- Ikä
- 29
Tuolla mentori puhui syömisrytmin vaikutuksesta energiankulutukseen ja minä puhun lihaskasvusta ;)
Nimenomaan pointti oli katabolian ehkäisemisessä ja proteiini synteesissä harvat vs useat ateriat päivässä.
"Usein syömisen on usein väitetty kiihdyttävän aineenvaihduntaa ja pitävän kehon pois katabolisesta tilasta. Eli ideaalia olisi tämän käsityksen mukaan syödä vähintään 6-7 kertaa päivässä 2-3 tunnin välein.
Normaalin aterian imeytyminen on kesken vielä 5 tuntia aterian jälkeen (94). Eli normaalin aterian imeytymiseen menee yli viisi tuntia. Eli ei tarvitse pelätä, että alle viiden tunnin ateriavälit aiheuttaisivat kataboliaa. Pidemmät ateriavälit voivat lisätä proteiinidegredaatiota, mutta proteiinisynteesi kiihtyy
taas sitten kuin syödään. Mikäli proteiinin saanti on runsasta, voi selvitä hyvinkin parilla tai kolmella aterialla päivässä ja saavuttaa hyviä tuloksia ja niin onkin tehty".
tuolla tiheämmällä syömisrytmillähän on tarkoitus potkia proteiinisynteesiä kovemmille kierroksille (ja pitäähän veren aminohappotasonkin olla riittävä).
Täysin sama efekti saadaan aikaan myös harvemmin syömällä kuin myös usein syömällä.
Kannattaa tuon imeytymishomman kanssa olla tarkkana. Meinaan jos tuo sun laskelmas olis todellinen, niin kumma kun kuitenkin gramma painokiloa kohden on liian vähän treenaavalle, mutta sekään ei ehdi muka imeytyä vuorokauden aikana.
Tämä on totta esim jos otetaan pihvistä 60g protua ja samalla juodaan vaikka herasta 30g lisää niin ei se pihvi jää odottamaan että hera on täysin imeytynyt ennen kuin pihvistä alkaa aminohapot vapautumaan verenkiertoon.
- - - Updated - - -
Olen myös joskus muistaakseni nähnyt jonkin tutkimuksen jossa proteiini synteesin kannalta oli jopa parempi syödä vain 3-4 isompaa ateriaa päivässä kuin 6 tai yli. Laitan tänne jos enää edes löydän sitä. Voipi olla myös että muistan väärin. Tällä hetkellä olen edelleen vahvasti sitä mieltä että ihan sama syökö päivän ruoat kolmessa vai kuudessa osassa.