Dreamerille kunnon pelikone!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dreamer
  • Aloitettu Aloitettu
Helppoa. Asennat koneeseen XP:n.

Ja päivität VISTA:an vasta sitten kun ohjelmien/pelien yhteensopivuus on parempi. Tai jos on liikaa rahaa niin laita XP ja toiselle osioille/kovalevylle VISTA. Pelaat XP:llä.

Itse siirryn VISTA:an aikaisintaan vuodenvaihteessa. XP toimii sen verran hyvin.

No joo, tuo olisi varmaan paras vaihtoehto että laittaa kummatkin käyttikset. Muutoin GTS8800:n DX10 ja Core2Duon moniydinhommat jää käyttämättä (eikös vasta Vista tue noita). Esim lisäksi Windows XP Pro SP2 ja vaikka ostaa toisen samanlaisen 500GB kovalevyn sen käyttöön. Vanhempia pelejä pelaa XP:llä ja sitten jotain DX10 Crysistä ja Alan Wakea Vistalla :rock:

Taitaa vaan tulla aika kalliiksi...no kerranhan täällä vaan eletään :)

Mitenkäs muisti sitten? Jos kummatkin käyttikset on koneessa ja 4GB muistia niin alkaako XP tökkiä? Sehän ei tukenut "kunnolla" kuin 2GB?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No joo, tuo olisi varmaan paras vaihtoehto että laittaa kummatkin käyttikset. Muutoin GTS8800:n DX10 ja Core2Duon moniydinhommat jää käyttämättä (eikös vasta Vista tue noita). Esim lisäksi Windows XP Pro SP2 ja vaikka ostaa toisen samanlaisen 500GB kovalevyn sen käyttöön. Vanhempia pelejä pelaa XP:llä ja sitten jotain DX10 Crysistä ja Alan Wakea Vistalla :rock:

Taitaa vaan tulla aika kalliiksi...no kerranhan täällä vaan eletään :)

Mitenkäs muisti sitten? Jos kummatkin käyttikset on koneessa ja 4GB muistia niin alkaako XP tökkiä? Sehän ei tukenut "kunnolla" kuin 2GB?

DX10 tuki löytyy ainoastaan Vistasta, mutta XP osaa kyllä hyödyntää moniydinprossua, jos esim. peli yms. sitä tukee.

Ei se XP siitä muistista töki, se vaan yksinertaisesti ei löydä kuin 2-3gb muistia, riippuen BIOS asetuksista.

Muutoin GTS8800:n DX10 ja Core2Duon moniydinhommat jää käyttämättä (eikös vasta Vista tue noita).

No siis osaahan XP:kin hyödyntää tota CORE 2 prossua siinä missä VISTA:kin. En mä kyllä sen takia kahta käyttistä asentais..

XP ei vaan hyödynnä sitä toista 2 gigaa, ei siitä mitään haittaa silti ole.

Anteeksi jos menee OT, mutta tukeekos XP64 4Gb rämpylää?

"Windows XP x64 is currently limited to 128 GB (237 bytes) of physical memory and 16 TB (244 bytes) of virtual memory. The Windows XP x64 Edition is not to be confused with Windows XP 64-bit Edition."

Kokeilin 64-bit Xp:tä, mutta siihen ei edes Fsecure asennu niin viskasin linnuille. Sitä ei ole tarkotettu normikäyttäjille ollenkaan koko käyttistä. En suosittelis asennettavaksi.

Kokeilin 64bit Xp:tä, mutta siihen ei edes Fsecure asennu niin viskasin linnuille. Sitä ei ole tarkotettu normikäyttäjille ollenkaan koko käyttistä.

Ja ajureita on jonkin verran vaikeampi löytää kuin 32bit versioon, kun niitä on huomattavasti vähemmän saatavilla. Nykyään vissiin löytyy jo ihan kohtuullisesti, mutta edelleen pääsee paljon helpommalla 32:sen kanssa.

No siis osaahan XP:kin hyödyntää tota CORE 2 prossua siinä missä VISTA:kin. En mä kyllä sen takia kahta käyttistä asentais..

XP ei vaan hyödynnä sitä toista 2 gigaa, ei siitä mitään haittaa silti ole.

OK, siis Vista pois koko paketista. Ja muistin määrän voi vähentää 2 gigaan. Mutta sitten 8800GTS kortin DX10 jää hyödyntämättä. Olisikohan olemassa jotain toista vastaavaa korttia mutta josta puuttuu DX10 ja on halvempi?

Olisikohan olemassa jotain toista vastaavaa korttia mutta josta puuttuu DX10 ja on halvempi?

Varmasti löytyy, mutta jos päivität VISTA:an vaikka puolen vuoden kuluttua niin ei tarvitse taas vaihtaa näytönohjainta. Ja saathan sen tehot kuitenkin hyödynnettyä heti, vaikkei sitä suoranaista DX10 tukea olisikaan (liekkö kauheesti edes pelejä jotka tukee DX10:iä vielä?)

Ja osta 2GB muistia, lisäät sitten kun tulee VISTA koneeseen.

Juu, ei kannata sitä DX10:ä liikaa miettiä vielä, päivittää Vistaan sitten kun suurin osa peleistä sitä DX10:ä oikeasti tukee ja Vistan ajuri- yms. ongelmat on ratkaistu.

Mutta silti sen DX10 kortin voi jo ostaa, kyllä se tehokas kortti tarpeen on DX9 pelienkin kanssa ;) Ja ei sitten tartte heti vaihtaa, kun Vistaan päivittää.

En ole vieläkään saanut sitä konetta tilattua. Olen hidas hämäläinen :)

Ongelmana on nyt koneen kotelo: Nexus Breeze case 500W silent. Isoarska83 sanoi asiasta näin:

Ite vaihtaisin ton kopan eri merkkiseen. Hiljainen toi Nexuksen poweri ja tuulettimet on muuten, mutta toi ilmankierto itse kopassa ei ole hyvin toteutettu ja voipi tulla jonkin sortin kuumenemisongelmia piirisarjan osille.

Vaikka tuollanen kopan tilalle: http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=15900

Tässä nyt sitten pelkään että osat ylikuumenee. Varsinkin kun suunnitelmissa on myöhemmin päivittää prosessori johonkin quad core malliin ja laittaa toinen näyttis rinnalle SLI:nä. Ja sitten ylikellottaa osia.

Tuo linkin kotelo olisi muuten passeli jäähdytyksen puolesta, mutta siinä on tuommoisia sinisiä valoja vilkkumassa joka puolella. Ja niitä ei saa pois päältä, häiritsee varmasti.

Nyt tarvii vinkkejä. Sanokaa Jimms PC Storesta joku muu kotelonmalli jolla ei ole noin räikeä tyyli mutta jäähdytys on hyvä. Ja sitten mikä powerin wattimäärä olisi riittävä ettei tarvi heti olla vaihtamassa?

Itse ostin kopaksi tällaisen:
Aerocool Nitron, Black, 67.40,-

Edessä 120mm tuuletin ja kyljessä 250mm säädettävä tuuletin. Itse tosin laitoin keulalle 140mm tuulettimen ja siirsin 120mm kopan taakse.. mölytasosta en osaa sanoa kun en ole saanut vielä kertaakaan konetta päälle, mutta isoissa tuulettimissa on se etu ettei niiden tarvitse pyöriä lujaa että ilmamassaa liikkuu. Ja sitähän noilla jo tosiaan liikkuu..

Virtalähteeksi ostin tarjouksesta itse 500W powerin, mutta jos meinaat Quad-Corea, SLI-hässäkää yms, niin ehkä ostaisin jonkin tällaisen jos pätäkkää riittää:
BeQuiet Dark Power Pro, 750W ATX 2.2, 196.00,-

Virtaa tasaisesti ja riittävästi. Perkele.

Kotelosta en osaa sanoa muuta kuin että itse pidän sen ulkonäöstä ja se on jotenkin niin hävyttömän nörtti että se on jo siisti :D Tuohon hintaan mielestäni oikeasti jo löytö..

Edit. saa sitä muuten hopeisenakin..

C898.jpg

TÄSSÄ LOPULLINEN PÄÄTÖS

Tilaan tämän Jimms PC Storesta. Ellei jollakulla ole taas jotain kriittistä muutosehdotusta kuten yleensä :rolleyes:

Mutta ajattelin jo tänään laittaa tilauksen vetämään.

Emoa en vaihda kun aioin myöhemmin pultata siihen quad core prossun ja toisen näyttiksen SLI:ksi. Eli panostan päivitettävyyteen. Muistit on tietysti jonkun mielestä laitettu överiksi, mutta kun XP:n kanssa ei saa kuin 2GB muistia niin laitetaan sitten hyvää muistia se 2GB. Vistaa en halua (vielä) koska haluan pelata vanhoja pelejä ja nykytilanteessa ajurit on täysin retuperällä eikä kaikkiin peleihin edes tehdä mitään päivityksiä. Näppis ja hiiri on siksi "huonoja" koska haluan itse kaupassa kokeilla miltä ne tuntuu. Ostan ne myöhemmin (luultavasti ainakin Razer Copperhead). Sitten tuo ulkoinen kovalevy varmistukseen yms.

Core 2 Duo E6600 Conroe 2.4GHz FSB1066/cache 4MB
318€

Asus P5N32-E-SLI LGA775, PCI-e x16, Quad core tuki, nVidia SLI-tuki, FireWire on, max muisti 8GB, tuettu muistinopeus DDR2 533/667/800MHz, väylänopeus 1333MHz, piirisarja nVidia 680 SLI, socket 775
225€

Asus GeForce 8800GTS HTDP, 640MB, PCI-E, DX10, GPU 500MHz, muistiväylä 320bit, muistin kellotaajuus 1600MHz (2x 800MHz), GDDR3, TV ulostulo kyllä, HDTV-tuki
406€

Western Digital WD5000YS Caviar RE, 3.5", 500GB, SATAII/300, välimuisti 16MB, 7200rpm, hakuaika 8.9ms
195€

Corsair TWIN2X2048-6400C4, 2x1GB palikkapaketti, DDR2, 800MHz, CL 4-4-4-12 EPP
232€

Aerocool Nitron Black ATX-kotelo, edessä 12cm tuuletin, sivussa säädettävä 25cm tuuletin
67,40€

Antec 550W poweri, NeoHE 550, ATX2.0-virtalähde, hiljainen
109,40€

Samsung SH-S183A 18X DVD+/-RW SATA black
37,40€

XP Pro FI OEM SP2B
198€

Logitech Internet 350 Keyboard, Musta OEM
13€

Logitech Premium Optical Wheel Mouse (B58), musta
11€

Western Digital, WDG1U5000E, MyBook Essential Edition, ulkoinen kovalevy 500GB USB2.0, 8.9ms, 3.5", musta, 16MB, 7200RPM
161,40€

+Jimms PC Store kokoaa 50€
+postimaksut (arvio) 16,50€

YHTEENSÄ 1997,10€

Tuommoisen ostaisin itse, ehkä eri merkkisillä muisteilla tosin. Esim. G-Skillin muistit:
http://www.jimmspc-store.fi/tuote/F2-6400CL4D-2GBHK?classid=3
Hinta 219 euroa, 2Gb 800Mhz DDR2, 4-4-3-5!

Eli hieman vielä nopeammat kuin Corsairit, halvemmat, ja eivät varmasti häviä laadussakaan. Elinikäisellä takuulla tietysti.

Muuten näyttää oikein mallikkaalta! Ja tuo heittämäni muisti on vain ehdotus, ei sun ole pakko ostaa noita G-Skillejä.. :D

Hyvältä tuo näyttää.
Aika lähellä meikäläisen kokoonpanoa tuo :)

NYT SE KONE TULI :rock:

On se hieno. Koko viikonlopun olen asennellut hirveän määrän pelejä tuohon uutukaiseen ja testaillut niitä. Ensiksi kokeilin Morrowindiä, joka oli ensimmäinen peli mikä vanhalla koneella aiheutti ongelmia. Smooth as silk. Sitten KOTOR 1: smooth as silk. Toisaalta nyt on hiukan tylsää kun mitä tahansa peliä kokeilenkin, niin kaikki asetukset täysille ja ei sitten mitään tökkimistä. Ennen oli hauskaa kikkailla asetuksien ja ruudunpäivityksen suhteilla, mutta nyt se ilo on minulta viety :(

FEAR:inkin piti kuulemma olla raskas, mutta laitoin niin suuren reson kuin monitorini pystyy eli 1600x1200 32bit, antialiasing ja muut kikat maksimiin ja tulos: ei mitään havaittavaa tökkimistä. Yritin oikein heilutella hiirtä edestakaisin mahdollisimman nopeasti mutta pienintäkään tökkimistä ei ollut.

Mutta olen varma että parin vuoden päästä tämäkin vehje on täysi romu jolle kaverit nauraa :D

P.S otin ne G.Skillin paremmat muistit

Ei se noilla peleillä pitäisikään tökkiä ;)
Mutta älä huoli, kyllä sellaisiakin pelejä löytyy, joissa kone joutuu oikeasti venymään äärirajoille ja lisää tulee kokoajan.

Oletko jo 3Dmark06:sta testannut ja jos olet niin paljonko heilahti pojoja?

Kannattaa muuten sitten ladata se 1.1 versio, jos meinaat testata, siinä on parempi tulki C2D prossuille jne.

Mulla tämän hetken 24/7 asetuksilla tulee 10 555 pojoa ja kokoonpano on tosiaan aika samanlainen kuin sinulla.

Kiva kuulla että kone pelittää! Ostitko sen Nitron-kotelon? Pitääkö se isompi tuuletin kauheeta mökää? :D Ja hyvä että ostin G-pis.. Skillit.

Oletko jo 3Dmark06:sta testannut ja jos olet niin paljonko heilahti pojoja?

En ole vielä tuota testannut. Täytyy katsoa kun kerkiää. On meinaan tuhat juttua mitkä pitää vielä laittaa kuntoon tuosta uudesta koneesta. Windows pitää rekisteröidä, internettikin pitäisi hankkia, uusimmat ajurit pitää hakea joka laitteelle, pelien uusimmat patchit, kaikkien pikku apuohjelmien asennus mitkä oli vanhassa koneessa, ulkoisen kovalevyn NTFS formatointi...

Suositut

Back
Ylös Bottom