Ekoilu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja clarice
  • Aloitettu Aloitettu
Meillä aloitetaan taloyhtiössä keräämään energiajae erikseen tällä viikolla, huuhtelin jo viikonloppuna ihan innoissani Ehram-purkkeja. Sekajätettä tulee tuon jälkeen todella vähän kun olen jo aikaisemmin lajitellut biojätteen, kartongit, paperin, lasin ja metallin. Yleisesti ottaen olen aika valikoiva ekoilija. Teen asioita jotka ovat minulle helppoja ja/tai taloudellisesti kannattavia. Käytän julkisia, pidän asunnon mahdollisimman viileänä, en pidä ylimääräisiä valoja päällä, kierrätän, ruokaostoksilla käytän reppua/kangaskassia jne. Sekä veden että sähkön tasauslaskutuksessa tulee palautusta. Toisaalta taas saunon yksin sähkösaunassa, syön paljon lihaa enkä aio tinkiä lentomatkustamisesta.

Täytyy kyllä munkin kehua noita pesupähkinöitä. [ ] Onko roskapussit välttämättömiä? Eikös ne roskat kuitenkin kipata sinne autoon ja murskata, joilloin pussit varmaan hajoaisivat. Jos sitä vaan heittäisi roskat sinne astiaan ja veisi asuintilaa pilaavat muovipussit keräyspisteeseen, heti kun sellaisen löytää.

Mäkin oon kuullut perupähkinöistä hyvää, tosin kaverin napero sai jotain allergisia reaktioita pähkinöillä pestyistä kestovaipoista.

Sekajätteitä ei ole tarkoitus kipata roska-astiaan ilman pussia, koska roska-astia likaantuu. Kuulostaa oudolta, mutta meidänkin yhtiössä roska-astiat pestään itse, niin toivon että naapurit ymmärtävät käyttää pussia ja sulkea pussin tiukasti.

Ja kaikille kierrätystä vastustaville voisi kertoa, että ainakin pahvi&paperi tyhjennetään ilmaiseksi (Jyväskylässä, mutta luulisin että muuallakin), joten maksua menee vain sekajätteistä (en tiedä lasista ja metallista). Mitä vähemmän sekajätettä, sen vähemmän jätemaksuja.

Pyykki pähkinät tilattu ja testattu! Voin sanoa että on hyviä, pyykit on kivemman tuntuisia eikä haise "pesuaineelle"vaan puhtaan raikkaille, vähän kuin ois ulkona kuivannu vaatteet.

Seuraavaksi ajattelin ehkä hankkia perkolaattorin
nor2399_nm.jpg

Ajattelin että se säästää luontoa sen verran mun kohdalla, ettei tarvi suodatinpusseja ostella :)

-kierrätän
-kompostoin
-säästän sähköä, välillä ihmetellään et onks meillä ketään kotona, kun harvemmin on valoja päällä :D
-säästän vettä, en lotraa yhtään ylimääräistä

Parantamisen varaa
-turhaa autoilua paljon, fillarilla täytys kulkea :D

Mäkin oon kuullut perupähkinöistä hyvää, tosin kaverin napero sai jotain allergisia reaktioita pähkinöillä pestyistä kestovaipoista.
Pähkinäallergikot voi kuulemma pesupähkinöistä saada oireita, mutta muuten ei pitäis olla ongemaa. Kaverin naperolta (ei sama kuin yllä :)) katos ihottuma kokonaan kun mammansa siirtyi pesupähkinöihin, tavallinen pesuaine aiheutti hirveitä iho-ongelmia.

Ekopyykkäystä olen kokeillut pesupähkinöiden lisäksi korvaamalla tahranpoistoaineen sappisaippualla ja huuhteluaineen etikalla, melko satunnaisesti tosin. Ihan hyvin tuntuisivat toimivan.

Hämmennetään nyt tätä vielä. Päivän Hesari Hinta&Laatu: "Ekopesuaineet eivät irrottaneet tahroja". Marttaliitto testasi mm. pesupähkinät ja ekopallon... Suht kuumottavaa uuden Rosenlewin omistajana myös tieto, että "pesupähkinöistä jäi koneeseen muruja, vaikka pähkinät olivat pesupussissa ohjeen mukaan".

Edelliseen viitaten, ei se testin "tavallinen" pesuaine ei myöskään puhdistanut paitaa täysin ja kuten useimpien, ellei kaikkien pesuaineiden kyljessä lue: "kaikki tahrat eivät välttämättä lähde ilman esikäsittelyä".
Testissä huomioitiin myös pyykin pehmeys. Tavallinen pesuaine testin mukaan kovetti paidan ikävästi.
Itse siirryin tuohon testissä mainittuun pesupalloihin, mitkä löytyvät mm. Stockalta. Pyykkiin ei jää teollista hajua ja pysyy pehmeänä. Pesupallojen mukana tule pieni tuubi tahrankäsittelyainetta, joka ainakin näin kokeilujeni jälkeen oli ihan toimivaa.
Sitten vinkkiä: jos nuo pesupähkinät uhkaa tulla pussista pois, niin nehän voi laittaa sellaiseen pesupussiin, missä yleensä pestäisiin sukkahousuja ja muita herkempiä vaatteita. Mun oma pesupussi on vetoketjullinen.

Mää pidän pesupähkinöitä vanhan sukan sisällä. Sukan suu solmuun, niin ei varmana lähde palaset minnekään. Pesupähkinää saa myös jauheena, tosin sen käyttö on mielestäni vaikeata, koska alle 60 asteen pesussa siitä pitäisi ensin tehdä lientä ( ja jos sitä lientä tekee varastoon, sitä ylijäämää pitää säilyttää jääkaapissa, joka taasen on turhan kaukana pesukoneesta = ylimääräisiä työvaiheita).

Hämmennetään nyt tätä vielä. Päivän Hesari Hinta&Laatu: "Ekopesuaineet eivät irrottaneet tahroja". Marttaliitto testasi mm. pesupähkinät ja ekopallon... Suht kuumottavaa uuden Rosenlewin omistajana myös tieto, että "pesupähkinöistä jäi koneeseen muruja, vaikka pähkinät olivat pesupussissa ohjeen mukaan".
Ei ne pähkinät pahoja tahroja varmaan irrotakaan, enkä valkopyykille suosittelis pelkiltään muutenkaan (tekee pitkässä käytössä vähän harmahtavaksi sen valkoisen). Mutta tahranpoistoa varten voi sitten käyttää sappisaippuaa, jolla ainakin itse olen saanut vaatteista irti sellaisia tahroja joihin ei ole tehonnu normi pesuaineet, tahranpoistoaineet, hartaat pyynnöt, uhkailu eikä kiristys. Normilikaiseen pyykkiin pähkinät toimii vallan mainiosti, tahroille sitten tuhdinpaa tavaraa.

Mulla on käytössä semmonen puuvillakankainen, vetoketjullinen pussi noille pähkinöille ja en suoraan sanottuna ymmärrä miten hitossa sieltä pääsis muruja yhtään mihinkään. Ainakaan niin isoja että niillä olisi mitään väliä, kyllähän vaatteiden mukana koneeseen joutuu muutenkin hiekkaa, leivänmurua ja jos mitä hitua. Ehkä jos käyttää sellaista verkkopussia, voipi muodostua enemmän ongelmaksi.

Noista pesupalloista en ollu kuullukaan, oletan että niillä ei tarkoiteta niitä muovipalleroita joihin kaadetaan nestemäinen pesuaine? Saakos niitä muualtakin kun Stockalta?

Ekoilu on aina ollut lähellä sydäntä. Tiesin jo ala-asteella lopettavani lihansyönnin, mistä lie sekin ajatus silloin tullut.

- En syö lihaa/siipikarjaa (en ole kasvissyöjä koska syön kalaa)
- Ostan pääasiassa pakkaamattomia elintarvikkeita joita ei ole prosessoitu. Pyrin myös suosimaan lähituotantoa. Lähellemme avataankin lähiaikoina kauppa josta saa lähituotettuja elintarvikkeita!
- Kierrätän ja kompostoin (biojäte, paperi, pahvi, lasipurkit, metalli..)
- Ostan suuren osan tarvitsemastani tavarasta kirpputoreilta
- Ostan vaatteissa kestävää ja ajatonta laatua kalliimmalla, "boikotoin" H&M- ym. kertakäyttövaatteita
- Pyrin liikkumaan fillarilla, jalan tai bussilla. Kauemmas muutettuamme auton käyttö on kuitenkin valitettavasti lisääntynyt

Koko ajan on fiilis, että voisi tehdä enemmänkin. Tulevaisuudessa meille tulee ainakin bio-wc ja maalämpö.

Tietääkö kukaan löytyykö näistä halpis markettituotteista hajusteettomia ja alkoholittomia meikkivoiteita?

Tietääkö kukaan löytyykö näistä halpis markettituotteista hajusteettomia ja alkoholittomia meikkivoiteita?

Hajusteettomiahan kyllä löytyy, mutta en kyllä ole kuullu meikkivoiteissa käytettävän alkoholia..
Oman meikkivoidepurtilon tutkittuani, meikkivoiteeni sisältää silikonia :rolleyes: Ihmekkös näyttää naama paremmalta kun sitä laittaa, mutta muuten taitaa olla alkoholiton ja hajusteeton. Max Factor Lasting performance on kyseinen meikkivoiteeni.

Itse olen miettinyt ekologisia/luonnontuote hius-shamppoota ja hoitoainetta, mutta en ole vielä etsinyt onko sellaisia tuotteita edes myynnissä.

Urtekramilla on hyvä valikoima ekologisia shampoita yms. Näitä löytyy kosmetiikkaosastoilta, luomu- ja luontaistuotekaupoista.

Hajusteettomiahan kyllä löytyy, mutta en kyllä ole kuullu meikkivoiteissa käytettävän alkoholia..
Oman meikkivoidepurtilon tutkittuani, meikkivoiteeni sisältää silikonia :rolleyes: Ihmekkös näyttää naama paremmalta kun sitä laittaa, mutta muuten taitaa olla alkoholiton ja hajusteeton. Max Factor Lasting performance on kyseinen meikkivoiteeni.

Itse olen miettinyt ekologisia/luonnontuote hius-shamppoota ja hoitoainetta, mutta en ole vielä etsinyt onko sellaisia tuotteita edes myynnissä.

Minulla on ainakin Lumenen meikkivoidepurnukan ainesosa-listoissa alkoholia :/ (eikös phenaxyethanol ole myös alkoholiksi luokiteltava?) Jopa niinkin laadukkaasta merkistä kuin Biotherm (meikkivoide sekaiholle) löytyy alcohol denat. ja vieläpä ainesosa-listan alkupäästä (huomasin järkytyksekseni ihan vastikään). Tämä Biotherm kyllä yllätti ja pistää kyseenalaistamaan koko merkin.

Sitten vielä pitäisi löytää jostain hyvä kosteuttava ja suojaava (UV) kasvovoide + silmänympärysvoide, joissa ei myöskään olisi alkoholia, hajusteita eikä mielellään kauheasti muitakaan myrkkyjä. Ehkäpä apteekki auttaa.

Ymmärtääkseni -oli- merkkaa sitä, että kyseessä on alkoholi.

Eilen ekoilin ja aloin kuivattaa omenoita. Oman puun ompuista "omppusipsejä". Maustan osan kanelilla ja osan vaniljalla.

Jos on mahdollista käydä Ruohonjuuressa, suosittelen lämpimästi :) Etenkin se Hesan laajentunut on ihan mahtava <3 Ootan sitä, että Suomeen tuis ekomarketteja <3 Vaikken mä nyt oo mikään kerskakulutuksen ja tommosen ylin ystävä... Mut enemmän ekojuttuja Suomeen... Euroopassa tilanne vaikuttaa olevan paikka paikoin oikein muikea. Itse lähden reissuun hetken päästä. Sitten voi tehdä raporttia siitä, mitä pitää sisällään Eurooppa (tai osa siitä) ekonäkökulmasta.

^ Ruohonjuuri on paras, varsinkin tää laajennettu :) Kohta aukeaa Itäkeskukseenkin oma myymälä. Haluisin päästä tutustumaan myös Treella Runsaudensarveen, mutta harvoin tulee käytyä siellä päin.

Onneksi Suomessa on jo muutamia nettiekokauppoja! :) Esim. ekololla on laaja nettikauppa, sit on Uppveg ja Heluna fashion, jotka myy ekologisempaa kosmetiikkaa esimerkiksi, ja eläinkokein testaamattomia.

Ole Hyvä-shampoot, hoitsikat, pesuaineet on ihania! Yksi tutustumisen arvoinen meikkituotesarja on muuten Couleur Caramel (kirjoitetaankohan noin), jolla on tosi hyvisperiaatteet ja ihania tuotteita.

Überkiva huomata, kuinka moni tässä ketjussa on tunnustautunut kasvissyöjäksi! Ja minä kun luulin olevani Suomen ainoa lihavammais-reenaaja! Yleensä kun kovat reenit yhdistetään myös tuhtiin ruokaan ja kasvisruokaahan yleensä moititaan aika proteiiniköyhäksi.. Olisi ihan kiva kuulla, millä aineksilla turvaatte päivittäisen prodesaantinne? Ja uskotteko, että kasvisruokavaliolla on vaikutusta (posit. tai negat.) reenituloksiinne?

Itse olen ihan perhanan nirso, joten pääosa päivän proteiinista tulee aika yksipuolisista lähteistä: raejuusto, kikherneet ja soijarouhe ehkä yleisimmät. Rahkaa syön ihan liian vähän, mutta kun ei maistu niin ei maistu... Tällä hetkellä asustelen Brittilässä, joten ruokavalio on menossa remonttiin -täältä kun ei kaupasta tahdo löytyä ihan kaikkia lempiruokia... Myös ekorutiineja joutuu laittamaan uusiksi, kun ei täällä ylppärin asuntolassa ole edes kompostia!

^ Musta tuntuu ainakin, että kehitystä tulee vähintään yhtä hyvin nykyisin kuin lakto-vege-aikana (olen siis vielä vammaisempi eläintuotteiden suhteen eli vegaani :rock: ) Pistelen aika paljon hamppua, seitania, idätettyjä palkokasveja (eivät tee mahavaivoja toisin kuin idättämättömät joskus), soijatuotteita kohtuudella (tofu, soijaisolaatti, soijajugu lähinnä), pähkinöitä, siemeniä...

...kasvisruuasta saa tottakai pirun ravinne- ja protskuköyhää jos ei yhtään ajattele - ihan niinku sekaruuastakin. Mut aika lailla (mun mielestä) yhtä helposti myös proteiinirikasta.

Ja noi kikherneet joo, ne on kyllä mustakin hyviä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom