Diesel vs. Bensiini (mukavuus ei taloudellisuus)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zoxe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ensimmäiset ~50 postia vertaillaan saman kokoisia diesel- & bensakoneita ja kun tulokset ei miellytä, niin vertailu onkin triviaalia? Voisiko joku vannoutunut dieselmies kertoa kuinka paljon suurempi dieselkone vaaditaan, että päästään bensakoneen suorituskykyyn?
Voisin väittää, että nykypäivän diesel ja bensakoneissa litramäärät ovat samanvertaisia. Nyt ei oteta huomioon niitä mallien tehokkaimpia joissa on vaan isommalla turbolla haettu lisää potkua (vrt. Volvo 2,4 --> Volvo T5).

Diesel koneiden mahtava vääntö korvaa ne puuttuvat hummat....eli 2.0 TDi = 2.0 FSI ..... ainaki omien käyttökokemuksien perusteella. Samoin ollaan motarilla kokeiltu Volvon D5 mallilla ottaa kisaa kaverien T5:sta vastaan.... ihmeteltiin vaan ku T5 näkyi koko ajan taustapeilistä. Lieko sitten juuri vääntö loppunut motarivauhdeissa kun ilmanvastus on suuri? ...... ja en nyt ole mikään yltiöpäinen dieselmies. Noi vaan omien kokemusten perusteella.

Edit: Dieselin kiihdytys on vaan paljon "tylsempää" kuin bensakoneen. Varsinkin jos on ajanut paljon diisselia ja hyppää samantehoisen bensan rattiin nii tulee sellanen "Whoa! elämys"... mutta kun kattoo mittaria niin ei se kiihdy yhtään sen lujempaa. Autojen luonteet ovat vaan erilaiset. Diesel kiihtyy tasaisesti ja varmasti. Bensakoneissa tulee aina jossain kohtaa se tehopiikki, jolloin tuntuu, että nyt mentiin.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Voisin väittää, että nykypäivän diesel ja bensakoneissa litramäärät ovat samanvertaisia. Nyt ei oteta huomioon niitä mallien tehokkaimpia joissa on vaan isommalla turbolla haettu lisää potkua (vrt. Volvo 2,4 --> Volvo T5).

Samoin ollaan motarilla kokeiltu Volvon D5 mallilla ottaa kisaa kaverien T5:sta vastaan.... ihmeteltiin vaan ku T5 näkyi koko ajan taustapeilistä. Lieko sitten juuri vääntö loppunut motarivauhdeissa kun ilmanvastus on suuri? ......

Volvon 2.4 ja T5 ovat aivan eri koneita, T5 on 2.5.

Ja suomennatko tuon D5 vs T5 kisan, en nyt ihan ymmärtänyt.. siis D5 ei päässyt T5 karkuun? eihän sen pidäkään, koskaan, missään tilanteessa.

Esim V50/V70 D5 on mallista riippuen 163/180/185hp ja T5 220/250/260hp, eli kaikkein tehokkainkaan D5 ei pärjäisi laiskinta T5 vastaan jos ottavat mittaa toisistaan.
 
Ja suomennatko tuon D5 vs T5 kisan, en nyt ihan ymmärtänyt.. siis D5 ei päässyt T5 karkuun? eihän sen pidäkään, koskaan, missään tilanteessa.

Esim V50/V70 D5 on mallista riippuen 163/180/185hp ja T5 220/250/260hp, eli kaikkein tehokkainkaan D5 ei pärjäisi laiskinta T5 vastaan jos ottavat mittaa toisistaan.
Ei vaan juuri päinvastoin. T5 ei päässyt ohi D5:sta. Mikä oli sinällään säälittävää. Jaksettiin aika pitkään siitä piikitellä sitä kaveria joka omisti tuon T5:sen.

Alkuasetelmat oli paperien mukaan sellaset, että T5 olis pitäny ampasta heti omille teilleen ku lähettiin 120km/h vauhdista kiihdyttämään merkistä .... vaan eipä lähtenyt.

Edit: Ja vielä selvennyksen vuoksi kyseessä olivat V70 D5 185hp ja S60 T5 (onko se sitte tuo 250hp?)

Edit2: Mutta tämä skaba ei nyt oikeestan liity enään mitenkään tähän topicin alkuperäiseen aiheeseen eli mukavuuteen :D
 
Ei vaan juuri päinvastoin. T5 ei päässyt ohi D5:sta. Mikä oli sinällään säälittävää. Jaksettiin aika pitkään siitä piikitellä sitä kaveria joka omisti tuon T5:sen.

Toki se liittyy, bensan ja dieselin eroihin. Mutta jos tosiaan t5 ei mene diisselistä ohi niin vika on joko kuskissa tai autossa. Teholla auto liikkuu ja siitä ei päästä mihinkään, toki siitä voi kinata mutta se ei muuta sitä tosiasiaa :)

Molemmat autot taisivat olla myös automaatteja? Jolloin vääntömomentti on molemmissa sama, ainakin siinä 350Nm tuntumassa on molemmissa. Dieselin pidempi välityssuhde tekee vielä sen että sen pitäisi jäädä jalkoihin tasaisen varmasti.

Voisiko joku vannoutunut dieselmies kertoa kuinka paljon suurempi dieselkone vaaditaan, että päästään bensakoneen suorituskykyyn?

Täällä on aikaisemmin esitety vertailupari Audi A4 2.0TFSI ja 3.0TDI, nuo ovat melkein täysin toisiaan vastaavia autoja kiihtyvyyden ja huippunopeuden puolesta, mutta valitettavasti se ei ole noin helppoa kuten tulet huomaamaan...

Eli tuohon ei voi perustaa mitään nyrkkisääntöä perustaa, kaikki liittyy ihan siitä miten paljon voimaa koneesta päätetään tehtaalla ottaa ulos. Eli koneen koolla ei oikeastaan ole mitään merkitystä.

Vertailu pitää tehdä tehon ja väännön välillä sekä kierrosluvuista joilla kyseiset voimat ovat käytettävissä.

Jos vertaillaan täysin kiihtyvyyttä välillä 0-100kmh tai vaikka 0-200kmh pienimmällä mahdollisella vaihteella niin oikea vertailukohta on teho. Jos molemmissa on sama teho mutta diisselissä vääntöä enemmän niin se ei vaikuta merkittävästi lopputulokseen, eli molemmat ovat yhtä nopeita, oletuksena on että yleensä diesel myös painaa aavistuksen enemmän joka tasoittaa sen että dieselillä on suurempi keskimääräinen teho kiihdytyksessä. Jos taas verrataan ohituskiihtyvyyttä isoimmalla vaihteella niin siinä sitä eroa alkaakin tulla dieselin hyväksi kun vastapuoli on vapaastihengittävä bensakone, tilanne muuttuu jos vastakkain on bensaturbo ja turbodiesel. Tässä vertailussa jos molemmissa autoissa on sama vääntömomentti niin bensa menee ohi suht kevyesti lyhyempien välityksien vuoksi. Lantin kääntöpuolella on se että saman verran vääntävä bensakone on aina diisseliä tehokkaampi.

Eli vaikea tuota on mitenkään selvästi sanoa, yleensä aina tehokkaampi auto on nopeampi riippumatta autojen vääntömomentista, kun puhutaan maksimikiihtyvyyksistä.

Ohituskiihtyvyydet (isot vaihteet matalilla kierroksilla) on taas oma lajinsa, tässä voittaa yleensä se jolla on enemmän vääntöä, mutta poikkeuksen muodostaa välitykset jotka voivat sotkea tuon täysin päälaelleen. Eli tästä syystä vääntöä ei pitäisi käyttää vertailukohtana, vain suuntaa antavana tietona.

Ja todettakoon vielä otsikon kysymykseen: tuohon ei ole oikeaa tai väärää vastausta.

Oikea vastaus riippuu seuraavista tekijöistä: ajatko maantietä vai kaupunkiajoa, oletko henkilö joka ei pelkää vaihtaa pienempää pykälää ohitus ja kiihdytystilanteessa, automaatti vai manuaali. Kun vastaat edellä esitettyihin kysymyksiin niin voin kertoa sinulle mikä sinusta on mukavampi, bensa vai diesel :)
 
Zone-sarja -42%
Vertailu pitää tehdä tehon ja väännön välillä sekä kierrosluvuista joilla kyseiset voimat ovat käytettävissä.
Tuosta saa hyvin suuntaa antavia faktoja, mutta loppulinen vertailu onnistuu vain koeajamalla. Sieltä saatta tulla yllättäviäkin eroja suorituskyvyssä vaikka tehdas on luvannut mitä on. Sekä positiivisia, että negatiivisia.
Molemmat autot taisivat olla myös automaatteja?
Iha manuaaleja kummatki oli ;)

ps. Toi skaba mikä tuli käytyä D5 vs. T5 ei kyllä todista yhtään mitään, se on pakko myöntää. Tollaset skabat ja niiden lopputulokset perustuvat niin moneen muuttujaan missä toisen osapuolen on mahdollista munata. Esim. juuri tuo manuaalivaihteisto ja se, että T5 kuski on saattanut yrittää lähtee liian suurella vaihteella polkemaan -> ei ahtoja.
 
Täällä on aikaisemmin esitety vertailupari Audi A4 2.0TFSI ja 3.0TDI, nuo ovat melkein täysin toisiaan vastaavia autoja kiihtyvyyden ja huippunopeuden puolesta, mutta valitettavasti se ei ole noin helppoa kuten tulet huomaamaan...

Tämä juuri tässä niin hemmetin huvittavaa olikin.:D Dieselin kiihtyvyyden ja huippunopeuden ylivoimaa esiteltiin ottamalla hintaluokkaa kalliimpi diesel esimerkiksi.
Mulla ei ole mitään modernia kiisseliä vastaan. Kun alla on tällä hetkellä työsuhdeauto, niin dieselin ottaminen olisi ollut lähinnä omaan nilkkaan potkimista.
 
jos ajelee automaatilla kaasupohjassa niin se ei vaikuta missä asennossa tuo vaihteisto on. Ainoastaan normiajossa ässällä auto vetää kierrokset korkeammalle ennekuin vaihtaa. Näin ainakin kaikissa minun ajamissani automaateissa.

Ootteko varma, että 'S' vaihde tässätapauksessa viittaa sportti- vaihteeseen? Nimittäin jossain se on slow- vaihde, jolla kykenee "maastoajoon" paremmin.

Korjatkaa jos väärässä.
 
Tosiaan on epäreilua ja hölmöä verrata ahdettua dieseliä ja vapari bensakonetta. Kumpikin ahdettuna ja yhtä "kehittyneenä", niin eiköhän se mukavuus mene sinne bensakoneen piikkiin.

Itse tuli hankittua huhtikuussa ensimmäinen diesel ja siihen "optimointi", eli nyt n. 155 ja n. 350nm käytössä... Tuntuu perheen toinen 155hv ja 220nm bensakone aika oudolta ajaa! Bensakoneista kärryä JOUTUU kierrättämään ja seuraamaan kierroslukumittaria, dieselissä taasen tietää voimaa olevan HETI käytössä kun sitä tarvitaan.
Nyt on jo kelattu 25tkm dieselikoneella... Samaan suorituskykyyn yltävä bensakone olisi vienyt laskelmieni mukaan 1,5-2 litraa enempi per 100km, joten eiköhän tuo rangaistusvero ole aika äkkiä kuoletettu.

Edellisen auton n. 160hv ja 200nm yhdistettynä laaja-alaiseen vääntöön kierrosherkässä koneessa, joka oli kevyehkössä kopassa... Hauskuus oli ihan eri potenssissa ;)

ps. kaikki edellämainitut "Saksan Ladoja", joten enhän minä autokeskusteluun oikein osaa sanoa mittään. Nämähän lahoaa alle ja hajoaa joka viikko ainakin kerran ;)
 
Mukavuuttahan se on sekin ettei tarvitse yhtä usein seistä tyhmän näköisenä tankkaamassa autoa. Eli diesel. Plussaa myös se että lämmittää ympäristöä 1/3 vähemmän kuin vastaavantehoinen bensakone. Miinuksena toisaalta se, että lämmittää myös ohjaamoa sen 1/3 vähemmän.

Etelärannikolta Lappiin tankkaamatta matkalla. :rock:
 
Ootteko varma, että 'S' vaihde tässätapauksessa viittaa sportti- vaihteeseen? Nimittäin jossain se on slow- vaihde, jolla kykenee "maastoajoon" paremmin.

Korjatkaa jos väärässä.

Joo en ole varma mitä tuo S tuossa autossa tarkoittaa, voi olla että tarkoittaa tuotakin, mutta kyse olikin vaan siitä ettei se vaikuta tuohon kiihtyvyyteen millään tavalla, ainakaan paranna sitä :)
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo en ole varma mitä tuo S tuossa autossa tarkoittaa, voi olla että tarkoittaa tuotakin, mutta kyse olikin vaan siitä ettei se vaikuta tuohon kiihtyvyyteen millään tavalla, ainakaan paranna sitä :)

Riippuen automerkistä..

Joissakin autoissa perinteinen automaatti tekee D asennossa rauhallisen vaihdon ja laittaa sytytystä myöhäisemälle jolloin saadaan pehmeä vaihto. S asennossa taas pykälä laitetaan mahdollisimman nopeasti päälle ilman että tehoa rajoitetaan vaihdossa.
 
Mitenkäs toi tärkein mukavuusvaruste eli tehonlisäys onnistuu ahdetuissa bensakoneissa? Tuleeko yleensä puhaltimen tuotto vastaan ennen reilumpaa nakutusta? Itse olen elänyt siinä käsityksessä että turbodiesel antaa paremman €/hv tehonlisäyksen kuin ahdettu bensakone, mutta miten on? Itse olen tyytyväinen nokilekamies, 150e osilla +70hp/+280Nm. On tosin vakiona erittäin matalaviritteinen kone, mutta mukavasti voimaa tuli silti.
 
Ootteko varma, että 'S' vaihde tässätapauksessa viittaa sportti- vaihteeseen? Nimittäin jossain se on slow- vaihde, jolla kykenee "maastoajoon" paremmin.

Korjatkaa jos väärässä.

Joo, no ainaki VAG-konsernin DSG vaihteistossa S-asento tarkoittaa sitä että vaihteisto vaihtaa nopeammin ja vaihtaa vaihteet korkeammalla kierrosalueella. Tämä tarkoittaa myös sitä että auto kiihtyy nopeammin. Tämä siis VAG-konsernin 2.0TDI moottorin autoissa. (140hp) versio
 
Mitenkäs toi tärkein mukavuusvaruste eli tehonlisäys onnistuu ahdetuissa bensakoneissa? Tuleeko yleensä puhaltimen tuotto vastaan ennen reilumpaa nakutusta? Itse olen elänyt siinä käsityksessä että turbodiesel antaa paremman €/hv tehonlisäyksen kuin ahdettu bensakone, mutta miten on? Itse olen tyytyväinen nokilekamies, 150e osilla +70hp/+280Nm. On tosin vakiona erittäin matalaviritteinen kone, mutta mukavasti voimaa tuli silti.

Eiköhän tämäkin ole ihan moottorikohtaista, mutta voidaan sanoa että ahdin kyllä loppuu ennen kuin moottorin muut ominaisuudet. Ei sinne nyt mitään järjettömän suuria ahtimia laiteta tehtaalla ja sitten jätetä niiden potentiaalia käyttämättä. Eli saman määrän heppoja saa eurolla bensassa ja dieselissä.

Ja sitten tämä uskomattomampi juttu... lisäsit vakiokoneen tehoihin 70hv ja 280Nm jollakin pikkupurkilla. Puhummeko nyt jostakin ahdetusta traktorista vai mistä, rekan moottorista?

Ja kun puhutaan uudemmista autoista niin softien hinnat ovat 600-1000e hintaluokassa. Mitään parin euron purkkaviritystä ei fiksu ihminen autoonsa laita.
 
Saas nähdä milloin Bemarin 123d on kokeiltava näillä korkeuksilla. Se voi olla laite joka nostaa dieselien ajonautinnon uudelle tasolle.
 
Käytitkö penkissä vai vertasitko tehtaan arvoihin ja puljun lupaamiin tuloksiin?
En ole tuota omaani käyttänyt penkissä, mutta maailmalla noita on jonkin verran penkitetty ja todettu viripajan lupausten pitävän paikkansa.

Ja sitten tämä uskomattomampi juttu... lisäsit vakiokoneen tehoihin 70hv ja 280Nm jollakin pikkupurkilla. Puhummeko nyt jostakin ahdetusta traktorista vai mistä, rekan moottorista?

Ja kun puhutaan uudemmista autoista niin softien hinnat ovat 600-1000e hintaluokassa. Mitään parin euron purkkaviritystä ei fiksu ihminen autoonsa laita.
Pick upin moottorista kyse. Ja on vieläpä sen verran vanha lintta, että on rivipumpulla, joten piti vaihtaa osia itse pumppuun. Eli sähköosia ei tarvinnut vaihtaa. Ja sen takia noin pieni lisäys, kun vaihdelaatikko luovuttaa nopeasti väännön tosta lisääntyessä. Uusiin common rail -koneisiin sitten älylaatikoilla ottavat hieman suurempiakin lisäyksiä, tossa alla olevassa käyrässä luvataan +830Nm lisää vakioon.
diagram07.jpg
 
Laitetaanpa oma lusikka soppaan ja vertaillaan BMW:n kolmelitraisia koneita manuaalivaihteisina. Tukena käytän Autobildin numeroa 23/2007 jossa molempia kärryjä on vertailtu osana suurta käsiteltävyysvertailua.

330i coupe: tehoa 272hv/6700r/min, vääntöä 320nm/2750r/min, mitattu 0-100km/h 6,2 sek. kierrosaika testiradalla 1:42,26 min.

330d coupe: tehoa 231hv/4000r/min, vääntöä 500nm/1750r/min,
mitattu 0-100km/h 6,8 sek. kierrosaika testiradalla 1:43,59 min.

Lainaus testistä otsakkeella "Tehoa vai vääntöä?" "Vääntäviä dieseleitä pidetään arkiajossa hyvinä, mutta päteekö se myös kilparadoilla? Ei, sillä suuri vääntömomentti ei ole ihanteellinen lääke. Auton on välitettävä voima myös tiehen. 3-sarjan BMW:ssä se onnistuu paremmin, koska työntövoima tulee mukaan pehmeämmin. Laajempi, 6000 kierrokseen asti ulottuva käyntinopeusalue helpottaa ajamaan joustavammin ja käyttämään tehon paremmin hyväksi."

Numeroina arvosteltuna bensakone on myös hieman etevämpi ja saa kokonaisarvosanan 8, kun diesel saa arvosanan 7.

Vertailun nakuttajassa on turboahdin mitä taas bensakoneessa ei ole. 3-sarjalaista saa myös kolmelitraisella ahdetulla bensakoneella jolloin tehoa löytyy 306 hv, vääntöä 400nm/5800r/min. Ilmoitettu kiihtyvyys 0-100km/h on 5,5 sek.

Yllätyksenä ei varmaan kenellekään tullut se, että bensakone on radalla dieseliä nopeampi ja bensakoneen ominaisuudet ovat nimenomaan rata-ajoa ajatellen paremmat. Siltikin oma valinta arkiajoon olisi vääntävä turbodieseli automaattivaihteisena ja nelivetoisena mukavuutensa ja helppoutensa takia, vaikka sillä ei radalla pärjäisikään. Radalla en ole koskaan käynyt autoa ajamassa enkä todennäköisesti tule menemäänkään. Jätän suosiolla autokilpailut ammattilaisille. Vääntävä dieseli on nimenomaan maantieajossa mukava ja tarpeeksi tehokas ripeitä ohituksia varten.
 
Yllätyksenä ei varmaan kenellekään tullut se, että bensakone on radalla dieseliä nopeampi ja bensakoneen ominaisuudet ovat nimenomaan rata-ajoa ajatellen paremmat.

Eikös Audi ole pistänyt tuon väitteen nurin R10:llä ?
Ainakin se voitti heti 2 ensimmäistä kisaansa, missä oli mukana ja myös legendaarisen LeMans 24h ajon samaisena vuonna, ajaen nopeimmat kierrokset niin harjoituksissa, kuin kisassa.

Iso mylly 5.5l V10, mutta lähes samaa kokoluokkaahan on toi Touaregin V10. Tosin Audi on raapassut tuosta jopa 1000hp irti :D

Peugeot kai on tulossa kanssa dieselillä mukaan kanssa ?

Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/Audi_R10
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom