dippiohjetta kaivataan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jalat
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Ikä
45
Mikä olisi tehokkainta dipille?

a) että vetäisin vain omalla painolla joku 3kpl 15 noston sarjaa?
vai
b) että vetäisin lisäpainojen kanssa joku 3kpl 8 noston sarjaa?

päteekö dippaamiseen kans se ettei kannata tehdä liian isoja
toistoja?

Ja kuinka alas dipissä kannattaa mennä? kyynertaipeet 90' kulmaan vai?
(meidän salilla kun ei kukaan koskaan dippaa niin ei näe mallisuoritusta)

olkapäällehän tuo dippi on aika paha liike...

itse tekisin vajaita toistoja lisäpainoilla mikäli olkapää sallii...rinta ei hirveästi rasitu mutta ojentajiin tulee hyvin ytyä.

Miten a-vaihtoehdossa toteutettaisiin progressiivinen harjoittelu? B-vaihtoehdossa selkeästikin lisäpainoja kasvatetaan.

90 asteen kulmaan, laske hitaasti ni ei pääse vahingossa laskemaan liian alas jos on lihakset väsyneet. Hyvät lämmittelyt

arni sanoi:
olkapäällehän tuo dippi on aika paha liike...

Harmillista. Muutenkin tuo oikea olkapää narskahtaa aina esim pystypunnerrusessa kun lasken tankoa alas. kun oikea kyynerpää osoittaa takaviistoon ja vedän käden alas, niin kuuluu rusaus. eikä tunnu kovin kivalta... ei satu, mutta tuntuu iljettävältä. En tiedä sitten kuinka vakavaa ja pitäisikö varoa kaikkia esim olkapääliikkeitä?

Mielipiteitä?

Ei, mutta lopeta pystypunnertaminen. Varsinkin jos nyt jo rutisee, niin tuo liike aiheuttaa sulle kuluman hartiaan, ja sit ei mikään auta.
Hartioille IMHO riittää mainiosti vipunostot. Jos haluat, kokeile punnertaa käispainoilla, smithissä jne jos jokin niistä vaikka soveltuisi paremmin. Punnerrathan etupuolelta..? Takapuolella kun punnertaa, tulee hartiaan helposti liikaa vääntöä, mikä sitten taas edesauttaa niitä kulumia...

maxmussel sanoi:
Ei, mutta lopeta pystypunnertaminen. Varsinkin jos nyt jo rutisee, niin tuo liike aiheuttaa sulle kuluman hartiaan, ja sit ei mikään auta.

Mitäs se käytännössä tarkoittaa? Siis että toisesta olkapäästäni tulee joku rutiseva epäkelpo torso? Ettei siitä ole työntekoon vanhemmalla iällä?

maxmussel sanoi:
Hartioille IMHO riittää mainiosti vipunostot. Jos haluat, kokeile punnertaa käispainoilla, smithissä jne jos jokin niistä vaikka soveltuisi paremmin. Punnerrathan etupuolelta..? Takapuolella kun punnertaa, tulee hartiaan helposti liikaa vääntöä, mikä sitten taas edesauttaa niitä kulumia...

Itseasiassa kun treenaan olkapäitä smithillä, niin olen vetänyt takapuolelta
(siis niskan takaa :jahas: ).
Pitää varmaan siirtyä etupuolelta vetämään. Tai koittaa noita vipunostoja tilalle. ottaakos vipunostot sitten olkapäihin?

Millä kannattaisi korvata tuo olkapäiden treenaus jos smith laite unohdetaan?

Perhana. Itseasiassa kun otin tässä koneen äärellä rannetuen käsiin ja nostin sitä etukautta ylös ja alas, niin sama napsaus kuuluu oikeasta olkapäästä :(

Tarvinnee jättää kokonaan pois nuo ylösnostolajit ja koittaa korvata ne jollain :(
Nyt saa antaa vaihtoehtoja (mielellään kuva-animaatio-ohjeineen).

Onko tuo napsaus/narskahdus/rutina siis oikeasti kuuluva ääni? Mulla vipunostot sivulle tekee oikeassa olkapäässä negatiivisessa vaiheessa tunteen kuin joku jänne muljahtaisi jonkun nivelen toiselle puolelle tms, vaikea selittää :) Aihettaakohan tuokin kulumaa.. tarvii varmaan jättää viparit sivulle pois ohjelmasta jos näin on.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
ressukka sanoi:
Onko tuo napsaus/narskahdus/rutina siis oikeasti kuuluva ääni? Mulla vipunostot sivulle tekee oikeassa olkapäässä negatiivisessa vaiheessa tunteen kuin joku jänne muljahtaisi jonkun nivelen toiselle puolelle tms, vaikea selittää :) Aihettaakohan tuokin kulumaa.. tarvii varmaan jättää viparit sivulle pois ohjelmasta jos näin on.

Juu mullakin se on sellainen kuin joku jänne muljahtaisi jonkun kohdan yli ja kättä nostaessa taas menisi takaisin. Takaisinmenoa en tunne mitenkään, mutta luulen että se palaa takaisin :) Ääntä ei kuulu oikeastaan mutta tuntuu sellainen napsaus. (vähemmänkin narskaus/rutina). Ja jos joku pistää käden siihen olkapäälleni ja teen sen liikkeen niin toinen tuntee kyllä että joku siellä heilahtaa...

- Itse kaipaisin nyt tiedon siitä että miten kuluma vaikuttaa tulevaisuudessa käden käyttöön?

- mitkä liikkeet korvaavat nämä napsauttavat liikkeet?
tämä on kai henkilöstä/napsausliikkeestä riippuva? vipunosto varmaan toimisi minulla veikkaan.

jalat sanoi:
Mitäs se käytännössä tarkoittaa? Siis että toisesta olkapäästäni tulee joku rutiseva epäkelpo torso? Ettei siitä ole työntekoon vanhemmalla iällä?
Juuripa sitä. Krooniset kivat kivut hartiassa... En suosittele. Siis en sano, ettäkö tuo olis välttämättä noin, mutta pahimmassa tapauksessa.

Testaa vipunostoja sivulle seuraavilla tavoilla:
-käsipainoilla seisten tahi istuen
-alataljalla joko ristiin kehon edestä tai takaa (napsuu mulla olkapäässä) tai niin, että otat taljaa lähemmällä kädellä kiinni kahvasta ja nostat siitä sen ylös.
-maaten alataljan edessä: kylkimakuulle, jalat hieman levällään ja tukien taljan 'tolppiin', ylemmällä (yllätys) kädellä kahvasta kiinni, ja tee vipunosto normaalisti.

Kiitti vinkeistä, noi pätee mullekin, tarvii kokeilla seuraavalla salikerralla. Napsumista ei myöskään tapahdu jos liikkeen jättää vajaaksi, eli ei nosta (edes) vaakatasoon käsiä. Saattaa olla tosin tehoton liike vajaana, mutta reippaammin painoa vaan niin vois toimia a´la ronnie :)

maxmussel sanoi:
Testaa vipunostoja sivulle seuraavilla tavoilla:
-käsipainoilla seisten tahi istuen

tarkoittanet ilmeisesti tätä
DBLateralRaise.gif

Mites kun jotkut tekee tota samaa liikettä siten että kädet on kyynertaipeesta 90 asteen kulmassa siten että nyrkit osoittaa eteenpäin?
Se on ilmeisesti vaan joku "keventävä" variaatio?

Kai minunkin täytyy sanoo pari sanaa...

Itselläni on sekä rintadippi että ojentajadippi harjoitusohjelmassani. Liikkeet näyttää aika samanlaisilta mutta kohdistaa eri lihaksia.
Kun aloitin salillakäymisen n. 9kk sitten, myös minulla oli ongelmia dipin kanssa. Esim. jo mainitusta kivusta rintalastan kohdalla. Tämä johtuu siitä että monet kun dippaavat, kyyristyvät pallomaiseen asentoon jolloin hartiat painautuvat eteen. Siinä näköjään nämä levyt jotenkin rasittuvat. Dipit täytyy tehdä hyvällä ryhdillä, eli rinta ulos ja hartiat taakse. Tällä tavalla ei synny rintakipuja. Tämä tyyli täytyy olla kunnossa kummassakin dippitaavssa.

Toinen asia on tietenkin se että ei mene liian alas. Jos lihaksiin sattuu ennenkuin pääset 90 asteen kulmaan niin älä mene niin alas. Itsekkään en pääse näin alas.

Ja sitten viimeinen tosiasia on se, että ellei rintalihaksia venyttele, dippaaminen ei tule onnistumaan ja ei ihme, jos ihmiset valittavat hartijakivuista. Itse aloitin venyttelin liian myöhään ja mitä tästä on seurannut? Huono ryhti ensinnäkin koska etenkin lonkankoukistajat, rintalihakset ja alaselkä on ihan jumissa. Toiseksi liikeradat eri liikkeissä ovat kärsineet.

BTW. tietääkö kukaan hyvää urheiluhierojaa turussa?

Jep, alkuperäisen kysyjän pitäisi selventää, mikä seuraavista on kyseessä:
1) kehittää dippitulosta = max kertaa keho ylös tai max määrä lisäpainoa ylös x kertaa
2) kehittää ojentajalihaksia
3) kehittää rintalihaksia

jalat sanoi:
Mikä olisi tehokkainta dipille?

a) että vetäisin vain omalla painolla joku 3kpl 15 noston sarjaa?
vai
b) että vetäisin lisäpainojen kanssa joku 3kpl 8 noston sarjaa?

päteekö dippaamiseen kans se ettei kannata tehdä liian isoja
toistoja?

Ja kuinka alas dipissä kannattaa mennä? kyynertaipeet 90' kulmaan vai?
(meidän salilla kun ei kukaan koskaan dippaa niin ei näe mallisuoritusta)

Itse ainakin tekisin lisäpainojen kera, ettei menisi ihan aerobisen puolelle. ;)

Ja noihin dipistä aiheutuviin kipuihin vielä sen verran, että kukaan ei ole mun mielestä maininnut vielä lämmittelyn vaikutusta. Kerran kun kokeilin tehdä dippejä ensimmäisenä liikkeenä, niin rintalastassa tuntui aivan helvetinmoinen kipu (ja tämä oli vielä ilman lisäpainoja). Nykyään teen dipit vipunostojen, pystypunnerruksen ja ranskalaisen punnerruksen jälkeen, eikä minkäänlaisia kipuja ole havaittavissa edes suurillakaan lisäpainoilla tehdessä (paitsi ihan tarkoituksellista kipua ojentajissa :) ).

jalat sanoi:
- mitkä liikkeet korvaavat nämä napsauttavat liikkeet?
tämä on kai henkilöstä/napsausliikkeestä riippuva? vipunosto varmaan toimisi minulla veikkaan.

Normaaleissa vipareissa käsipainoilla seisten paukuttaa minullakin ilkeästi. Mutta taljassa tehtynä yksi käsi kerrallaan ei ole mitään tällaisia paukkumisongelmia.

S225T sanoi:
Jep, alkuperäisen kysyjän pitäisi selventää, mikä seuraavista on kyseessä:
1) kehittää dippitulosta = max kertaa keho ylös tai max määrä lisäpainoa ylös x kertaa
2) kehittää ojentajalihaksia
3) kehittää rintalihaksia

Lähinnä ehkä ojentajalihaksia. Eli ei ole tarkoitus että dippi menis ihan aerobiciksi.
rintapuoli on tarkoitus kehittää hyvin pitkälti penkkiä, vinopenkkiä ja pec deckiä käyttäen.

jalat sanoi:
tarkoittanet ilmeisesti tätä
DBLateralRaise.gif

Mites kun jotkut tekee tota samaa liikettä siten että kädet on kyynertaipeesta 90 asteen kulmassa siten että nyrkit osoittaa eteenpäin?
Se on ilmeisesti vaan joku "keventävä" variaatio?

Joo, itseäkin kiinnostaisi tietää, että mitä eroa on noilla kuvan vipareilla ja sitten noilla Jalkojen mainitsemilla vipareilla missä 90 asteen kulmassa. Ronniehan tekee sellaisia ainakin The Unbelievablessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom