Ei vaan juuri päinvastoin. T5 ei päässyt ohi D5:sta. Mikä oli sinällään säälittävää. Jaksettiin aika pitkään siitä piikitellä sitä kaveria joka omisti tuon T5:sen.
Toki se liittyy, bensan ja dieselin eroihin. Mutta jos tosiaan t5 ei mene diisselistä ohi niin vika on joko kuskissa tai autossa. Teholla auto liikkuu ja siitä ei päästä mihinkään, toki siitä voi kinata mutta se ei muuta sitä tosiasiaa
Molemmat autot taisivat olla myös automaatteja? Jolloin vääntömomentti on molemmissa sama, ainakin siinä 350Nm tuntumassa on molemmissa. Dieselin pidempi välityssuhde tekee vielä sen että sen pitäisi jäädä jalkoihin tasaisen varmasti.
Voisiko joku vannoutunut dieselmies kertoa kuinka paljon suurempi dieselkone vaaditaan, että päästään bensakoneen suorituskykyyn?
Täällä on aikaisemmin esitety vertailupari Audi A4 2.0TFSI ja 3.0TDI, nuo ovat melkein täysin toisiaan vastaavia autoja kiihtyvyyden ja huippunopeuden puolesta, mutta valitettavasti se ei ole noin helppoa kuten tulet huomaamaan...
Eli tuohon ei voi perustaa mitään nyrkkisääntöä perustaa, kaikki liittyy ihan siitä miten paljon voimaa koneesta päätetään tehtaalla ottaa ulos. Eli koneen koolla ei oikeastaan ole mitään merkitystä.
Vertailu pitää tehdä tehon ja väännön välillä sekä kierrosluvuista joilla kyseiset voimat ovat käytettävissä.
Jos vertaillaan täysin kiihtyvyyttä välillä 0-100kmh tai vaikka 0-200kmh pienimmällä mahdollisella vaihteella niin oikea vertailukohta on teho. Jos molemmissa on sama teho mutta diisselissä vääntöä enemmän niin se ei vaikuta merkittävästi lopputulokseen, eli molemmat ovat yhtä nopeita, oletuksena on että yleensä diesel myös painaa aavistuksen enemmän joka tasoittaa sen että dieselillä on suurempi keskimääräinen teho kiihdytyksessä. Jos taas verrataan ohituskiihtyvyyttä isoimmalla vaihteella niin siinä sitä eroa alkaakin tulla dieselin hyväksi kun vastapuoli on vapaastihengittävä bensakone, tilanne muuttuu jos vastakkain on bensaturbo ja turbodiesel. Tässä vertailussa jos molemmissa autoissa on sama vääntömomentti niin bensa menee ohi suht kevyesti lyhyempien välityksien vuoksi. Lantin kääntöpuolella on se että saman verran vääntävä bensakone on aina diisseliä tehokkaampi.
Eli vaikea tuota on mitenkään selvästi sanoa, yleensä aina tehokkaampi auto on nopeampi riippumatta autojen vääntömomentista, kun puhutaan maksimikiihtyvyyksistä.
Ohituskiihtyvyydet (isot vaihteet matalilla kierroksilla) on taas oma lajinsa, tässä voittaa yleensä se jolla on enemmän vääntöä, mutta poikkeuksen muodostaa välitykset jotka voivat sotkea tuon täysin päälaelleen. Eli tästä syystä vääntöä ei pitäisi käyttää vertailukohtana, vain suuntaa antavana tietona.
Ja todettakoon vielä otsikon kysymykseen: tuohon ei ole oikeaa tai väärää vastausta.
Oikea vastaus riippuu seuraavista tekijöistä: ajatko maantietä vai kaupunkiajoa, oletko henkilö joka ei pelkää vaihtaa pienempää pykälää ohitus ja kiihdytystilanteessa, automaatti vai manuaali. Kun vastaat edellä esitettyihin kysymyksiin niin voin kertoa sinulle mikä sinusta on mukavampi, bensa vai diesel