Da Vinci Code

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pexxi
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä väliä sillä sitten on vaikka kaikki "faktana" esitetyt asiat eivät olisikaan aivan paikansa pitäviä... Kyllä tuon kirjan voi lukea ihan vaan tarinana ja sellaisena se on kyllä mielestäni viihdyttävä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Gideon S sanoi:
Kuitenkin raamatun synnyn päälinjoista valta-osa tämän päivän tiedemiehistä on samaa mieltä.
Ja mikäköhän se on?
Sama kuin kirjan esittämä kuvaus, eli Jeesus oli vain profeetta, sillä oli vaimo ja lapsi, raamattu syntyi keisarin päätöksellä ja se on maailman historian suurin kusetus?

Saapas sanoi:
Ja mikäköhän se on?
Sama kuin kirjan esittämä kuvaus, eli Jeesus oli vain profeetta, sillä oli vaimo ja lapsi, raamattu syntyi keisarin päätöksellä ja se on maailman historian suurin kusetus?

Kiinnostaako sua oikeasti vai vittuiletko vaan? Turha mun on alkaa tässä asiaa avaamaan jos lämpimäkseks paskaa jauhat. :david:

Fight Club sanoi:
Mitä väliä sillä sitten on vaikka kaikki "faktana" esitetyt asiat eivät olisikaan aivan paikansa pitäviä... Kyllä tuon kirjan voi lukea ihan vaan tarinana ja sellaisena se on kyllä mielestäni viihdyttävä.

No ehkä siinä tapauksessa olisi syytä jättää pois "All descriptions of artwork, architecture, documents, and secret rituals in this novel are accurate." pois kirjan alusta.

Minua ei haittaa juurikaan jos kirjailija latelee täyttä huttua asioista joista en tiedä ja joita en vahingossakaan joudu myöhemmin käyttämään, kuten joku katolisen kirkon historia. Mutta koittaisi nyt edes vähän perehtyä nykymaailmaan sijoittuvaan teknologiaan josta satuilee... :curs: Luulisi edes GPS:n toimintaperiaatten olevan auttavasti hallussa.

Gideonille: Asioiden totuusarvoissa voisi olettaa olevan hieman eroa jos vertaa arkistoissa vuosia möyrynneiden ja asiaan oikeasti perehtyneiden historiantutkijoiden päätelmiä viihdekirjailijan päässään kehittelemiin juttuihin.

Gideon S sanoi:
Kiinnostaako sua oikeasti vai vittuiletko vaan? Turha mun on alkaa tässä asiaa avaamaan jos lämpimäkseks paskaa jauhat. :david:
En todellakaan jauha paskaa, vaan haluan oikeasti tietää!
En ole mikään historian tutkija ja tuo Dan Brownin teoria kuulostaa oikeasti järkeen käyvältä...

stomper sanoi:
Gideonille: Asioiden totuusarvoissa voisi olettaa olevan hieman eroa jos vertaa arkistoissa vuosia möyrynneiden ja asiaan oikeasti perehtyneiden historiantutkijoiden päätelmiä viihdekirjailijan päässään kehittelemiin juttuihin.

Väitinkö mitään muuta? :rolleyes:
Saapas palaan asiaan kun on kunnolla aikaa. :kippis1:

Kirja oli hyvä ja minä ainakin uskon kaiken siinä sanotun olevan totta. Ehkä paras kirja koskaan. Ei mitään valittamista. Nyt luen Angels&Demonsia ja sekin on aivan käsittämättömän hyvä!
Jos mihinkään ei osaa suhtautua lapsen innokkuudella niin elämästä tulee aika kuivaa.

Luin ensin suomeksi DVC:n ja sen jälkeen englanniksi Angels&Demons. Molemmat olivat kyllä hyviä. A&D omalla tavallaan parempi, sillä oon aivan hulluna tieteen ja uskonnon yhtäläisyyksiin ja eroavaisuuksiin.

Muistakaahan nyt sitte, että nuo ei oo mitään historiikkeja, ja Brown vetää joitain tietoja ja päätelmiä vähä hatusta, mutta todella hyvä kirjoittaja, jonka teoksissa on kyllä myös erittäin paljon historiallisia tosiasioita. Itse Roomaa rakastavana oli kiva lukea tuota A&D:tä, kun osasi paremmin kuvitella itsesnä tapahtumien keskelle.

Tromm sanoi:
Kirja oli hyvä ja minä ainakin uskon kaiken siinä sanotun olevan totta.
Et kai sentään. Lämpimästi suosittelen edes jonkinlaista kriittistä ja kyseenalaistavaa asennetta. Ei muutenkaan haittaisi nykymaailmassa pieni mediakriittisyys.

Ande sanoi:
Muistakaahan nyt sitte, että nuo ei oo mitään historiikkeja, ja Brown vetää joitain tietoja ja päätelmiä vähä hatusta, mutta todella hyvä kirjoittaja, jonka teoksissa on kyllä myös erittäin paljon historiallisia tosiasioita.
Kannattaa tosiaan muistaa, että Da Vinci -koodikin on ensisijaisesti fiktiota, ja kaikki "faktat" on valittu vain ja ainoastaan tuon fiktiivisen funktion tukemiseksi.

Eikä Dan Brown ole mielestäni kirjoittajana kuin korkeintaan keskinkertainen; tarina itsessään on yllättävänkin huono (henkilöhahmot jäävät pinnallisiksi, tarina on rakenteeltaan lähinnä saippuasarjamaisen yksioikoinen ja sitä paitsi täynnä jos jonkinlaisia kliseitä ja stereotypioita). Jaksaa lukea loppuun lähinnä mielenkiintoisen kontekstin takia.

Tromm sanoi:
Jos mihinkään ei osaa suhtautua lapsen innokkuudella niin elämästä tulee aika kuivaa.
No tästä olen ihan samaa mieltä... :)

Et kai sentään. Lämpimästi suosittelen edes jonkinlaista kriittistä ja kyseenalaistavaa asennetta. Ei muutenkaan haittaisi nykymaailmassa pieni mediakriittisyys.
No joo, en nyt sentään ehkä IHAN kaikkea ihan täysin usko...mutta pointtini on että kirjoista/elokuvista yms. nauttii parhaiten kun ei ajattele tarinan epäloogisuuksia vaan heittäytyy täysin juonen vietäväksi.

Juups.
Kirja on kanssa luettu, ja oli hieman pettymys. Muistutti omaa uskonnon esseetäni joskus lukiossa kun revin netistä kaikki Raamatun ristiriitaisuudet ja perustelin sitten nokkelana, miksi kristinusko on naiivia ja heikkomielisten hommaa (mitä se muuten on vieläkin).

Kirjassa oli monia virheitä ja Brown oletti itseoikeutetusti että hänen havaintonsa, plagiointinsa, kuulemansa, lukemansa ja oivalluksensa ovat oikein. Brown oli kaivanut paljon nippelitietoa ja keksinyt vielä enemmän. Mutta jotenkin tämä arvuuttelu Graalista, Vatikaanin tarkoitusperistä ja etenkin Da Vincin sekoittaminen tähän salaliittoon oli aika tökeröä. En millään usko että Da Vinci olisi kätkenyt jotain koodeja tai sanomia maalauksiinsa. Ensinnäkään hän ei kuulemma edes kuulunut Siionin luostariin, joka perustettiin ilmeisesti 1600-luvulla, olikohan nyt jesuiittapappien toimesta tms. Eikä järjestöön ole kuulunut Victor Hugo tai Isaac Newton...

Kirjassa kyllä käsitellään mielenkiintoisia asioita esim. ristiretket ja niiden tarkoitus, Jeesuksen seksielämä (oliko sitä, jos oli niin miksi katolilaiset papit elävät "selibaatissa"?) yms. yms.

Mielestäni kirja oli viihdyttävä ja nopea lukea, luin n. 1½ viikossa.

Kirja on kuitenkin fiktiota. En usko, että Brown tarkoittikaan sitä miksikään analyyttiseksi tutkielmaksi. Itsekin kyllä petyin tuohon aika paljon. Henkilöt aika kaksiulotteisia ja hyvää alkua seuraa tökerö loppu.

Mä tykkään kaikista kirjoista, joissa vittuillaan katoliselle kirkolle. Tai mille vaan kirkolle. Tai yleensäkin ihmiseen, jotka ottavat Raamatun tai muita sen tyyppisiä kirjoja täysin todesta. Kuintenkin niitä ovat kirjoittaneet kaiken maailman karvanaamat vuosisatojen ajan ja copyrighteilla on pyyhitty persettä editoitaessa kirjoitukset sopimaan juuri sen hetkisen hallitsijan mielenvikoihin.

Nykyään sentään niin laajamittainen kusetus on huomattavasti vaikeampaa, kun muutkin kuin papit osaavat lukea ja ihmisillä riittää aikaa ja rahaa kyttäämään toisiaan enemmän.

Kirjailijan Brown on aika paska. Mitä siis tulee yleensä tuollaiseen tekstiin. Sekin, että joku saatanan salakirjoitusprofessorikaan ei olisi osannut lukea saati tietänyt, että se yksikin teksti oli peilikirjoitusta. Muuten kyllä tykkäsin niistä salaliittoteorioista.

Ihan siksi, kun vituttaa tuo katolisen kirkon toiminta läpi vuosisatojen, kun se on niin läpinäkyvää.

lej sanoi:
Ihan siksi, kun vituttaa tuo katolisen kirkon toiminta läpi vuosisatojen, kun se on niin läpinäkyvää.

Siis mikä näkyy läpi ja mistä?

Gideon S sanoi:
Siis mikä näkyy läpi ja mistä?
Systemaattinen tietojen salailu, vääristely ja kiistäminen.

Noniin, selvenihän se. Mielestäni on kuitenkin hyvä, että vatikaanin "systemmaattinen tiedon salailu väääristely ja kiistäminen" on valtaosalle tavallisia tallukoita päivänselvä asia. Enemmän olen huolissaan median ja yritysmaailman indoktrinaatiosta, joille ehdollistumme tahtomatta. /paatos päättyy

lepex sanoi:
Ensinnäkään hän ei kuulemma edes kuulunut Siionin luostariin, joka perustettiin ilmeisesti 1600-luvulla, olikohan nyt jesuiittapappien toimesta tms. Eikä järjestöön ole kuulunut Victor Hugo tai Isaac Newton...

No, jos tarkkoja ollaan niin koko luostari on kusetusta. Perustettiin Ranskassa 1956, joten ei monikaan historian suurmies tainnut ehtiä kyseiseen järjestöön liittymään. Samanlaista kusetusta on koko kirja....vai onko sittenkään? :lol2:

edit: Siis kusetusta niille, jotka pitävät kirjaa jonain muuna kuin fiktiona. Tarinahan on sinänsä ihan viihdyttävä, tosin tökerö kirjoitustyyli laskee pisteitä.

Tuli luettua viime kesänä Angels & Demons ja sitten Da Vinci Code. Oikein viihdyttävää. Sitten julkaistiin the Testament tai mikä lie, Paavin omaelämänkerta. Sitten Paavi kuoli. Tapahtumasarja joka sai itseni ainakin pikkaisen sille fiilikselle että nyt ollaan eturivissä katselemassa uskonnon oikkuja popkornit kainalossa.

Sekin oli hassua että kaikentasoiset kansalaiset lukevat näitä kirjoja. Itse olin viime kesänä vartijana sellaisella alueella, jossa iltakierroksella hämärässä aina iski silmään jonkun skeittaajan seinään kaivertama pyramidi ja silmä, alla luki "beware the illuminati".
Kylmät väreet.

Viihdyttävää kyllä.

:offtopic:

reinhardt sanoi:
Mitä? Sivistymättömät bodarit lukee Umberto Ecoa, ja minä törmäilen vain miehiin, joille "ruusun nimi" on vain Sean Conneryn elokuva -sikäli kun sitäkään tiedetään.

Entäs Arturo Perez-Reverte? "Yhdeksäs portti" oli todella hyvä, samoin "miekkamestari", ja "yhdeksänne portin" leffaversio oli lähes ainoa kirjasta tehty elokuva, mikä ei mielestäni raiskannut alkuperäisteosta.

Eco on huima kirjoittaja, tosin Focaultin Heiluri on itselleni Ruusun nimeä rakkaampi teos. Mikäli pitää Econ kaunokirjallisuudesta, kannattaa varmaankin selailla läpi myös esseekokoelma Matka arkipäivän epätodellisuuteen sekä ilta -tai matkalukemiseksi mainiosti soveltuva miten käy - pakinoita arkipäivän aiheista.

Tuo DaVinci-Koodi ei vain ole jaksanut kiinnostaa niin paljon, että olisin jaksanut Econ ja Perez-Reverten jälkeen ponnistella aivan suunnattomasti lukeakseni opuksen. Jos joskus löytyy kirjaston hyllystä, otan toki matkaan.

Ja Jeff Longin helvetin piirit kannattaa tsekata. Jantterit löytävät maan alta helvetin, ja sitten onkin jo urku auki, kun lähdetään oikein miehissä hätyyttelemään vanhaa vihtahousua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom