Dipissä kipua

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oon jo hetken aikaa paininut samaise ongelman kanssa dipatessa, alaspäin mennessä rintalastan seudulla tuntuu pistävää kipua joka estää täyden liikeradan, olisiko kyse liikkuvuudesta vai mistä?

Kyseessä voi olla fasettilukko rintarangassa tai kireät rintalihakset. Lähtisin venyttelemään rintalihaksia päivittäin.

Muakin joissain dippilaitteissa, riippuen vähän sen kulmasta, sattuu rintalastaan. Ei siis mihinkään lihaksiin. Viimeksi sain tehtyä ilman kummempia kipuja, mutta nyt on ollu sen jälkeen rintalasta monta viikkoa kipee. Tietääkö kukaan mistä voisi johtua? Kaikissa dippilaitteissa tätä ongelmaa ei siis ole.

Ei varsinaisesti kuulu aiheeseen, mutta voisiko joku sanallisesti kertoa miten se (ojentaja)dippi suoritetaan? Eli lapaluut yhdessä, olka- ja kyynärpäät takana jne.? Kun mulla olkapäät kipeytyy jo yhden toiston jälkeen.

Rintalastaan tuntuu mietoa kipua järjestään dipissä, kuuluu asiaan, mutta tuo ei tosiaan ole suorituksen aikana tuntuvaa tai varsinkaan sitä estävää. Varmaan jostain jäykkyydestä tässä kiinni (tai sitten vedät yli syviä).

Sama ongelma löytyy iteltä. Oon yrittäny venytellä rintaa paljon, mutta joka kerta kun lähen tekeemään dippejä tuntuu semmosta painetta ja "vetoa" rintalastasta vieläkin. Vaihtanut dipin toistaseks kaposeenpenkkiin.

Onks olemassa ketään, kenellä dippi ei sattuisi aluks rintalastaan? Siis oikeesti tuntuu, et jokasella on toi ongelma aluks. Itseni mukaan lukien. Mä lähtisin ite kattomaan ensin olkapäitä. Useesti näkyy, et olkapää kääntyy eteenpäin, jolloin rintalihas ei saa enää tukea rintakehältä ja sen toimintasuunta on aivan väärä. Tämä virheellinen suunta on juurikin rintalastaa väärään suuntaan repivä, jolloin kipua voi aiheutua. Jos hyvällä tekniikallakaan kipu ei lähde, suosittelisin (ihan ekana lämmittelemään hyvin kaikki paikat) vaan tekemään sitä dippiä vaikka sitten vähän vajaammalla liikeradalla. Kipu tuntuu katoavan vähitellen, jolloin liikerataakin voi syventää.

Ei varsinaisesti kuulu aiheeseen, mutta voisiko joku sanallisesti kertoa miten se (ojentaja)dippi suoritetaan? Eli lapaluut yhdessä, olka- ja kyynärpäät takana jne.? Kun mulla olkapäät kipeytyy jo yhden toiston jälkeen.

CrossFit Journal - The Position: Part 6 - The Bar Dip (Preview) - YouTube

Kannattaa tosta etiäpäi vähä kattoa ku siinä näkee hyvin se oikeaoppise alotusasennon. Esimerkiksi kyynärpäiden asento on tosi tärkee ellei haluu olkapäitään hajottaa (aivan kuten penkissä).

Sen lisäksi dippi vaatii rutkasti liikkuvuutta, minkä takia se ei kerta kaikkiaan sovellu kaikille ellei vaihtoehtoisesti suostu suorittamaan sitä todella vajaalla liikeradalla. Voit kokeilla tekemällä seuraavan testin: lapaluut yhdessä vie kyynärpäätäsi selän taakse ja katso peilistä kuinka pitkälle se menee luonnollisesti - jos huomaat, että matka on aika vajaa niin voit kuvitella mitä kroppasi tykkää kun se kuorman alaisena pakotetaan yli tuon kyseisen liikeradan. Usein siinä käy myös niin, että kun nuoret mestarit lukee Pakkopullan foorumilta, että käsi on pakko saada 90 asteen kulmaan, niin sitä liikkuvuutta lähetään virheellisesti kompensoimaan poistamalla ulkokierto ja lapojen supistus. Sisäänkierretyillä olkapäillä pääsee syvemmälle.

Itse reväytin rinnan todella pahasti vuosia sitten dipissä ja paraneminen kesti kuukausia. Kipu tuntui juurikin tuossa rintalastassa. Syynä tähän luultavasti oli paska dippitekniikka eli päästin itseni liian alas ja rintalihas venyi väkisin alhaalla sekä rintalihas oli liian kireä. Sen jälkeen en uskaltanut vuosiin dippiä tehdä kunnolla. Nykyään tehnyt mahdollisimman kapealla ja nostanut painoa sitä mukaan, kun ojentajat antaa myöden eli pyrin tekemään niin, että ojentajat tekee sen työn enkä rinnalla ryskäse painoja ylös. Leveen dipin olen jättänyt kauas unholaan:D

Kysymys kuuluukin ketjun aloittajalle; tuntuuko kipu jo omalla painolla tehtäessä vai vasta kun painoa lisätään ja mahdollisesti tekniikka hajoaa? Ja tosiaan jos kipuja tuntuu niin suosittelen pitämään dipistä taukoa. Itse teen dipin kakkosliikkeenä eli paikat on hyvin lämmennyt. Eli kapea pena kovaa ja sen jälkeen olkapääjumppaa ilman, että ojentajiin kohdistuu rasitusta ja sen jälkeen 3x5 dippi kovaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sama ongelma löytyy iteltä. Oon yrittäny venytellä rintaa paljon, mutta joka kerta kun lähen tekeemään dippejä tuntuu semmosta painetta ja "vetoa" rintalastasta vieläkin. Vaihtanut dipin toistaseks kaposeenpenkkiin.

Johtunee heikoista rintalihaksista (M. pectoralis major), jotka eivät venyttelemällä vahvistu. Vahva rintalihas tukee paremmin kylkiväliluiden ja rintalastan välistä rustoa. Toki riippuu tekniikasta, mikä lihas on tuossa se heikko lenkki ja pitäisi nähdä itse suoritus. Mutta oisko tässä avain? Kysyjä itse tietänee.

Itse reväytin rinnan todella pahasti vuosia sitten dipissä ja paraneminen kesti kuukausia. Kipu tuntui juurikin tuossa rintalastassa. Syynä tähän luultavasti oli paska dippitekniikka eli päästin itseni liian alas ja rintalihas venyi väkisin alhaalla sekä rintalihas oli liian kireä. Sen jälkeen en uskaltanut vuosiin dippiä tehdä kunnolla. Nykyään tehnyt mahdollisimman kapealla ja nostanut painoa sitä mukaan, kun ojentajat antaa myöden eli pyrin tekemään niin, että ojentajat tekee sen työn enkä rinnalla ryskäse painoja ylös. Leveen dipin olen jättänyt kauas unholaan:D

Kysymys kuuluukin ketjun aloittajalle; tuntuuko kipu jo omalla painolla tehtäessä vai vasta kun painoa lisätään ja mahdollisesti tekniikka hajoaa? Ja tosiaan jos kipuja tuntuu niin suosittelen pitämään dipistä taukoa. Itse teen dipin kakkosliikkeenä eli paikat on hyvin lämmennyt. Eli kapea pena kovaa ja sen jälkeen olkapääjumppaa ilman, että ojentajiin kohdistuu rasitusta ja sen jälkeen 3x5 dippi kovaa.

Gymlogin videoissa rintadipissä suositeltiin tekemään hartioiden levyisellä otteella, ettei otteen tarvi olla sen leveämpi. Jotenkin epäluonnollinen asento vissiinkin.

Kyseessä voi olla fasettilukko rintarangassa tai kireät rintalihakset. Lähtisin venyttelemään rintalihaksia päivittäin.

Fasettilukko? Mitäs se käytännössä tarkoittaa rintarangassa, ts. missä rintarangan alueella on fasettiniveliä, jotka voisivat tulla tässä kyseeseen?

Johtunee heikoista rintalihaksista (M. pectoralis major), jotka eivät venyttelemällä vahvistu. Vahva rintalihas tukee paremmin kylkiväliluiden ja rintalastan välistä rustoa. Toki riippuu tekniikasta, mikä lihas on tuossa se heikko lenkki ja pitäisi nähdä itse suoritus. Mutta oisko tässä avain? Kysyjä itse tietänee.

Ei ole avain tässä. Mulle veti painiessa kerran rintaranka jumiin ja se auottiin, mutta sen jälkeen on ollut sama ongelma. Sen ainakin tiedän että heikosta rintalihaksesta se ei johdu, koska ennen sitä pysty dippaileen kohtuu lisäpainoilla, nykyään ei edes kehonpainolla. Käyn koittaan vielä jäsenkorjaajan, koska muista ei ole ollut mitään hyötyä, infoon jos se keksii jotain.

Mä kun jossain vaiheessa dippailin ahkerasti (sekä vemputtimella että vapaasti lisäpainojen kanssa) niin tehdessä ei koskaan sattunut mutta sitten kaikki lepoaika alkoikin mennä niin että juili rintalastaan ja sinnejonnekin rankaan. Sitten se kipu todella kroonistui ja oli kokoaikainen vaiva. Dipit on minun osalta dipattu, kivut hävis jonkin aikaa sen jälkeen ku lopetin.

Useamman vuoden dippaillu enemmän ja vähemmän säännöllisesti. Ainoastaan alkuaikoina oli tuota rintalastakipua silkkaa tottumattomuutta liikkeeseen. Myös tosiaan pikkuhiljaa liikerataa kasvattamalla saa parhaat tulokset. Ja joku kun kyseli niin älä todellakaan yritä puristaa lapoja yhteen dippiä tehdessä... Dippi ei ole penkki.

Omalla salilla dippitelineessä on ne kahvat todella leveellä ja vielä aika jyrkässä V-muodossa, ei puhettakaan että pystys tekemään dippejä silleen että pitäs tangon päistä kiinni.. sattuu aivan järkyttävästi rintaan ja olkapäihin kun kyynärpäät leviää väkisin liian sivuille. Jääny iteltäkin dipit todella vähälle ton paskan telineen takia. Jotenkuten pystyy tekemään kun menee ihan tuon V:n kapeaan päähän, mutta siinä tuntuu että naama osuu tukirautaan ja lisäpainot kolkkaa siihen telineeseen. Melkeen kaikki vinkithän tossa tulikin, mutta itellä edellytyksenä nämä:

-Kyynärpäät ei leviä liikaa sivuille, ite pidän ne hyvin lähellä kylkiä
- Oteleveys aika kapeeksi
- Kokeile myös säädellä kehon kulmaa, pystymmässä ottaa enemmän ojentajiin ja jos nojaa kunnolla eteen niin tisseihin
- Älä päästä liikettä liian alas

Useamman vuoden dippaillu enemmän ja vähemmän säännöllisesti. Ainoastaan alkuaikoina oli tuota rintalastakipua silkkaa tottumattomuutta liikkeeseen. Myös tosiaan pikkuhiljaa liikerataa kasvattamalla saa parhaat tulokset. Ja joku kun kyseli niin älä todellakaan yritä puristaa lapoja yhteen dippiä tehdessä... Dippi ei ole penkki.

Itse taas suosittelen vetämään lavat kiinni, jos haluaa eristää mahdollisimman hyvin ojentajiin. Tossa kohtaa myös olkapäät säästyy, jos niitä dipatessa jossain syystä, vaikka heikkouden takia haluaa säästää vammatuksien estämiseksi. Yleisesti yläkropan, rinnan ja ojentajien ja niiden tukilihasten yleisliike, mutta kyllä sillä saa varioitua. V -dippirekeissä jo otessuunnalla saa kohdistettua enemmän rintaan tai ojentajiin päin.

Mitä tulee lastan pistävään kipuun, koin itse myös tämän alkuaikoina mutta muutaman kerran jälkeen ei tuntunut enää kipua. Eli mistään mitään tietämättä, rintalasta supistuu ja venyy, toisin sanoen joustaa yli normaalissa elämässä tarvittavan liikkuvuusalueen, josta ympärillä olevat pihvinalkeet ottavat onkeensa.

Ennen pystyin tekemään dippiä ilman mitään tuntemuksia, mutta yksi kerta kun oli kovat lisäpainot niin alkoi niin mieletön pisto rinnassa että huhhu, kohta on ilman dippiä oltu vuosi ja kokeilin pari päivää sitten uudelleen niin ei toivoakaan, sama kipu. Kärsin myös niistä fasettilukoista...

Minulla menee sillain, että kun teen dippiä lisäpainoilla, sarjan aikana ei mitään kipuja, mutta sitten kun lopetan ja paineet on pois ai että sitä pistoa epäkkäiden ja niskan tienoilla... Mistäköhän johtuu ihan ekoista kerroista kun tein dippiä kyseinen ongelma ilmeni. Niin ja ilman lisäpainoja ei tunnu kipuja sarjan jälkeen.

Suositut

Back
Ylös Bottom