Crossfit

Meta title: 💥 CrossFit – Kovaa, kovempaa, kokonaisvaltainen 💥

Meta description: Räjähtävää voimaa, sykettä kohottavia metconeja ja toiminnallista treeniä, joka haastaa koko kropan joka kerta.

Internezien mukaan tanko osui takana olleeseen levypainokasaan, jonka vuoksi Kevinin selkä pääsi osumaan siihen sen sijaan, että tanko olisi rullannut pois alta ja syyllinen rintarangan nikamien vaurioitumiseen olisi tämä, eikä tekniikkavirhe sinällään nostossa tai kaatumisessa. Itse en tiedä, miten tuosta kuuluu oikeaoppisesti kaatua ja videonkin kuvakulma on hiukan huono näyttämään, mitä todella tapahtui, mutta tuohon painokasaan se tanko tosiaan näkyy osuvan samalla kun Kevinin selkä ilmeisesti ottaan kontaktin tankoon.
Vai sellaista sanovat internezit. En oo tapaukseen perehtynyt tota videota enempää, joten kai toi pitää paikkansa. Mä oletin, että tanko putosi selkään ja väänsi/kolhaisi rangan rikki, mutta tosta videosta tuntuu puuttuvan yksi tai kaksi framea juuri kriittisestä kohtaa, niin ei siitä oikein ota selkoa. Joka tapauksessa olisi pitänyt kaatua eteenpäin, kun tanko putoaa taakse, mutta se ei ikävä kyllä tällä kertaa onnistunut.

Okei, no siinä tapauksessa tuota voi pitää epäonnekkaiden sattumusten summana. Virhe kaatumissuunnassa plus se, ettei tanko ehtinyt painokasan takia pois alta (yhdessä lähteessä sanotaan, että tanko kimposi painoista Kevinin selkään, mutta en kyllä saa itse selvää, mitä siinä tarkalleen käy). Joka tapauksessa, en näkisi tuon onnettomuuden olevan osoitus erityisesti painonnoston tai crossfitin vaarallisuudesta.

Eihän crossfit periaatteessa erityisen vaarallista ole, jos pitää järjen mukana. Myöskään tollanen yksittäinen epätavallinen onnettomuus ei siitä kerro. Kuitenkin jos lähdetään tekemään teknisesti vaikeita ja potentiaalisesti vaarallisia liikkeitä raskailla kuormilla sen jälkeen, kun kroppa on jo valmiiksi rääkätty puhki, niin kerjätään loukkaantumisia. Jos joku CF-valmentaja, tai kisajärjestäjä käskee tekemään sellaista, niin on syytä kyseenalaistaa tämän ammattitaito.

Internezien mukaan tanko osui takana olleeseen levypainokasaan, jonka vuoksi Kevinin selkä pääsi osumaan siihen sen sijaan, että tanko olisi rullannut pois alta ja syyllinen rintarangan nikamien vaurioitumiseen olisi tämä, eikä tekniikkavirhe sinällään nostossa tai kaatumisessa. Itse en tiedä, miten tuosta kuuluu oikeaoppisesti kaatua ja videonkin kuvakulma on hiukan huono näyttämään, mitä todella tapahtui, mutta tuohon painokasaan se tanko tosiaan näkyy osuvan samalla kun Kevinin selkä ilmeisesti ottaan kontaktin tankoon.

Vai sellaista sanovat internezit. En oo tapaukseen perehtynyt tota videota enempää, joten kai toi pitää paikkansa. Mä oletin, että tanko putosi selkään ja väänsi/kolhaisi rangan rikki, mutta tosta videosta tuntuu puuttuvan yksi tai kaksi framea juuri kriittisestä kohtaa, niin ei siitä oikein ota selkoa. Joka tapauksessa olisi pitänyt kaatua eteenpäin, kun tanko putoaa taakse, mutta se ei ikävä kyllä tällä kertaa onnistunut.

Minun silmääni videon perusteella näyttää siltä, että ensin katkee selkä ja siitä syystä kaveri tippuu ja tanko mukana.
Eli itse vahinko on tapahtunut jo ennen kun tanko lähtee putoamaan tai osuu selkään.

Crossfittia, bodausta tai voimanostoa, niin ikäviä tapauksia kaikki tällaiset...

Syytän kippileukoja! Tuhonnu se heiluminen hiljalleen nikamat ja antanut valheellisen kuvan voimista, sitten ku oikeasti aletaan romuja liikutteleen niin halvaushan siitä seuraa.

Kyllä teki pahaa kattoa miten tanko jysähti selkään. Aina on riskinsä kun isoja painoja käsittelee. On se sitten penkki, kyykky, maastaveto ym. Onpahan noita viime vuosilta parikin tapausta ihan voimannosto kisoista vielä kun penkissä on ote livennyt ja tanko tipahtanut suoraan rinnalle. Yhden tapauksen muistan oikein hyvin, siinä lähti henki. Kaikille voi sattua ja tapahtua vaikka olisi kuinka kokenut karpaasi.

Minun silmääni videon perusteella näyttää siltä, että ensin katkee selkä ja siitä syystä kaveri tippuu ja tanko mukana.
Eli itse vahinko on tapahtunut jo ennen kun tanko lähtee putoamaan tai osuu selkään.

Crossfittia, bodausta tai voimanostoa, niin ikäviä tapauksia kaikki tällaiset...

Olen ihan samaa mieltä että ote kirpoaa tangosta vasta sen jälkeen kun selkä on sanonu naks. Sen jälkeen mies ja tanko tulee alas ilman kontrollia eikä kyllä auta asiaa enää yhtään.

Ikävä tapaus oli syy mikä tahansa..

Jotenkin tuntuu että kun vedetään ihan loppuun asti hapoille, väsymykseen ja käytetään vielä suhteellisen isoja painoja liikeissä joissa vaaditaan tiukka kontrolli ja motoriikka niin vakavat onnettomuudet eivät ole kaukana. Itselläkin on revähtänyt yläselkä jopa pirun yksinkertaisissa liikkeissä, kuten hackissa ja smith-kyykyssä kun painoa on ollut reilusti ja sarjat on vedetty lähes loppuun asti. Ei ole tarvittu kuin pieni core-jännityksen unohtaminen ja siinä tuloksena pieni revähdys mutta samalla viikkojen ajan määrättyjen selkää rasittavien liikkeiden varomista, tulostasojen putominen ja kuntoutusta vaativa vamma.

Toivottavasti crossfitissä siirryttäisiin edes rinnallevetoon ja työntöön tuon tempauksen sijaan, koska tää kyseisen kaverin loukkaantuminen osoitti juuri sen mistä on puhuttu jo pitkään. Olympianostot ei ole hapotusliikkeitä...

Ompas kova tulos, oma emäntä täyttää nyt 51 vuotta ja painaa 51,6kg ja vetää kevyesti kasin sadalla kilolla, eikä pidä sitä edes minään tuloksena.
Jos olisit lukenut tuon lainauksen edes hieman tarkemmin niin sinullekkin olisi ehkä auennut Khalipan pointti eli: Hänen äitinsä elämänlaatu on selkeästi parantunut Crossfitin ansiosta niin henkisen kuin fyysisenkin hyvinvoinnin kautta. En nyt sano että Crossfit on se yksi ja ainoa keino parantaa omaa elämää sekä henkistä ja fyysistä olemusta, mutta tässä tapauksessa kyseisen lajin harrastaminen on parantanut ainakin yhden ihmisen elämänlaatua.

P.S. Mun ei varmaan enää erikseen tarvi sanoa että ketään ei kiinnosta emäntäsi tulokset?

Kysymys: onko järkeä yhdistää crossfitiä ja "tavallista" kuntosaliharjoittelua? Lähinnä niin että jos silloin tällöin kävisi crossfitiä tekemässä (ohjattuja omaan tasoon sopivia tunteja) mutta pääpaino olisi omalla lähisalilla askastelussa? :)
Miten tässä sitten pitäisi mennä lepopäivät, jos salilla tekee kaksjakosella, mutta crossfitissa varmaan yleensä tulee rasitusta koko kropalle? Tai siis ehdottakaa vaikka viikkotasolla treeniohjelmaa? ;)
Kävin siis crossfitin peruskurssin syksyllä, mutta en ole sen jälkeen käynyt noilla tunneilla, kun sitä on vaan tuolla kauemmalla salilla, ja oon aatellut että se vaatisi kuitenkin jonkinlaista säännöllisyyttä, että pysyy mukana ja kehittyy. Nyt kuitenkin vähän houkuttaisi taas...

Tuossa tilanteessa, jos crossfittaamaan on pakko päästä oman treenin ohella (vaikka nyt sitten yhteenkuuluvuuden tunteen, kannustuksen tai muun syyn vuoksi) niin itse tekisin niin, että kävisin ohjatussa jumpassa kerran viikossa ja muuten hoitaisin hommat omin päin. Useampi kerta viikossa ja crossfitin "epäsuunnitelmallisuus" eli harjoitusten sattumanvaraisuus saattaa muodostua ongelmaksi. Kärjistettynä esimerkkinä eilen oli salilla mave päivä, tänään crossfitissa vedetään 4 tunnin mave amrap ja päälle milijoona toistoa penkissä ja huomenna pitäisi omassa treenissä tehdä penaa.

Kerran viikossa jos käy heilumassa "boxilla" niin lepopäivän voi vaikka sijoittaa sen jälkeiseen päivään niin ei ole niin justiinsa, mitä siellä laatikossa tuli tehtyä. Kalliiksi tuo kyllä tulee käyttöasteeseen katsottuna. Oman kaksijakoisen treenin sekaan voi viikolla tehdä hyvin vähän aerobista ja anaerobista treeniä esim. juosten tai soutaen. Kehitystä varmasti tulee crossfitissakin ihan salilla voimailulla ja omilla hikijumpilla.

Paras vaihtoehto mielestäni olisi, että saa suunnitella kaiken ihan itse eikä ole sidottu kenenkään muun päättämiin wodeihin, jotka eivät todennäköisesti palvele sinua itseäsi sillä hetkellä juuri mitenkään.

EDIT: Ja vastauksena kysymykseen: ehdottomasti kannattaa vähintäänkin yhdistää kuntosaliharjoittelua ohjattujen crossfit-treenien sekaan. Pystyypähän ainakin joissain treeneissä pitämään progressiivisuutta yllä. Vaikea saada treeneihin progressiivisuutta, kun jokainen treeni on erilainen (crossfit).

Toivottavasti crossfitissä siirryttäisiin edes rinnallevetoon ja työntöön tuon tempauksen sijaan, koska tää kyseisen kaverin loukkaantuminen osoitti juuri sen mistä on puhuttu jo pitkään. Olympianostot ei ole hapotusliikkeitä...

Eikai kyseessä suinkaan ollut hapotus vaan ladder tyyppinen voimalaji?

Eikai kyseessä suinkaan ollut hapotus vaan ladder tyyppinen voimalaji?

Olennaisempaa on että kaveri oli tehnyt tuota ennen ties kuinka monta hapottavaa lajia. Tuohon paikkaan kun alat tekemään tempauksen 3-rep maxia touch and go -tyylillä, niin ei hyvä heilu. Olisi paljon turvallisempaa sijoittaa nämä tekniikkapainotteisemmat aina CF-kisoissa ensimmäisiksi lajeiksi.

Kysymys: onko järkeä yhdistää crossfitiä ja "tavallista" kuntosaliharjoittelua? Lähinnä niin että jos silloin tällöin kävisi crossfitiä tekemässä (ohjattuja omaan tasoon sopivia tunteja) mutta pääpaino olisi omalla lähisalilla askastelussa? :)
Miten tässä sitten pitäisi mennä lepopäivät, jos salilla tekee kaksjakosella, mutta crossfitissa varmaan yleensä tulee rasitusta koko kropalle? Tai siis ehdottakaa vaikka viikkotasolla treeniohjelmaa? ;)
Kävin siis crossfitin peruskurssin syksyllä, mutta en ole sen jälkeen käynyt noilla tunneilla, kun sitä on vaan tuolla kauemmalla salilla, ja oon aatellut että se vaatisi kuitenkin jonkinlaista säännöllisyyttä, että pysyy mukana ja kehittyy. Nyt kuitenkin vähän houkuttaisi taas...

Eipä tuo cf nyt loppujen lopuks ole muuta ku intervallitreeniä, niin jos sitä nyt ei tarkotuksena ole ihan crossfitteriks rupeaminen (tai tavotteena vaikkapa tehä 100 jumppaleukaa jonka jälkeen juosta pururadalla takaperin) niin ei IMO järkeä maksaa tuosta ilosta. Noita treenejähän voi keksiä ite, tai sitten voi kattoo mitä on eri cf saleilla tehty ja tehä niitä sitten itekseen.

En osaa perustella tämän olevan optimaalinen järjestely, mutta näin itse toteuttaisin peruspunttailun (=voimaharjoittelun) ja sekaharjoittelun:

Ma - voima/alakroppa
Ti - voima/yläkroppa
Ke - sekaharjoittelu
To - lepo/lihashuolto
Pe - voima/alakroppa
La - voima/yläkroppa
Su - sekaharjoittelu
Ma & ti - lepo/lihashuolto
Ke - homma alusta

Eli kaksijakoista peruspunttia yhdeksän päivän kierrolla 3 on 1 off 3 on 2 off -jaolla. On sanomattakin selvää, että tuollainen jako vaatii harjaantumista ja riittävän määrän ravintoa, mutta kokeilemallahan tuo selviää. En ole crossfittiä harrastanut, mutta tuolla samalla jaolla oon treenannut body- ja voimatyylillä, ja hyvin tuntuu toimivan.

edit: mainittakoon vielä, että ainakin tuolla työjaolla ne taitaa treenailla cf-saleillakin

Riippuu tavoitteista ja toisaalta siitä, miten treenaat kuntosalilla tällä hetkellä. Jos kuntosalilla treenaaminen ei ole tavoitteellista ja progressiivista, en usko, että CrossFitiin vaihtaminen ainakaan huonoa tekee, päinvastoin.

Ota selville, millainen voimaohjelmointi teidän cf-salilla on. Se sanelee aika paljon sen, miten kannattaa/voi treenailla lisäksi punttisalilla. Useimmilla cf-saleilla tehdään ensin lämmittelyt, sitten voima-ohjelma ja lopuksi WOD. Jos teet vain lämpät ja päivän WOD:in (ja skaalailet sen omien tavoitteiden mukaan), se toimii oikein hyvin myös punttitreeniin yhdistettynä.

Itse suosittelisin ensin katsomaan yhden kuukauden ajan pelkästään CrossFittia, ja kun pääset vähän sisälle ohjelmointiin, voit miettiä omaa punttitreeniä siihen rinnalle (jos katsot sen vielä tarpeelliseksi). Jos teidän cf-salilla on fiksut valmentajat, osaavat antaa sulle jopa neuvoja miten voit yhdistää molemmat harrastukset.

Back
Ylös Bottom