Eli teen mitä mieleen keksii rintaliikkeistä, mutta tuntuu että rinta ei väsy eikä sinne tule "nyt otti hyvin" tunnetta, että mitä tässä nyt osaa sit kokeilla kun tuntuu että väsyy kaikki paikat ennen sitä rintaa, eikä minulla omasta mielestäni ole mitkään erityisen hyvät rintalihakset suhteessa että voisi sanoa että muut lihakset on vaan niin paljon heikompia, antaisin vasemman käteni treenipäivän jälkeisistä rintakivuista että tietäsin että kyllä niistä liikkeistä rinnalle jotain hyötyä on...
Sillä kivulla et tee sinänsä yhtään mitään.
Olen myöskin kasvanut pikkuhiljaa eroon tuosta "tuntumasta" ja keskittynyt vähän olennaisempiin asioihin, esim progressioon..
Anyway muutama vaihtoehto joilla sitä "tuntumaa" saa ja tuloksiakin jos viitsii yrittää:
- normipenkin voi jättää pois, ainakin välillä jos ei ole tyypillistä egosidonnaisuutta ko.liikkeeseen
- keskittyy hakemaan penkkiin oikean tekniikan (pitää tehdä ero max.tulos vs. max "tuntuma" -tekniikoille)
- käsipainot
- flyes käsiä reilusti taivuttaen, "isoilla" painoilla
jos "tuntuman puute" tosiaan häiritsee, 1 vaihtoehto joka toimii hyvin punnerrusliikkeissä on tehdä pro-bodarityyliin "vajaita" toistoja. Reilusti ylhäältä vajaaksi ja alhaalla ei kosketusta rintaan. Jatkuva liike, ei mitään supistuksia/venytyksiä/pysäytyksiä.
Hyvä kombo joka kattaa perus-egobodarin kaikki tarpeet:
penkki tangolla (raskaat painot, täysiä toistoja)
flyes vinopenkillä (raskaat painot, reilu taivutus)
vinopenkki smith (reilusti vajaita toistoja jatkuvalla konemaisella liikkeellä)
Smithistä en tykkää sinänsä mutta tuohon se sopii kun painot on kohtuulliset lopputreenistä.
Jos se normipenkki ei kiinnosta, voi tuota jatkuvien vajaanlaisten toistojen periaatetta käyttää myös 1.liikkeessä varsinkin käsipainoilla olen itse saanut tuntumaan mukavasti. Eli vinopenkki tai penkki - kunnon puskemista vähän lyhyemmällä liikeradalla, isoilla kässäreillä. Ei mitään yhteenvientiä ylhäällä vaan jätetään reilu kulma kyynärpäihin.
Sitten perään flyesit kunnon venytyksellä ja loppuun vaikka peruspenkkiä jalat ylhäällä penkillä ja tanko lasketaan ylemmäs rinnalle.
Edelleen klassisia juttuja jolla saa sitä "tuntumaa": normipunnerrukset vaikka alkuun (tasapenkki tangolla täysi liikerata, perään vaikka vinopenkki käsipainoilla) ja sen perään muutama sarja superina flyesia (vaikka ristikkäistaljassa jos huvittaa) ja dippiä, jossa taas jätetään loppuojennus tekemättä.
Rinnan saa näillä varmasti kyllä kipeäksi jos on uusia liikkeitä/komboja, mutta sen kipeytymisen pitäisi haihtua pikkuhiljaa ja keskittyä olennaiseen eli nostamaan tasaisesti sarjapainoja ja jaksottamaan treeniä eikä puskea kaikkea sokeasti failureen.
Ja tosiaan punnerrusliikkeissä se tekniikka on jo yksin sellainen seikka mikä saattaa aiheuttaa tuon "ongelman". Sitä korjaamaan on palstalla monta hyvää kandidaattia, mutta se ei onnistu virtuaalisesti.
Katsoo vaikka Miken penkkaamista niin se näyttää helpolta ja luonnolliselta.
Katsoo taas minun penkkaamista niin se näyttää heikolta, kivuliaalta ja hankalalta