Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kai sekin riippuu miten määritellään "hyvä jossain". Telkkarista tuli joku aika sitten joku dokumentti, jossa joku setä lamautti magneettikentällä koehenkilöiden vasenta ohimolohkoa (Tai sitten otsalohkoa. Ei voi muistaa...) ja sai näin aikaan hieman savant-tyylisiä kykyjä. Koehenkilöt suoriutuivat testeistä paremmin. Eli kun yksi osa aivoista toimi huonommin, niin toinen osa toimi paremmin. Ihan samaan perustuu savant-ihmisten uskomattomat kyvyt joissakin asioissa. Lähes poikkeuksetta ne on jostain toiselta osa-alueelta taas aika vajaita.Tai sitten ihan vaan siitä, että kaikki on hyviä jossain ja huonoja jossain, ei pelkästään matemaatikot. (Se, että kuinka hyviä tai huonoja on toinen tarina.) Enkä usko, että asialla on tekemistä sen kanssa, että aivot antaa pois.
Tässä osa 1/3 niistä papereista, jotka herra julkaisi ongelmaan liittyen. Kyllä kaveri näyttäisi osaavan laskea.
http://arxiv.org/PS_cache/math/pdf/0211/0211159v1.pdf
Terence Tao pitää blogia netissä, ja julkaisi siellä luentosarjan, jossa käytiin läpi tuo todistus. Minähän en näistä tajua yhtään mitään, mutta ilmeisesti se on todella tekninen ja vaatii kovat tiedot differentiaaligeometriasta ja osittaisdifferentiaaliyhtälöistä.tänks tänks, näytti mielnkiintoselta tekstiltä. Vois vaik kesällä kun tulee tylsää perehtyä tohon tarkemmin, jos siitä vaik tajuaiski jotain.
Tässä osa 1/3 niistä papereista, jotka herra julkaisi ongelmaan liittyen. Kyllä kaveri näyttäisi osaavan laskea.
http://arxiv.org/PS_cache/math/pdf/0211/0211159v1.pdf
Tuo yllä oleva kaveri (Tao) pyöritteli vastaavia tyyliin 12-vuotiaana. Tais se laudaturin saada. Ja professuurin.Olisi aika kova jamppa jos vaikka YO-kokeessa räväyttäisi tuollaiset kaavat tukemaan jotain simppeliä pythagoraan lauseketta. Tulisikohan laudaaturit?
Tuo yllä oleva kaveri (Tao) pyöritteli vastaavia tyyliin 12-vuotiaana. Tais se laudaturin saada. Ja professuurin.
Kuten jo mainittukin, niin matikan suhteen pitkälle pääsee harjoittelulla. Ongelmista rupeaa jokseenkin pian tunnistamaan samanlaisia rakenteita, joihin sopii samankaltaiset ratkaisumallit, ja vóila, asiat rupeekin rullaamaan ihan toisella tavalla. Matematiikan luonne kyllä muuttuu totaalisesti siirryttäessä lukiosta yliopistoon, ja eteen tuleva abstraktius nousee ihan toiselle tasolle. Siitä en voi kokemuksen puolesta sanoa sen enempää, koska en ole lukenut yliopistomatikkaa kuin pari hassua kurssia ja nekin soveltajille.Saatana noita tyyppejä. Ne on ihan jossain omissa sfääreissä. Tuo Powerhousun homma kyllä ihan paskaa. Mulla ei ole minkäänlaista matemaattista kykyä, muttei se kyllä näy missään muuallakaan osaamisalueella "neroutena" :D
Kuten jo mainittukin, niin matikan suhteen pitkälle pääsee harjoittelulla. Ongelmista rupeaa jokseenkin pian tunnistamaan samanlaisia rakenteita, joihin sopii samankaltaiset ratkaisumallit, ja vóila, asiat rupeekin rullaamaan ihan toisella tavalla. Matematiikan luonne kyllä muuttuu totaalisesti siirryttäessä lukiosta yliopistoon, ja eteen tuleva abstraktius nousee ihan toiselle tasolle. Siitä en osaa sanoa tosin sen enempää, koska en ole lukenut yliopistomatikkaa kuin pari hassua kurssia.
Mä olen käsittänyt, että matematiikka, kielet ja musiikki asettuu aika pitkälle samalle alueelle aivoissa, mikä on ajatuksena todella mielenkiintoinen.
Ai et ole ikinä tavannut ihmistä, joka pystyy keskustelemaan kanssasi vaikka tunnin junamatkan ajan sanomatta mitään älyllistä?Erityisen mielenkiintoista musta oli se, että näitä matemaattiseti superälykkäitä pystytään tunnistamaan heidän kyvykkyytensä perusteella, mutta entäs nämä sosiaalisesti superälykkäät? Minkälaisia ihmisiä he ovat? Ja onko heitä edes olemassa? Dokumentissa ei siis puhuttu näistä sosiaalisesti älykkäistä, mutta olisi luontevaa ajatella, että kumpi aivopuolisko tahansa saattaa siirtyä dominoivaksi ei pelkästään matemaattinen puoli.
Olen toki, mutta ajattelin tässä lähinnä ihmisiä, jotka olisivat samassa suhteessa sosiaalisesti älykkäitä kuin mitä nämä kaverit ovat matemaattisesti. Mun mielestä jatkuvasti äänessä oleminen ei välttämättä ole sosiaalisen älykkyyden merkki.Ai et ole ikinä tavannut ihmistä, joka pystyy keskustelemaan kanssasi vaikka tunnin junamatkan ajan sanomatta mitään älyllistä?
Et, koska voin sanoa melkoisella varmuudella, että yksikään YO-kokeiden tarkastaja ei niitä ymmärrä :DOlisi aika kova jamppa jos vaikka YO-kokeessa räväyttäisi tuollaiset kaavat tukemaan jotain simppeliä pythagoraan lauseketta. Tulisikohan laudaaturit?
Kaipa ne on noita hyviä puhujia tyyliin Martin Luther King ja Hitler tai vaihtoehtoisesti niitä pahimpia perseennuolijoitaOlen toki, mutta ajattelin tässä lähinnä ihmisiä, jotka olisivat samassa suhteessa sosiaalisesti älykkäitä kuin mitä nämä kaverit ovat matemaattisesti. Mun mielestä jatkuvasti äänessä oleminen ei välttämättä ole sosiaalisen älykkyyden merkki.
Et, koska voin sanoa melkoisella varmuudella, että yksikään YO-kokeiden tarkastaja ei niitä ymmärrä :D
Itsekkin joutuu takeltelemaan tuossa, vaikka on tullut luettua matematiikkaa sen reilut 100 opintoviikkoa 90-luvulla.
Wtf? Mä olen aina elänyt siinä käsityksessä, että suurin osa matemaattisesti hyvin lahjakkaista ei ole sitten kielissä ihan guruja ja päinvastoin. Omassa tuttavapiirissä ei ole ainakaan yhtään henkilöä, joka olisi kirjoittanut lähellekään järkevää arvosanaa matematiikasta, jos englannista on tullut L. Otos on tietty melko pieni.Mä olen käsittänyt, että matematiikka, kielet ja musiikki asettuu aika pitkälle samalle alueelle aivoissa, mikä on ajatuksena todella mielenkiintoinen. Luonnollisesti kaikki kolme noista ovat myös omia mielenkiinnon kohteitani.
Jotain yo-kokeita ei todellakaan kannata tuijottaa, jos tarkoituksena on oikeasti mitata lahjakkuutta jollakin alueella. Esimerkiksi itse kirjoitin L:t pitkästä matikasta, fysiikasta, englannista ja äidinkielestä, mutta yliopistotasolla olen aina ollut kohtalaisen paska matikassa ja fysiikassa.Wtf? Mä olen aina elänyt siinä käsityksessä, että suurin osa matemaattisesti hyvin lahjakkaista ei ole sitten kielissä ihan guruja ja päinvastoin. Omassa tuttavapiirissä ei ole ainakaan yhtään henkilöä, joka olisi kirjoittanut lähellekään järkevää arvosanaa matematiikasta, jos englannista on tullut L. Otos on tietty melko pieni.
Enpä nyt tiedä, musta niin matematiikassa kuin kielessäkin logiikka on avainasemassa. Eihän ne kieletkään muuta ole kuin pienten palasten yhdistelyä niin että kokonaisuus toteuttaa tietyt säännöt ja asiasisältö tulee ilmaistua. Filologiassahan looginen analyysi on peruskauraa.Wtf? Mä olen aina elänyt siinä käsityksessä, että suurin osa matemaattisesti hyvin lahjakkaista ei ole sitten kielissä ihan guruja ja päinvastoin. Omassa tuttavapiirissä ei ole ainakaan yhtään henkilöä, joka olisi kirjoittanut lähellekään järkevää arvosanaa matematiikasta, jos englannista on tullut L. Otos on tietty melko pieni.
Wtf? Mä olen aina elänyt siinä käsityksessä, että suurin osa matemaattisesti hyvin lahjakkaista ei ole sitten kielissä ihan guruja ja päinvastoin. Omassa tuttavapiirissä ei ole ainakaan yhtään henkilöä, joka olisi kirjoittanut lähellekään järkevää arvosanaa matematiikasta, jos englannista on tullut L. Otos on tietty melko pieni.
Hieman tähän suuntaan itsekin asiaa ajattelen. Molempia voi lähestyä samalla tavalla.Enpä nyt tiedä, musta niin matematiikassa kuin kielessäkin logiikka on avainasemassa. Eihän ne kieletkään muuta ole kuin pienten palasten yhdistelyä niin että kokonaisuus toteuttaa tietyt säännöt ja asiasisältö tulee ilmaistua. Filologiassahan looginen analyysi on peruskauraa.