Dieettaaminen - asiat, joilla EI ole merkitystä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen varmaan vahingossa tehny juuri kaikki noi jutut oikein :D hyvin on rasvaa palanut. nyt sain vahvistuksen että samoilla jalanjäljillä kannattaa jatkaa! olet todellakin perehtynyt näihin asioihin ja nähnyt todella paljon aikaa ja vaivaa. jatka samaan malliin vaan !!
 
Kiitos tästä! Hyvää tekstiä ja varmaan antaa aihetta jatkokeskusteluille kosolti.
 
Tämmöset postauksethan tappaa keskustelun täältä kun kellään ei oo kohta enää mitään kysyttävää! :D

Eipähän jouduta jonninjoutavaan IMO kierteeseen, jossa salin "vahvimmat" ja rumimmat jätkät on ainoat jotka on oikeassa.
 
Skeletal muscle fat and carbohydrate metabolism during recovery from glycogen-depleting exercise in humans
Kimber et al. 2003.
PMID:12651914


Tuo koski kyllä kohtuullisen intensiteetin treeniä, mutta eiköhän sama päde kovemmillakin intensiteeteillä.

Tuossa artikkelissa on tutkittu lihaksen sisäisen triasyyliglyserolin (IMTG) roolia palautumisessa ja todettu että sillä ei ole kovin suurta merkitystä. Tuossa lainaamassasi kohdassa sanotaan että lihas pyrkii treenin jälkeen nopeasti palauttamaan glykogeenivarastot mutta tähän ei käytetä IMTG:tä vaan raaka-aineena toimii nimenomaan veressä kiertävät rasvat. Ja kun sä tykkäät noista lainauksista nii tässä samasta artikkelista lisää:

...This is in support of the hypothesis that a metabolic priority of recovering muscle is to resynthesize glycogen stores, resulting in a relative shift from CHO to fat oxidation...

...This suggests that the primary lipid source during recovery may be derived from the circulation (i.e. plasma fatty acids and triacylglycerol (TG))...

Jutussa siis vahvistettiin nämä tulokset mutta kumottiin epäilyt siitä että IMTG olisi merkittävä glykogeenisynteesin lähtöaine. Molemmissa artikkeleissa todetaan että glykogeenia kuluttavan treenin jälkeen rasvojen käyttö tehostuu merkittävästi.

Myös tässä jutussa todettiin että vaikka HIIT:in totaali-energiankulutus oli pienempi kuin aerobisessa treenissä, ihonalaisen rasvakudoksen väheneminen oli yhdeksänkertainen. Vastaavia tutkimuksia löytyy kyllä useampiakin. HIIT voi myös parantaa hapenottokykyä tehokkaammin kuin tasavauhtinen aerobinen.

Ja mielestäni akuuteilla hormoonivasteilla ei ole niin suurta merkitystä oikein minkään kanssa. Tekemällä hommat 'oikein', tuppaavat hormonitkin loksahtamaan oikeille paikoilleen. Tärkein asia on kuitenkin se kalorinkulutus. Ja mielestäni ei ole niinkään merkitystä millä tyylillä tekee. Se mikä sopii parhaiten/tuo parhaat tulokset/on hauskinta on varmaan se ideaalein. Eikä vaihtelukaan tapa.

Täysin samaa mieltä. Muutenkaan mun tarkoitus ei ole haastaa mitään riitaa vaan todeta että omasta mielestäni HIITin puolesta löytyy aika vakuuttavia tutkimuksia verrattuna perus-aerobiseen. Itse suosin laiskana paskana HIITiä (vieläpä kahvakuulia heiluttamalla) juuri siksi että se on nopea tehdä ja tuntuu olevan helvetin tehokas. Palauttavana treeninä vedän sitten reipasvauhtista kävelyä koska juokseminen on vaan nii perseestä :) Tärkeintä kuitenkin tehdä sitä mistä tykkää ja mikä tuntuu toimivan. Ja miinuskalorit ovat tosiaan dieetissä se asia numero uno.

PS. sori jos esitystapa ei miellytä.. mihin seepra raidoistaan pääsis.

Eipä siinä, tuo taitaa olla jo sun signature-tyyli nii mitäpä sitä muuttelemaan :D
 
Loistava postaus! NÄitä lisää.
 
Todella hieno postaus, ysikymppinen. Mulla ois vielä pieni kysymys, että eikö se usein syöminen ole sinänsä parempi, jos syöt esim. 3 krt päivässä, niin silloinhan syöt todella paljon kerralla. Ja jos siitä suuri osa on hiilareita, niin itselle ainakin tulee kauhea väsymyksen tunne suuren aterian jälkeen - toisin kuin useimmin syödessä pienempiä annoksia kerralla.
 
]HIIT voi myös parantaa hapenottokykyä tehokkaammin kuin tasavauhtinen aerobinen.

Eipä kyseinen tutkimus avautunut koneellani, mutta oletan, että se on melko lyhytaikainen? Eli alle 6-8 viikkoa. Tuon ajan jälkeen alkaa HIIT:in avulla saavutetut hyödyt olla maksimissaan. Lyhyellä aikavälillä tietenkin HIIT on parempi kuin aerobinen. Sehän on vähän niinkuin piikkaus. Mutta pidemmän päälle aerobinen on parempi. Ei ne huippukestävyysurheilijat ihan turhaa tee reilut 80% treeneistään matalalla intensiteetillä.

HIITin puolesta löytyy aika vakuuttavia tutkimuksia verrattuna perus-aerobiseen

Juu, samaa mieltä. Mutta mielestäni missään (mitä olen lukenut) ei ole ruokavaliota kontrolloitu tarpeeksi tarkasti.

No takaisin alkupisteessä. Mielipidejuttuja, kannattaa tehdä sitä mitä tykkää.

. Mulla ois vielä pieni kysymys, että eikö se usein syöminen ole sinänsä parempi, jos syöt esim. 3 krt päivässä, niin silloinhan syöt todella paljon kerralla.

Mikä voi sopia joillekin, mutta ei sitten taas joillekin.

Ja jos siitä suuri osa on hiilareita, niin itselle ainakin tulee kauhea väsymyksen tunne suuren aterian jälkeen - toisin kuin useimmin syödessä pienempiä annoksia kerralla.

Tämä on melko yleistä. Hiilihydraatit aiheuttavat suuren insuliinierityksen. Vaikutus tehostuu, jos aterialla on paljon proteiinia. Haarautuneet aminohapot ja tryptofaani kamppailevat samasta kulkureitistä aivoihin. Insuliini saa tryptofaanin virtaamaan aivoihin tehokkaasti, mikä aiheuttaa serotoniinin eritystä ja alkaa väsyttämään.

Eli sinulle selkeästi sopii pienemmät useat ateriat paremmin.
 
Mutta pidemmän päälle aerobinen on parempi. Ei ne huippukestävyysurheilijat ihan turhaa tee reilut 80% treeneistään matalalla intensiteetillä.

Mutta mites sitten mieleeni on jäänyt Poiliquinin/Thibaudeaun joku viittaus siihen, että pikajuoksijat taas karttavat matalia intensiteettejä ja omaavat laidastaan kovat fysiikat. Pitkänmatkan kituuttajat omaavat taasen yleensä erittäin hoikan olemuksen, mutta silti kuulema aika suuren rasvaprosentin. Onko tämä täysin puppua?

Minkälaista ruokavaliota ysikymppinen noudattaa? Mielenkiinnosta kyselen, jos vaikka oppisin jotain. Tai pikemminkin minkälaiset ruokavaliot olisivat sitten tutkimustesi perusteella optimaaliset dieetille ja kasvamiseen?
 
Mutta mites sitten mieleeni on jäänyt Poiliquinin/Thibaudeaun joku viittaus siihen, että pikajuoksijat taas karttavat matalia intensiteettejä ja omaavat laidastaan kovat fysiikat. Pitkänmatkan kituuttajat omaavat taasen yleensä erittäin hoikan olemuksen, mutta silti kuulema aika suuren rasvaprosentin. Onko tämä täysin puppua?

Taitaa olla melkoinen neropatti tämä poliqunni :D Voi jeesus nyt. Katsopa nyt ihan huviksesi, miltä nuo huippukestävyysurheilijat näyttävät. Kyllä niillä se rasvanprosentti yhtälailla siellä vitosen (tai alle) paikkeilla pyörii. Eikä nyt tarvi edes mitään huippu-urhelijaa katsoa, kyllä ne harrastelijatkin yleensä melkoisen hoikassa kunnossa on.
 
Taitaa olla melkoinen neropatti tämä poliqunni :D Voi jeesus nyt. Katsopa nyt ihan huviksesi, miltä nuo huippukestävyysurheilijat näyttävät. Kyllä niillä se rasvanprosentti yhtälailla siellä vitosen (tai alle) paikkeilla pyörii. Eikä nyt tarvi edes mitään huippu-urhelijaa katsoa, kyllä ne harrastelijatkin yleensä melkoisen hoikassa kunnossa on.

Ei se hoikkuus kerro aina rasvaprosentista tai terveydestäkään. Kummalta haluat näyttää enemmän, maratoonarilta vai sprintteriltä ja treenaat sen mukaan.
 
Ei se hoikkuus kerro aina rasvaprosentista tai terveydestäkään. Kummalta haluat näyttää enemmän, maratoonarilta vai sprintteriltä ja treenaat sen mukaan.

Niin? Jos mä haluan näyttää sprintteriltä, niin mä treenaan kehonrakennustyyppisesti. Dieetillä sitten vedän joko normaalia aerobista tai sitten vaikka sitä SHITTIÄ. Aivan sama, molemmilla keinoilla rasva palaa joka tapauksessa, jos vain kalorit on miinuksella.
 
Eipä kyseinen tutkimus avautunut koneellani, mutta oletan, että se on melko lyhytaikainen? Eli alle 6-8 viikkoa. Tuon ajan jälkeen alkaa HIIT:in avulla saavutetut hyödyt olla maksimissaan. Lyhyellä aikavälillä tietenkin HIIT on parempi kuin aerobinen. Sehän on vähän niinkuin piikkaus. Mutta pidemmän päälle aerobinen on parempi. Ei ne huippukestävyysurheilijat ihan turhaa tee reilut 80% treeneistään matalalla intensiteetillä.

Hups, kyseessä oli siis tämä tutkimus, joka kesti 8 viikkoa. Otin tuon happinäkökulman mukaan ihan sen vuoksi että vaikka käytänkin HIITiä pääasiassa rasvanpolttoon, siinä sivussa se kehittää myös tehokkaasti hapenottokykyä. Näin ollen dieetin kannalta ajateltuna HIITistä on perus-aerobiseen treeniin verrattuna vieläkin enemmän hyötyä. Kestävyysurheilu ei kyllä sinänsä kiinnosta :)

Juu, samaa mieltä. Mutta mielestäni missään (mitä olen lukenut) ei ole ruokavaliota kontrolloitu tarpeeksi tarkasti.

Aika vähän noissa on tosiaan kontrolloitu ruokailuja mutta jos oletetaan että molemmissa ryhmissä se on samanlainen (ei-kontrolloitu), ainoa muuttuja on treeni. Ja vaikka ruokavalio olisi mitä, tutkimuksissa on osoitettu että HIIT tehostaa rasvojen käyttöä energiaksi treenin ulkopuolella. Tämä johtuu siitä että lihaksen metabolinen prioriteetti glykogeenia kuluttavan treenin jälkeen on palauttaa tyhjentyneet sokerivarastot. En usko että tätä perusmekanismia voidaan muuttaa ruokavaliolla.

No takaisin alkupisteessä. Mielipidejuttuja, kannattaa tehdä sitä mitä tykkää.

Niinpä. Moni on vetänyt itsensä kireäksi pelkästään pitkäkestoisella aerobisella kun taas toiset käyttävät siihen HIITiä. Itse suosin jälkimmäistä sillä jotenkin tuntuu että omalla kohdallani sillä hommat hoituu paljon paremmin.

Sanoit muuten tuossa ekassa postauksessa myös näin: "Itse asiassa liian usein syömisestä voi olla jopa haittaa lihastenkasvatukselle. Mutta se on sitten aivan toinen aihe". Tuo kuulostaa aika mielenkiintoiselta joten kehtaisitko valaista tietämätöntä vähän enemmän? :)
 
Marchi: -Niin, ei ole hoikkuus merkki terveydestä välttämättä, mutta eipä sitä ole lihaksikaskaan kroppa sen enempää. Terveys on muutakin kuin luurankolihaksiston koko ja rasvaprosentti.

"Ei se hoikkuus kerro aina rasvaprosentista tai terveydestäkään."


Ja mitä tuohon kestävyys urheilijoiden korkeaan rasvaprosenttiin tulee, niin kaivappa jostain kuva maratoonarista, hiihtajästä, pyöräilijästä ym. kestävyysurheilijasta, jolla se korkea rasvaprosentti on. Mä en ainakaan ole tuollaiseen törmännyt, en kuvissa enkä livenäkään. Kyllähän nuo on (lähes?) poikkeuksetta kuivan kesän oravan näköisiä, mistä sitä rasvaa saa etsimällä etsiä.
 
Tuhannet kiitokset! Ysikymppinen, kuinka paljon tiedät alkoholin todellisista vaikutuksista dieetillä? Täällä pakkiksellakin oon joskus lukenut kavereista, jotka ovat sanojensa mukaan poltelleet rasvoja siinä viikonloppujuominkien ohessa ja saavuttaneet hyviä tuloksia. Onko alkoholi siis tutkimusten valossa niin iso paha kuin absolutisti bodymunkit antavat aina ymmärtää?
 
Katselin läpi minkä jaksoin ja humpuukiahan siellä oli. Laitan illalla oman versioni, missä oikea tieto.

Sitä odotellessa ...

@ysikymppinen

Kiitos taas. Ei tässä usein syömisessä tosiaan ole minulle ainakaan mitään haittaa ole ollut, paitsi hampaat saavat tietysti tupla rasituksen...
 
Back
Ylös Bottom