Ekoilu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja clarice
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on kangaskassi kyllä kauppakassina, mutta ilman muovipusseja ei tunnu pärjäävän, koska niitä tarvitsee roskapusseiksi. Vai millä tuon sitten korvaisi? Laitatteko te roskat suoraan vaan sankoon ilman sitä pussia ja käytte sit vaan tyhjentää sen sangon?

Ainakin k-kaupoista saa kierrätysmuovista tehtyjä muovipusseja, ne nyt on ainakin vähän parempi vaihtoehto... Tai sit käyttää ihan biojätepusseja, ne ainakin maatuu.

Mahtavaa miten paljon mimmit ekoilee!! Mä olen kans kantanu huolta ja varsinkin kun on kaks omaa lasta niin tulee ajateltua asiaa enemmän ja eri vinkkelistä ku esim viis vuotta sitten...
Näin teemme:
-jätteiden lajittelu (paperit, pahvit, lasi, metalli, paristot, bio, energia)
-koulumatkat bussilla 50 km suunta
-kävellen kauppaan lapset kärryissä
-kuopuksella kestovaipat päivisin (myös hoitotäti suostuu käyttään niitä hänellä!)
-huoneiston sisälämpötila n.19
-kirppikset, UFF
-mahdollisimman paljon kotimaista ruokaa ja itse tehden..
-ei turhaa autolla ajelua, isäntäkin nappaa kiltisti fillarin ku töihin lähtee ;)

Näin. Tosiaan paljon voisi vielä tehdä enemmän. Tännehän vois laittaa hyviä ekovinkkejä?

Kas niitä ekovinkkejä?

Ekovinkki ja vielä enemmän säästövinkki on tehdä paljon ruokaa kerralla. Oon alkanut keittää seitania (vehnäproteiinia) kerralla jopa viikon annoksia, säilyvät ihmeen hyvin. Ei tarvitse kokkailla koko aikaa, eikä tule ostettua pikaprotskuina niin paljon kalliita soijajuguja ja muita :) Tietty säästää ympäristöä muutenkin ostaa aineet kuivina ja tiiviinä, niin ei vettä tarvii kärrätä niin paljon ympäri maailmaa.

Itse viljely kesäisin maalla, vihreiden kuivaaminen ja talvella liotus ruuaksi - ei tarvii pakastaa niin paljon.

Kuukautiskuppia en voi tarpeeksi ylistää, oikea ihanuus kaikessa helppoudessaan (ja rahansäästössä taas)!

Luomuruokapiirin kautta saa lähi- ja luomuruokaa helposti :) Aika monella yliopistolla on oma!

Jos nyt ihan on omistautunut, niin vapaaehtoistyötä riittää aina! Tulee tehtyä varsinkin sillon, kun maailmantuska on maksimissaan :D

Seitan on ihan kuninkuutta - samoin järjestöhommelit sopivassa mittakaavassa.

Sitten aivan mahtava juttu: kauratyyny. Jos on jumitusta tai kipuja, kannattaa kokeilla kauratyynyä ensiapuna.

- Kierrätetään mahdollisimman paljon (paperit, tölkit, patterit, ongelmajätteet, pahvit, biojäte)

- Kestovaipat käytössä yötäpäivää. Ovat yhden koon vaippoja, joten pitäisi selvitä samoilla vaipoilla koko vaippaikä.

- Kuukuppi. Oli ihan kamalaa, kun joutui synnytyksen jälkeen käyttää siteitä.

- Soseet teen pääasiallisesti itse.

- Sähkönsäästöviikot päällä nonstoppina.

- Pelkästään energialamppuja käytössä.

- Kierrättäminen ja jätteen synnyn ehkäisy.

- Lihansyöntiä koitan vähentää entisestään (syön lihaa 1-2 kertaa viikossa).

- Sähköisten laskujen ja nettipostin suosiminen.

- Käytetyt kirjekuoret toimivat muistilappuina.

Mitä tulee suomalaisen suosimiseen ja ekotuotteisiin niin ne eivät aina ole se paras ratkaisu. Esimerkiksi muovipussi on ekologisempi kuin kangaskassi, jos muovipussia käyttää useamman kerran. Kotimaiset tomaatit talvella kuormittaa luontoa enemmän kuin ulkomailta tuodut vaihtoehdot.

-sähkölaitteet laitetaan kunnolla pois päältä, esim. telkkaria ei jätetä valmiustilaan, digiboksi sammutetaan iltaisin ja tietokoneessa myös näyttö laitetaan pois päältä

Muutettiin vuosi sitten ja saatiin nyt sähköyhtiöltä tasauslasku. Uudessa kämpässä eroa vanhaan:
-sauna
-pyykkikone
-yksi kattovalaisin vähemmän
-uusi hella ja jääkaappi-pakastin (vanhassa oli muutaman vuoden vanhat)

Odotin, että sähkölasku on erityisesti saunan takia selvästi suurempi kuin ennen, ja meinasin saada sydärin, kun lasku oli vajaat 100kwh VÄHEMMÄN kuin entisessä kämpässä. Huomattavaa myös oli, että netistä löytämän laskurin mukaan kulutamme ~1000kwh vuodessa vähemmän kuin laskurin antama oletusarvo (toteutunut kulutus 1745kwh). Molemmissa kämpissä kuitenkin telkkari, digiboksi, viritinvahvistin ja DVD-soitin, tietsikka (ei kyllä juuri käytössä) ja stereot.

Millaisia sähkölaskuja muilla on?

Mitä tulee suomalaisen suosimiseen ja ekotuotteisiin niin ne eivät aina ole se paras ratkaisu. Esimerkiksi muovipussi on ekologisempi kuin kangaskassi, jos muovipussia käyttää useamman kerran. Kotimaiset tomaatit talvella kuormittaa luontoa enemmän kuin ulkomailta tuodut vaihtoehdot.

Totta, kuljettaminen ei ole itsestäänselvä pahis, vesiteitse kuljettaminen ei kuluta niin paljon, että kumoaisi muun tuottamisen ilmastotekijöitä. Kaikille lienee tuttu esimerkki soijan kuljettaminen ulkomailta vs. sen "upean kotimaisen hyvislihan tai -maidon" syöminen, kun eläinperäisten tuotteiden ympäristövaikutuksetkin on mitä on. Ulkomaisessa (luomussa) on sekin puoli usein, että tuotteliaammilla seuduilla satomäärät/ha voi olla niin rajusti isommat ku meillä, että se pitää jo ottaa mukaan laskuissa.

Tomaatit taas - talvella kannattaa tottakai syödä kotimaisia juureksia tomaattien sijaan. Tai jos välttämättä tomskuja haluaa syödä, niin sit ostaa ulkomaista luomua :D Kangaskassit kannattaakin tehdä kierrätysmatskusta, sama kangas voi palvella hyvin ensin paitana, sitten toisena paitana ja vielä rakastettuna laukkuna :D

Sähkölaskuista - meille tulee tuulisähkö, mut tässä kämpässä on jotain tosi hämärää sähkökytkentöjen kanssa. On useampi kattolampun paikka, joita "ei saa käyttää", koska ne on jotenkin väärin tehtyjä. Lisäksi aika moni sähkölaite on kärähtänyt, ja ukkosella pistorasiat lyö salamaa... En tiiä mitn näistä sähköliitäntäasioista, mutta viimenen lasku sai kyl jo ajattelemaan, ettei tässä kaikki ole ok...

Aikaisempi kulutus oli ollu 1500 paikeilla, ja sit viime talvena posahti joku lämmityssysteemi eikä lattialämmöt toimineet yhtään. Ne korjattiin silleen, että toimivat edes välillä, mutta saatiin viimekertainen lasku ja mitä hittoa - uusi vuosiarvio joku 3000 kWh!! Ja tämä on saunaton kaksio, jossa energiansäästölamput, koneet pois päältä aina kun ei käyttöä ja niin edespäin. Muutto on mielessä, kun en ole saanut ketään kiinni sähköfirmaltakaan, joka osais valaista, mistä tää voi johtua.

Mulle tuli uutena ekovinkkinä kaverilta tällainen kuin pesupähkinä. Eli ideana on käyttää pesu- ja huuhteluaineen korvikkeena pussiin laitettavia pähkinöitä, joka laitetaan sitten vaatteiden sekaan pesukoneeseen. Piti mielenkiinnosta testata itsekin ja nuo on kyllä yllättävän hyviä. Saattoi jättää huuhteluaineenkin kokonaan pois, kun noita käyttäessä ei tuu vaatteisiin sitä kovuutta mitä pesuaineen kanssa usein tulee. Halpojakin vielä. 15e maksaa vuoden pähkinät. :)

Lisätietoja löytää vaikka täältä:
http://www.biona.tv/Suomi/pesupahkina.html

Kuluttajalehden (4/2008) testissä pesupähkinöiden todettiin olevan yhtä tyhjän kanssa. Itse haluan ainakin pyykkini tulevan puhtaaksi. Ekologista pyykinpesua on täydet koneelliset, ei liikaa pesuainetta, ei suotta liian korkeaa pesulämpötilaa, jne. Kaikkia vaatteita ei tarvitse aina pestä, vaan tuulettaminen ja harjaaminen voi riittää. Kova linkous ja kuivausrumpu kuluttaa vaatteita. Itse en omista kuivaurumpua enkä huuhteluainetta, minusta ne ovat turhaa energianhukkaa ja jätettä. Pesupähkinöiden sijaan suosittelen valitsemaan Ecoveria tai Elokuun pesuaineita (täyttöpalvelu) ja ennenkaikkea annostelemaan pesuainetta oikein.

Kyllä mä olen kuullut monelta hyvää palautetta pesupähkinöistä ja ajattelinkin kokeilla, ovatko toimivia.

Kyllä mä olen kuullut monelta hyvää palautetta pesupähkinöistä ja ajattelinkin kokeilla, ovatko toimivia.

Noi on oikeesti tosi hyviä. Ei "koveta" pyykkiä vaan vaatteista tulee ihanan pehmeitä. Vaatteet ei nukkaannu eikä värit kulu pesussa. Jos pyykkeihin haluaa hyvää tuoksua voi huuhteluainelokeroon tiputtaa muutaman tipan jotain mieleistä eteeristä öljyä. Itse oon laittanu mandariinia ja laventelia.

Mulla ainakin on hyviä kokemuksia pesupähkinöistä! Omasta mielestäni tulee raikkaampaa pyykkiä kuin perinteisillä pulvereilla. Kun on pessy pitkään pähkinöillä, tuntuu pulveripesty pyykki tunkkaiselta. Puhumattakaan huuhteluaineiden hajuista.

Itse tykkään enemmän nestemäisistä pesuaineista, sillä ne huuhtoutuvat yleensä paremmin pois pyykistä kuin pulverit. Pyykin raikkauteen vaikuttaa myös se, miten kuivatat - väljästi ja ilmavasti, eikä ikinä kaappiin nihkeänä.

Mää oon kanssa käyttäny pesupähkinöitä hyvällä menestyksellä. Ihan samoin on tullut täysin puhtaaksi pyykit kuin ennenkin. Pesupähkinät oli hyvä valinta vauvapyykille (kestovaipat ja lastenvaatteet), tietää ettei jää mitään allergisoivia aineita, eikä taatusti ole kuituja tukkivia aineita (=imukyky vaipoissa säilyy hyvänä). Parasta oli se raikkaus, en nimittäin pidä siitä, että pyykit tuoksuvat pesu/huuhteluaineelle.

Kuluttajalehden (4/2008) testissä pesupähkinöiden todettiin olevan yhtä tyhjän kanssa.

Kävin Kuluttaja-lehden sivuilla toiveena lukea ko. juttu, mutta siellä näkee vain juttujen introtekstit. Tuo pesupähkinäjuttu koskee introtekstin mukaan pesupähkinää hiustenpesuaineena.

Mä olen myös kuullut kehuja pesupähkinästä pyykinpesuaineena.

Täytyy kyllä munkin kehua noita pesupähkinöitä. Vaatteet eivät haisseet pesuaineelle ja olivat pehmeitä. Eikä jää kamalia muovikippoja, kun pähkinät ostaa pahvilaatikoissa.
Jostain tosin kuulin, että muovi olisi parempi, ajatellen jatkokäyttöä, mutta muovin keräyspisteitä on vaan niin vähän verrattuna pahvin ja paperin keräykseen. Mulla tulee kierrätyksestä vähän ahistunut olo, varsinkin tuon muovin suhteen. Meillä on sen verran vähän tilaa keittiössä, ettei voi tehdä kovin suurta paikkaa kierrättämiselle. Joka sitten johtaa siihen, että muovi menee sekajätteeseen. (puhumattakaan siitä, ettei puoliskoa voisi vähempää kiinnostaa kierrätys)
Tässä ketjussa viitattiinkin aiemmin asiaan, mikä on vaivannut mua pitkään. Onko roskapussit välttämättömiä? Eikös ne roskat kuitenkin kipata sinne autoon ja murskata, joilloin pussit varmaan hajoaisivat. Jos sitä vaan heittäisi roskat sinne astiaan ja veisi asuintilaa pilaavat muovipussit keräyspisteeseen, heti kun sellaisen löytää.

Esta, tuo muovinkierrätyshän riippuu paljon myös alueesta. Esimerkiksi Jyväskylässä ei edes kerätä erikseen energiajätettä, vaan pelkästään sekajäte muiden erotteluiden lisäksi.

Suositut

Back
Ylös Bottom