Diesel vs. Bensiini (mukavuus ei taloudellisuus)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zoxe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eiköhän kyse ollut tuosta 3-sarjalaisesta tuon väitteen kanssa..

Ja kyllähän diisselistä saa aina bensaa vastaavan motin tehtyä ja toistepäin. Ongelma muodostuu diisselin väännöstä, sitä ei jokainen paikka ihan helpolla kestä joten on helpompaa tehdä paljon kiertävä bensakone joka saadaan pienemmällä vaivaa toimivaksi.

Ja formuloissa ajetaan vieläkin bensakoneilla, ja siellähän se on mitä parhaiten todistettu että teholla auto liikkuu. F1 vääntää noin 300Nm ja tehoa jossain 800 hepan tuntumassa. Jos rinnalle laitetaan bemarin 500Nm vääntävä kippo niin kauas jää.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Nyt kun täällä jauhetaan kokoajan tehosta, väännöstä ja niiden vaikutuksista suorituskykyyn, niin on syytä tutustua hieman aiheeseen pintaa syvemmältä. Tästä, ettei asiat olisi liian yksinkertaisia.
 
Eiköhän kyse ollut tuosta 3-sarjalaisesta tuon väitteen kanssa..

Juu niin oli, sekä enemmän käytännön tasolla katuautoista saman mallisarjan sisällä. Esim Vw Golft Gti on takuulla radalla nopeampi kuin Wv golf 2.0 Tdi. Nykyään modernit ahdetut bensamoottorit ovat erittäin hyviä ja pärjäävät dieseleille, joiden kehitys on enemmän polkenut paikallaan. Esim. Vag-konsernin 1.4 litraiset kaksoisahdetut moottorit ovat erittäin hyviä, samoin uusi 1.8 litrainen Tfsi.

Voi toki vertailla F1:stä ja normaalia diesel-konetta tai Audin LeManse kilpuria ja bensakoneista 40-50 K€:n arvoista autoa, mutta aika hyödytöntä se on. Joku syy siihenkin on, että F1:t ja maailman kalleimmat, nopeimmat, parhaat jne. urheiluautot ovat bensakoneisia eikä dieseleitä.
 
Zone-sarja -42%
Mistäs tän luvun oot selvittäny? Jotenkin on sellainen käsitys, että vääntöäkin noissa koneissa on jonkin verran. Esim. -95 renun 3,5l V10 koneessa kaiketi ollut jotain luokkaa 705Nm.

Ihan julkista tietoa, ja lisäksi fysiikka on hyvä apu tässäkin. Formulassa on 2.4 litrainen v8 moottori, vapaastihengittävä moottori voi imeä vain tietyn määrän ilmaa joka rajoittaa saatavaa vääntömomenttia. Yleisenä suuntaa antavana nyrkkisääntönä bensakoneelle voi pitää 100Nm/1000cm3. Lisäksi kun tiedetään moottorien maksimikierrosluvut noin 19000rpm, maksimitehot arvioitu 800hp 18000rpm pinnassa niin siitä saadaan vääntömomentiksi huipputehon kierrosluvulla noin 312Nm. Ellen ihan väärässä ole niin formulat olivat aikanaan turboahdettuja? silloin tuo 700Nm kuullostaa järkevältä, mutta ahtaminen on myös silloin rajoittanut kierroslukua jolloin teholuokka on varmaankin ollut lähellä nykyistä.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyisin taitaa koneet olla alle 2-litrasia ja turbot kielletty joten vaikea siinä on tehdä vääntävää ja tehokasta konetta.
Koneen kokoa en vanno käsi raamatulla kun sääntöjä on viime vuosina kovastikin muuteltu, mutta ei se mikään iso ole.
Edit: jjj84 olikin tarkempaa tietoa.
 
Ihan julkista tietoa, ja lisäksi fysiikka on hyvä apu tässäkin. Formulassa on 2.4 litrainen v8 moottori, vapaastihengittävä moottori voi imeä vain tietyn määrän ilmaa joka rajoittaa saatavaa vääntömomenttia. Yleisenä suuntaa antavana nyrkkisääntönä bensakoneelle voi pitää 100Nm/1000cm3. Lisäksi kun tiedetään moottorien maksimikierrosluvut noin 19000rpm, maksimitehot arvioitu 800hp 18000rpm pinnassa niin siitä saadaan vääntömomentiksi huipputehon kierrosluvulla noin 312Nm. Ellen ihan väärässä ole niin formulat olivat aikanaan turboahdettuja? silloin tuo 700Nm kuullostaa järkevältä, mutta ahtaminen on myös silloin rajoittanut kierroslukua jolloin teholuokka on varmaankin ollut lähellä nykyistä.

Kiinnostaisi tietää mistä olet onkinut tämän "julkisen tiedon".

Turboja on Formuloissa ollut 80-luvulla, kunnes ne kiellettiin lopullisesti 1989 niiden saavuttaessa järjettömiä teholukuja (1,5 litraisista koneista jopa 1500 hp). Vm-95 Renaultin 3,5 litran V10 kone on ollut vapaastihengittävä. Tuosta jo voimme vetää johtopäätökset, että 100 Nm/1000 cm3 säännöllä voimme pyyhkiä persettä kun puhumme Formuloiden moottoreista.

312 Nm vääntömomentti on jokatapauksessa epärealistisen alhainen. Todelliset arvot lienevät noin 2X suuremmat nyk. 2,4 litran V8 koneilla.
 
312 Nm vääntömomentti on jokatapauksessa epärealistisen alhainen. Todelliset arvot lienevät noin 2X suuremmat nyk. 2,4 litran V8 koneilla.

http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_One_engines

For example, the 2006 2.4 litre Toyota RVX-06 V8 engine produces 552 kW (740 bhp, 751 PS) at 19,000 rpm and outputs 274 N·m (202 ft·lbf) of torque

vaikkei tuohon löytynyt lähdettä wikipediastakaan eikä toyotan omilla sivuilla puhuta väännöstä niin eiköhän nuo kaikki ole alle 300nm. varsinkin kun toyota on yleensä antanut suhteellisen tarkkoja tietoja koneestaan.
 
312 Nm vääntömomentti on jokatapauksessa epärealistisen alhainen. Todelliset arvot lienevät noin 2X suuremmat nyk. 2,4 litran V8 koneilla.
Millä ihmeellä vapaastihenkivästä bensaa polttavasta ottomoottorista meinaat ottaa reilut 250 Nm/l?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eikös Audi ole pistänyt tuon väitteen nurin R10:llä ?
Ainakin se voitti heti 2 ensimmäistä kisaansa, missä oli mukana ja myös legendaarisen LeMans 24h ajon samaisena vuonna, ajaen nopeimmat kierrokset niin harjoituksissa, kuin kisassa.


Audi asiakaslehden mukaan tuon dieselin etu perustui pienempään polttoainekulutukseen, jolloin pystyttiin ajamaan muutama kierros vastaavaa bensakonetta enemmän.
 
dieseliä kun hehkutetaan niin kannattaa myös huomioida minkä tekemä diesel on. papereilla arvot ovat monessakin autoissa hyviä tai keskenäänkin lähes samoja eri merkeissä, mutta niissä on käytännössä melko hirveitä eroja. esim jos vertaa vaikka n,170hv toyotan ja ihan sama minkä vw konsernin 170hv dieseliä. vw konsernin auto tuntuu helvetin paljon pirteämmältä, tosin nuo nyt eivät paperilla ole samanlaisia mutta kuitenkin. moni tuijjottaa pelkkiä numeroita. kannattaa kyllä koe ajaa niitä autoja:)







taloudellinen, sporttinen ja siisti. ainoa huono puoli on hinta :)

Audi A5 Coupé..............................3.0 TDI(DPF) quattro

Moottori Suurin teho, kW (hv) / r/min........176kw (240hv) / 4000-4400

Huippunopeus .....................................250km/h (rajoitettu)


Kiihtyvyys 0-100km/h...........................5,9sek

Polttoaine ja kulutus, l/100 km.................Diesel
........................................................-kaupunki 9,9
........................................................-maantie 5,7
........................................................-yhdistetty 7,2

48705328.jpg

Onko kukaan käynyt ajelemassa tällä 3 litran A5:lla? Saa laittaa myös hyviä linkkejä arvosteluihin ja kokemuksiin. Olis autonvaihto edessä keväällä ja ajattelin laittaa dieselin. Alunperin ajattelin Yariksen pikkudieseliä, mutta nälkä kasvaa syödessä...

Nettiautossa on tämänkin auton osalta järettömiä hintapyyntöjä, mutta eiköhän ne ensi vuonna tipu, kun uudetkin halventuvat.
 
Alunperin ajattelin Yariksen pikkudieseliä, mutta nälkä kasvaa syödessä...
no eihän tuo paljoa oo kasvanu:D :lol2::hyvä:


yaris>>>>>audi a5
 
no eihän tuo paljoa oo kasvanu:D :lol2::hyvä:


yaris>>>>>audi a5

Joo näin on käyny, kun auton vaihto on nyt tulossa ajankohtaiseksi, niin onkin yllättävän hankala vaihtaa huonompaan. Sitäpaitsi tyttökaveri kieltäytyi tulemasta Yariksen kyytiin. :D

Nykyinen pari vuotta vanha volvon xc90 t6 maasturi vaihtuis päikseen Audiin, joten sinällään pääsis helpolla. Selvästi halvempaanhan ei autoliikkeissä kannata/pysty vaihtamaan. Kuluttaahan tuo A5 nykyistä peliä vähemmän, joten tässähän on kyseessä suuren luokan ekoteko. No paskapuhettahan nämä järkiperustelut ovat, kun eniten kiinnostaa tuo audin ulkonäkö ja suorituskyky. :rock:
 
Nyt kun täällä jauhetaan kokoajan tehosta, väännöstä ja niiden vaikutuksista suorituskykyyn, niin on syytä tutustua hieman aiheeseen pintaa syvemmältä. Tästä, ettei asiat olisi liian yksinkertaisia.
Ja helpommin: Teho tietyllä kierrosluvulla on aina laskettavissa suoraan väännön ja kyseisen kierrosluvun tulona.

Tarkemmin: teho(kW) = vääntö(Nm) * PI * rpm / 30000

Eli jos esim. joku pannu vääntää 220Nm @5500rpm, on silloin kyseisellä kierroluvulla tehoa:

220*3.1415*5500/30000 = 126.7kW
 
Nykyinen pari vuotta vanha volvon xc90 t6 maasturi vaihtuis päikseen Audiin

Topicin alkuun enää mitenkään liittymättä...

Onko siis joku luvannut että päikseen menisi? ihan uteliaisuuttani.

Audin minimihinta noin 65ke ja volvon vaihtoarvo noin 50-55ke ei mene ihan minun matikallani :)
 
vaikkei tuohon löytynyt lähdettä wikipediastakaan eikä toyotan omilla sivuilla puhuta väännöstä niin eiköhän nuo kaikki ole alle 300nm. varsinkin kun toyota on yleensä antanut suhteellisen tarkkoja tietoja koneestaan.

On varmaan alle 300nm maksimitehon kohdalla, mutta siellä tuskin on maksimivääntö?
 
Hirveen paljon en oo dieseleillä ajanut...ainoo millä vähän pidempään oli sellanen Mercedes 270 Cdi vm. -04 muistaakseni. Selkeimmät erot mitä koin oli tottakai ääni ja yleinen käyttömukavuus. Bensakone on mun mielestä parempi...sillä on helpompi kengittää ja tietysti sladittaa talvella.

Sen minkä voimassa voittaa sen nopeudessa häviää...

E: 3 litranen turbodiesel luovuttaa ehkä sen 400 Nm ja 180 hp (?) ja taasen 3 litranen bensakone 260 Nm ja 250 hp...Kyllähän se diesel potkasee tolla väännöllä enempi mut kyllä 260 Nm riittää ihan hyvin esim. perus nelioviseen sedaniin (missä tollasia koneita yleensä tapaa).

Bensakoneessa on paljon enempi sellasta sporttituntumaa...diesel on enempi sellanen vetojuhtamaisempi.
 
Kolmilitraisissa bensakoneissa on kyllä 300 Nm aika perus. Esimerkiksi Bemarilla on 320 Nm peruskoneessa.
 
On varmaan alle 300nm maksimitehon kohdalla, mutta siellä tuskin on maksimivääntö?

Puhutaan kumminkin tekniikan huippulaitteista, eli voidaan muodostaa olettamus että sylinterin täytös saadaan pidettyä melkein maksimissaan läpi kierroslukualueen. Venttiileitä ei nostella mitenkään perinteisin menetelmin (nokka-akselilla) joka aiheuttaa sen että vain tietyllä kierroslukualueella saadaan paras vääntömomentti. Formuloissa on ymmärtääkseni pneumaattiset nostimet joita voidaan säätää läpi kierroslukualueen parhaan väännön saamiseksi. Nopeasti googlettamalla törmäsin lukuun kuin 360Nm formulan koneesta, voisi olla melko lähellä totuutta. En tiedä miten formuloissa on ilmanotto toteutettu mutta voisin kuvitella että ilma tulee suoraan ulkoilmasta putkea pitkin sylinteriin, jolloin kovilla nopeuksilla ilmavirtaus aiheuttaa tietyn imuilman ahtamisefektin ja näin täytös paranee.

edit: löysin jonkun hondan formulan koneen vääntömomenttikuvaajan, maksimi oli juurikin tuossa 280Nm kohdilla.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom