Chilikeskustelu

Täytyy jakaa tämä kaikille chilipäille. Olen kauan kauan katsellut nettikaupoissa Fatalii Gourmetin Aji Cristal -chilejä mausteliemessä. Sellainen lasinen purkki, jossa on punaisia ja oransseja chilejä. Taannoin niitä alkoi näkyä joissakin kaupoissakin ja tänään sitten ajattelin, että otanpa yhden purkin, vaikka hinta onkin aika kova mielestäni. Jotain kuuden ja seitsemän euron väliin oli 290 g purkki. Mutta pakko on suositella. On niin hyviä, että noi taitaa mennäkin ihan suoraan purkista naposteltuna, eikä ruoanlaittoon jää mitään. Tulee vaan kalliiksi, kun tollanen purkki hupenee varmaan hyvin äkkiä, kun aina jääkaapilla käydessä "vähän maistaa".

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aji Cristal tosiaan erittäin hyvän makuinen lajike. Sunnuntaina olis tarkoitus iskea tämän kesän siemet itämään. Viime vuodesta on jäljellä pari kappaletta jalapenoja ja nyt menee purkkiin Nagaa, Habaneroa, Aji Cristallia ja Starfishiä.

Oon vaan istuttanu siemet johonki maitopurkkiin tms ja jossain vaiheessa siirtänyt omiin ruukkuihin ja parvekkeelle (lämpötilan rajoissa), siellä vaan tiuhaa kastelua ja välillä lannoitusta. Viime vuonna sain ihan hyvin satoa vaikka ensimmäistä kertaa kasvatinkin.

Mun käsityksen mukaan sitä kastelua kannattaa harrastaa mieluummin vähemmän kuin enemmän. Antaa lehtien nuukahtaa ja sitten laittaa vettä. Chilit eivät tykkää liian kosteasta ja jos kastelee liikaa niin saattaa homehtua jos ei vesi pääse valumaan pois. Altakasteluruukkujahan ne suosittelee, mutta itse en ole vain huolehtinut, että ruukuista löytyy pohjasta reikä mistä ylimääräiset vedet valuu pois. Ja lannoitteina kannattaa käyttää näitä Tomaatti- ja mansikkaravinne ja Typpi- ja kalsiumravinne. Pelkässä mullassa ravinteita riittää vain noin kuukaudeksi. Kukinnan aikana laittaa puolet ja puolet noita lannoitteita ja sitten muina aikoina 1/3 typpi- ja kalsiumravinnetta ja 2/3 tomaatti- ja mansikkaravinnetta.

Itse otin toisen lemon dropin viime kesältä talviteloilta ja n.kolmessa viikossa uutta lehteä tullut ihan pirusti. Vielä olisi toinen jäljellä minkä ajattelin antaa isoveljelle. Sitä ei ole talven aikana kasteltu kuin pari kertaa, mutta eiköhön se sieltä herää, kun laittaa uudet mullat ja antaa lannoitetta. Tarkoitus olisi vielä pistää vielä Aji Cristallia ja Aji Finlandiaa sekä jos jostain saisi nagaa/bhut jolokiaa mitä voisi kuivattaa talveksi ja voisi pistää chilimyllyyn ja sieltä aina jauhaa ruoan sekään mausteeksi.

Hei Chilin ystävät.

Olen ite aloitellut taannoin tulisen ruuan syönnin.
Suu rupeaa tottumaan, mutta vatsa ei ota tottuakseen millään... heti kun laitetaan kovempaa ainetta kitusiin, niin pytty menee sekaisin ja saa juosta paskalla loppuillan...
Onko tuohon mitään ratkaisua? Jostain olen lukenut, että ruokaöljyllä tilannetta voisi jotenkin tasailla.. kokemuksia?

Hei Chilin ystävät.

Olen ite aloitellut taannoin tulisen ruuan syönnin.
Suu rupeaa tottumaan, mutta vatsa ei ota tottuakseen millään... heti kun laitetaan kovempaa ainetta kitusiin, niin pytty menee sekaisin ja saa juosta paskalla loppuillan...
Onko tuohon mitään ratkaisua? Jostain olen lukenut, että ruokaöljyllä tilannetta voisi jotenkin tasailla.. kokemuksia?

Mun kaveri kasvattaa omia chilejä ja sano, että auttaa jos maha totutetaan siten, että syödään joka aterialla vähän ja vaihdetaan tulisempaa kuukauden välein. Kato scoovillejä, saat suuntaa.
Maitoahan ne jotkut suosittelee, sitä rasvasempaa lajia. Se kai jotenkin lievittää. Pelkkä öljy kai voitelee vaan putkistos?

Nakkasin aamulla hetken mielijohteesta muutaman jalapenon siemenen itämään ensi kesää ajatellen. Tänä kesänä en sen kummemmin ala chilejä kasvattelemaan. Vaimo ei viime vuonna tykännyt niistä idätys- ja valosysteemeistä ympäri kämppää :D Mutta jos nyt sais terassille muutaman kasvin, jonka kasvua saisi seurailla kesällä.

Jokos Heiboulla ja muilla chiliviljelijöillä podia pukkaa tulemaan?

Tänä vuonna istutetut taimet on vasta noin 10cm korkusia. Viimevuotiset jalapenot tosin kovasti kukkii, mutta oon nyppit kaikki nuput irti. Antaa ensin kasvaa vähän kokoa kun talveksi leikkasin juuresta katki.

Mahdanko olla yksin tämän ongelman kanssa? En yksinkertaisesti voi sietää habanerojen makua. Tulisuus ei ole se ongelma, vaan se ominaismaku. Yleensä chilien maku on sellainen paprikamainen, oma ehdoton suosikki maun puolesta on jalapeno. Mut habanero, sen maistaa kyllä läpi melkein mistä tahansa ja pirjo pyrkii suuhun lähes välittömästi :urjo:

Mahdanko olla yksin tämän ongelman kanssa? En yksinkertaisesti voi sietää habanerojen makua. Tulisuus ei ole se ongelma, vaan se ominaismaku. Yleensä chilien maku on sellainen paprikamainen, oma ehdoton suosikki maun puolesta on jalapeno. Mut habanero, sen maistaa kyllä läpi melkein mistä tahansa ja pirjo pyrkii suuhun lähes välittömästi :urjo:

Moni ei diggaa habanerosta, joskin niitäkin on parempia ja huonompia vaikka ominaismaku on hyvin samankaltainen. Varsinkin habanerosooseista suurin osa on kamalia.

Jos diggailet paprikamaisesta niin hommaa jostain rocotoja, ne on namia ;) Baccatumeista löytyy sangen jänniä makuja mitä voi sovellella ruuanlaitossa.

Mun mielestä habanero on niin :kuola:

Naga on myös, mutta arkikäytössä hieman liian jykevä. Tai siis tokihan vähäinen määrä ei paljoa potki isossa safkassa, mutta kun sitä chilin makua haluaisi ja silloin tarvii sitä itse chiliä olla paljon. Habanero on just passeli, kun perus pöperöön voi sen 4-5 kokonaista tuoretta silpoa.

Hirveintä on kaikki "synteettiset" kastikkeet. Petyin siinä myös tuohon Jack the Roosterin Death Burgeriin (ei Ultimate), kaverin sitä yrittäessä syödä maistoin mielenkiinnosta kastiketta ja oli juurikin tätä perinteistä Blairin makua tosin Poppamiehen valmistamaa.

no habanero on kyl :kuola: viime viikolla vai edelliselläkö se oli kun Lidlistä sai sellasen rasiallisen keltasia habaneroja muistaakseni hinta oli 1,99e.
omnomnomnom. Käy ihan joka paikkaan, salaattiin, leivänpäälle, ruispuuroon... u name it. Rasiassa tais olla yht. 20kpl noin suunnilleen.

ostin kaupasta rawit chilejä boxin ja pakkohan se oli mennä heti yks kotona maistamaan. Aika jännästi tulee toi tulisuus näissä jälkikäteen. Wikipedian chililistan mukaan nää pitäis olla aika tulisia, mut eipä nää oikeastaan mitään kovin tulisia ole, pystyi jopa nauttimaan mausta :D

Onko täällä ihmisten chiliviljelmät millä mallilla?

Omat on hieman kitukasvuisia, koska laitoin niin myöhään itään ja ruukkuun istutuskin tuli tehtyä myöhässä. Tänänvuonna ihan perinteinen multa käytössä. Viimevuonna oli vesiviljely kaikille ja sato oli hyvin antoisa. Paitsi että ötökät söi nagan kuoliaaksi. Huomasin tuhotyöt liian myöhään joten torunta ei auttanut. Pitää yrittää ruikkia tänäkesänä vettä tiheämpään.

Myöhäisestä startista huolimatta ihan hyvin kausi käynnissä. Uusia kasveja tälle kaudelle Moruga Scorpion, C.Annuum.Leek ja C.Annuum.Puya. Muilta kausilta jäljellä lemon drop, muutama naga, belize red ja keltainen habanero.

Onko kukaan kokeillut After Death -chilikastiketta? Jumalauta, että on kovaa tavaraa :D Laitan nykyään aina broiskun päälle. Suosittelen kaikille (tosi) tulisen ystäville.

^ Onhan tuota tullut syötyä paljonkin kunnes allergia selvisi... Ootko kokeillu ultradeathia? :D Maku ei mielestäni ihan parhaasta päästä mutta tulisuus alkaa olla jo ihan mukava.

Itse en diggaa yhtään Blairin tms. vahvimmista. Maistuu niin synteettiseltä, mutta onhan niissä ytyä.

Itse en diggaa yhtään Blairin tms. vahvimmista. Maistuu niin synteettiseltä, mutta onhan niissä ytyä.

Sama täällä. Harrastus kun hieman jalostui itsellä, niin ennemmin hakee sitä makua kuin pelkkää poltetta. Kapsaisiiniekstraktin maku on kauhea.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom