Dipissä kipua

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itellä myös sama ongelma. Tosin en oo aikanaan koittanut dippiä kuin pari kertaa omalla painolla ja aina tuntunut rintalastaan ja ollut pari pvä kipeä sen jälkeen. On niitä muitakin liikkeitä, vaikka olishan sitä välillä kiva tehä. Ehkä joku päivä koitan uudestaan jos paremmalla tekniikalla sais korjattua asiaa tms..

Itse taas suosittelen vetämään lavat kiinni, jos haluaa eristää mahdollisimman hyvin ojentajiin. Tossa kohtaa myös olkapäät säästyy, jos niitä dipatessa jossain syystä, vaikka heikkouden takia haluaa säästää vammatuksien estämiseksi. Yleisesti yläkropan, rinnan ja ojentajien ja niiden tukilihasten yleisliike, mutta kyllä sillä saa varioitua. V -dippirekeissä jo otessuunnalla saa kohdistettua enemmän rintaan tai ojentajiin päin.

Mitä tulee lastan pistävään kipuun, koin itse myös tämän alkuaikoina mutta muutaman kerran jälkeen ei tuntunut enää kipua. Eli mistään mitään tietämättä, rintalasta supistuu ja venyy, toisin sanoen joustaa yli normaalissa elämässä tarvittavan liikkuvuusalueen, josta ympärillä olevat pihvinalkeet ottavat onkeensa.

Tiedätkö miksi penkissä olkapäät on loukkaantumisherkin paikka? Koska lavat ei pääse tekemään luonnollista liikettä joka suojaisi olkapäitä ja muodostaisi vastaliikkeen sille punnerruksen tuomalle paineelle. Lapojen liike myös aktivoi yläselkää, parantaen tasapainoa dipissä.
Dipin tehokkuus tulee loppujenlopuksi isosta liikeradasta, jota lapojen kiinni vetäminen rajoittaa todella paljon, ja siinä vaiheessa dipistä tekee jo melko turhan liikkeen.

Tiedätkö miksi penkissä olkapäät on loukkaantumisherkin paikka? Koska lavat ei pääse tekemään luonnollista liikettä joka suojaisi olkapäitä ja muodostaisi vastaliikkeen sille punnerruksen tuomalle paineelle. Lapojen liike myös aktivoi yläselkää, parantaen tasapainoa dipissä.
Dipin tehokkuus tulee loppujenlopuksi isosta liikeradasta, jota lapojen kiinni vetäminen rajoittaa todella paljon, ja siinä vaiheessa dipistä tekee jo melko turhan liikkeen.

Kyllä kyllä, mutta mä puhuinkin ojentajan eristävästä treenistä, johon dippi toimii tuossa tarkoituksessa erinomaisesti. Oletko koittanut? Jos et, niin älä sano. Mulla on dippi ojentajien pääliike ja tykkään vaihdella oteleveyttä, otekulmaa ja punneruskulmaa sen mukaan, mihin haluan sen eniten ottavan. Mitä laajemmin dipin tekee, eli rintapainotteisemmin, sitä enemmän se vetää etuolkapäitä.

Kyllä kyllä, mutta mä puhuinkin ojentajan eristävästä treenistä, johon dippi toimii tuossa tarkoituksessa erinomaisesti. Oletko koittanut? Jos et, niin älä sano. Mulla on dippi ojentajien pääliike ja tykkään vaihdella oteleveyttä, otekulmaa ja punneruskulmaa sen mukaan, mihin haluan sen eniten ottavan. Mitä laajemmin dipin tekee, eli rintapainotteisemmin, sitä enemmän se vetää etuolkapäitä.

Tähän sama. Isolla liikeradalla hiton hyvä koko yläkropan liike kun kuormittaa kivasti rintaa ja olkapäitä samalla mutta itellä toi on kans lähinnä eristävänä ojentajaliikkeenä eikä oo mitään järkeä vetää liian alas. Eristävän liikkeen idea on juurikin pitää tuntuma siinä lihaksessa ja saada koko matkalla ojentaja mukaan. Itellä sama leuanvedoissa että liian alhaalta vedettynä lähtee hauiksilla ja paljon paremman kehityksen saanut selkään kun ei vedä ihan niin alhaalta.

Olen koittanut, tykkään vain tehdä liikkeitä täydellä liikeradalla. Hyväksyn kuitenkin selityksesi ;)

Tähän sama. Isolla liikeradalla hiton hyvä koko yläkropan liike kun kuormittaa kivasti rintaa ja olkapäitä samalla mutta itellä toi on kans lähinnä eristävänä ojentajaliikkeenä eikä oo mitään järkeä vetää liian alas. Eristävän liikkeen idea on juurikin pitää tuntuma siinä lihaksessa ja saada koko matkalla ojentaja mukaan. Itellä sama leuanvedoissa että liian alhaalta vedettynä lähtee hauiksilla ja paljon paremman kehityksen saanut selkään kun ei vedä ihan niin alhaalta.

Pelkäätkö että rinta-olkapää akselisi kehittyisi liikaa jos tekisit täydellä liikeradalla? :D Ojentajan työhän vain kasvaisi mitä alemmas menisit, joten sillekkin tekisi hyvää. Ja eise leuoissakaan maagisesti työtä vie selältä pois jos hauikset olis ienemmän mukana..

Sama asia jos tekisi kapeata penkkiä puolikkaalla liikeradalla. Rinta ja olkapäät on enemmän mukana mitä alemmas mennään, mutta ojentajien työ lisääntyy samassa suhteessa. Dipissä ja penkissäkin se oteleveys määrittää myös aika paljon sitä kuinka paljon rintalihas ja olkapäät työskentelee suhteessa ojentajiin.

Jutussahan oli alunperin tosin kyse lapojen lukitsemisesta, mikä on yhä mun mielestä typerää punnertavissa suljetun kineettisen ketjun liikkeissä.

Seuraavana päivänä on usein vuorossa rinta tai olkatreeniä tms niin kyllä se syö siitä treenistä tehoa. Ajoittain on aamulla ojentaja treeni ja illalla olkapäät ja epäkkäät ja jos aamun treeni menee jo reilummin olkapäille niin ei ainakaan itellä skulaa. Treenitapoja on monia ja ite oon saanut parhaat tulokset tekemällä perusliikkeitä mutta eristämällä ja supistamalla ne tietyllä lihaksella. Selkääkin saanut pakattua hitosti paremmin kun lopetin itelle turhat "täydellä" liikeradalla kikkailut. Ei se dipeissäkään tarkota mitään nilkuttamista mutta en nää järkeä mennä niin pohjaan kun kroppa päästää. Ajoittain toki näinkin ainakin jos vedän kaksi tai kolmejakosilla ohjelmilla tai voimajaksoa.

Silloin kun aloitteli treenaamaan joskus teininä eikä lihakset olleet vielä kovinkaan kehittyneet, niin dipit pisti itselläkin rintalastaan aivan kuin joku olis puukolla pistänyt, karmea kipu. Ja aivan sama ongelma oli monella kaverillakin, häviää kyllä ajan kanssa.

Harjoittele alkuun rintaa, olkapäitä ja ojentajia muilla liikkeillä ja ota dippipunnerukset mukaan vasta sitten kun tuota rintalastan ahdistusta ei enää ilmene.

Juu no tietysti se vaikuttaa sitten eritavalla asiaan jos treenaa olkapäitä tai rintaa seuraavana päivänä. Ajattelin asiaa hieman liikaa omaan tekemiseen suhteutettuna.

Tuohon omaan kommenttiin lisäten vielä, että tosiaan teen rinta ojenta olkapäät samassa treenissä, rinnan pääliikkeinä ovat leveä penkki ja kp vinopenkki, sitten hetken hölli ojentajille ja eristävänä vaikka flyessit. Tämän jälkeen ojentajia varten dipit. Mulla ei riitä enää rinnassa paukut dipeille, jos haluan samaan aikaan mahdollisimman kovan eristyksen ojentajille. Eli Dippi rinta ojentaja treeninä on ihan omiaan minunkin mielestä tydellä liikeradalla, pikkasen etukumarassa ja kunnon venytykseen asti, mutta niinkun sanoin, kyse oli pelkistä ojentajista ;)

Eli mahtoikohan tässä edes eriävää mielipidettä olevan alkuunkaan :)

Pystyin viime viikolla tekemään 3 dippausta. Reilun vuoden tauon jälkeen. Tuntuu siltä, että rinta yksinkertaisesti repeää keskeltä kahtia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla oli´muutama vuosi sitten sama vaiva. Tuli dipissä ja oli siis fasettilukko. Muutama kk meni että sai tehtyä dippiä edes jollakin tavalla. Hyvä lämmittely ja venyttely auttaa asiaan. Pidin varmaan vuoden tauon dipistä ja nyt kulkee hyvin, ehkäpä ylökroppa kehittyny ja tekniikka parempi... on kuitenki aika veemäinen vaiva.

Olen koittanut, tykkään vain tehdä liikkeitä täydellä liikeradalla. Hyväksyn kuitenkin selityksesi ;)

Pelkäätkö että rinta-olkapää akselisi kehittyisi liikaa jos tekisit täydellä liikeradalla? :D Ojentajan työhän vain kasvaisi mitä alemmas menisit, joten sillekkin tekisi hyvää. Ja eise leuoissakaan maagisesti työtä vie selältä pois jos hauikset olis ienemmän mukana..

Sama asia jos tekisi kapeata penkkiä puolikkaalla liikeradalla. Rinta ja olkapäät on enemmän mukana mitä alemmas mennään, mutta ojentajien työ lisääntyy samassa suhteessa. Dipissä ja penkissäkin se oteleveys määrittää myös aika paljon sitä kuinka paljon rintalihas ja olkapäät työskentelee suhteessa ojentajiin.

Jutussahan oli alunperin tosin kyse lapojen lukitsemisesta, mikä on yhä mun mielestä typerää punnertavissa suljetun kineettisen ketjun liikkeissä.

Jos nyt haluaa tehdä ojentajia edistävää liikettä voi ihan hyvin tehdä kapeeta penkkiä. Loukkaantumis riski pienempi ja muutenkin vaan tuntuu paremmalta ojentajille. Dippiä teen nykyään sillon tällöin ihan mielenkiinnosta. Lisäksi se dipin tuoma venytys alhaalla on parasta koko liikeessä. lisäks se tuo rajähtävää voimaa mitä tarvitaan ihan joka lajissa. Taljassa voi ihan yhtä hyvin tehdä ''edistäviä'' ojentajille.

Dipin tekeminen jollain nykytyksellä näyttää yhtä tyhmältä, kuin jättäis penkin vajaaks rinnasta.

Niillä kenellä rinta sattuu dipissä on järjestäin kapee ote pekissä tai rintaan ei suurta venytystä penkissä saada?

niskan takaa punnerrus selkänojalla on hyvä tissin avaaja. Siinä saadaan väkisin olkapäät taakse ja rinnan keskiosaan hyvä venytys. Toisilla auttaa ja toisilla voi pahentaa. lisäks jos keppi ei tosta edestä taakse heittämällä mene on kyllä liikkuvuus ihan surkee.

Suositut

Back
Ylös Bottom