on minulle kyllä tuttu liike, kestovaippoja ja astianpesukoneaineita on sieltä tullut ostettua jonkun verran.

Mulla on kangaskassi kyllä kauppakassina, mutta ilman muovipusseja ei tunnu pärjäävän, koska niitä tarvitsee roskapusseiksi. Vai millä tuon sitten korvaisi? Laitatteko te roskat suoraan vaan sankoon ilman sitä pussia ja käytte sit vaan tyhjentää sen sangon?

Back
Ylös Bottom