Oon jo hetken aikaa paininut samaise ongelman kanssa dipatessa, alaspäin mennessä rintalastan seudulla tuntuu pistävää kipua joka estää täyden liikeradan, olisiko kyse liikkuvuudesta vai mistä?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei varsinaisesti kuulu aiheeseen, mutta voisiko joku sanallisesti kertoa miten se (ojentaja)dippi suoritetaan? Eli lapaluut yhdessä, olka- ja kyynärpäät takana jne.? Kun mulla olkapäät kipeytyy jo yhden toiston jälkeen.
Sama ongelma löytyy iteltä. Oon yrittäny venytellä rintaa paljon, mutta joka kerta kun lähen tekeemään dippejä tuntuu semmosta painetta ja "vetoa" rintalastasta vieläkin. Vaihtanut dipin toistaseks kaposeenpenkkiin.
Itse reväytin rinnan todella pahasti vuosia sitten dipissä ja paraneminen kesti kuukausia. Kipu tuntui juurikin tuossa rintalastassa. Syynä tähän luultavasti oli paska dippitekniikka eli päästin itseni liian alas ja rintalihas venyi väkisin alhaalla sekä rintalihas oli liian kireä. Sen jälkeen en uskaltanut vuosiin dippiä tehdä kunnolla. Nykyään tehnyt mahdollisimman kapealla ja nostanut painoa sitä mukaan, kun ojentajat antaa myöden eli pyrin tekemään niin, että ojentajat tekee sen työn enkä rinnalla ryskäse painoja ylös. Leveen dipin olen jättänyt kauas unholaan:D
Kysymys kuuluukin ketjun aloittajalle; tuntuuko kipu jo omalla painolla tehtäessä vai vasta kun painoa lisätään ja mahdollisesti tekniikka hajoaa? Ja tosiaan jos kipuja tuntuu niin suosittelen pitämään dipistä taukoa. Itse teen dipin kakkosliikkeenä eli paikat on hyvin lämmennyt. Eli kapea pena kovaa ja sen jälkeen olkapääjumppaa ilman, että ojentajiin kohdistuu rasitusta ja sen jälkeen 3x5 dippi kovaa.
Kyseessä voi olla fasettilukko rintarangassa tai kireät rintalihakset. Lähtisin venyttelemään rintalihaksia päivittäin.
Johtunee heikoista rintalihaksista (M. pectoralis major), jotka eivät venyttelemällä vahvistu. Vahva rintalihas tukee paremmin kylkiväliluiden ja rintalastan välistä rustoa. Toki riippuu tekniikasta, mikä lihas on tuossa se heikko lenkki ja pitäisi nähdä itse suoritus. Mutta oisko tässä avain? Kysyjä itse tietänee.
Useamman vuoden dippaillu enemmän ja vähemmän säännöllisesti. Ainoastaan alkuaikoina oli tuota rintalastakipua silkkaa tottumattomuutta liikkeeseen. Myös tosiaan pikkuhiljaa liikerataa kasvattamalla saa parhaat tulokset. Ja joku kun kyseli niin älä todellakaan yritä puristaa lapoja yhteen dippiä tehdessä... Dippi ei ole penkki.