Bussikuski löi häirikköä - sai sakot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
protsku sanoi:
No kyllä pointti on kuitenkin siinä että se humalainen uhkasi virantoimituksessa olevaa bussikuskia! Oisko parempi että auto olis menny johonkin rotkoon vai?
:curs:

Perus bussikuski ei toimita virkaa, vaan on työsuhteessa bussifirmaan nähden.

(Sori, pilkunnussintaa :piis: :) )

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
protsku sanoi:
No kyllä pointti on kuitenkin siinä että se humalainen uhkasi virantoimituksessa olevaa bussikuskia! Oisko parempi että auto olis menny johonkin rotkoon vai?

:curs:

Aivan turhaa mulle vihoittelet tuollaisella kommentilla, jos se edes oli minulle tarkoitettu.

Siinä olet kyllä aivan oikessa, että matkustajat eivät saa joutua vaaraan. :kippis1:

Olen itse ollut yhdessä vastaavassa tilanteessa bussissa. Bussi kuskiin käytiin kiinni kun hän oli liikkeessä, siinä vaiheessa menin väliin tuohon tilanteeseen. Olin itse matkustajana bussissa. Eli mulla on kokemusta vähän vastaavanlaisesta tilanteesta. Hoidin tilannetta eka puhumalla, jotta kuski saisi ajaa bussin vaikka seuraavalle pysäkille asti turvallisesti, kun tilanne ei vielä siinä vaiheessa vaatinut voimankäyttöä osaltani. Sitten kun tämä "rettelöijä" kävi minuun kiinni niin silloin minulle riitti. Hoidin sen "rettelöitsijän" bussin pienestä käytävä tilasta huolimatta toiminta kyvyttömäksi ilman lyöntiäkään. Tosin itse jouduin väistämään tämän "rettelöitsijän" iskun, joka meni ohi, koska väistin sen. Silti minun ei tarvinnut lyödä. Poliisi korjasi hetkeä myöhempään tämän henkilön kyytiinsä. Siinä sai bussi kuskiltakin kiitosta, kun meni avuksi.

Tarkemmin en halua kommentoida tuota omaa tilannettani.

Tämä tilanne ei ollut vain ajattelulla, en mä viitsi mennä väliin, kun mua ei kiinnosta. Tämä siksi, koska siinä oli myös muut vaarassa, ei ainoastaan kuski. Toivottavasti ymmärrät, etkä ota pahasta kun satuin mainitsemaan kommenttiasi oman kokemukseni pohjalta.

Flamer sanoi:
Hoidin tilannetta eka puhumalla, jotta kuski saisi ajaa bussin vaikka seuraavalle pysäkille asti turvallisesti, kun tilanne ei vielä siinä vaiheessa vaatinut voimankäyttöä osaltani. Sitten kun tämä "rettelöijä" kävi minuun kiinni niin silloin minulle riitti. Hoidin sen "rettelöitsijän" bussin pienestä käytävä tilasta huolimatta toiminta kyvyttömäksi ilman lyöntiäkään. Tosin itse jouduin väistämään tämän "rettelöitsijän" iskun, joka meni ohi, koska väistin sen. Silti minun ei tarvinnut lyödä. Poliisi korjasi hetkeä myöhempään tämän henkilön kyytiinsä.

Hyvin oot toiminu, noin varmaan jokainen pakkislainen ois hoitanu tilanteen. Respektahit sulle!

:worship: :kippis1:

Laki järjestyksenvalvojista 7§:

Henkilön poistaminen, kiinniottaminen ja säilössäpito​

Järjestyksenvalvojalla on oikeus poistaa toimialueeltaan henkilö, joka:

1) päihtyneenä häiritsee siellä järjestystä tai muita henkilöitä;

2) uhkaavasti esiintyen, meluamalla tai väkivaltaisuudella häiritsee järjestystä tai vaarantaa turvallisuutta siellä; tai

3) huomautuksesta huolimatta jättää noudattamatta järjestyksen tai turvallisuuden ylläpitämiseksi annetun tarpeellisen käskyn.

Jos paikalta poistaminen on ilmeisesti riittämätön toimenpide eikä häiriötä tai vaaraa voida muutoin poistaa, järjestyksenvalvojalla on oikeus ottaa henkilö kiinni, jos kiinniottaminen on välttämätöntä muille henkilöille tai omaisuudelle aiheutuvan vakavan vaaran torjumiseksi. Kiinni otettu on viipymättä luovutettava poliisin haltuun. Oikeutta henkilön kiinniottamiseen järjestyksenvalvojalla ei kuitenkaan ole yleisessä kokouksessa.

Jos kiinni otettua ei voida viipymättä luovuttaa poliisille, järjestyksenvalvojalla on poliisin suostumuksella ja sisäasiainministeriön antamia ohjeita noudattaen oikeus pitää hänet säilössä enintään neljä tuntia kiinniottamisesta, kuitenkin enintään siihen asti kun tilaisuus on päättynyt ja yleisö poistunut tai kun kiinniottamisen peruste on muutoin lakannut. (27.6.2003/622)

9§:

Voimakeinojen käyttö​

Järjestyksenvalvojalla on tehtäväänsä suorittaessaan oikeus henkilön pääsyn estämiseksi, paikalta poistamiseksi, kiinniottamisen toimittamiseksi, kiinni otetun tarkastamiseksi tai pakenemisen estämiseksi, esineen tai aineen poisottamiseksi taikka esteen poistamiseksi käyttää sellaisia tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina.

Voimakeinojen puolustettavuutta arvioitaessa on otettava huomioon tehtävän tärkeys ja kiireellisyys, vastarinnan vaarallisuus, käytettävissä olevat voimavarat sekä muut tilanteen kokonaisarvosteluun vaikuttavat seikat.

Järjestyksenvalvojan avustaessa poliisia on lisäksi voimassa, mitä poliisilain (493/1995) 27 §:ssä säädetään poliisimiestä tilapäisesti avustavan henkilön oikeudesta voimakeinojen käyttöön.

Lähde: www.finlex.fi

--------------------------------------------------------------------------

Eli, mielestäni kuski olisi voinut käyttää lievempiä voimakeinoja, esim. häiriköijän pystyssä oleva käsi niskan taakse ja talutus pihalle.

Spelimies sanoi:
Voimakeinojen puolustettavuutta arvioitaessa on otettava huomioon tehtävän tärkeys ja kiireellisyys, vastarinnan vaarallisuus, käytettävissä olevat voimavarat sekä muut tilanteen kokonaisarvosteluun vaikuttavat seikat.

Kuinka moni maallikko tekee näin kattavan tilannearvion yhdessä silmänräpäyksessä, varsinkin jos on liikkuva bussi perseen alla ja siinä jotain 50 matkustajaa.....

:nolo:

Spelimies vai häirikön kädestä kiinni ja ulos talutus... huh huh
Miten voi antaa noin hyviä neuvoja jos ei tiedä tilanteesta muuta kuin täällä kerrotun.?

protsku sanoi:
Kuinka moni maallikko tekee näin kattavan tilannearvion yhdessä silmänräpäyksessä, varsinkin jos on liikkuva bussi perseen alla ja siinä jotain 50 matkustajaa.....

:nolo:

Ei varmaan monikaan, mutta moni maallikko kai tajuaa (?) että nyrkillä lyöminen on hyvin harvoin puolusteltava asia, vaikka olisi hätävarjelu päällä. Eikä tainnut olla bussi liikkeellä...

sterpuska sanoi:
Spelimies vai häirikön kädestä kiinni ja ulos talutus... huh huh
Miten voi antaa noin hyviä neuvoja jos ei tiedä tilanteesta muuta kuin täällä kerrotun.?

Se oli ESIMERKKI, tajuatko? AN EXAMPLE, do you understand?
Ja miksi mainitsemani ESIMERKKI ei olisi ollut mahdollista?

Mariko sanoi:
Olemme siis eri mieltä tästä asiasta. Kohdat a) ja b) eivät välttämättä toimi kaikissa tilanteissa/kaikilla ihmisillä ja myös ei-niin-loistavilla supliikkimiehillä kuin sinä, on oikeus puolustautua.

Siis minähän en ole mikään supliikkimies, en täällä netissä enkä elävässä elämässä. Mutta silti rohkenisin väittää, että vähintään se kohta b toimii. Jos sitten kävisi niin, että se häirikkö lähtee seuraamaan, niin pikkaisen kärsivällisyyttä & pari nopeaa juoksuaskelta auttanee. Olen tullut testanneeksi elävässä elämässä ja hyvin toimi. Jos itsetunto ei moiseen alistu, niin yritä uudestaan, kyllä se siitä kohta murenee. :)

Sinulla puolustustekniikoiden valikoima on ehkä a+/b, henkilöllä x se on jotain muuta ja itse käytän mielelläni a:ta, mutta en näe mitään periaatteellista syytä jättää fyysistä väkivaltaa pois valikoimista kokonaan. Viimeeksi mainittu erikoistapauksia varten, ei ensisijaiseen käyttöön.

Periaatteellisten syiden lisäksi pitänee muistaa se seikka, että sillä häirikölläkin on oikeus puhua & ilmaista mielipiteensä. Niin valitettavaa kuin se onkin. Eikä sitä saisi rajoittaa väkivallalla. Siviilielämässä ainoastaan itse- tai toisten puolustustilanteissa se väkivalta on paikallaan. Ja kun se suunsoitto ei ole käsittääkseni ketään surmannut, niin ...

En suinkaan väitä, ettenkö itse menisi joskus tulevaisuudessa mahdollisessa tilanteessa mojauttamaan suutaan soittavaa idioottia. Mutta jos niin tekisin, niin olisin silti väärässä.

Spelimies sanoi:
Se oli ESIMERKKI, tajuatko? AN EXAMPLE, do you understand?
Ja miksi mainitsemani ESIMERKKI ei olisi ollut mahdollista?

Kyllä se sinulle ehkä jopa minullekkin olisi ollut mahdollista mutta kaikki ihmiset eivät ole tottuneet siihen että joku tulee nyrkin kanssa heilumaan naaman eteen ja minä väittäsin että jos Normi ihminen menee ottamaan kädestä kiinni jotain häirikköä aika todennäkoisesti tulee pataan.

Tuskin tää Bussikuski on hirveästi miettinyt edes mitä tekee lyönti voi olla myöskin pelkoreaktio.

Mutta kuten sanottu tätä on ihan turha näillä tiedoilla täällä spekuloida kun ei voi tietää vaikka se kuski olis huvikseen lyönyt kyseistä herraa.

Spelimies sanoi:
Ei varmaan monikaan, mutta moni maallikko kai tajuaa (?) että nyrkillä lyöminen on hyvin harvoin puolusteltava asia, vaikka olisi hätävarjelu päällä. Eikä tainnut olla bussi liikkeellä...

Ja miksi ei olisi?

Koukku tai pari vatsaan voi olla huomattavsti vähemmän vahingollinen kohteellensa kuin vaikka jokin kaato jossa hän voi iskeä päänsä maahan.

Cthulhu sanoi:
Ja miksi ei olisi?

Koukku tai pari vatsaan voi olla huomattavsti vähemmän vahingollinen kohteellensa kuin vaikka jokin kaato jossa hän voi iskeä päänsä maahan.

Sano se Suomen oikeuslaitokselle. ;)

protsku sanoi:
Hyvin oot toiminu, noin varmaan jokainen pakkislainen ois hoitanu tilanteen. Respektahit sulle!

:worship: :kippis1:

Kiitos paljon :thumbs: :kippis1:

Flamer sanoi:
Olen itse ollut yhdessä vastaavassa tilanteessa bussissa. Bussi kuskiin käytiin kiinni kun hän oli liikkeessä, siinä vaiheessa menin väliin tuohon tilanteeseen. Olin itse matkustajana bussissa. Eli mulla on kokemusta vähän vastaavanlaisesta tilanteesta. Hoidin tilannetta eka puhumalla, jotta kuski saisi ajaa bussin vaikka seuraavalle pysäkille asti turvallisesti, kun tilanne ei vielä siinä vaiheessa vaatinut voimankäyttöä osaltani. Sitten kun tämä "rettelöijä" kävi minuun kiinni niin silloin minulle riitti. Hoidin sen "rettelöitsijän" bussin pienestä käytävä tilasta huolimatta toiminta kyvyttömäksi ilman lyöntiäkään. Tosin itse jouduin väistämään tämän "rettelöitsijän" iskun, joka meni ohi, koska väistin sen. Silti minun ei tarvinnut lyödä. Poliisi korjasi hetkeä myöhempään tämän henkilön kyytiinsä. Siinä sai bussi kuskiltakin kiitosta, kun meni avuksi.

.

Jos herrat Flamer,Seagal ja Bond osaavat hoitaa tilanteen näin hienosti niin ei sitä kuitenkaan voi edellyttää tavalliselta ihmiseltä.

Kun nyrkit alkaa heilua,muuttuu sen äijän status asiakkaasta tappelijaksi.Kylä näino!

LYÖ ENSIN, LYÖ KOVAA!!! (copyright: cobra-clan Karate Kid)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom