"Ei kiinnosta"

Kyllä mä ainakin tuota miestä ymmärrän. Tuollahan on niin kohdillaan tuo suhde intohimon kohteeseensa, et miljoona on aika halpa hinta sen riskeeramiseen, sillai loppupeleissä. Rahahan on paras tapa täyttää sitä tyhjyyttä, mikä syntyy kun ei pyöri sen rakastamansa asian parissa ja tuskin tuo tylsyyttään noita ratkoo, eiköhän se oikeasti viihdy matikan koukeroiden parissa, luulisin. Ite ainakin toisinaan itken sitä et oon niin laiska paska mitä matematiikkaan tulee, vaikka mulla olis ns. lahjoja olla aika hyvä, mutta en mä itke sitä ettei mulla ole miljoonia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rahahan on paras tapa täyttää sitä tyhjyyttä, mikä syntyy kun ei pyöri sen rakastamansa asian parissa ja tuskin tuo tylsyyttään noita ratkoo, eiköhän se oikeasti viihdy matikan koukeroiden parissa, luulisin.
Tyyppihän ratkaisi ton jo vuonna 2002 ja lopetti matematiikkajutut 2005. Että ei taida enää napata, jos wikipediaan on uskomista. Ja jos nyt ollaan miljoonaa lykkäämässä tilille, niin syyt on varmaan jotain muuta. Pexikin tohon ykkössivulle laittoi wikipediasta löytämänsä jutut:

"Muutaman vuoden sisällä hän lopetti matematiikan tutkimisen täysin ja on nykyään työttömänä."

"Perelman ei nykyään tutki matematiikkaa ja joidenkin hänen ystäviensä mukaan Perelman pitää matematiikkaa tuskallisena keskustelunaiheena. Joidenkin mukaan Perelman on jättänyt matematiikan tyystin."

Kova jätkä kun tuommoisia ratkoo. Tälläiset omistautujat juuri vie kehitystä eteenpäin. Tuohon rahapuoleen mulla on kaks vaihtoehtoa: A) Kaikki nerot on vähän omituisia B) Ihminen jolle se raha ei todella merkitse paljoa, eikä vain sano sitä kliseisesti niin kuin suurin osa.

Tyyppihän ratkaisi ton jo vuonna 2002 ja lopetti matematiikkajutut 2005. Että ei taida enää napata, jos wikipediaan on uskomista. Ja jos nyt ollaan miljoonaa lykkäämässä tilille, niin syyt on varmaan jotain muuta. Pexikin tohon ykkössivulle laittoi wikipediasta löytämänsä jutut:

"Muutaman vuoden sisällä hän lopetti matematiikan tutkimisen täysin ja on nykyään työttömänä."

"Perelman ei nykyään tutki matematiikkaa ja joidenkin hänen ystäviensä mukaan Perelman pitää matematiikkaa tuskallisena keskustelunaiheena. Joidenkin mukaan Perelman on jättänyt matematiikan tyystin."

joo niin laitto:
Wikipedia hyvin kartalla:D

Mut jeps en kerkeä nyt perehtyy tohon syvemmin, et selvittäis miten asia on. Wikipediahan on tunnetusti satavarma lähde, eli suotta tarkistamaankaan. Ja jos tuo mies on oikeasti tollanen, minkä käsityksen tuo uutisjuttu antoi, niin satavarmaa sekin, että julkisuudessa sen mietteistä ollaan kartalla :)

edit. nojoo voihan se olla et on tosiaan menettänyt mielenkiintonsa, tottahan sekin ettei kaikkien tarvi jollekin koko elämäänsä omistaa, mut en silti ymmärrä tuota "Ja jos nyt ollaan miljoonaa lykkäämässä tilille, niin syyt on varmaan jotain muuta." kohtaa. Mut joo mulla on täs kokkailuhosuminen eli nytki sillä välin ku pihvit porisee pannul nii koitan saada jotain järkevää tekstiä aikaan, ei kyl oikein onnistu :D Pointti lyhykäisyydessään on, että ymmärrettäväähän se on jos se noista rahoista kieltäytyy.

Hieno mies ja varmasti kova laskemaan (tutkimaan). Rahat kyllä vois ottaa jos ei muuhun niin asunnon vois päivittää. Ei olis torakat riesana. Liekkö mies nauttii heidän seurastaan. Mihinköhän mies nykyään käyttää aikansa?

Kaveri on laskenu, että nykymaailmassa kaikki on niin kallista, ettei tollasilla rahoilla saa ku vitutuksen aikaan :D

Piti oikein vilakaista englannin kielisestä wikipediasta. Ei tuo kaveri kuitenkaan ihan klassinen "hullu tiedemies erakko" ole koko elämäänsä ollut.
In the late 1980s and early 1990s, Perelman held posts at several universities in the United States. In 1991 he spoke at the Geometry Festival on Alexandrov Spaces. In 1992, he was invited to spend a semester each at the Courant Institute in New York University and State University of New York at Stony Brook where he began work on manifolds with lower bounds on Ricci Curvature. From there, he accepted a two-year Miller Research Fellowship at the University of California, Berkeley in 1993. He was offered jobs at several top universities in the US, including Princeton and Stanford, but he rejected them all and returned to the Steklov Institute in the summer of 1995 for a research only position.

Since 2003, Perelman's program has attracted increasing attention from the mathematical community. In April 2003, he accepted an invitation to visit Massachusetts Institute of Technology, Princeton University, State University of New York at Stony Brook, Columbia University and New York University, where he gave a series of talks on his work.

Wikin mukaan todelliset syyt matematiikan lopettamiseen löytyvät tiedeyhteisöstä.
although Perelman is quoted in a The New Yorker article that he is disappointed with the ethical standards of the field of mathematics, the article implies that Perelman refers particularly to Yau's efforts to downplay Perelman's role in the proof and play up the work of Cao and Zhu. Perelman has said that "I can't say I'm outraged. Other people do worse. Of course, there are many mathematicians who are more or less honest. But almost all of them are conformists. They are more or less honest, but they tolerate those who are not honest." He has also said that "It is not people who break ethical standards who are regarded as aliens. It is people like me who are isolated."

Tärkein asia artikkelissa on kuitenkin tämä
Perelman is also a talented violinist and a strong table tennis player.

joo niin laitto:
No toihan mun mielestä tarkoitti sitä, että Pexi veti ihmeellisen johtopäätöksen noista wikipedian jutuista. Luuli siis, että kaveri on vasta äskettäin ratkaissut Poincarén otaksuman ja piti wikipedian juttuja matematiikan lopettamisesta paskapuheena.

Mut jeps en kerkeä nyt perehtyy tohon syvemmin, et selvittäis miten asia on. Wikipediahan on tunnetusti satavarma lähde, eli suotta tarkistamaankaan.
Juu, kyllä nyt on kyseessä niin suuret ja tärkeät asiat, että äkkiä tarkistamaan onko wikipedia oikeassa.
edit. nojoo voihan se olla et on tosiaan menettänyt mielenkiintonsa, tottahan sekin ettei kaikkien tarvi jollekin koko elämäänsä omistaa, mut en silti ymmärrä tuota "Ja jos nyt ollaan miljoonaa lykkäämässä tilille, niin syyt on varmaan jotain muuta." kohtaa..
Sanoit että: "Rahahan on paras tapa täyttää sitä tyhjyyttä, mikä syntyy kun ei pyöri sen rakastamansa asian parissa ja tuskin tuo tylsyyttään noita ratkoo, eiköhän se oikeasti viihdy matikan koukeroiden parissa, luulisin."
Ja tarkoitin siis, että nythän sillä nimenomaan olisi aukko täytettävänä, kun rakastamansa asia ei enää nappaa. Eli en usko tämän ainakaan olevan syy rahoista kieltäytymiseen. On jotenkin kaukaa haeuttua muutenkin. Todennäköisesti ei vaan pidä rahaa minään eikä sitä itselleen halua. Ei siihen kai tarvita mitään filosofisia selityksiä.

Miksihän toi on nostettu nyt esiin.. Toi on kuitenkin vanha juttu.

Joitain vuosia sitten olin kiinnostunut enemmänkin matikasta, jolloin lueskelin kaiken mahdollisen mitä netistä löysin, ja törmäsin myös tähän juttuun. Tää koko ongelma ratkaisuineen on vieläkin erittäin mielenkiintoinen. Tuohon liittyy myös niin sanottu geometrisointiotaksuma, joka tuli samalla todistetuksi, ja josta kyseinen Poincarén konjentuuri oli itse asiassa erikoistapaus. Mä olen ajatellut vielä jonain päivänä ymmärtäväni, mitä Perelmanin (ja myöhemmin kumppaneiden) todistuksessa oikeasti tapahtuu. Voi tosin jäädä haaveeksi, kun tuohon liittyvä matematiikka ei ole ihan yksinkertaisimmasta päästä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Solution_of_the_Poincar%C3%A9_conjecture
http://en.wikipedia.org/wiki/Geometrization_conjecture

Myöhemmin jotkut kiinalaiset veijarit, jotka täydensivät Perelmanin todistusta, taisivat yrittää viedä kunniaa asiasta, ja asiasta nousi pienoinen haloo. Ilmeisesti tänä päivänä Perelmanin nimi nousee kuitenkin oikeutetusti ensimmäisenä esiin, kun asiasta puhutaan.

Mielenkiintoiseksi noiden muiden millenium-ongelmien pohtimisen tekee se, ettei ennalta voi oikeastaan tietää, että onko ongelmaan olemassa ratkaisua vai ei. Terveisiä vaan Gödeliltä.

edit. jaa niin, täällähän oli joitain matikan opiskelijoita. Osaako joku sanoa, että mikä todistuksessa esiintyvän flow -sanan suomenkielinen vastine on?

edit2. ton jutun aikajänne on perseellään. Jutussa mainittu "viime viikolla" tapahtui jo vuosia sitten.

Miksihän toi on nostettu nyt esiin.. Toi on kuitenkin vanha juttu.

edit2. ton jutun aikajänne on perseellään. Jutussa mainittu "viime viikolla" tapahtui jo vuosia sitten.

Uutisoinnin mukaan olivat yrittäneet palkita uudestaan viime viikolla. Ilmeisesti edelleen tuloksetta.

Uutisoinnin mukaan olivat yrittäneet palkita uudestaan viime viikolla. Ilmeisesti edelleen tuloksetta.
Ihmettelen, miksi näin olisi tehty. Lisäksi tossa jutussa käydään ihan samat asiat läpi ihan samoilla sanoilla, kuin mitä vuosia sitten tehtiin. Vai onko tosta jotain muuta uutisointia, kuin toi maikkarin juttu?

"Minulla on kaikki mitä haluan"

Tuon kun pystyisi joskus elämässään sanomaan. Pitäisi kai ensin tietää mitä haluaa. :D

Oolrait. Ehkä mä sekoitan nyt siihen, että sama kaveri kieltäytyi Fieldsin mitalista aikaisemmin. Voi olla myös, että tuosta palkinnosta on puhuttu jo aikaisemmin, mutta byrokratian rattaat ovat raksuttaneet tähän päivään saakka, mikä ei olisi ihme tuollaisesta summasta puhuttaessa. Mä kyllä väitän edelleen nähneeni saman uutisoinnin jo aikaisemminkin :D

Ihmettelen, miksi näin olisi tehty. Lisäksi tossa jutussa käydään ihan samat asiat läpi ihan samoilla sanoilla, kuin mitä vuosia sitten tehtiin. Vai onko tosta jotain muuta uutisointia, kuin toi maikkarin juttu?

Suomen teknologiapalkintosäätiö luovutti ensimmäisen Millenium-teknologiapalkinnon (miljoona euroa) vuonna 2004. Palkinnon saaja oli Tim Berners-Lee, myöntämisen perusteluna "Englantilainen Oxfordin yliopistosta valmistunut Berners-Lee kehitti vuonna 1991 julkaistun www-palvelun CERN-tutkimuslaitoksessa Sveitsissä." Palkinnon tarkoituksena on kuulemma (paitsi toimia kunnianosoituksena teknologian kehittäjille) pyrkiä kasvattamaan Suomen mainetta korkean teknologian maana.

Asiasta en mitään tiedä, mutta ehkäpä tuonkaan palkinnon ainoa tarkoitus ei ole pelkästään kiitellä matikkaguruja hyvästä työstä, joten ei ehkä ole niin justiinsa onko palkittu saavutus ihan tämän vuoden polttavin uutinen.

Millenium-palkinnon miljoonan euron jakelussakin on vissiin ilmennyt ongelmia:
https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2007/03/tiedote-2009-10-01-19-33-32-157813

"Minulla on kaikki mitä haluan"

Tuon kun pystyisi joskus elämässään sanomaan. Pitäisi kai ensin tietää mitä haluaa. :D

Jep. Enemmän näin "ei matemaatikkona" haluaisin tietää miten hän on tämän toisen kaavan ratkaissut. Kaavan jonka vastaus on "Minulla on kaikki mitä tarvitsen".

Suomen teknologiapalkintosäätiö luovutti ensimmäisen Millenium-teknologiapalkinnon (miljoona euroa) vuonna 2004. Palkinnon saaja oli Tim Berners-Lee, myöntämisen perusteluna "Englantilainen Oxfordin yliopistosta valmistunut Berners-Lee kehitti vuonna 1991 julkaistun www-palvelun CERN-tutkimuslaitoksessa Sveitsissä." Palkinnon tarkoituksena on kuulemma (paitsi toimia kunnianosoituksena teknologian kehittäjille) pyrkiä kasvattamaan Suomen mainetta korkean teknologian maana.

Asiasta en mitään tiedä, mutta ehkäpä tuonkaan palkinnon ainoa tarkoitus ei ole pelkästään kiitellä matikkaguruja hyvästä työstä, joten ei ehkä ole niin justiinsa onko palkittu saavutus ihan tämän vuoden polttavin uutinen.

Millenium-palkinnon miljoonan euron jakelussakin on vissiin ilmennyt ongelmia:
https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2007/03/tiedote-2009-10-01-19-33-32-157813

Kaksi eri asiaa
http://en.wikipedia.org/wiki/Millennium_Prize_Problems
http://en.wikipedia.org/wiki/Millennium_Technology_Prize

Jep. Enemmän näin "ei matemaatikkona" haluaisin tietää miten hän on tämän toisen kaavan ratkaissut. Kaavan jonka vastaus on "Minulla on kaikki mitä tarvitsen".

Mie luulen, että tähän on semmonen kaava kuin: "OoH, me beautifull cockroaches! Me preciousss!!" :rolleyes:

King Fear: Huomaa Lumen postauksen sana "tuonkaan".

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom