Aloitetaan sanomalla että itse äänestin SDP:tä ja vaalikoneiden perusteella tarjotaan monesti myös keskustaa, eli voisiko sanoa että SDP:n oikeaa reunaa kuljen sitten varmaan ideologisesti. Noh anyways..
Olen onnellinen että en ole itse ratkomassa ongelmia eduskunnassa, sillä se työ on varmasti helvetin hankalaa eikä kyse ole siitä että kun toisaalle kumartaa niin toisaalle pyllistää, vaan loppupeleissä ei ole varaa liikkua juuri ollenkaan. Edeltävä hallitus koitti olla jotenkin radikaali, ja sai aikaan lukuisia lakiesityksiä ja uhkailuja jotka olisi kaatunut viimeistään EU tuomioistuimessa mutta yleensä jo ne torpattiin Suomessa "kaiken maailman dosenttien" toimesta onneksi.
Asun pienellä paikkakunnalla ja olen seurannut surullisena miten joka vuosi suljetaan lisää kouluja, terveyskeskuksia, hammaslääkäreitä yms. Talousrealistina ymmärrän että kuluja pitää saada karsittua tai tuloja vaihtoehtoisesti nostettua. Olen edelleen valmis maksamaan veroni, ja jopa aavistuksen korottaa sitä että nuo ja muut asiat kuten koulutus yms pysyvät Suomessa laadukkaina ja kaikkien ihmisten saatavilla.
Olisin valmis tekemään jälleen 0-korotus sopimuksen vaikka tiedän että paine esim Saksan työmarkkinoita apinoidessa on suuri isommille korotuksille. Korotukset on kumminkin vaarallisia koska ne on hiton vaikea saada enää kerran sovittuna pois. Mieluummin näkisin työntekijöille 0 korotukset ja tähän voitaisiin suostua jos valtio tulisi vastaan, esim bensiinin, sähkön, ALV:n yms laskulla jotta työvoimakustannukset ei nousisi työnantajilla, mutta saataisiin pientä ostovoiman parannusta kuluttajille. Ongelma onkin hallituksella se että meillä edelleen on tuo yllä mainittu iso organisaatio nimeltä Valtio, ja desimaalin muutos polttoaineveroissa ei vaikuta Pertti Perusjampan ostovoimaan hirveästi, mutta tarkoittaa nopeasti useita miljoonia valtion kassasta.
En todellakaan kannata keskustan haaveilemaa yövartijavaltiota vaan koen että Suomi on Suomi juuri siksi että systeemimme on mikä se on. Muutosta tietysti tapahtuu ja tulee tapahtuakkin. Historia osoittanut että ei ole ihan nappiin mennyt meillä isot muutokset ja reagointi maailman asioihin, devalvaatioihin ja inflaatioihin, puhumattakaan yksityistämisestä. Toivotaan että pahimmat pelot on vain nyt katkeran oikeistoporukan fantasiaa eikä ne konkretisoidu. Etukäteen on vaikea sanoa mitä on tulossa, mutta mielenkiinnolla odotan, osittain myös peloissani.
Lähinnä pelottaa esim tuo yllä mainittu polttoainevero yms vihreä ajattelu. Se on äärimmäisen tärkeää ja koen että se mihin "meidän" tulisi panostaa omalta osalta, olisi olla maailman 1. innovaatioissa vihreemmän tulevaisuuden puolesta ja myydä sitä maailmalle. Jos vain lätkitään haittaveroa haittaveron päälle, mennään mielestäni metsään. Tietty haittaverot pakottaa yrityksiä investoimaan ja kehittymään niitä välttääkseen mutta ehkä se ei nyt ainakaan "tavista" lämmitä että eläminen kehä 3. ulkopuolella tehdään mahdottomaksi kaiken maailman bensa/päästö/arvoveroilla silti lisäämättä tippaakaan julkisten mahdollisuutta muualla kuin suurPK:n alueella.