Bussikuski löi häirikköä - sai sakot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu

Mixu

Ei vain tajua
Iltalehdestä 30.3. hieman referoituna:

Helsingin käräjäoikeus on tuominnut espoolaisen linja-autonkuljettajan 15 päiväsakon rangaistukseen. Tuomio luettiin lievästä pahoinpitelystä. Oikeus katsoi toteennäytetyksi, että 34-vuotias syytetty oli iskenyt nyrkillä autossaan häiriköinyttä ulkomaalaissyntyistä asiakasta.

Tapaus sattui viime syksynä Helsingin Kampissa bussipysäkillä. Concordian bussi 106 oli lähdössä Espooseen, Tapiolan kautta Leppävaaraan. Pari minuuttia ennen lähtöä sisään astui humalainen mies, joka tiedusteli sopivaa linja-autoa Suomenojalle. Kuljettaja neuvoikin miestä.

Pian humalainen pyrki uudelleen sisään, sillä mies ei ollut löytänyt omaa bussipysäkkiään. Siitä viisastuneena mies ilmoitti tulevansa kyytiin ja vaihtavansa omaan autoonsa Länsiväylällä. Kuljettaja ei tähän suostunut, vaan käski miestä poistumaan.

Tällöin asiakas nosti kätensä lyöntiasentoon ja uhkasi kuljettajaa. Mies ei kuitenkaan lyönyt, vaan bussikuski ehti ensin. :D Asiakkaan kasvoihin tuli sairaalahoitoa vaatinut haava ja hänen housunsa repesivät polvesta katukiveykseen. Lisäksi uhri joutui hammaslääkäriin. :itku: Poliklinikalla asiakkaan veren alkoholipitoisuudeksi mitattiin 1,4 promillea.

Yleinen syyttäjä päätti syyttää molempia. Asiakasta syyttäjä vaati tilille järjestystä ylläpitävän henkilön vastustamisesta. Kuljettajalle syyttäjä puolestaan vaati rangaistusta lievästä pahoinpitelystä.

Oikeus hyväksyi vain kuljettajan syyttämisen. Oikeuden mielestä kuljettajalla oli kyllä oikeus kieltäytyä ottamasta häirikkömatkustajaa kyytiin ja tarvittaessa myös lupa poistaa tämä autosta viime kädessä myös fyysistä voimaa käyttäen. Lyöminen oli kuitenkin laitonta.

Matkustajan syytteen oikeus hylkäsi toteennäyttämättömänä. Oikeuden mukaan 35-vuotias humalikko ei seisomalla vain paikallaan ollut vastustanut "järjestystä ylläpitävää" bussikuskia. Asiakas ei ollut lyönyt kuljettajaa tai mitenkään muutenkaan fyysisesti harannut vastaan. Auto ei myöskään ollut ollut tapahtumahetkellä liikkeellä.

Sakkorangaistuksen ohella bussikuskin pitää maksaa uhrilleen 451 euron korvaukset.

----------------------------------------------------------------

Olisi pitänyt odottaa, että juoppo saa lyötyä ja sitten vasta iskeä takaisin. Sitten se olisi ollut varmaan vain liioiteltua hätävarjelua ja saanut pienemmät sakot. Tuntuu kuin joku toinen päivä taas kuski olisi saattanut päästä varoituksella, tai sitten olisi voinut menettää (tai saattaa menettääkin) virkansa... kuin arpapeliä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mixu sanoi:
Asiakas ei ollut lyönyt kuljettajaa tai mitenkään muutenkaan fyysisesti harannut vastaan.
Just joo. Kyllä se väkivallalla uhkaaminen pitäisi olla jo riittävä peruste hätävarjeluun. Jos nyrkkiä on tulossa, niin kuka hullu sitä jää seisomaan tyhmänä paikoilleen? Käräjäoikeuden sedät voisivat itse kokeilla uhata poliisia tai järjestyksenvalvojaa tai edes vartijaa nyrkillä ja sen jälkeen ihmetellä käsiraudat käsissä ja huonolla tuurilla kaasut naamalla maailman menoa. :rolleyes:

edit: niin no, se on toki totta, että nyrkillä lyöminen ei todellakaan ole "se ensimmäinen voimakeino", mitä järjestystä ylläpitävän henkilön tulee käyttää uhkatilanteessa. :)

Jotenkin aiheeseen liittyen:

Muutama viikko sitten, kännireissun loppupuolella, kaverit/tutut oli heittäny bussia lumipalloilla. Vihainen bussi kuski oli rynnännyt ulos bussista, ja lyönyt sorkkaraudalla! kahta kaveria. Toista käteen ja toista suuhun.Jälkimmäisellä lähti vissiin neljä hammasta, sekä leukaluu kärsi kovin. No eipä oo tuota lehdissä hehkutettu..

Pointtia ei oikeastaan ole, ajattelin vain mainita :)

Hohhohhoijaa. Olipas voimaa lyönnissä. Napakymppi. Olen varma, että todellinen syy näihin vaurioihin oli tuo veressä virrannut alkomahooli. Tasapaino kun pettää niin se onkin balalaikaa sen jälkeen.

Mäntti: Mikä leffa toi oli?

Olis vähän pakittanut ja katsonut heristeleekö se tosissaan, yleensä noiden känniääliöiden nyrkit on ylhäällä pienemmästäkin asiasta. Heti päin talua vetäminen ei ihan paras ratkaisu ole, varsinkin kun kyseessä on pieruissa oleva deeku joka kaatuu kun vähän sormella tökkää.

Mäntti sanoi:
Muutama viikko sitten, kännireissun loppupuolella, kaverit/tutut oli heittäny bussia lumipalloilla. Vihainen bussi kuski oli rynnännyt ulos bussista, ja lyönyt sorkkaraudalla! kahta kaveria. Toista käteen ja toista suuhun.Jälkimmäisellä lähti vissiin neljä hammasta, sekä leukaluu kärsi kovin. No eipä oo tuota lehdissä hehkutettu..
Jos tuo on totta, Mäntti, edes minä en puolustelisi enää kyseistä bussikuskia, vaikka viranomaisten ja virassa olevien oikeuksia ojentaa kansalaisia peräänkuulutan.

Tais olla taas joku saatanan "mita sina sanoa, lyodako turpii" -kebabinvääntäjä. Ei muuta kun saunan taakse ja iso pokaali, sekä rahapalkinto kuskille!! :curs: :hyper:

IsoDino sanoi:
Tais olla taas joku saatanan "mita sina sanoa, lyodako turpii" -kebabinvääntäjä. Ei muuta kun saunan taakse ja iso pokaali, sekä rahapalkinto kuskille!! :curs: :hyper:

:kippis1: :thumbs:

Mäntti sanoi:
Muutama viikko sitten, kännireissun loppupuolella, kaverit/tutut oli heittäny bussia lumipalloilla. Vihainen bussi kuski oli rynnännyt ulos bussista, ja lyönyt sorkkaraudalla! kahta kaveria. Toista käteen ja toista suuhun.Jälkimmäisellä lähti vissiin neljä hammasta, sekä leukaluu kärsi kovin.
Ihan kuin olisi toinen puoli jutusta kaunisteltu ja toinen liioiteltu. Kuljettajan näkökulma voisi olla aivan toisenlainen.

Wildemar sanoi:
Mäntti: Mikä leffa toi oli?

Jos nyt oikein ymmärsin, niin et taida uskoa minua :itku:

edit- Ite en tapahtumaa nähny, joten en tarkkaan tiedä mitä tapahtu ennen sorkkaraudalla lyöntiä.. Siitä oon kuitenin varma että bussikuski löi ensin.

edit2- enpä ossoo kirjottaa

Mäntti sanoi:
Jos nyt oikein ymmärsin, niin et taida uskoa minua :itku:

No jos tuo on totta niin enpä suostu sanomaan enää kuskeille käsipäivää ja poistuessa toivota hauskaa päivänjatkoa. Arvostukseni ammattikuntaa kohtaan on romahtanut. :(

Mäntti sanoi:

Mä en epäile yhtään. Meijänkin perässä on juossut bussikuski sorkkarauta kädessä ensin yritettyään ajaa meijän päältä kun ei kävelty suojatiellä(paino meinaan vaan lisää kaasua). Käytiin kysyy, että onks sillä kaikki kotona niin otti samantien sorkkaraudan ja lähti perään. Sit toinen bussikuski tuli kyselee, että "mikäs tässä nyt on?" se sorkkarautakuski sano, että "no kun noi ei kävele suojatiellä". Että varmasti oli hyvä syy lähtee sorkkaraudalla perässä. Tapahtu muuten kampin espoon bussien bussiasemalla joskus ajat sitten kun se vielä siinä oli ja siellä kukaan ei kävellyt suojatiellä.

Mixu sanoi:
Olisi pitänyt odottaa, että juoppo saa lyötyä ja sitten vasta iskeä takaisin. Sitten se olisi ollut varmaan vain liioiteltua hätävarjelua ja saanut pienemmät sakot. Tuntuu kuin joku toinen päivä taas kuski olisi saattanut päästä varoituksella, tai sitten olisi voinut menettää (tai saattaa menettääkin) virkansa... kuin arpapeliä.

No joo, miedosti ylilyöntiä bussikuskilta, mutta ei tuosta nyt sakkoa olisi mielestäni tarvinnut antaa. Jos joku välttämättä haluaa heilutella nyrkkiä toisen naaman edessä niin kyllä samalla on jo hyväksynyt sen tosiasian että sieltä saattaa tulla rystyset omankin suun täytteeksi.

Näin vähän aihetta sivuten en kyllä yhtään ihmettele jos bussikuskeilla alkaa pinna kiristyä kun pitää paskalla palkalla, ilman taukoja painaa sekuntiaikataululla ja sitten vielä ilta/yöaikaan saa kyyditä kaikenlaista riehujaa pitkin maita ja mantuja. Saattaa myös olla pieni aste-ero suhtautumisessa asiakkaisiin ihan näin kulttuurilliseltakin pohjalta, Helsingissähän on aika paljon virolaisia keikkakuskeja muutaman viikon hommissa ja sitten käyvät aina pari päivää kotopuolessa.

Kerran olen itse ollut todistamassa hieman kovakouraisempaa asiakkaan poistamista, mutta muutoin kuskit ovat kyllä käyttäytyneet mielestäni kutakuinkin asiallisesti. Tuolloinkin takapenkissä itsekseen möykännyt lökäpöksyjunnu sai n. 6 varoitusta kuskilta mökäämisestä ja pullojen kanssa huseeraamisesta ennenkuin pisti röökiksi, jonka jälkeen kuski seuraavalla pysäkillä kylmän rauhallisesti sanaakaan sanomatta survoi hieman jalalla avittaen tyypin sen takaporrassyvennyksen kautta pihalle. Sinne jäi silmät ymmyrkäisenä "asiakas" lyödyn koiranpennun katseella ihmettelemään bussin lähtöä.

Eikös tuolla ninjapuolella puhuttu tässä joku aika takaperin tappelun juridisesta puolesta. Laissa käsittääkseni on pykälä että jos on selvää että toinen aikoo pistää pataan oikeen tosissaan niin saa lyödä ite ensin. Oikaskaa jos olen väärässä. Mutta jos kuitenkin muistini toimii niin eikös tuossa ollut jo perin selvää että kyytiin tyrkyllä ollut oli aikeissa pahoinpidellä kuskia, jolloin kuski vain puollusti itseään?

Oli niin tai näin mutta mun mielestä jos kuskia rangaistaan niin ehdottomasti olisi pitänyt myös toista osapuolta rangaista. En osaa sanoa olisiko tilanteessa pitänyt tehdä toisin, mutta ainakin niiden tietojen perusteella mitkä tiedän, ymmärrän kuskia enemmän kuin hyvin.

Jep, mä olen kans sitä miltä, että jos kuskille sakot, niin sitten kanssa vastapuolelle!

Eikö olekin muuten vittumainen homma, kun sen nyrkin täytyy useimmissa tapauksissa ensin kolahtaa omaan leukaan, ennen kun saa tehdä mitään?
Ymmärrän kyllä, että poliisien on vaikea tutkia ja todistaa sitä, että joku on aikonut lyödä ensin, mutta tuntuu vaan joskus niin turhauttavalta, että täytyy ensin itseenkin sattua ennen kuin saa puolustaa itseänsä! :curs:

Tietenkin voi yrittää karkuun, mutta aina se ei onnistu...

Tää maa on kans yks v*tun mulkkujen paratiisi.Uhkailla saa ja hiillostaa,rähjätä kännissä ym. ilman mitään vastuuta.Tuomareita pitäis nussia päähän. :arvi:

Zealot sanoi:
Jep, mä olen kans sitä miltä, että jos kuskille sakot, niin sitten kanssa vastapuolelle!

Eikö olekin muuten vittumainen homma, kun sen nyrkin täytyy useimmissa tapauksissa ensin kolahtaa omaan leukaan, ennen kun saa tehdä mitään?
Ymmärrän kyllä, että poliisien on vaikea tutkia ja todistaa sitä, että joku on aikonut lyödä ensin, mutta tuntuu vaan joskus niin turhauttavalta, että täytyy ensin itseenkin sattua ennen kuin saa puolustaa itseänsä! :curs:

Tietenkin voi yrittää karkuun, mutta aina se ei onnistu...

Juuri näitä sanoja hain tuossa lukiessani muita posteja, mutta eipä sitten tarvinnutkaan itse kirjoittaa. Yhdyn (verbaalisesti) kirjoittajaan täysin! On erittäin mukavaa, että käytännössä jos joutuu tilanteeseen, jossa uhataan nyrkillä tai muulla turpaan, niin joutuu valitsemaan parin hampaan menetyksen ja sakkojen väliltä.

Tuossa tilanteessa olen kyllä bussikuskin puolella, koska jos joku kunnon kännissä tulee nyrkkiä heiluttelemaan niin kyllä se todennäköisemmin huitaisee kuin jos olisi selvinpäin. Ei tuon artikkelin pohjalta voi tarkasti sanoa oliko liioiteltua, mutta jos joku tulee läheltä vetäisemään "valelaukauksen" niin kyllä siinä helposti aivan refleksillä oma nyrkki lähtee liikenteeseen.

Milläs sitä puolustaudut jos istut jakkaralla ratti sylissä?
Omalle kohdalle ei ole vastaavaa sattunut,mutta voin hyvin
kuvitella tilanteen.Ottaako turpaan vai ei?
Siinä kun on kädet muutenkin täynnä ja matkustajia autossa jne...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom