Ekoilu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja clarice
  • Aloitettu Aloitettu
Cirsium, mä oon ymmärtänyt, että Enkuissa vegejen ois hyvä olla :) Millaset eko- ja vegevalikoimat siellä on kaupoissa sun mielestä?

Onks kukaan muuten käyttänyt hamppuprotskua?

Ekojutuista yks kovimpii juttuja on kyllä Plamilin minttusuklaa <3

No kyllähän täällä ihan kohtalaiset valikoimat on.. Jopa ihan täällä Skotlannin korkeudella. Tosin asun tällä hetkellä Skotlannin suurimmassa kaupungissa (Glasgow), eli en osaa vielä sanoa vegevalikoimista urbaanivyöhykkeen ulkopuolella (tosin tulen kyllä tutkimaan tilanteen keväämmällä).

Muutamia eroja olen jo havainnut. Supermarkettien eko/vegevalikoimat ovat keskimäärin pienemmät kuin Suomessa. Jos haluaa ekoilla ja vegeillä, täytyy lähteä ostoksille erikoiskauppoihin. Esim. himoitsemiani kikherneitä ei löytynyt paikallisesta (kohtalaisen isosta) supermarketista. Oli aika iso yllätys, kun olen kuitenkin tottunut siihen, että Suomessa melkein joka kaupassa on esim. hyvin kattavat luomuruokavalikoimat.

Mutta ehkä suurin puute täällä on KUNNOLLINEN LEIPÄ! Rakastan ruisleipää, mutta osasin jo ennakolta varautua siihen, että joudun elämään vuoden puutteessa. Siihen en tosin ollut ihan täysin varautunut, että täältä ei löydy juuri mitään muutakaan kunnollista leipää. Täällä on tarjolla paahtoleipää ja joitain muita pullaleipävaihtoehtoja, mutta ei mitään terveellistä ja kuitupitoista. Ei nyt ehkä ihan suoranaisesti liity kasvissyöntiin tai ekoiluun, mutta täytyyhän sitä terveydestäänkin huolehtia ;).

Viime kesänä ulkkarivegaanit (mm. hollantilainen) kehui sitä, että suom. marketeissa on hyvin just esim. vegaanijätskei jne. Suomessa on ideaalitilanne siinä, että täällä veganismi onnistuu tosi hyvin ilman erikoiskauppojakin, jos niin haluaa. Erikoiskaupat ovat tietenkin kyllä <3 Ja mun pahe josta en luovu :D

Oon ymmärtänyt, että Enkuissa suhtautuminen kasvissyöntiin ois parempi kuin Suomessa. Ehkä asiaa puoltaa mm. se, että eläinoikeuliike on Enkuissa paljon vanhempi kuin Suomessa (Meillä noin 15 vuotta.).

Täytyy sanoa että oma ekoilu noin yleisesti elämässä on kyllä ihan "vahinkoa" :D Olen kauhean huono esim. jätteiden lajittelussa... välillä aina innostun lajittelemaan biojätteitä ja sitten ne taas jää.

Ravinnon puolesta olen kuitenkin tehnyt muutoksia jo parempaan suuntaan: enemmän luomua ja ylipäätään vähemmän muoviin pakattua ruokaa. Enemmän laadukasta, ei-tehotuotettua lihaa. Ollaan alettu tilaamaan tosi laadukasta naudanlihaa suoraan pientuottajatilalta, missä eläimet kasvatetaan eettisesti. Kannattaa tsekata: www.pasuri.fi. On ihan superhyvää, vähärasvaista, laadukasta lihaa. Kanaa syön nykyisin vähemmän - se niiden tuottaminen tuntuu niin järjettömän julmalta. Mutta ei kyllä mihinkään totaaliajatteluun ole pystynyt siirtymään... kyllä sitä ihminen on itsekäs!

Kosmetiikassa tein ensimmäisen ekohankinnan taannoin ja ostin Dr Hauschkan ihonhoitotuotteita ja Laveran kosteusvoiteita. Niistä oon tykännyt kovasti. Pienestä pitää aloittaa :)

Onks kukaan muuten käyttänyt hamppuprotskua?

Ekojutuista yks kovimpii juttuja on kyllä Plamilin minttusuklaa <3

Hamppuprotsku on hyvää tavaraa mutta kallista! Älyttömän paljon halvemmalla saa melkeen samaa tavaraa, kun tilaa joltain (vaiks Suomalaiselta) tuottajalta rouhetta suoraan ilman pakkauksia ym. hienoa :)

Mun heikkouksiin kuuluu vegaaniset protskupatukat niinku builderssit ja organicfoodbarsit :kuola:

Buildersit ja Organic Food Barit, voi luoja! *kuolaa*

Palasin just Euroopasta. Hollannissa oli ekomarketteja ja kauppoja kivasti. Belgian Bio Vita oli kiva. Hintataso HUOMATTAVASTI kohtuullisempi kuin Suomessa.

Ja herkkupäiviin suosittelen Whole Eartin luomulimuja. Tosin Suomen hinnat kaksinkertaiset verrattuna Hollantiin ja Belgiaan, paska sentään!

Mä oon kierrättänyt jo pitkään kaiken mahdollisen (energiajae, bio, lasi, metalli, paperi, ongelmajäte ja sekajätteeseen ei sit paljo jääkään) ja saanut ystävät hämmentymään keittiössäni monen roskiksen äärellä :rolleyes:.

Ovesta löytyy mainoskieltokyltti. Mainosten määrä on huima jopa viikossa.

Ostan sähköni sellaiselta yhtiöltä, joka tuottaa sen 100% vesivoimasta (eikä muuten ole edes kalliimpaa kuin "normisähkö").

Valaisimista löytyy energiansäästölamput ja usein on vain yksi valaisin kerrallaan päällä, jos ei suurempaa valoa jostain syystä tarvitse.

Ostan mahdollisuuksien mukaan Reilun kaupan ja Luomu-tuotteita sekä suosin kotimaista.

Ajan autolla vain, jos en jotenkin muuten perille pääse.

Yritän välttää kertakäyttökulttuuria korjaamalla esineitä. Nykyään se on vain harmittavan usein hurjan paljon kalliimpaa kuin uuden ostaminen :(

Jaahas...nyt on pakko kommentoida silläkin uhalla, että joku vetäisee ne kuuluisat herneet nenään. Ensinnäkin noista energiansäästölampuista: Ne sisältävät elohopeaa ja ovat siten ongelmajätettä. Ne saattavat kuluttaa vähemmän PÄTÖtehoa (se mistä yksityistä kuluttajaa laskutetaan), mutta vastaavasti kuluttavat LOIStehoa lisäten valtakunnan verkon kuormitusta (loistehosta maksavat mm.isot teollisuuslaitokset ja myös kuluttajat ennemmin tai myöhemmin lisääntyneinä siirtomaksuina). Lisäksi hehkulamput (jotka syövät vain tuota pätötehoa) tuottavat valon lisäksi lämpöä ja nythän asian laita on niin että Suomessa (ja pohjolassa yleensäkin) valaistus- ja lämmityskausi kulkevat käsikädessä. Eli ei se hehkulampun lämpö hukkaan mene, jos talon varsinaista lämmitystä ohjaa termostaatit. Sama pätee myös elektronisten laitteiden valmiustilassa kehittämään hukkalämpöön. (Kokeilkaapa vaikka kännykän laturia, joka on jäänyt seinään, lämmin on.) Toinen juttu onkin sitten lämpimät maat, joissa tuota lamppujen hukkaa poistetaan oikein urakalla ilmastoinnin avustuksella. Iso osa taloon tuodusta lämmöstä menee hukkaan viemäreihin lämpimänä vetenä (n.20-30%), ilmanvaihtoon, jossa ei ole lämmöntalteenottoa (n.20%) sekä ylä- ja alapohjan kautta (n.20-30%). Loppu säteilee/vuotaa seinien ja ikkunoiden kautta sekä ovia/ikkunoita aukomalla. Tietysti suhteet riippuvat talon eristyksistä tms.mutta välttämällä turhaa vedellä läträämistä ja pudottamalla asteen pari asunnon lämpötilaa, saa taatusti suuremmat säästöt kuin noilla lampuilla!
Lisäksi tankkaan nykyään tuota 98E5, koska periaatteesta boikotoin etanolin käytön lisäystä polttoainekäyttöön! Yhden etanolilitran valmistus vaatii 3500 litraa vettä ja nyt jo Brasiliassa (maailman johtava etanolin tuottaja) on jokien virtaamat pienentyneet kiitos sokeriruokojen vaatiman kasteluveden!

Ekoilu on vaikeaa, mutta kannattaa tietty kritiikki säilyttää eikä kaikkea uskoa mitä lukee!

Jaahas...nyt on pakko kommentoida silläkin uhalla, että joku vetäisee ne kuuluisat herneet nenään. Ensinnäkin noista energiansäästölampuista:

Haha, mä olen ollut koko ajan sitä meiltä että näissä on jotakin mätää ja siksi niitä ei ole meille ostettukaan. Ovat hyvä esimerkki siitä, miten ihmisten syyllisyydentunnolla saadaan myytyä tuotteita ja ideologiaa niin pitkälle, että muut vaihtoehdot käytännössä kielletään. Etanolista myös samaa mieltä. Täysin käsittämätön, keskustalainen poliittinen päätös siirtyä etanolibensiiniin, jonka hyödyistä ei ole kerta kaikkiaan minkäänsorttista näyttöä. Lisäksi e-bensiinilitra tuottaa vähemmän energiaa kuin perinteinen bensiini, joten autoa täytyy tankata useammin.

Haluaisin vielä lisätä, että kannattaa miettiä, mikä osa ilmastonmuutoksen varjolla tehdyistä väitteistä perustuu vääriin tarkoitusperiin. Euroopassa ja etenkin Suomessa on pitkä syyllistämisen historia (aikanaan seksi, hallitsijalle vastakkaiset mielipiteet, sitten ruoka ja syöminen jne.), millä pystytään muokkaamaan ihmisten mielipiteitä ja käyttäytymistä halutulla tavalla. Aina näissä kyse ei todellakaan ole puhtaan hyvän ajattelemisesta, vaikka ympäristönsuojelu pohjimmiltaan hyvä ja tärkeä ajatus onkin.

Samaan kastiin lukeutuu tuo vesivoima. Mitä ihmeen ekoa siinä on. Ok, olemassa oleva vesivoima ei enää tuota ympäristöongelmia kun ne ongelmat ovat jo olleet rakennusvaiheessa mutta mietitäämpä mitä aiheutuisi jos vesivoimaa lisätään merkittävissä määrin siitä johtuen että se on "ekoa"...

Joo Ruotsissa mieli on jo muuttumassa etanolin suhteen, jonka valmistaminen kuluttaa Brasiliassa 36% enemmän energiaa, kuin siitä sitten saadaan. Lisäksi on monia muitakin ihmeellisiä myyttejä, kuten pakkausmateriaalit! Ne lisäävät elintarvikkeiden säilyvyyttä merkittävästi ja siten vähentävät hävikkiä! Tuulivoima on kanssa yksi järjettömyyden huippu täällä jossa niitä hyrriä pitää paukkupakkasilla lämmittää toimintakyvyn säilyttämiseksi ja lisäksi käyttöikä on huomattavan lyhyt! Helsingin energia meinaa käynnistää kunnon rekkarallin siirtymällä energiahakkeeseen. Sitten niitä risuja hamstrataan aina Jyväskylää myöten, 1 täysperävaunullinen rekka/6min! Tämä metsistä poisvietävä ravinne on sitten korvattava lannoituksella...hienoa! Ja surullista kyllä, mm.Itämeren rehevöitymistä aiheuttavasta fosforista suurin osa 4/5 tulee ns.sisäisestä kuormituksesta, ei valumavesistä ja Itämeren syvänteiden happipitoisuudella on kaikkein suurin merkitys levätilanteeseen (Tanskan salmesta tulevat kylmät suolapulssit). Enkä edes viitsi puhua tästä jätevesiasetuksesta...

Lisäksi nämä älyttömät energiaveron kiristämiset (jossa kyse on lähinnä valtion kassan kasvattamisesta), päästökaupat yms. vievät isoilta tuotantoyksiköiltä tuottavuutta, jolloin ne pakkaavat säiliöt ja pumput ja siirtyvät maihin, joissa näillä "pehmeillä luontoarvoilla" ei ole painoarvoa! Mutta mitäpäs ne Kiinan joet tai Intian maaperät Euroopan luonnonsuojelijoita liikuttaa...
Käytännön hyvät teot tulee oikeasti mm.metallin kierrätyksestä (myös ne hehkulamput, joissa on arvokasta volframia), välttämällä ryöstökalastettuja kalalajeja ja muuta kulutusta joka edesauttaa luonnon moniarvoisuuden vähenemistä, välttämällä elintarvikkeiden poisheittämistä, välttämällä kovien kemikaalien turhaa käyttöä ja viemällä ne vanhat lääkkeet sinne apteekkiin eikä roskiin,kierrättämällä ehjät vaatteet kirppareille, hyödyntämällä jo olevia esineitä, lämmittämällä auto kylmillä keleillä jne.jne...

Ympäristöasioissa tehtävissä päätöksissä tuntuu olevan yhtä paljon järkeä kuin jalkaväkimiinojen kieltämisessä...Eipäs nekään nyt varmaan afrikkalaisen lapsen jalkaa olisi puolustusvoimien varastossa vaarantaneet...

Ja on vielä pakko lisätä yksi linkki paljon parjatuista pakkausmateriaaleista...https://portal.mtt.fi/portal/page/p...synninp%E4%E4st%F6n%20elintarvikepakkauksille

Ja näiden mun kommenttien tarkoitus ei suinkaan ole piruilla ihmisille, ketkä tännekin palstalle ovat omia ekotekojaan (joiden taustalla on varmasti aito huoli maapallon tulevaisuudesta) kirjanneet, vaan osoittaa, ettei asiat aina ole niin mustavalkoisia ja valitettavan monet luontoarvoilla perustellut päätökset/ohjeistukset EU:n ja Suomen tasolla olekkaan aina hyviä. (Monesti niistä on havaittavissa myös hallituksessa istuvien puolueiden äänestäjien kosiskelu...) Sori vaan kaikille, tarkoitus ei ole pahoittaa mieltänne.

Itsellä on entisestään mielenkiinto kasvanut ekotuotteisiin, joten nyt tilasinkin testiin tuon Merenneidon pesupähkinät ja myös luomutampooneja. Järkytyin, kun tajusin että nuo normaalit siteet ja tampoonit valkaistaan :eek: ! Rajani on mullakin mitä alapäähäni tungen...

Mitä hyviä nettikauppoja olisi kuin tuo hyvinvoinnin tavaratalo?

Mä ostan pääasiassa tuotteeni täältä: www.iherb.com

Todella hyvä valikoima luomua ja luontaistuotteita.

Back
Ylös Bottom