Kun näitä ravitsemukseen liittyviä posteja lukee, niin väistämättä tulee mielikuva, että tällä foorumilla on ainakin tusina lääketieteen tohtoreita ja vähintäänkin useampi ravitsemustieteen dosentti, sen verran tiukkoja lausuntoja tulee puoleen ja toiseen. Itse kun en ole kumpaakaan vaan näistä asioista varsin tietämätön tupsulakki, niin tätä lukiessa tulee aina mieleen erään vanhan proffan heitto:
"Maallikolle ei pitäisi koskaan antaa laajaa tieteellistä tutkimusta luettavaksi. Mikään ei ole helpompaa kuin tehdä niistä vääriä johtopäätöksiä, sillä maallikolla ei ole riittävää yleistietoa tutkimukseen oleellisesti liittyvistä muista kokonaisuuksista, jotta hän osaisi tulkita tai arvioida tutkimuksen tuloksia objektiivisesti. Tehkää siis aina kunnon lyhennelmä, josta kadun mies ymmärtää mitkä ovat johtopäätökset!"
Mutta, itse asiaan - mielenkiintoista keskustelua kaiken kaikkiaan!
Kiistämätön fakta kuiten on, että kun kaloreja on riittävän vähän, laihtuu väistämättä. Tätä "diettiä" kokeiltiin isommassa mittakaavassa Saksassa 65 vuotta sitten ja todella laajamittaisesti sitä noudatetaan tällä hetkellä useiden satojen miljoonien ihmisten toimesta ympäri maailman. Jos siis puhutaan pelkästään painon pudottamisesta, niin kalori on varmasti kalori pitkällä aikavälillä. MUTTA...
... ongelmalliseksi painon pudottamisen tässä kontekstissa tekeekin käsittääkseni juuri se, että useimmilla tämän foorumin kävijöillä pitäisi rasvaprosentin, kukaties painonkin laskea, mutta samaan aikaan lihasmassan kasvaa tai ainakin pysyä entisellä tasollaan.
Korjatkaan nyt sitten tietäjät, jos olen väärässä, mutta lihas ei minun biologian kirjani mukaan kasva hiilihydraateilla, joten valkuaisainetta eli proteiinia on pakko olla ruokavaliossa jotta lihas kasvaa. Siispä tuo väite "kalori = kalori" ei tässä voimaharjoittelun viitekehyksessä ymmärrykseni mukaan voi pitää paikkaansa.