Comeback

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Takana on parisen vuotta enemmän tai vähemmän laiskanpulskeaa elämää. Nyt on kipinä treenaamiseen taas herännyt ja näyttää siltä että aikaakin jatkaa harrastamista löytyy. Taustasta sen verran että nuorempana tuli harrastettua saliharjoittelua lajiharjoitusten ohjella ja sen jälkeen n. 8-vuotta enemmän keskittyen itse saliharjoitteluun. Nyt olisi aika siis tehdä "comeback", mutta mietityttää että minkä tyyppisellä ohjelmalla ja harjoittelulla on mahdollista saada tulokset lähelle aikaisempia mahdollisimmman nopeasti ja tehokkaasti. Lishasmuistihan luulisi jonkin verran auttavan tässä, mutta minkälainen ohjelma sopisi tilanteeseen?

Aikaisemmin sain hyviä tuloksia HST-ohjelmalla ja sekä jonkin verran tuli 2- ja 3-jakoisella ohjelmalla treenattua.

Löytyykö aiheesta esimerkisi jotakin tutkimusta mikä olisi tehokkainta tässä tilanteessa? Muiden kokemuksetkin toki kiinnostaa?

Niin joo ikää on jo kertynyt 32v.

Mulla tärkein homma on ollut kuunnella oma kroppaa ja fiiliksiä. Itse lenkkeilen joka päivä 1-2 kertaa noin 45-60min. Salilla käyn miten on fiilistä, eli 2-3 krt viikossa. Töiden takia treenit hieman tulee ryppääseen joten teen aina ekana vapaa päivänä koko kropan perusliikkeillä. Sitten teen seuraavalla kerralla teen ne lihas ryhmät(2-3) jotka eivät ole kipeät tai muuten tuntuvat hyviltä edellisen treenin jälkeen. Sitten taas vapaa päivä ja sitten teen loput mitä jäi edellisestä jäljelle. Sitten tuleekin useampi vapaa ja kierto alusta. Yritin tästä "vanhusten" treenauksesta/comebackistä/hifistelystä saada aikaan keskustelua tuolla old school osiossa mutta eipä ole ottanut kaikua.

Japa puhuu heti ensilauseessaan asiaa. Näin vanhana pieruna tuo oman kropan kuunteleminen on vielä huomattavasti helpompaa kuin nuorena ja (yli-)innokkaana.
Itse olen viime vuosina antanut itselleni vapauden treenailla enemmän ja enemmän fiiliksen mukaan, kunhan kropassa vaan tuntuu. Se tavoitteellinen salitreenikin sujuu paremmalla asenteella kun käy välillä lenkillä tai vetämässä mäkijuoksua tms.

Kiitoksia kommenteista.

Olen huomannut että en saa treenistä mitään irti jos treenailen vain fiilispohjalta ilman tarkempaa ohjelmaa ja tavoitetta. Liian huono itsekuri johtanee tähän löysäilyyn. Tästä johtuen ajattalein seuraavalle kolmelle kuukaudelle asettaa tavoitteet ja tehdä ohjelman jota noudattaa.

Ajatuksena on ollut jaksottaa treeniä jotenkin näin:

- ensimmäinen kuukausi 1-jakoinen treeni kokoropalla esim. G6, HST, tms.

- Toinen kuukausi 2-jakoinen treeni(sarjat 3-5 x 12-15 toistoa)

- Kolmas kuukausi 2- tai 3-jakoinen treeni(sarjat 3-5 x 6-10 toistoa)

Loppukesästä sitten katsoa onko tullut hikoiltua turhaan ja makkaransyötin vienyt voiton :face:

Mutta miks jakaa kuukauden pätkiin? Jos esim. G6 tulee tulosta niin miks sitä vaihtamaan? Se makkarakaan ei paina niin paljon kun on tasanen hyvä kehitys, mutta painaa enemmän jos hyppii ohjelmasta toiseen. Ota vaikka kesän loppuun jollain ohjelmalla jossa keskitytään isoihin liikkeisiin ja sit apuliikkeitä mielenmukaan. Vaikka Starting Strenght tms.

Ite oma tavote on nyt vuoden 2013 loppuun tasasta vääntöä ja sit jattoo jos ees pitää jotain muuta kokeilla.

Kokemuksen perusteella voin sanoa tuosta comebackista, että sitä voimaa tulee aivan tappavalla nopeudella takaisin kun taas alottaa, lihasmuistin ansiosta lihasmassaa tulee myös aivan järjettömällä tahdilla, ja kaiken sen ihanuuden keskellä ne perkeleen jänteet, omalla kohdallani kiertäjäkalvosimet, ei ehkä kuitenkaan pysty sen nopean kehityksen mukana. Että maltti on valttia vaikka mieli tekis ja kroppa vetäis.

Nyt on takana kuutisen viikkoa treeniä, olen treenannut 2-jakoisella seuraavalla kierrolla volyymi(treeni 1.), volyymi(treeni 2.), lepo, teho(treeni 1.), teho(treeni 2.), lepo, jne
Voimatasot on kivasti noussut ja "pattiakin" ainakin vaimon mielestä tarttunut, vaakakin näyttää n.5kg enemmän.

Olen ajoittanut treenini aamuun siten että käyn salilla aamulla n.06.30 jonka jälkeen töihin kahdeksaan. Olen kokoelämäni ollut aamu-uninen ja ylös nousu on ollut hankalaa, mutta tämä aamuisin treenaminen tuo kyllä niin paljon virtaa päivään että sitä oikein odottaa että koska saa herätä ja lähteä hikoilemaan. Nyt on ruvennut jopa tuntumaan että ei millään tahtoisi pitää lepopäiviä vaan tekee mieli hikoilemaan joka aamu. Kannattaa kokeilla jos on mahdollisuus käydä aamulla treenaamassa, ainakin itselle on ollut positiivinen yllätys. Mitäs tästä muut on mieltä, jos virtaa riittää niin pystyykö palautumaan jos tuosta vielä nipistää lepopäiviä viikolla? Ruokaa olen koneeseen ahtanut mielestäni kohtalaisesti palautimista ajatellen.

Olen vältellyt kyykkäämistä ja maastavetoa viitise nvuotta lääkärin kehotuksesta(alaselässä selkärangan nikamat jotenkin kasassa tms.), nyt kuitenkin innostuksissani uskaltauduin varovasti maltillisilla painoilla kyykkäilemään smithissä, niin eikös ollut kolmas treeni kun ylostulllessa alasellästä kuuluis narahdus ja nyt on taas oikeapuoli alaselästä aivan jumissa, vituttaa... Tiedä sitten millä alkaisi tuota korvaamaan, kun ei tunnu sopivan meikäläisen fysiikalle. Mavea en taida edes alkaa kokeilemaan, vaan pysyn rinnallevedossa missä ei ainakaan toistaiseksi ole mitään ongelmia ollut.

varovasti maltillisilla painoilla kyykkäilemään smithissä, niin eikös ollut kolmas treeni kun ylostulllessa alasellästä kuuluis narahdus ja nyt on taas oikeapuoli alaselästä aivan jumissa, vituttaa... .
Älä tee missään smithissä koska siinä et pysty tekemään luonnollisella liikeradalla...

Älä tee missään smithissä koska siinä et pysty tekemään luonnollisella liikeradalla...

Empä usko että teen enää missään taas vähään aikaan, sen verran jumissa ollaan.

En usko että tässä tapauksessa on merkitystä tekeekö liikkeen smithissä vai vapaalla tangolla, jumi/kramppi/mikälie tulee siinä vaiheessa kun kyykystä tullaan ylös ja liike loppuu jolloin painot hieman nytkähtävät. Tätä olen yrittänyt välttä ja pysäyttää likkeen mahdollisimman kontrolloidusti, mutta joskus näitä nytkähdyksiä vaan tulee.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom