Juu, ei tuo kirjoitus saa kyllä minuakaan vakuuttuneeksi. Tosin en ole Soininvaaran jutuista ikinä juuri perustanut, joten ei tässä sinänsä mikään muutu. Taitaa olla itse asiassa yksi kummallisimmista kirjoituksista mitä olen aiheeseen liittyen lukenut.
Sinänsä tuossa on se validi pointti, että EKP todellakin on se ainoa taho, joka pystyy suvereenisti laskemaan euroja liikkeelle. Kun näin on, olisi yksi lyhyen aikavälin ratkaisumahdollisuus euroalueella se, että valtion velkakirjoista maksettava korko asetettaisiin jollekin määrätylle tasolle. Jos yksityiset toimijat eivät suostuisi valtionvelkakirjoja tällä korkotasolla ostamaan (eli ottamaan lainaa pankkijärjestelmän kautta ja ostamaan niitä, jossa tapauksessa EKP itse asiassa myöskin lisää rahan määrää), ostaisi keskuspankki loput velkakirjat. Jos kriisivaltioiden velkasaneeraus yhdistettäisiin tähän järjestelmään, voisi sillä olla mahdollisuus saada ko. maat takaisin jaloilleen.
Tämä ei toki ole mikään lopullinen ratkaisu, vaan joko finanssipolitiikka viedään EU-tasolle tai sitten luovutaan eurosta.