Da Vinci Code

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pexxi
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä? Sivistymättömät bodarit lukee Umberto Ecoa, ja minä törmäilen vain miehiin, joille "ruusun nimi" on vain Sean Conneryn elokuva -sikäli kun sitäkään tiedetään.

Entäs Arturo Perez-Reverte? "Yhdeksäs portti" oli todella hyvä, samoin "miekkamestari", ja "yhdeksänne portin" leffaversio oli lähes ainoa kirjasta tehty elokuva, mikä ei mielestäni raiskannut alkuperäisteosta.

Tiedän :offtopic: [pyytää nöyränä ja häpeissään anteeksi]

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
reinhardt sanoi:
Entäs Arturo Perez-Reverte? "Yhdeksäs portti" oli todella hyvä, samoin "miekkamestari", ja "yhdeksänne portin" leffaversio oli lähes ainoa kirjasta tehty elokuva, mikä ei mielestäni raiskannut alkuperäisteosta.

Tiedän :offtopic: [pyytää nöyränä ja häpeissään anteeksi]

jep :offtopic: mutta myös Flaamilainen Taulu on hyvä. Mukava historiasepite/dekkari. Yhdeksäs Portti on kyllä h*lvetin (kirjaimellisesti) hyvä kirja. Kaikille kenelle on Eco uponnut, niin olen suositellut myös Perez-Reverteä.
kts.
http://www.likekustannus.fi/kirjakeko/tiedot.php?id=758

Lisää näitä kirjailijoita! Ehdotuksia otetaan vastaan.

Flaamilaisen taulun olinkin unohtanut, joo, sekin oli loistava. "merikartta" taas ei oikein uponnut. Mutta uskomatonta, miten Perez-Reverten täytyy perehtyä asioihin, kuten nyt shakkiin ja miekkailuun, noita kirjojaan varten.

Entäs Perez- Reverten esikuva, Alexandre Dumas? Uppoaa ainakin minuun. Suosikkikohtaukseni on Muskettisotureissa se, kun Mylady on lankonsa vankina ja viettelee sen puritaanin päästäkseen pois. Ja Monte Criston kreivissä ne vankilajutut.

reinhardt sanoi:
Entäs Perez- Reverten esikuva, Alexandre Dumas? Uppoaa ainakin minuun. Suosikkikohtaukseni on se, kun Mylady on lankonsa vankina ja viettelee sen puritaanin päästäkseen pois. Ja Monte Criston kreivissä ne vankilajutut.

heheheh..nyt kävi kyllä hymyilyttämään. Meidän idiootti boudari-porukassa vouhkauksen kohteena on tänä syksynä ollut just Dumas. Luenkin tuota Monte Criston Kreiviä uudestaan. Luin sen viimeksi kait joskus ala-asteella.
Voi hitto ku on hyvä kirja! Edmond Dantès on ehkäpä coolein tyyppi ketä tiedän..
Frendilläni on kaikki Muskettisoturit omana ja ne lähteekin kiertoon seuraavaksi

:thumbs:

Foucaultin heilurista tuli kyllä käsittämätön riippakivi, kun yksi kaveri sitä suositteli. Ei meinannut löytyä järkeä koko hommaan sitten millään. Tajuton määrä yksityiskohtia, nimiä ym. ja lukeminen tuntui välillä todella vaikealta. Ruusun nimi miellytti huomattavasti enemmän. Kai tuohon Da Vinciinkin pitäisi tutustua, kun/vaikka sitä joka paikassa toitotetaankin. Ensin kuitenkin Harry Potterit uudelleen englanniksi... :rolleyes:

Dan Brown oli hyvin viihdyttävä! Luin sen tossa alkusyksystä muutamassa päivässä. Itse olisin kaivannut kirjaa selvää jälkisanaa, missä Brown olisi kertonut "faktojensa" lähteet. Brown käytti kirjassaan nimittäin häpeilemättä (mutta erittäin viihdyttävästi) rinnakkain historiallisesti todistettua faktaa, ja enintään puolitotuuksia.

Hmjaa, ei tuo nyt hirveästi säväyttänyt, tosin odotukset ei älyttömän korkeita mulla olleetkaan. Ehkä juuri tuon "Listaykkönen ameriikoissa" jne. hypen takia. Kerronta oli aika keskinkertaista ja voi äiti, kliseistä ehkä vanhin ja noloin, albiinopahiskin mukana menossa.

Kiinnostavinta kirjassa olivat tietysti nämä "faktat" tahi puolitotuudet, ja itse aihe totta kai. Joten kyllä sen luettua sai.

:2:

reinhardt sanoi:
Mutta uskomatonta, miten Perez-Reverten täytyy perehtyä asioihin, kuten nyt shakkiin ja miekkailuun, noita kirjojaan varten.
Itse olen aina arvostanut kirjailijoissa juuri tuota kykyä taustatutkimukseen, P-R on tietysti hyvä esimerkki tunnollisesta kaverista tällä saralla. Jopa sellaiset suoraviivaisen populistiset kirjoittajat kuin Micheal Crichton vetoavat minuun juuri tuon vuoksi. Jurassic Parkista oppi jotain geeniteknologiasta! :thumbs:

Pikkuisen tuo herra Dan Brown siis seilaa samoilla vesillä kuin Jurassic Park. Da Vinci Code on yhtä lailla "totta" kuin Etelä-Amerikkalaisilla saarilla elävät dinosaurukset. Mutta hänenkin tuotoksestaan oppi mielenkiintoisista asioista, ja samalla tuli viihdytettyä itseään harmittomasti.

Jeu, justiin tässä Angels and Demonsia lueskelen, Da Vinci Coden jo lukeneena. Täällä missä tällä hetkellä olen, ei suomeksi kirjoja saa joten oon alkuperäiskielellä ne lukenut, ja nauttinut molemmista. Kuten sanottua, Angels and Demons ei ehkä aivan Da Vinci Coden tasolle nouse. Jos kiinnostaa lukea molemmat niin melkein ensin Angels and Demons, jonka jälkeen Da Vinci-koodi. Täten pysyy nousujohteisena koko ajan fiilikset. :)

Tulihan toi nyt sitten luettua (suomennettuna).

Aihepiiri oli melko kiinnostava ja jonkin verran mielikuvitusta ja luovuutta kirjoittajalla täytyy olla. Sen verran kekseliäästi oli eri juttuja yhdistetty. Toisaalta piilotettuja merkityksiä varmaan löytyy oikeasti kaikkialta, jos niitä alkaa etsimään. Se on sitten eri asia ovatko ne siellä tarkoituksella vai sattumalta.

Kerronnaltaan kirja oli melko saamaton. Henkilöhahmot jäivät ohuiksi eikä niihin onnistuttu luomaan ihmisyyttä. Henkilöhahmot eivät herättäneet juurikaan tunteita. Kuvaus ei yleensäkään ollut kovin yksityiskohtaista. Mieleen tulivat nuorille suunnatut kirjat. Kirja oli sen verran helppolukuinen, että en voi ihmetellä miksi se on best-seller. Toimii varmaan elokuvana, koska kerronta niin ohutta eli elokuvan ei tarvitse taistella syntyneitä mielikuvia vastaan, koska sellaisia ei ole.

:3:

En ole mikään elitistinen mestariteosten lukija. Referenssitasoni on kirjallisuudessa melko matalalla. Suosikkikirjailijaani Stephen Kingiinkin verrattuna Dan Brownin anti jäi harmittavan ohueksi. Petyin kirjan saaman hypetyksen takia.

Itse sain luettua kirjan viikonloppuna loppuun. Mielestäni hieman lässhti loppua kohden, mutta silti oli pirun hyvä ja ennenkaikkea viihdyttävä kirja!! Allekirjoitan aiemmin mainittuja puutteita kyllä, mutta mulle Da Vinci toimi...

Mielenkiinnohko juoni hukkuu hölmöön kerrontaan ja koomisiin henkilöhahmoihin, eikä yllätyksiä lopusta löydy; kirja oli kuin Agatha Christien kirjoittama Harry Potter. :2:

Bateman sanoi:
Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Tulee tosiaan mieleen Umberto Econ "Foucaultin heiluri", joka tosin jäi multa kesken... :nolo:

Pitääpäs tutustua, Ecolta on luettu Foucaultin lisäksi Ruusun nimi. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom