Chilikeskustelu

Kukaan maustanu viinaa chileillä?

Laitoin pari pulloa "muhimaan". Toiseen 0,5l vodkapulloon neljä Naga Jolokiaa, toiseen pussillinen Poppamiehen vadelmakarkkeja. Näyttää ettei chilifesteille tänävuonna pääse, niin pitää järkätä omat.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mahdanko olla yksin tämän ongelman kanssa? En yksinkertaisesti voi sietää habanerojen makua. Tulisuus ei ole se ongelma, vaan se ominaismaku. Yleensä chilien maku on sellainen paprikamainen, oma ehdoton suosikki maun puolesta on jalapeno. Mut habanero, sen maistaa kyllä läpi melkein mistä tahansa ja pirjo pyrkii suuhun lähes välittömästi :urjo:

Habanero maistuu lähes yhtä pahalta kuin Nagat. Jalapenot on loistavia, niitä vaan näkee harmillisen harvoin missään myynnissä - kun jotain on niin tuppaa oleen just Habaneroja tai Nagaa. Aji Cristal on kans ihan älyttömän hyvän makuinen lajike.

omat suosikit on piripiri-soosit ja cayennepippurisoosit. Molemmista ei ole taidettu juuri tässä threadissä puhua. Aikoinaan Alepoistakin sai säilöttyjä piripirejä mutta on poistunut valitettavasti valikoimasta jo vuosia sitten. Ainakin joistain k-marketeista saa Portugalilaista Quinta D´avon piripiri sooseja.

Pirkka on ottanut tuotevalikoimiin kuivattuja thaimaalaisia birds eye chilejä (tuotenimellä "punainen chili"). Sen pitäisi olla läheistä sukua piripirille, joka on myös birds eye. Eli voipi löytyä K-kaupoista laajemmaltikin. http://www.pirkka.fi/tuotteet/89608-pirkka-punainen-chili-6-g

Habanero maistuu lähes yhtä pahalta kuin Nagat. Jalapenot on loistavia, niitä vaan näkee harmillisen harvoin missään myynnissä - kun jotain on niin tuppaa oleen just Habaneroja tai Nagaa. Aji Cristal on kans ihan älyttömän hyvän makuinen lajike.
Mun mielestä taas habanero on helvetin hyvää.

No voi olla. Riippuu tietenkin mihin on tottunut. Mutta itse laitan pari orange habaneroo kattilalliseen keittoo. Se on sellasta sopivan tulista sillon.
Kaupan habaneroissa on ihan älyttömiä eroja. Kerran Prismasta ostin semmosen neljän paketin ja ensimmäinen kerran laitoin yhden kappaleen 400g jauhelhiaa eikä makua edes huomannut. Seuraavaan satsiin 2kpl ja tuli ihan helvetin tulista. Oma sato meni tänä vuonna lähes kokonaan pilalle kun nagoihin ja jalapenoihin tuli älyttömästi kirvoja enkä saanut millään pois. Toisessa huoneessa olleet habanerot sentään säästyivät.

Mun mielestä taas habanero on helvetin hyvää.

Voi olla etten oo tarpeeks tottunu noihin tulisiin vielä, mutta Naga Jolokia Wing Saucea tulee käytettyä aika ahkeralla kädellä. Naga maistuu imo hedelmäiseltä ja tosi hyvältä, samoin jalapenot ja thai chilit maistuu. Thai chileissä vaan tulee toi samainen helvetillinen polte vaan kun habanerossa, ei paljon muu sitten maistukkaan, mutta imo enemmän makua kuin habanerossa.

Nagahan tosiaan maistuu hyvälle jos vaan tulisuudesta pääsee yli.

Aijai, ois sit chilifestit viikonloppuna!

Kiknnostais tuo omien chilien kasvatus ja siitä onkin noussut muutama kysymys:

Millä pääsee helposti alkuun? ostanko vain kaupasta chilejä ja laitan siemenet kukkaruukkuun mullan kera?

Jos nyt se ei noin mene, miten sitten? kiinnostaisi myös jokin hyvä lajike aloittaa tämä harrastus. (mieto ja helppo kasvattaa)

kiitän!

Kiknnostais tuo omien chilien kasvatus ja siitä onkin noussut muutama kysymys:

Millä pääsee helposti alkuun? ostanko vain kaupasta chilejä ja laitan siemenet kukkaruukkuun mullan kera?

Jos nyt se ei noin mene, miten sitten? kiinnostaisi myös jokin hyvä lajike aloittaa tämä harrastus. (mieto ja helppo kasvattaa)

kiitän!
Googleta Fatalii, löytyy siemenet ja paljon tietoa :)

tuntuu että suurin osa noista fataliin sivuista ei ole pystyssä. siemeniä pystyy kyllä tilaamaan mutta tietoa kasvattamisesta ei oikein löytynyt :)

Mulla piti olla 6 puskaa inaga morichia kasvamassa. Tuntomerkit täsmäs lajikkeen ulkonäköön, mutta nyt ku olin antanut ekan punasen yksilön rypistyä ja pehmetä kunnolla ja söin sen, maku oli melko lailla mieto. Joko makuaisti menny tai sit noi ei ole nagaa nähnykkää. Kokemuksia, kauan noitten kantsis antaa olla punasena ennen poimimista?

Mistä on siemenet kotoisin? Ootko varma että on nagaa? Jos se kypsänä on punainen, niin kyllä se sillon on saavuttanut sen tulisuuden joka sille on ominaista. Kaikki lajikeet ei raakana ole vielä täysin tulisia vaan saavuttavat sen kypsyessään. Mutta silloinhan se naga on kypsä, kun väri muistuttaa ferraria.

Mä olen kanssa joskus syönyt mietoja nagoja. Tai siis vitut mitään mietoja, ehkä puolet habaneron tulisuudesta. Mutta siis ihan naurettavan mietoja siihen nähden mitä ne yleensä on.

Oon saanu noi simput tutun kollegalta, joka ei ollut 100% varma, että ovat moricheja, mutta totesi, ettei niitä pysty itse syömään. Ulkonäkö tosiaan täsmää netin kuviin ja väri on osassa podeja ferrarin punainen. Heitin tossa eilen yhden naamariin, ja polte ei ollut suussa jäätävä,mutta hikeä puski ja koko kroppa oli kuin olisin ollut saunassa. Myös erittäin miellyttävä hedelmäinen maku. Blairsin pure death maistui ketchupilta ton jälkeen. Eli kai tässä myös hieman tolea on ja röökin poltto tuskin edistää makuaistia:)

Onko kenelläkään mitään käsitystä pitääkö kutinsa, että chileillä olisi jotain parantavia vaikutuksia flunssaan? Olen vaan kuullut joitai huhuja, että voisivat helppiä flunssan suhteen.. :)

Oon saanu noi simput tutun kollegalta, joka ei ollut 100% varma, että ovat moricheja, mutta totesi, ettei niitä pysty itse syömään. Ulkonäkö tosiaan täsmää netin kuviin ja väri on osassa podeja ferrarin punainen. Heitin tossa eilen yhden naamariin, ja polte ei ollut suussa jäätävä,mutta hikeä puski ja koko kroppa oli kuin olisin ollut saunassa. Myös erittäin miellyttävä hedelmäinen maku. Blairsin pure death maistui ketchupilta ton jälkeen. Eli kai tässä myös hieman tolea on ja röökin poltto tuskin edistää makuaistia:)

Ei taatusti ollut naga morichi:)

Noi kotimaiset mitä löytyy isommista marketeista on niin polttavia että kannattaa olla rasvaista jugurttia ulottuvilla millä voi vähän lievittää tuskaa.
Itelle tulee todella raukea jälkifiilis, kun siitä poltteesta alkaa selviää.

ite syön naga morichia tuoreeltaan niitä mitä saa kaupasta tokikaan ne ei oo ihan yhtä tujuja kun ne mitää saa tualta chilifesteiltä. toki ovat taineet tämän vuare osalta mennä kylläkin jo ohi.. :S naga en suosittele ensimmäiseksi chiliksi enkä itse anna astmaatikoille ollenkaan muutakun heirän omalla vastuullaan. toki niissä laatikoissakin lukee että syönti omalla vastuulla. kyllä siihen poltteeseen tottuu kun on tarpeeksi paljo syöny niitä eikä ne sen jälkeen oo enää yhtää mitää. mutta suosittelen ottamaan ennen reeniä, kyllähän veri virtaa suanissa. :D

Mä olen kanssa joskus syönyt mietoja nagoja. Tai siis vitut mitään mietoja, ehkä puolet habaneron tulisuudesta. Mutta siis ihan naurettavan mietoja siihen nähden mitä ne yleensä on.

ne ei oo ollu naga morichia kun jos et oo tottunu syömään muutaku habaneroja niin takaan että vaikka ne olis kuinka mietoja nagoja niin habanero on tulisimmillaa (siis red savina habanero) 580,000shu kun taas naga morich (jolokia,"ghost") on miedoimillaan 850,000shu toisin kun normi habanero mitä on kaupoissa on tulisimmillaan 350,000shu

Hyvin on näyttänyt Aji Amarillot viihtyneen pihalla näin pohjoisemmassakin. Kolmessa puskassa pitkälti toistasataa isoa palkoa jo ja lukuisia piskuisia siihen päälle. Enää tarvi kuin jaksaa odotella että vaihtaisivat värinsä ja pääsisi poimimaan talveksi talteen.

Suositut

Back
Ylös Bottom