Näetkö
@maltsu Trumpin politiikassa itsessään mitään ongelmia tai onko hän tehnyt mielestäsi presidenttinä ollessaan mitään selkeitä virheitä joko lopputuloksen, toimintamallien tai yleisen ulosannin suhteen?
Entä onko mielestäsi hyvin yksiselitteistä antaa tietyistä toimista kaikki crediitti nimenomaan Trumpille itselleen? Ja toisaalta onko mielestäsi hänen valtakautensa aikana tullut esiin poliittisten toimien negatiivisia lopputuloksia/seurauksia, joista ovat ilman muuta vastuussa esim. aiempi/aiemmat presidentit, ei Trump lainkaan?
Puhut paljon median aivopesusta ja narratiivisesta journalismista. Koetko itse olevasi todella tai melko objektiivinen analyyseissasi Trumpiin liittyen?
Ja ei nyt mitään herneitä ja kysymys on aika laaja.
Niin mä aloin puolustamaan Trumpia sen jälkeen kun amerikkalainen päämies kävi täällä, juteltiin kaikennäköistä, kun autossa tuli istuttua tuntikausia yhdessä ja siinä paljastui, että heillä koko perhe äänesti Trumpia. Sivistyneitä hyvin toimeentulevia ihmisiä. En ollut ollenkaan perehtynyt USA:n asioihin tuolloin ja hän kertoi mm. tuosta yritysveron alennuksesta 35% -> 21% että massiivisen hieno juttu. Suomessa kun oli vastaava hanke, niin todellakin äänestin kokoomusta.
Kun aloin seuraamaan uutisointia täällä ja otin Trumpin lähtökohtaisesti positiivisesti, niin olihan meidän uutisointi täysi järkytys. Aivan loputonta henkilöön menemistä ja negatiivisen tulokulman kaivamista.
Voisi sanoa että olen ollut Trumpin puolustusasianajaja kun koko v-median innoittama ja ruokkima enemmistö on valunut median yllyttämänä lynkkausjengiksi ja henkilön solvaukseen menevän ”uutisoinnin” janoajiksi.
Kuten olen sanonut miljoona kertaa, Trumpin ansiot kiistattomia, ennen koronaa USA:ssa suurin työllisten määrä koskaan, alin työttömyys 50 vuoteen, alin mustien työttömyys tilastoidussa historiassa, yli 100 ATH päivää pörssiin, ei yhtään uutta sotaa. Amazing performance.
Tähän samaan aikaan näillä meriiteillä demokraatit ja media janosivat tämän demokraattisesti valitun presidentin erottamista. Täysi ylimielisyys ja ylenkatsominen niitä kohtaan jotka Trumpia äänestivät.
Mitä tuossa yllä sanoin sodista ja rauhansopimuksista on varmaankin hämmentävää meikäläisen uutisoinnin alla olleille, mutta tottahan se on. Trump on ollut tekemässä paljon enemmän rauhaa kuin sotaa, ihan absoluuttisesti ja verrattuna vaikkapa Obamaan.
Toisaalta Trumpin persoona on konfrontoiva ja välillä tuntuu että möläyttelee aivan hölmöjä. Näistä uutisointi sitten tekee ”uutiset”. Todellisuudessa oikea uutinen olisi se toteutuvat politiikka. Tietysti olisi kiva jos Trump käyttäisi twitteriä vaikka vaan kerran viikossa tai puhuisi vähän lyhyemmin ja jättäisi hyökkäyksiä joidenkin instanssien tekemisiä kohtaan tekemättä. Toisaalta siinä piilee tietty vahvuuskin. Koronahommiin Trumpin persoona ja skill set ei ollut paras mahdollinen, mutta toisaalta asia on täysin paisuteltu mediassa. Ketään muuta poliittista johtajaa ei ole syytetty viruksen leviämisestä.
MIelestäni olen objektiivinen reaalimaailman asioille, käytän usein tilastoja ja lukuja perusteena. Objektiivisuuden puute v-mediassa ei edes ole tarpeeksi voimakkaasti sanottu, mielestäni v-media pelaa täysin propagandistisesti yhteen maaliin ja värittää kaiken positiivisen löytämällä niihin oman negatiivisen tulokulman ja melkein kaikki muu on sitten henkilöön menemistä. NImenomaan objektiivisuutta peräänkuulutan. Mutta tottakai olen Trumpin puolella.
Missä olen kaikkein eniten Trumpin toimista eri mieltä, niin tietyt ympäristölakien liiat höllennykset, joiden puolesta en mielellään äänestäisi. Siis perinteisen ympäristön/luonnonsuojelun alalla, missä oikeat ilmansaasteet(ei CO2) saattavat lisääntyä tai USA:n superhienoja kansallispuistoja alettaisiin nakertamaan jostain kulmasta. Mutta tämä on loogisesti osa Trumpin regulaation purkamista, eli siis kaiken yrittäjyyden ja bisneksen helpottamista.
Persoonasta huolimatta tein jo aikaisin oman arvioni Trumpin henkilöstä ja se on ollut ehdottomasti (ja on edelleen), että Trump aidosti haluaa tehdä Amerikasta greatin.
Trumpin agenda on ollut hyvin selkeä, talous, työllisyys ja America first. Mielestäni Trump on ollut hyvinkin rehellinen agendalleen, eikä ole äänestäjiään pettänyt.