Dippitelineen rakenne

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Konna
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
52
En tiedä mihin tämä threadi oikein kuuluisi, mutta tätä palstaa ainakin lukevat kaikki...

Olen suunnittelemassa dippitelinettä itselle ja kenties lievään kaupalliseen käyttöön. Kaipailisin kaikkia mahdollisia vinkkejä aiheesta. Itse en ole dippejä juuri tehnyt muuten kuin koneella, ja tuolla pystyy poikkeuksetta dippitekniikkaa hallitsematta saamaan hyvän ojentajatreenin...

- Millaiset putket (pyöreät/suorakulmaiset; mitat?) ja millainen materiaali on paras kädensijoille? Itsellä olisi mielessä joko noin 50 mm halkaisijaltaan oleva pyöreä putki tai n. tuuman levyinen I-putki. Päälle jonkin mailan grippinauhaa.
- Saako kaikki treenattua parhaiten telineessä, jossa kahvat ovat kulmassa? Onko kokemuksia eri kulmista?
- Onko kokemuksia nousevasta kulmasta (kahvat loivasti ns. ylämäkeen)?

Varsinkin niiltä, jotka käyttävät reilummin lisäpainoja kysyisin, olisiko nuo lisäpainot hyvä ottaa huomioon suunnittelussa? Tottuuko isoa satsia levyjä käsittelemään helposti vai olisiko hyvä olla olemassa painopakka kettingillä varustettuna?

Lisäksi liikkeen suorituksesta:
Vaihteleeko teillä otteen leveys sen mukaan teettekö liikettä rinnalle vai ojentajille? Miten nuo eri lihaksille kohdistuvat dipit muuten eroavat toisistaan?

Tässä näkökulmia:

Ojentajatreeni: Ote melko kapea, koita pitää vartalo pystysuorassa ja ala-asennossa 90 asteen kulma kyynärpäässä riittää....hyvä liike voimanhankintaan, koska lisäpainoa voi laittaa aina reilusti ja koskaan ei tarvitse pelätä jäävänsä painon alle...

Rintatreeni: Itse otan niin leveän otteen kuin ikinä tanko antaa myöten ja menen niin alas kuin pystyy...tämä venytys juuri erottaa dipin penkistä ja vinopenkistä, joissa venytys jää tangosta johtuen tavallaan vajaaksi...vartalon voi kallistaa eteenpäin, mikä onkin luonnollinen tyyli tässä..

Eli kädensijatankojen täytyy kaventua, jotta otetta voi säätää...Varmaan 50 millin halkaisija pyöreä voisi olla hyvä paksuus..ei ainakaan kulmikas...ja teippiä niin, että ote pitää....

Lisäpainoja ( 40 - 50 kiloon) käytän itse painovyöllä ja se tuntuu aika hyvältä. Lukitsen kiekot polvien väliin liikkeen ajaksi..Suurin vaikeus noissa isoissa painoissa on tasapainon pitäminen ja luulen, että jos toi 50 kiloa heiluisi jossakin ketjun päässä, niin ei pystyisi tekeen....

almerigo sanoi:
Tässä näkökulmia:

Ojentajatreeni: Ote melko kapea, koita pitää vartalo pystysuorassa ja ala-asennossa 90 asteen kulma kyynärpäässä riittää....hyvä liike voimanhankintaan, koska lisäpainoa voi laittaa aina reilusti ja koskaan ei tarvitse pelätä jäävänsä painon alle...

Rintatreeni: Itse otan niin leveän otteen kuin ikinä tanko antaa myöten ja menen niin alas kuin pystyy...tämä venytys juuri erottaa dipin penkistä ja vinopenkistä, joissa venytys jää tangosta johtuen tavallaan vajaaksi...vartalon voi kallistaa eteenpäin, mikä onkin luonnollinen tyyli tässä..

Eli kädensijatankojen täytyy kaventua, jotta otetta voi säätää...Varmaan 50 millin halkaisija pyöreä voisi olla hyvä paksuus..ei ainakaan kulmikas...ja teippiä niin, että ote pitää....

Lisäpainoja ( 40 - 50 kiloon) käytän itse painovyöllä ja se tuntuu aika hyvältä. Lukitsen kiekot polvien väliin liikkeen ajaksi..Suurin vaikeus noissa isoissa painoissa on tasapainon pitäminen ja luulen, että jos toi 50 kiloa heiluisi jossakin ketjun päässä, niin ei pystyisi tekeen....

Jos noille lisäpainoille tekee telineeseen paikan, niin sitten samaan tyyliin kuin taljalaitteissa, elikä levypakka tapilla ja pakalle ohjareiden avulla lineaarinen liike. Tuota saa vähän miettiä, että miten pakkaa pystyy sitten liikuttamaan eri etäisyyksiltä. Ehkä nuo eri levyiset otteet on toteutettava eri tavalla kuin perinteisissä taljalaitteissa.

Kiitoksia hyvästä palautteesta.

Onko erilaisia tapoja tehdä dippejä? Pitääkö joku levyjä eri tavalla, ja onko jollakin otteet erilaiset?

Aikoinaan kun vielä tein rinnalle dippiä niin sormet oli tangon sisäpuolella, että kyynärpäät automaattisesti leviää. Ojentajille tehtäessä on ollut normaaliote käytössä. Jos teline on kaventuvaa mallia, tämä tarkoittaa sitä, että siihen pitää pystyä menemään "sisään" kumminkin päin. Itseäni ei ole haitannut ketjun päässä heiluvat painot, mutta useassa telineessä alkaa täysikokoiset limput kolisemaan telineen rakenteisiin, mikä tietysti estää vehkeen käytön kokonaan. Otahallissa oli aikoinaan versio, jossa pystyi sekä tankojen kulmaa että etäisyyttä säätämään portaattomasti nojapuiden tapaan.

Yksi asia tuli mieleen, nimittäin se, ettei ne teipit ole ollenkaan tarpeelliset. Kuluu ne kumminkin, ja niitä saaa olla koko ajan vaihtamassa. Meidän salilla on dippiteline jossa on ihan vaan maalatut tangot, ei edes karhennusta ja hyvin siinäkin ote pitää. Oon parhaillaan tehny 60kg lisäpainolla, eikä kädet luistanu mihinkään suuntaan.

Tuota saa vähän miettiä, että miten pakkaa pystyy sitten liikuttamaan eri etäisyyksiltä. Ehkä nuo eri levyiset otteet on toteutettava eri tavalla kuin perinteisissä taljalaitteissa.

Eli jos sieltä alhaalta olisi vaijeri, jonka voisi kiinniittää vyötäisille, niin se voisi olla hyvä...kuitenkin vastus täytyisi tulla suoraan alhaalta ja jos siellä alhaalla on pylpyrä kiinni, niin silloinhan se tavallaan määräisi käsien paikan käytettäessä lisäpainoa.....

aika harvat tekee dippejä nykyään....omalla salillani en ole nähnyt muita dipin tekijöitä ainakaan pariin kuukauteen ja siellä on sentään arki-iltaisin 10 - 20 treenaajaa koko ajan...no eipä tarvitse jonottaa...

Powerhousu sanoi:
Yksi asia tuli mieleen, nimittäin se, ettei ne teipit ole ollenkaan tarpeelliset.

Itse olen ihan samaa mieltä PH:n kanssa. Tarkemmin pohdiskeltua tulin siihen tulokseen, että kyllähän tuon teipin kanssa saattaa grippi ollakin parempi, mutta itseä ainakin alkaisi tympimään sen teipin tahmaisuus, kääntyilevät reunat + muut side efektit. Mutta tämähän oli vain minun mielipiteeni ja niinhän se on, että tuo tahmaisuus ei haittaa kaikkia. Eli olenko nyt :david:? :rolleyes:

Rascalking sanoi:
Itse olen ihan samaa mieltä PH:n kanssa. Tarkemmin pohdiskeltua tulin siihen tulokseen, että kyllähän tuon teipin kanssa saattaa grippi ollakin parempi, mutta itseä ainakin alkaisi tympimään sen teipin tahmaisuus, kääntyilevät reunat + muut side efektit. Mutta tämähän oli vain minun mielipiteeni ja niinhän se on, että tuo tahmaisuus ei haittaa kaikkia. Eli olenko nyt :david:? :rolleyes:

Joo eihän teippiä tarvii, jos on hyvät hanskat...paljain käsin hiki alkaisi varmaan luistaa metallin pinnassa....miksei muuten se tanko voisi olla karhennettu?

Aivan kuten tuossa jo mainittiinkin niin ei se tanko välttämättä mitään karhennusta/teippiä tarvitse. Maalattu pinta on riittävän hyvä mielestäni.
Tukeva tuon telineen nyt ainakin pitäisi olla. On meinaan aika paskamaista tehdä jos teline hytkyy ja huojuu miten sattuu.

Maalattu putki riittää, ei tarvii karhennusta. Mutta tota putken halkaisijan paksuutta kannattaa vertailla. Itselle (ei kovin isot kourat) tukevampi ote on ollut ~4cm tangolla, kun esim. Kraftwerkin karhennettu tanko(yli 5cm?) on melkein liian paksu ja asennon tukevoittamiseksi täytyy puristaa lujasti. Rannesiteet auttaa.
Edit: Ja putki ehdottomasti pyöreä!

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
(liha)pyörykkä sanoi:
Mitäs jos hitsaisi putkien ulkosyrjiin poikittaiset pätkät, että otetta voisi halutessaan vaihtaa (siis sama ote kuin esim. penkissä)?!
mites toi ottaa olkapäihin??

Tuo ote mahdollistaa kyynärpäiden viemisen enemmän sivuille, jolloin rinta pitäisi ottaa hallintaa etuolkapäiltä. En osaa spekuloida sivu/etu -olkapäiden välistä kuormituseroa, mutta ainakin tuon tyyppinen kämmen-asennon muutos siirtää vipunostoissa kuormitusta enemmän olkapään sivulohkolle.
Ehdotukseni motiivi oli lähinnä ns. treeni ärsykkeen muutos, aika nopeasti lihakset tottuu samaan ärsykkeeseen. Eri otteilla ja asennoilla saadaan hiukan vaihtelua treeniin.
Jos haluat toteuttaa ehdotukseni, niin sivuttaissuuntaiset putket kannattaa laittaa lineaaristen putkien päihin, etenkin jos lineaariset putket tulevat kulmaan (loppua kohden ote levenee), näin alarinta saa kyytiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom