Crossfit

Meta title: 💥 CrossFit – Kovaa, kovempaa, kokonaisvaltainen 💥

Meta description: Räjähtävää voimaa, sykettä kohottavia metconeja ja toiminnallista treeniä, joka haastaa koko kropan joka kerta.

Kyllä tällä hetkellä on tarjolla sellaisia ohjelmointeja (crossfit) joissa koko vuosi on jaksotettu Ja rakennettu blokkeihin. Esimerkkinä nyt vaikka Lasse Rantalan Athlete training protocol, Mikko Salon system, Laura Hämäläisen the pack program. Erityismainintana Valtteri Kallion heavy metcon joka vastoin nimeään on enemmän voimapainotteinen ja tällä hetkellä ilmainen. Lataa wodconnect appi ja liity siellä heavy metconiin kattomaan miltä homma näyttää. Nuo muutkin löytyy wodconnectista. Tämä voi olla sinulla jo tiedossa mutta jos ei ollut niin ole hyvä 😊
Kaipaan nykyisen peruspumppailun tilalle nyt uutta virikettä. Crossfit on nyt kovasti harkinnassa ja yritän saada asiasta jonkun käsityksen tai nimenomaan progressiosta. Löytyykö tästä Kallion menetelmästä jostain lisälukemista? Wodconnectit ja Heavy metconit siellä on ihan uutta minulle. En äkkiseltään mainitsemaasi löydä.

Ensimmäinen kysymys: mitä haet treeneiltäsi? Eli ne vaikkapa top3 tavoitteet yleisesti?

Kaipaan nykyisen peruspumppailun tilalle nyt uutta virikettä. Crossfit on nyt kovasti harkinnassa ja yritän saada asiasta jonkun käsityksen tai nimenomaan progressiosta. Löytyykö tästä Kallion menetelmästä jostain lisälukemista? Wodconnectit ja Heavy metconit siellä on ihan uutta minulle. En äkkiseltään mainitsemaasi löydä.
Ei sitä ohjelmointia ole enää olemassa. Jos haluat Valtterin tekemää toiminnallista jumpata niin se onnistuu täällä: https://syketribe.fi/fi/tuote/rosteri/3397323028.

Ensimmäinen kysymys: mitä haet treeneiltäsi? Eli ne vaikkapa top3 tavoitteet yleisesti?
Tähän asti tavoitteeni ovat olleet joko voiman tai lihaksen karttuminen. Sinänsä minulla ei ole mitään tarkkaa (esim. 450 yhteistulos) tavoitetta, jota kohti töitä teen. Treenaan yksin omalla kotisalilla ja olen huomannut, että "pitkiin" tavoitteisiin on vaikea sitoutua. Kaipaan nyt treeniin ennen kaikkea vaihtelua. Jotain uutta. Tästä syystä olen harkinnut crossfitiä. Lajina se nyt ei ole optimaalinen lihaksen kasvatuksen tai voiman kannalta, mutta tuskin siitä haittaakaan on.

Ei siitä haittaa ole, jos tavoitteena vois olla vaikka yleiskunnon kohotus. Oikeassa olet eli mitenkään optimaalista ei crossfit oo lihasten, voiman eikä kestävyydenkään hankkimiseen. Ihan ok kompromissilaji kuitenkin, kunhan pitää mielessä, että crossfit on hyvää treeniä crossfitiin. Se ei oo ratkaisu kaikkeen. Sillon sitten vaan se treeni kannattaa jakaa hyvinkin selkeesti siihen voimaan ja kestoon ja ei tehdä niitä samassa treenissä, jos vain mahdollista.

Pitkän aikavälin tavoitteitakaan ei kyllä tarvi edes itelleen rakentaa. Eteenpäin meneminen oikeeseen suuntaan treeni, sarja, toisto kerrallaan on se juttu joka tapauksessa. Jos kuitenkin se "pelkkä" voimanhankinta ei oikein meinaa motivoida riittävästi, pitäs hieman sitä treenisisältöä miettiä tai miksei tuoda siihen muitakin fyysisiä ulottuvuuksia.

Mulla on muutamia valmennettavia, kellä tavoitteet on yhtä tärkeitä kestävyyden ja voiman osalta ja sen mukaan sitten aina mennään. Osalla on erilaisia kisoja ympäri vuoden ja niihin sitten valmistaudutaan fiksusti.

Jos ei ole kilpailullisia tavoitteita kaiken ei tarvitse olla optimaalista. Tässä ajatellaan minusta väärin. Aloittelijoita ja harrastelijoita kehotetaan optimoimaan kaikki kuten ammattiurheilijat. Harrastelijan tekemisen pitää olla myös itselle mielekästä. Muuten katoaa ilo ja homma tyssää siihen. Hyvin voi treenata eri lajeja sekaisin vaikka ne eivät kävisi optimaalisesti yhteen. Eri lajien yhdistelmä on just parasta.
Crossfit on huippulaji. Kehittää kaikkia fyysisiä ominaisuuksia. Moni pelkästään salilla käynyt kokee täydellisen muutoksen fysiikassa kun aloittaa crossfitin. Porukassa treenimotivaatio ja teho voivat moninkertaistua. Ei ole sattumaa että crosfittaajat ovat fyysisesti kovassa kunnossa. Niin lihaksiltaan kuin voimiltaan. Kaikkia uusia lajeja kannattaa kokeilla jos vähänkin kiinnostaa.

Ei kyllä mun mielestä ole mitenkään "väärin" suunnitella treenejään "optimaalisiksi". Kyllä hyvin iso osa harrastajistakin haluaa kehittyä. Ehkä jopa jokainen. Eihän se ilo ja motivaatio treenata mitenkään katoa, jos tekeminen on innostavaa ja kehitystä tapahtuu. Ei tiukempikaan ohjelmointi millään tavalla poissulje hyvin vahvaa motivaatiota ja treeneistä nauttimista. Toki semmonen toisille sopii ja toisille ei.

Tietenkin osa nauttii kovalta tuntuvista yksittäisistä treeneistä ja se jopa ajaa sen kehitystarpeen ohi. Tällasia "ohjelmia" oon itekin muutaman kirjotellut vakavan keskustelun jälkeen ja mikäs siinä. Sen mukaan mennään aina, mitä toivotaan.

Crossfit on ehdoton kompromissi kaikesta. Siitä ei ole epäselvää. Se ei ole paras laji nopeudelle, voimalle, lihaksille tai kestävyydelle. Kompromissi ei kuitenkaan ole kirosana, JOS joku haluaa ko. lajia treenata. Samahan se hieman on 10-ottelun kanssa. Mullakin on useita kovan tason cf-kisaajia ollut tallissa, joten en mitenkään pidä sitä huonoja lajina siis.

Se "kannustava ilmapiiri" on ajanut monet myös tasanteisiin ja vammakierteisiinkin sen takia, että sitä aitoa skaalaamista ei tapahdu ja vedetään ihan liian usein ja liikaa rajoitinta vasten. Joukkopaine on usein aika kova ja sitä ei aina kehtaa/uskalla vastustaa jne. Tästä on aika paljon lähituntuman kokemusta ja muutaman urheilulääkärin kanssa juttua ollut myös.

Missään nimessä crossfit ei mikään itseisarvoisen huono laji tietenkään ole, jos se valmennetaan oikein ja pitkän aikavälin yksilölliset kehityssuunnitelmat mielessä. Tämä kuitenkin edelleen on monilla bokseilla melko harvinaista. Tokihan Glassmanin idea ei alunperinkään ollut luoda urheilulajia, vaan bisnes.

Ei kyllä mun mielestä ole mitenkään "väärin" suunnitella treenejään "optimaalisiksi". Kyllä hyvin iso osa harrastajistakin haluaa kehittyä. Ehkä jopa jokainen. Eihän se ilo ja motivaatio treenata mitenkään katoa, jos tekeminen on innostavaa ja kehitystä tapahtuu. Ei tiukempikaan ohjelmointi millään tavalla poissulje hyvin vahvaa motivaatiota ja treeneistä nauttimista. Toki semmonen toisille sopii ja toisille ei.
Viittasin kysyjään joka mainitsi ettei ole mitään voimallisia tavoitteita. Halusi saada vain vaihtelua ja jotain uutta 👍 Tottakai silloin peukutan ihan mitä tahansa uutta lajia. Tuolla optimaalisuudella tarkoitin äärimmäistä optimaalisuutta. Eli rukataan koko arki urheilun ehdoille. Ruokavaliosta ei saa livetä tippaakaan. Treenit tehtävä kuin oltaisi treenaamassa MM kisoihin. Harrastelija ei välttämättä pysty sitoutumaan 100% optimaalisuuteen. Silloin kannattaa tehdä 95% optimaalinen ohjelma jossa on joustovaraa. Varmasti itsekin valmentajana tiedostat mikä on asiakkaan motivaatio ja voimavarat 🙂

Esim jos itsellä on nyrkkeilyssä oppilaita joista selkeästi huomaan että haluavat vain kuntoilun iloa ja tekniikoiden täydellinen oppiminen ei ole se juttu, olisi virhe valmentaa heitä väkisin kohti täydellisen optimaalisiin tekniikoihin. Eivät varmasti jatka kauaa valmennuksessa. Fiksumpaa on antaa vähän löysiä ja unohtaa optimaalisuuden tavoittelu. Samoin jos kuntosaliharjoittelija ei halua tehdä jalkakyykkyä vaikka se oli optimaalisesti paras jalkaliike, ei häntä kannata siihen pakottaa. Näkisin että fiksuin on pyrkiä siihen optimaalisuuteen johon asiakas pystyy sitoutumaan. Jos asiakkaalle on kaikki pelissä 100%, tottakai silloin voi tehdä kaiken viimeisen päälle.

Näinpä. Mainitsin tuolla kyllä, että valmennus tapahtuu aina yksilön tavoitteiden mukaan. Yksilöllisyys on varmaan se mun täälläkin eniten toisteleva juttu :)

CF:ssa jos noita painonnostoliikkeitä meinaa tehdä niin tekniikka kannatta hioda kuntoon, ehkä ihan ammattilaisen avustuksella, vähintään videoimalla omaa suoritustekniikkaa..
Tarkennan hiukan. On mulla yli 10 vuotta treenitaustaa ja olen viime vuosina mm. kilpavoimailijan ”tarkkailussa” ollut. Videot ja tekniikkkatsaukset siis tuttuja. Aiemmin treenannut myös julkisilla saleilla, mutta koronan aikoihin tuli oma sali rakennettua.

Aion kokeilla nyt esimerkiksi seuraavat pari kuukautta crossfit-treeniä. Annetaan sille niin sanotusti mahdollisuus 😀 Kaupallisuuden piiriin minua ei vain tahdo saada, koska omalla salilla ja rumissa verkkareissa. Pitää lukea aiheesta lisää ja pyrkiä rakentamaan järkevä 10 viikon ohjelma.

Appstoresta löytyy kätevän oloisia appeja itse treeneihin, mm. SmartWOD. Vaikuttaa vain siltä, ettei appi ota juuri kantaa lähtötasoon tai progressioon. Appi saattaa heittää tarjolle kohtuullisia treenejä tai totaalista tuhoamista.

No jos aattelit sekoitella eri ominaisuuksia yhdessä treenissä esim. ajankäytöllisistä syistä, semmonen fiksu runko vois olla:
1. Voimaosa: tempaus tai työntö
2. Voimaosa: etukyykky, takakyykky tai maastaveto
3. Voimaosa: keskivartalo tai leuat
4. Kestovoimaosa: monipuolinen WOD tekniikkapainotuksella ja vain kohtuudella hengästyen. Kesto 20-30min. Eli näitä ei tehdä putki punaisena juurikaan, vaan rakennetaan pohjaa tehdä pidempiä suorituksia hyvällä tekniikalla. Satunnaisesti tiukempi meno ok toki.

Back
Ylös Bottom