Crosstraining - yhdistelmätreenejä

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Meikä on kanssa innostunut viime vuosina tämäntyyppisestä harjoittelusta. Kuntonyrkkeilyssä tulee käytyä pari kertaa viikossa ja sen lisäksi viikonloppuisin yksi treeni kotosalla + ulkoilua.

Leukoja vedän joka ikinen päivä GTG-meiningillä yhden kasin sarjan joka kerta kun menen kellariin. Sarjoja tulee 1-6 per päivä. Kuukausi sitten vedin 20 leukaa todella rumalla tekniikalla.

Tähän ketjuun voisi harrastajat pistää omia ja lainattuja treenejä, jottei ideat lopu kesken. Ite tykkään erittäin pelkistetyistä treeneistä, joissa tehdään korkeintaan kolmea eri harjoitusta kovalla volyymillä.

Tässä jotain mitä olen viimeaikoina duunannut:

Puolikas "Jelly Legs" (pirun rankka, rosstrainingin foorumilta):
- 15 kyykkyä, 1 burpee
- 14 kyykkyä, 2 burpeeta
...
...
- 2 kyykkyä, 14 burpeeta
- 1 kyykky, 15 burpeeta

Magic 50 (Rossin juttuja)
- 5 girya-tempausta per käsi
- 5 girya-heilautusta per käsi
- 10 burpeeta
(5 kierrosta)

Oma treeni, sanotaan vaikka "Bateman's Saturday Special" :) :
- 1 x 100 vatsaliikettä
- 3 x 100 kyykkyä

Joo, treenejä vaan tänne näytille! Omiani on tuolla ekalla sivulla. Ja jos tuntuu, että loppuu ideat kesken, hankkikaa esim. tuo Full Throttle Conditioning ja/tai Infinite Intensity, niissä sikana vinkkejä ja valmiita ohjelmia!

Eilen muuten tein himassa tämmösen:

Hyppynarulla intervalli 20 s täysillä, 10 s taukoa, yht. 12 erää +
2 x 1 min. etuheilautusta kahvakuulalla 30 s palautuksella (piti tehä heilautusta useampikin erä, mut oli niin pirun loppu ton hyppiksen jälkeen ettei vaan kyennyt. :) )
Lopuksi tein vielä 3 x max voimapyörää.

Ja tänään ois vuorossa punttia; maastaveto, leuat lisäp., pystyp.tang. jne. Ja vielä ois tarkotus tehä viikonloppuna joku intervalli juosten ja siihen lisäks kehonpaino treeni, esim. punnerrukset, kyykyt jne.

Helsinkiläisille vinkkinä, että Kisahalli on aikalailla optimipaikka vetää crossfit-treenejä, vaikka en kyllä laittas vastaan vaikka joku perustais Hesaan lisääkin tällaiseen karumpaan menoon sopivia saleja.

Pystyykö siellä kisiksellä tekee noita juoksu + voima treenejä?
Esim. CrossFit "Helen".

Olikos kahvakuulia?

Ei se nyt synonyymi sentään ole. On myös reenejä tyyliin rive tms. 7x3, 7x1 jne.

Mutta idea on varmaan, että tehdään lyhyillä palautuksilla niin, että syke pysyy kovana. Ihmettelen vain, miten vanhoista jutuista saa uusia ja maailmanmullistavia kun niille annetaan eri nimiä.

Ei vaan noissa 7x3, 7x1, 10x1, jne treeneissä on aina kyse voimatreenistä. Painoja ja palautuksia ei ole määritetty, voi siis olla pyramidi tai vakiopainoilla - tuntuman mukaan. Ei ole pakko siis mennä aina maksimiin, mutta kuitenkin tuntuvilla painoilla.

Minkälaisia välineitä porukalla on himassa, ja tuleeko himassa treenattua? Toki tähän varmaan vaikuttaa kämpän koko ja sijanti. Esim. jos asuis vaikka Stadin ytimes, ei varmaankaan oo hirveesti mahiksia treenata pihalla. Itellä ei oo tota ongelmaa, joten treenit sujuu myös hyvin himassa. Multa löytyy 8,20,24kg:n kuulat, 5,10kg:n kp:t, voimapyörä, hyppynaru, jumppamatto. Ja tuolta pihalta löytyy traktorin rengas (paino n. 100kg), kiviä jne. Tukki valmistumassa ja hiekkasäkkiä varten säkki valmiina,kunhan hiekkaa tulee taas näkyviin.

Ei vaan noissa 7x3, 7x1, 10x1, jne treeneissä on aina kyse voimatreenistä.

Juu, kyllä. Crossfittiähän muutettiin hiljakkoin (vuosi sitten?) monipuolisemmaksi ja otettiin tuota maksimivoimaa enemmän mukaan. Niillähän on kai Crossfit Total -kisojakin (http://www.crossfit.com/journal/library/52-2006_CFTotal.pdf), joissa tehdään voimanostoperiaatteella kyykky, pystypunnerrus ja mave.

Noissa WOD-listoissahan on usein treenin perässä maininta esim. että "kato viime vetotreeni heinäkuun 15. että paljonko nousi", eli vanhoja enkkoja pyritään rikkomaan.

Onko kukaan kokeillu dieetillä tollaisia reenejä? Varmaan vois toimia aika hyvin?

En oo dieetillä kokeillu, mut kyllä oon saanu rasvoja palamaan tehokkaammin ku normi aamukävely/hölkkä metodeilla.(esim.intervalleilla, ei pelkästään juosten) Ja tähän jos viitsis ja jaksais lisätä kunnollisen ruokavalion, luulenpa että läskiä lähtis vieläkin enemmän..

Mä oon huomannu, et jos haluaa säilyttää painoaan samassa, ei tommosia kovia intervalliharjoituksia voi tehä ku pari viikossa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
tein aamulla seuraavan reenin:

4x 400m juoksua, 7 leukaa, 21 kettlebell swings 20kg kuulalla.

Pirun hyvä.

Teitkö leuat ja heilautukset jokaisen juostun 400m:n jälkeen? Kauan meni aikaa tohon? Ja veditkö ihan täysiä ton juoksun ja millaset palautukset oli?

Itekin ajatellu tommosta sit ku toi urheilukenttä sulaa. Ajattelin ottaa hiekkasäkin kaveriksi.

Pystyykö siellä kisiksellä tekee noita juoksu + voima treenejä? Esim. CrossFit "Helen". Olikos kahvakuulia?

Hyvin pystyy. Siellä on juoksurata, jonka vieressä pääsee vetämään leukaa / swingailemaan. Rata on suht lyhyt, mutta sehän ei haittaa - kääntyminen kesken spurtin on yllättävän kovaa treeniä jo itsessään ;) Kahvakuulia ei ole. Vaihtoehdot on a) oma mukaan b) käsipaino c) levypaino.

Ylimääräisenä bonuksena Kisis on niitä harvoja paikkoja missä pääsee dippailemaan renkailla tai kiipeämään köyttä. Lisäks kukaan ei jää toljottamaan vaikka tekis miten outoa treeniä ja rahaa säästyy normisaliin verrattuna roppakaupalla.

Disclamer: Kisis-kommentit 2v takaisella kokemuksella (nykyisin treenaan eri paikassa) + kävin siellä aina ruuhka-aikojen ulkopuolella. Yllättävän hyvin pystyy muuten crossaamaan normisalillakin (ainakin jos siellä on kunnolla vapaita painoja) kunhan välttää ruuhka-aikaa ja on tarvittaessa valmis vähän säätämään, tyyliin vaihtamaan juoksun kuntofillarispurttiin.

Teitkö leuat ja heilautukset jokaisen juostun 400m:n jälkeen? Kauan meni aikaa tohon? Ja veditkö ihan täysiä ton juoksun ja millaset palautukset oli?

Itekin ajatellu tommosta sit ku toi urheilukenttä sulaa. Ajattelin ottaa hiekkasäkin kaveriksi.
Joo eli aina 400 jälkeen leuat ja heilautukset. Ei palautuksia. Ei sitä meikäläinen ainakaan aivan täysiä jaksa juossa, paitti ekan. Lujaa toki, ihan sipulina sitä saa leukoja alkaa veteleen. En kattonu kokonaiskestoa, mutta jotain reilu kymmenen minsaa.

Oon monenlaisten kokeilujen jälkeen ajatellut aloittaa kesällä crossfit mallisen harjoittelun. Ongelmana on nyt vaan tiedonpuute. Olen kyllä selaillut sivustoja mut kun pöliälle ei aukene, ei sitten millään. Voisiko nyt joku asiasta tietävämpi avittaa alkuun, vaikkapa ehdottamalla ohjelmaa tmv.............?

Kiitosta etukätehen.

Oon monenlaisten kokeilujen jälkeen ajatellut aloittaa kesällä crossfit mallisen harjoittelun. Ongelmana on nyt vaan tiedonpuute. Olen kyllä selaillut sivustoja mut kun pöliälle ei aukene, ei sitten millään. Voisiko nyt joku asiasta tietävämpi avittaa alkuun, vaikkapa ehdottamalla ohjelmaa tmv.............?

Kaikessa yksinkertaisuudessaanhan tuo homma toimii niin, että katsotaan joka päivä tuolta crossfit.com:sta sinne ilmestyvä päivän treeni ja tehdään sitten se. Eli mitään etukäteen tehtyä ohjelmaa tuossa ei ole.

Käytännössä noita joutuu usein soveltamaan oman kunnon ja käytettävissä olevien välineiden puitteissa. Siihen apuja löytyy saitilta myös.

Jep, Jep!

No sen oon sisäistäny, mut tuntuu et ois parempi jos ois vaikka tietty ohjelma jota pyörittää esim. muutaman viikon kerrallaan niin ois huomattavasti miellyttävämpää. Toihan on monelle varmasti hyvä systeemi, mutta itellä ei ole mahdollisuuksia eikä intoa käydä koneella joka päivä.

No laitas ruutuun jotain sun tavotteita yms.,ni mä voin koittaa vaikka, ni saavatpahan muut haukkua sen sitten paskaksi. :hyvä: :dance:

No laitas ruutuun jotain sun tavotteita yms.,ni mä voin koittaa vaikka, ni saavatpahan muut haukkua sen sitten paskaksi. :hyvä: :dance:

No tämä homma on niin alkutekijöissä etten ole kyllä rehellisesti sanottuna asettanut vielä mitään kiinteitä tavoitteita. Etsin vain jotain muuta salilla olemisen sijalle ja tuntuu että tämä crossfit malli voisi sopia minulle.

Laita esiin jos sulla on jotain mielessä ni voidaan sit muokata sitä tarpeen mukaan. Kotona mulla ois käytettävissä tällanen lista välineistöä:

-Eri kokoisia kahvakuulia
-Soutulaite
-Leuanvetotanko
-Säkki
-tanko+n.80 kiloa painoja
-Tukkeja ja kiviä löytyy pihalta ja lisäksi on tommonen kevytperänen VW Caddy jota on tullu nosteltua (heh).

Kuntosali on kilsan päässä ja sinne pääsee aina.

Ja sit on vielä 50 kilon mörssäreitä farmikävelyyn.

TACK!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom