Diesel vs. Bensiini (mukavuus ei taloudellisuus)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zoxe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Topicin alkuun enää mitenkään liittymättä...

Onko siis joku luvannut että päikseen menisi? ihan uteliaisuuttani.

Audin minimihinta noin 65ke ja volvon vaihtoarvo noin 50-55ke ei mene ihan minun matikallani :)

Volvolla ajettu alle 30000, uusi maksoi 85500 (uuden hinta nousee veromuutoksessa). Ainakin pyynnöt vastaavasta noin vähän ajetusta ja hyvin varustellusta ovat olleet enemmän kuin 50-55ke, mutta sitähän ei tiedä paljollako ne ovat menneet kaupaksi. Käytettyyn Audiin ajattelin vaihtaa, joten eiköhän niissäkin ole hinta jonkin verran tippunut. Keväällähän sen sitten näkee, mikä on auton markkina-arvo ja minkälaiseen sitä tulee vaihdettua. Audi A5 on yksi vaihtoehto.

Aiheeseen liittyen. En ole ennen dieselillä ajellut, joten täytyy käydä ensin koeajamassa eri malleja.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Zone-sarja -42%
Venttiileitä ei nostella mitenkään perinteisin menetelmin (nokka-akselilla) joka aiheuttaa sen että vain tietyllä kierroslukualueella saadaan paras vääntömomentti. Formuloissa on ymmärtääkseni pneumaattiset nostimet joita voidaan säätää läpi kierroslukualueen parhaan väännön saamiseksi.

Milläs perkeleellä niitä venttiilejä siellä auotaan jollei nokka-akselilla? Kyllä noissa myllyissä ihan normaali nokka-kepit on. Paineilmaa käytetään vaan jousien sijasta kun eivät oikein tuollaisille kiekka luvuille sovellu... ja muuttuva venttiilien ajoitus on sitäpaitsi säännöissä kielletty kuten myös muuttuva pituuksiset imu- tai pakosarjat, joten aika kapea on pakko noiden käyttökelpoinen kierrätysalue olla jotta tehoa noinkin paljon saadaan pihalle... eli jo aika pitkään ainoa keino saada lisää tehoa ulos sääntöjen puitteissa on ollut tehdä kone joka vaan kiertää enemmän...
 
330i coupe: tehoa 272hv/6700r/min, vääntöä 320nm/2750r/min, mitattu 0-100km/h 6,2 sek. kierrosaika testiradalla 1:42,26 min.

330d coupe: tehoa 231hv/4000r/min, vääntöä 500nm/1750r/min,
mitattu 0-100km/h 6,8 sek. kierrosaika testiradalla 1:43,59 min.

Yllätyksenä ei varmaan kenellekään tullut se, että bensakone on radalla dieseliä nopeampi ja bensakoneen ominaisuudet ovat nimenomaan rata-ajoa ajatellen paremmat.

Ne "paremmat ominaisuudet" on se 42 hv:n tehoero. Yllätys on lähinnä siinä, ettei eroa tullut enempää (tietysti tarina ei kerro mikä rata).

Siltikin oma valinta arkiajoon olisi vääntävä turbodieseli automaattivaihteisena ja nelivetoisena mukavuutensa ja helppoutensa takia, vaikka sillä ei radalla pärjäisikään. Vääntävä dieseli on nimenomaan maantieajossa mukava ja tarpeeksi tehokas ripeitä ohituksia varten.

Automaatti on oikein, jos haluaa helppoa ajoa. Mulla on 320D ja vaihdekeppiä saa hämmentää ihan koko ajan, jos tykkää ajaa vähänkään ripeämmin. Ja vaikka sitä vääntöä on paljon, niin joudun kuitenkin vaihtamaan pienemmälle (vitoselle) ohituksessa.
 
Olettekos muuten perehtyneet tähän uuteen BMW:n 123d moottoriin, jossa on 204 hp tehoa ja 400 Nm vääntöä, 2 l tilavuus, tuplaturbo ja yhdistetty kulutus 5,2 l/100 km?

Vaikuttaa todella mielenkiintoiselta tehon ja taloudellisuuden yhdistelmältä. Kiihtyvyys 0-100 km/h alle 7 sekuntia ja huiput lähes 240 km/h.
 
Just toi 123d voitti jossain saksalaisessa autolehdessä VW Golf GTI:n. Kulki muistaakseni radallakin nopeammin.

Vois olla mielenkiintoinen kokeilla.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom