Broscience

En haulla ainakaan löytänyt velitieteilylle omistettua ketjua, joten täältä pesee. Kaikille jotka eivät tiedä mitä tällä tarkoitetaan, tässä pieni tiivistelmä: "Broscience is a derogatory term for misconceptions and ideas of questionable scientific credibility, passed around among laymen by word-of-mouth as if factually true.

Most examples of broscience pertain to biology, fitness and sports, and it most often circulates in fitness, athletic and bodybuilding circles, where many people want to know how to most effectively work out but are either ignorant of or do not fully understand the actual science."

Mielipiteitä ja kommentteja? Tälläkin forumilla törmää jatkuvasti naurettaviin myytteihin ja uskomuksiin kehonrakennusta kohtaan, tähän topikkiin voimme kerätä parhaat uskomukset ja naurettavimmat väitteet.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikait se ole mikään uusjuttu että kehonrakennus perustuu pitkälti tuohon. Vaikka tuossa sanotaan että sivuutetaan se todellinen tiede, niin kyllä se on myös osaltaan niin ettei joitain asioita ole tutkittu. Silloin paras mahdollinen tietolähde on ne ikänsä treenanneet. Ajan oloon se yhtä ku tieteellisesti todistettu.

No vaikka sekun bulli tuhoo vihanneksia tms. Puhdasta ruokaa vs vain makroihin tuijottavat yleiskoneet jotka jauhavat mitä sattuu. Ei ole tarkkaa tietoa mitä ravinnosta katoaa kun sitä prosessoidaan.

Joskus aikanaa porukka väitti että kreatiinin vaikutus perustuu siihen että se kerää nestettä :)

Joskus aikanaa porukka väitti että kreatiinin vaikutus perustuu siihen että se kerää nestettä :)

No tavallaan se vaikutus siihen osittain perustuukin. Tai paremminkin voisi ilmaista että kreatiinin hyödyt perustuvat suurelta osin nesteen keräykseen.

Kreatiinin tärkeimmät hyödyt perustuvat kreatiinifostaatin lisääntymiseen lihaksissa ja kreatiinifosfaatti on ns. välitön energianlähde, josta saa energiaa n. 10 s suorituksiin. Nesteen kertymä on enemmänkin sivuvaikutus (osa kokee hyödyllisenä, osa haitallisena, riippuen lajista) kreatiinin osmoottisen eli nestettä keräävän vaikutuksen takia.

Bodauksessa brosciencelle on hyvä määritelmä:

“Broscience is the predominant brand of reasoning in bodybuilding circles where the anecdotal reports of jacked dudes are considered more credible than scientific research.”

Yksi brosciencen uusin ongelma on massiiviset C- ja E-vitamiiniannokset treenin yhteydessä vs. uusi tutkimustieto niiden haitoista (1, 2).

Ja varsinkin dietillä se kreatiinin(monohydraatti) nestettä sitova vaikutus korostuu, jolloin voisin sanoa sen olevan tärkeydessään jo puolet saadusta hyödystä (tehonlisäyksen jälkeen).

Moni tällä foorumilla luulee että syömällä 100% "puhtaasti" voidaan muka vaikuttaa merkittävästi kehonkoostumukseen verraten ruokavalioon jossa valitaan ruoat sen mukaan että kaikki Mikro ja Makro ravinteet sekä kuidut saadaan täyteen ja loput kalorit voidaan ottaa suunniilleen mistä vaan. Esimerkiksi threadi jossa oli vääntöä aiheesta http://www.pakkotoisto.com/ravinto/115662-jaeretoen-makeanhimo-2/ 2 ja 3 sivu ja nimen omaan puhun pelkästään kehonkoostumukseen vaikuttavista tekijöistä.

Mun mielestä nää "syö kolmen tunnin välein, koska se kiihdyttää aineenvaihduntaa ja oot koko ajan anabolinen", sekä "älä syö hiilareita iltapalalla, koska ne varastoidaan helpommin läskiksi" ovat ehkäpä hauskimpia.

Batman%u002520and%20Joker%20Diet%20Discussion.jpg

Moni tällä foorumilla luulee että syömällä 100% "puhtaasti" voidaan muka vaikuttaa merkittävästi kehonkoostumukseen verraten ruokavalioon jossa valitaan ruoat sen mukaan että kaikki Mikro ja Makro ravinteet sekä kuidut saadaan täyteen ja loput kalorit voidaan ottaa suunniilleen mistä vaan. Esimerkiksi threadi jossa oli vääntöä aiheesta http://www.pakkotoisto.com/ravinto/115662-jaeretoen-makeanhimo-2/ 2 ja 3 sivu ja nimen omaan puhun pelkästään kehonkoostumukseen vaikuttavista tekijöistä.

Tämä on myöskin surullista. Jengi jättää syömättä ruokia mistä oikeasti tykkää vaan sen takia että bro sano et syö kanaa ja riisiä.

Tämä on myöskin surullista. Jengi jättää syömättä ruokia mistä oikeasti tykkää vaan sen takia että bro sano et syö kanaa ja riisiä.

Itse alotin syömään terveellisemmin siten että enemmän kasviksia, marjoja, hedelmiä etc ku olin kipeenä koko ajan. BroScience tai ei mutta en ole ollut päivääkään kipeenä nyt 4 vuoteen :)

Itse alotin syömään terveellisemmin siten että enemmän kasviksia, marjoja, hedelmiä etc ku olin kipeenä koko ajan. BroScience tai ei mutta en ole ollut päivääkään kipeenä nyt 4 vuoteen :)

Kasviksien, marjojen ja hedelmien syönti nyt pitäisi olla itsestäänselvyys. Itse syön 1-1,5kg päivässä.

E. Korrelaatiota tuosta kipeäksi tulemisen kanssa en osaa sanoa mitään. Mä en oo kipeenä oikeastaan ikinä, söin miten tahansa. :)

Vitamiinien riittävällä saannilla ja ravinnon laadulla on ihan tieteellisesti osoitettua hyötyäkin, joten mikä tuossa on sitä brosciencea? Puutostilat kun voivat johtaa erilaisiin sairauksiin. Mitä taas tulee tuohon, että et ole ollut kipeänä neljään vuoteen niin se voi olla todella monen asian summa ja tuo ruokavalio on vain yksi osatekijä.

Vitamiinien riittävällä saannilla ja ravinnon laadulla on ihan tieteellisesti osoitettua hyötyäkin, joten mikä tuossa on sitä brosciencea? Puutostilat kun voivat johtaa erilaisiin sairauksiin. Mitä taas tulee tuohon, että et ole ollut kipeänä neljään vuoteen niin se voi olla todella monen asian summa ja tuo ruokavalio on vain yksi osatekijä.

Joo, en luokittelisi tuollaisen ruokavalion yhteyttä terveyteen "uskomukseksi tai naurettavaksi väitteeksi" (termit aloituspostista). Joku varmaan täällä luokittelisi.

Mun mielestä nää "syö kolmen tunnin välein, koska se kiihdyttää aineenvaihduntaa ja oot koko ajan anabolinen"

Eikös tää perustu siihen, että veren aminohappopitoisuudet pysyy riittävällä tasolla, eikä kehon tarvitse käydä hakemassa lihaksista niitä tarvitsemiaan aminoja? Just luin erään kirjan, jossa tästäkin oli juttua ja viitteet tutkimuksiin etc. tosin en sitten niitä tutkimuksia sen tarkemmin ole katsellu...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom