bulkki pelottaa..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Prof
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
37
Hmm bulkkaus ei ole ihan viellä ajankohtainen ... mutta ootan innolla syksyä... tosin vatsassa lentelee jo nyt perhosia.

Mitä jos en saakkaan bulkki mahaa pois keväällä...

tai mitän jos loukkaannun ... tai jotain....

pelottaa syksy .. :confused: :whip:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
OMG...

No voi pientä jos bulkaaminen pelottaa:eek: älä sitten bulkkaa siinä sulle vastaus,eikä pörrää lepakot mahassa kun syksyä odottelet :D

Mun mielestä enemmän kannattaa pelätä sitä, että sitten kun yrität bulkata (ja kanssa reenata sen mukaan), niin ruokahalut ei millään riitä siihen kalorimäärään, mitä oisi tarkoitus mättää. Sitä myöten sitten kasvukin pysyy hitaana :(

Jos läsää pääsee kertymään (eikä kannata odottaa, että hirveitä läskivuoria kertyy), niin kyllä sen ajallaan saa polteltua. Keinot o monet, kun vaan itsekuria riittää.

mä ainakin koen että syömisissä ongelma on aina niinpäin että ei syö tarpeeksi, kuin että söisit liian paljon. Kun rupesin miettimään niin mulle yli 3000kcal päivälukemat tuottaa tuskanhikeä otsalle mut jos dieetille rupeisin niin vähäkalorisia ruokia syömällä pystyisin varmaan pitämään nälän kurissa jopa 1000 - 1500kcal ruualla! Siinä ei tietenkään olis mitään järkeä, mut mulla on kyllä ruokahalu rutkasti äijää pienempi, tiedä sit miks.

Ei kai sitä Prof tarvi bulkata niin raskaasti että hirveä kaljamaha kertyy, ei sitä läskiä kovaa vauhtia kerry ja hieman pitää aerobista mukana niin auttaa sekin. Sitten perään tehokas dietti niin johan toimii.

Originally posted by Mike
Bulkkaaminen ainakin natikkana on naurettavaa ja tuo lähinnä vain illuusion mukamas lihaskasvusta. Menetät suurimman osan saavutetusta lihasta dieetillä.

Meinaatko tässä sellaista 3kk, 20kg massaa juttua enemmänkin vai maltillisesti tyyliin 1kg per 1kk, 6 kk:n ajan?

Ehkä tyhmä kysymys, mutta anyway.

Niinpä, miten bulkkaaminen määritellään? Onko bulkkaamista vasta "4,5kg/viikko massanlisääjää muun ruoan lisäksi" -tyyli (joka on natulle tietenkin typerää), vai riittääkö se, että syö niin paljon normaaliruokaa kuin jaksaa plus pal.juomat ja ehkä pari protskujuomaa päivässä? Paljonko pitää olla plussakaloreilla, jotta on HC bulkkaaja?

Originally posted by Mike
Bulkkaaminen ainakin natikkana on naurettavaa ja tuo lähinnä vain illuusion mukamas lihaskasvusta. Menetät suurimman osan saavutetusta lihasta dieetillä.

Mutta kun poltat dieetillä ne bulkatut rasvat ja nesteet poijes niin mitä jää? No se saavutettu lihas miinus se menetetty... Viikko bulkkia + viikko dieettiä + viikko bulkkia jne. tai jotain, eikös joku ole saavuttanut näin hyviäkin tuloksia...

ABCD-syklitys on toiminut ainakin mulla ja nyt aloitin sen taas. Syön niin paljon kuin jaksan, mutta vain ns. hyvistä ja puhtaista ruoista jolloin kalorit pysyy rajoissa, pahimmillaan varmaan tulee joku 4000 päivässä vaikka syö 8 kertaa päivässä. Mysliä, kaurahiutaleita, munanvalkuaisia yms. saa nimittäin hieman mättää että saa "edes" sen 4000 kcal rikki.

Itehän oon treenannu (natuna) yli 10 vuotta ja bulkilla en oo ollu ikinä. Kasvamista rajoitti ekojen 6 vuoden sisällä ihan muut tekijät kuin ruoka ja intti oli muutama vuosi sitten. Intissä aukin jälkeen oli tosin muutaman kuukauden bulkki mutta ei siinä paljoa rasvaa tullut. Nyt olisi tarkoitus ottaa eka dieetti, joku 4-5 kiloa jos sais pois parissa kolmessa kuukaudessa. Mutta tuo pudotus tulee todennäköisesti luonnostaan lisääntyvän liikunnan takia, edes ruokavaliota en vaihda ollenkaan.

Varsinainen bulkki niinkuin monet sen ymmärtää on jo melko historiaa. Enemmän ja enemmän sanovat ammattilaisbodaritkin etteivät he enää bulkkaa tajuttomasti offseasonilla, voin olla väärässäkin mutta tällaisen käsityksen oon saanut alan lehdistä, sekä esim paikkakunnan poppamiehiltä, Papalta, Boogielta ja Godzillalta.

Lisätään vielä kun tässä palstalla roikutaan että sellasia "luonnollisia" dieettejä tulee melkein aina kesäisin kun tulee liikuttua enemmän, pyöräiltyä, käveltyä ja uitua. Kun kalorimäärät eivät ole bulkkitasolla (tälläkin hetkellä ja reilut puol vuotta on kalorit olleet vain n.3300-3700 vaikka painoa 103,6 kiloa) niin lisäliikunta riittää vähän laskemaan painoa. Talvella lähinnä tulee vain käveltyä salille 200m ja pyöräiltyä yliopistolle, työmatkat ym bussilla ja minnekkään ei oo pitkä matka kun asuu keskustassa). Ei tartte turhia stressailla dieeteistä ja kaloreitten laskemisista kun muutenkin aika tosi kortilla, kaikki menee omalla painollaan :thumbs: .

Tietenkin jos oikein hypertiukaksi haluaisi pitäisi panostaa enemmän.

No tosiaan vähän harhaanjohtava käsite, itselle "bulkki" merkitsee lähinnä aikaa jolloin ei olla dieetillä vaan yritetään syödä _riittävästi_, joka ei tietenkään vastaa alkuunkaan sanan oikeata tarkoitusta.

Bulkki oikeassa merkityksessään eli hillittömänä "tankkauksena" niin että kertyy 15cm läskiä lihasten päälle jotka sitten haihdutellaan pois, ei ole kovin järkevän tuntunen - liika on liikaa ja luulen että lihasta ei sinne alle tule sen enempää kuin jos syö vaan vähän yli mitä kuluttaa (normaalin näläntunteen mukaan). Mahtaako tuosta olla mitään faktaa muuten, että minkälaisia plussakaloreita keho lihaskasvuun käyttää, eli missä on raja josta loput menee suoraan läskiksi? :)

Ihan alussa sitä kasvoi minimaalisella ruuallakin ja oli oikein kireässä kunnossa mutta nykyään tuntuu kertyvän löysää vaikkei söisikään "riittävästi", joka vähän harmittaa. :(

Täytynee vaan lisätä aerobista. :)

Originally posted by Ripe
Meinaatko tässä sellaista 3kk, 20kg massaa juttua enemmänkin vai maltillisesti tyyliin 1kg per 1kk, 6 kk:n ajan?

Ehkä tyhmä kysymys, mutta anyway.

Tyyliin Fat22, ei järkeä sitten tippaakaan, takapakkia taas sitäkin enemmän.

Itse määrittelisin kanssa niin, että bulkki on juuri sitä massakeräämistä tajuttomalla vauhdilla (3kk, 20kg) ja taas 1kk, 1kg on sitten vain syömistä treenin ohella :) Eli tässä menee vähän käsitykset helposti sekaisin kun joku ilmoittaa "bulkkaavansa"...

Mutta eikös bulkki toimisi siten, että kun lihasta ja läskiä tulee (jos tulee), laihdutetaan läski pois. Jos samalla lihas lähtee, niin eikös lihasmuisti säily kuitenkin. Näin ollen olisi teoriassa helppo saavuttaa jo saavutettu lihasmassa ilman bulkkikauden rasvoja??? Ainakin periaatteessa mahdollista, vai?

Originally posted by Ripe
Itse määrittelisin kanssa niin, että bulkki on juuri sitä massakeräämistä tajuttomalla vauhdilla (3kk, 20kg) ja taas 1kk, 1kg on sitten vain syömistä treenin ohella :) Eli tässä menee vähän käsitykset helposti sekaisin kun joku ilmoittaa "bulkkaavansa"...

Tähän väliin vaan haluan huomauttaa, että tuo 1kg/kk edes tilapäisesti on kyllä aika tiukasti aineenvaihdunnasta kiinni. Minun piti syödä 5000kcal / päivä että painnonnousu pysyi tuossa 1kg/kk nousussa kun "bulkkasin". En tiedä muista, mutta minulle tuossa määrässä oli ahtamista, kaloriakaan enempää ei olisi mennyt. Aamiainen kasilta, safkaa kohtuullisesti kympiltä, bulkkiateria kahdeltatoista. Safkaa kahdelta jne jne.
3000kcal määrällä paino ei noussut grammaakaan kun painoa oli huimat 78kg 185cm varressa. 4000kcal alkoi jo vähän paino menemään positiiviseen suuntaan.

Mikä on sitten nopeaa aineen vaihduntaa, ja mikä suolen huonoa imeytyskykyä on toinen juttu, yksilöllisiä eroja varmaan on paljon.

Epäilen kyllä ettei nopealla aineenvaihdunnalla oleva pysty edes syömään niin paljoa että saisi 3 kuukaudessa 20 kiloa. Itseasiassa kymmentäkään kiloa en hevillä niele. Tai no tietty jos pystyy syömään 10 000 kcal, mutta ilmeen haluan kyllä nähdä tuon ruokamäärän jälkeen. :D

Omasta mielestäni olen siis bulkannut, ja saanut vastinetta bulkkaukselleni.

Prof: Jos tosiaan sinulla ongelmana on painon liian herkkä kerääntyminen, eikä painon saanti, niin harkitse kahdesti se bulkkaatko, vai viimeisteletkö ruokavaliota muuten.

Sumppari nuo luvut olivat vain heittoja ja suuntaa antavia. Eli tottakai se on yksilöstä kiinni pysyykö ne kilot ja millä määrällä niitä lisää tulee.

Bulkkauksen järkevyys riippuu mun mielestä henkilön aineenvaihdunnasta ja kehotyypistä.

Jos on pitkänhuiskea ja laiha kehotyyppi ja on todella vaikea saada edes paria kiloa painoa lisää, niin tuolloin bulkkaus on ainoa vaihto-ehto edes jonkinlaisen lihasmassa hankintaan.

Jos taas on valmiiksi vähän bulkkityylinen olemus, niin eihän tuolloin ole bulkkauksessa mitään järkeä.

Eli hard gainereille suosittelisin bulkkausta, muille isoin varauksin.

Sumppari, näyttää tosiaan aineenvaihdunnassa olevan eroja. 186 / 85 ja mulla painoa tulee n. 1kg / kk vaatimattomilla 2500 - 3000 kaloreilla. Meitä on moneen junaan...

Suositut

Back
Ylös Bottom