Okei. Eli ei saa sanoa, että naapuri olisi niin tyhmä ettei tajua paskan olevan epäterveellistä, mutta voidaan sanoa, että naapuri on niin tyhmä, että se ei ymmärrä että jos koko kylä paskoo vesilähteen ääreen, saattaa siitä seurata ongelmia.
Ehkä se oon vaan mä, mutta mun mielestä tossa nyt ei kauheen suurta eroa ole.
Voihan esimerkiksi olla, että heidän (vaikkapa sambialaisten) kulttuuriin kuuluu vahvasti usko, että vesi EI virtaa alamäkeen/alavirtaan...tai että isot sadekaudet EIVÄT kuljeta maa-ainesta ja paskaa mihkään (vaikka näin on käynyt vuosituhansia)...tai jotain muuta vastaavaa, mikä kuitenkaan ei ole osoitus tyhmyydestä. Ainoastaan erilaisesta, toki rikkaammasta, tavasta hahmottaa maailmaa.
Musta tuntuu että tässä aletaan päästä perimmäisten kysymysten äärelle, ohi tämän nimenomaisen ongelman, joka paskantamishaasteellisilla eri osissa Afrikkaa on:
Pistin youtubeen hakusanaksi nigerin pääkaupungin Niameyn, josta löyty heti hyvä ilmakuva kaupungistä. http://www.youtube.com/watch?v=TPKUNcHXs6Y Jokainen voi tuon jälkeen todeta, että kysymys ei ole siitä voiko neekerin opettaa käymään paskalla jossain muualla kuin kaivon vieressä - tottakai voi. Mutta aika työlästä se on lähteä taapertamaan, aamupaskalle 20 kilometrin päähän pois kaupungista, missä sielläkään ei ole mitään. Videolla näkyvistä rakennuksista 95% on yksinkertaisia hökkeleitä, ilman juoksevaa vettä tai sähköä. Eiköhän Huussi ry:n tehtävä huussien rakentamisessa ole vain yksi osa, saada kehitysapua tarvitseville maille jätehuolto pelaamaan, joka on ensimmäinen vasta ensimmäinen askel maanolojen parantamiseksi.
Eli musta mies saattaa itsensä kuseen, ei osaa eikä pysty, valkoisen tehtävä on jeesata hänet pois siitä kusesta. Ihan kuin pikku lapsi, jonka tekemisiä aikuinen valvoo, ja korjaa ja pelastaa kun lapsi osaamattomuuttaan ja kokemattomuuttaan ryssii jotain.
Mutta paskasta vielä; Paska Juttu -ohjelmassa jonkun afrikkalaisen heebon huussi oli paikassa, josta tulvavesi levitti sen sisällön säännöllisesti pitkin pihoja ja asuntoa. Kätevää toki, ei tarttenu tyhjentää, venas vaan tulvaa...ja katto hyvin surullisen näköisenä että ai kamala, 13 vuotta ollaan tässä asuttu, paskat leviää kämppään joka vuosi, ma ole iha neuvoton, mitn ei voi tehdä, auta sa valkonen huussinainen mua paskata.
Ja huussitädit olivat hyvin päättäväisiä ja tiukkailmeisiä, että kyllä täällä on kamalaa, kolera kukoistaa neekerinpaskassa ja leviää viimeistään tulva-aikaan, näille ihmisille on rakennettava kunnon vessat!! Ei siis kerrottava heille miten ja minne rakentaa ja minkälaiset vessat, vaan tehdään heidän puolestaan ja otetaan aukkaa oman sädekehän alla, kun oltiin NIIN hyviä ihmisiä taas.
Kiinnostais kyllä tietää mitähän sitten, kun joka neekeritalouteen on saatu oma kuivakäymälä. Sitten vissiin niille elukoille omat?
Koska kait sitä voidaan, ehkä jopa pitää, rakentaa koko vitun Afikka valmiiksi porukalle, joka ei itse osaa.
BTW, niitä luonnonvaroja ois hitosti vaikeampi riistää, jos ei Afrikassa olisi maailman korruptoituneimpia valtionpäämiehiä, joita asia ei haittaa, niin kauan kuin omassa Maybachissa on uudet gepardinnahkapenkit. Jos ikivanhan heimo- ja klaanikulttuurin sijasta olisi jonkinsorttista yhteen hiileen puhaltamista.
Helvetin huonosti menis Suomellakin, jos savolaiset ja hjämäläiset sotis edelleen, ja molemmat tekis ryöstöretkiä Lappiin.