Dippi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wessel
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
mikä on mielestänne kunnioitettava määrä toistoja ko. vehkeestä.. (max)

entä mikä olisi dipin kaveri ojentaja liikkeeksi ja sarjat+toistot

Jos puhut jostain fakin dippikoneesta ei vertailua voi oikeastaan tehdä. Sen sijaan omalla kehonpainolla suoritetussa vapaassa dipissä taitaa virallinen toistomaailmanennätys olla Töysäläisellä Jari Lampi -nimisellä dippikoneella. ME-lukema on muistaakseni 150 toistoa.

IMHO dippi lisäpainoilla toistojen liikkuessa alueella 4-6 on jopa parempi yläkropan punnerrusliike kuin teinien jumala penkkipunnerrus.

Kehonrakennusnäkökulmasta ojentajille olisi hyvä tehdä dipin lisäksi jotain eristävää, kuten ranskalaista punnerrusta tai taljapunnerrusta. Voimaa haettaessa ei kannata varmaan eristäviä liikkeitä harkitakaan, vaan ottaa kylmästi esim. kapeaa penkkiä dipin lisäksi.

Kuinka alas dipissä kannattaa mennä ? Olen itse muutamia kertoja tuota liikettä vasta tehnyt ja aikas alhaalla alkaa rinnoissa tuntua sellaista ns. venytystä. Meneekö jo liian alas ? Toistoja en ole saanut kuin 3-4.. :nolo:

Dippi pelkällä omalla painolla on aikalailla kestävyyslaji, mutta kyllä hattua nostan jos joku 100kg lisäpainolla muutaman toiston dipissä vääntää.

Samira: Dipissä nyt olisi hyvä saavuttaa vähintään se 90 asteen kulma kyynärtaipeeseen. Itse suosittelisin tekemään niin syviä kuin että mihinkään ei koske. Joillain se voi olla alle, ja joillain yli 90 astetta. Heti jos johonkin painaa/kolottaa/vihloo, niin vajaampia, ja jos ei auta niin sit ei väkisin.

Hulkki sanoi:
Jos puhut jostain fakin dippikoneesta ei vertailua voi oikeastaan tehdä. Sen sijaan omalla kehonpainolla suoritetussa vapaassa dipissä taitaa virallinen toistomaailmanennätys olla Töysäläisellä Jari Lampi -nimisellä dippikoneella. ME-lukema on muistaakseni 150 toistoa.

Pitää paikkansa!
:offtopic: Mr.Dippi valmistautuu tällähetkellä leuanvedon toistoSM-kisaan,eilen tuli jo mukavanpuoleiset 50 toistoa.

Pitää myös pitää mielessä, hakeeko rasitusta rinnalle vai ojentajille, kun kovin usein tuntuu että puhutaan vain yleisesti "dipistä".
Dippi kun käy molempien harjoittamiseen loistavasti.
Pienillä mutta merkittävillä eroilla tekniikassa/syvyydessä jne saadaan rasitus painotettua merkittävästi toiselle näistä lihasryhmistä tarpeen mukaan.

Eri asia toki jos treenaa johonkin dippiskabaan.

edit: lisäyksenä: jos ojentajadippiä tekee, niin seuraksi sopii hyvin vaikka joku liike missä olkavarsi on about 90 asteen kulmassa vartaloon tai sitten pään yläpuolelta tehtävä liike. Tai molemmat.

Hulkin kanssa samaa mieltä, että dippi vähintäänkin penkkipunnerruksen veroinen liike. Kummastuttaa miksi ihmiset sitä niin harvoin salilla tekevät. Jotkut vahvat karjut ovat kyllä sanoneet ettei olkapää kestä, mutta luulen sen johtuvan liian syvistä ja leveistä dipeistä. Myös pomppu alhaalla on erittäin riskialtis olkapäälle. Dipissä on mukava puoli penkkipunnerrukseen verrattuna ainakin se että voi kokeilla ennätys paino tai toistomääriä ilman varmistajaa ja myös negatiivisten toistojen teko turvallista. Itse en ainakaan uskalla alkaa negatiivisia penkissä tekemään edes hyvän varmistajan kanssa.
Lisäksi dipissä saa aika hyvän käsityksen penkkimaksimistaan. itselläni ainakin jos lasken yhteen oman painon ja lisäpainot on yhteenlaskettu kilomäärä noin 10-15kg suurempi kuin penkkipunnerruksessa. Esim. jos teen dipissä 4*omapaino(95kg)+75kg=170kg voin arvioida kykeneväni sen hetkisellä kunnolla penkkipunnerruksessa ainakin sarjaan 4*155kg. Tämä tietysti riippuu dipin syvyydestä. Aivan pohjalle asti venyttäminen isoilla painoilla on kyllä jo lihasvamman kerjäämistä.

v-selkä76 sanoi:
...
Lisäksi dipissä saa aika hyvän käsityksen penkkimaksimistaan. itselläni ainakin jos lasken yhteen oman painon ja lisäpainot on yhteenlaskettu kilomäärä noin 10-15kg suurempi kuin penkkipunnerruksessa. Esim. jos teen dipissä 4*omapaino(95kg)+75kg=170kg voin arvioida kykeneväni sen hetkisellä kunnolla penkkipunnerruksessa ainakin sarjaan 4*155kg. Tämä tietysti riippuu dipin syvyydestä. Aivan pohjalle asti venyttäminen isoilla painoilla on kyllä jo lihasvamman kerjäämistä.

Ei ainakaan minun kohdallani mene ihan noin, mutta ei tuo kaukanakaan olo. Periaatteessa jos sinulla olisi vielä vähän enemmän löysöö kun mulla ( en tosiaa tiedä kuinka kireessa kunnossa oot ) niin sitten menisi kyllä aikalailla kohdalleen. Kai se riippuu vähän penkkiotteen leveydestäkin, eli kapeempi ote varmaan paremmin synkassa ton dipin kanssa.Mielenkiintoinen teoria joka tapauksessa, pitää seuraavalla kerralla kokeilla tota 4x dippimaksimia.

Dippi on hyvä liike ja jos on olkapäiden kanssa ongelmia kuten mulla niin olen ratkaissut ongelman seuraavalla tavalla. Eli dippi viimesenä liikkeenä ojentajatreenissä, ei tartte enää todellakaan isoja lisäpainoja jos tarvii ollenkaan ja polte ojentajissa on mahtava. Minä en kyllä laske yli 90 asteen kulmaan, mutta toi aikaisempi neuvo, että laskee siten kun hyvältä tuntuu on hyvä, jos sattuu niin älä laske "syvemmälle".

ite tein 3x15 v-dippiä ja aika syviä et ois kyl menny varmaan joku 3x20.
maksimi on mulla varmaan joku 30.
mielestäni kropan olles pystysuora niin aikalailla ojentaja painoitteinen liike,
jos vähän vinottain niin rasitus on mielestäni hartiat ja rinta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom