Bodomjärven surmista epäilty vangittu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Andy_T
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllähän fakta on se, ettei Nisseä voida ikinä todeta syylliseksi noilla haista paska -todisteilla. Olettaen, että Nisse saa edes etäisesti reilun oikeudenkäynnin. Eri asia on sitten se, kuinka paljon media ja muu ulkoinen paine on vaikuttanut käräjäoikeuteen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
neutraali sanoi:
no se että olis omat kengät piilottanut ja tajunnut kävellä avojaloin takas sieltä kengän piiloitus paikasta ja sitten vetänyt sukat jalkaan kun on teltan lähellä, ettei poliisit huomaa että sukat on likaiset, tuollaista asiaa ei varmasti voi älytä jos listii 3ihmistä.

Tullut kenties hätä, että kengissä on verta joten ne tarttee piilottaa. Jos ihminen panikoi, niin silloi ei kovin usein älyllisesti/järjellisesti ajatella/toimita.
En ole lukenut pöytäkirjoja, mutta onko jossain otettu kantaa nissen sukkien puhtauteen/likaisuuteen?

blashyrkh sanoi:
Joo, mistäköhän hän nyt muistaa kengät kun ei alkuperäisissä poliisikuulusteluissa ollut niistä maininnut...

muisti varmaan paranee valtavasti 45 vuodessa? Eikä viikko-/jopa kuukausikausien mediarummutus (jolta tuolla todistajallakaan tuskin on ollut keinoja täysin välttyä) tietenkään vaikuta asiaan.

Esitutkinnassa annetun kertomuksen muuttamiseen käräjäoikeudessa suhtaudutaan usein epäilevällä kannalla normaalitapauksissakin, joissa kuulustelun ja oikeudenkäynnissä kuulemisen väliä on ehkä muutamasta kuukaudesta vuoteen.

Miksi lintupoika valehtelisi? Eikös hän ollut sitä mieltä, että nisse on syytön ollut koko ajan? Miksi nyt alkaisi sepittämään tarinoita, joka saakin näyttää nissen huonommassa valossa.

Raven sanoi:
En ole lukenut pöytäkirjoja, mutta onko jossain otettu kantaa nissen sukkien puhtauteen/likaisuuteen?
on, ne olivat puhtaat tai eivät ainakaan niin likaiset että ne jalassa olisi kävelty 800metriä metsässä.

edit:sitten siitä vielä kun on kommentoitu nissen aukkoja tuossa hänen selittämässä jutussaan, mielestäni se on aivan ymmärrettävää vaikka tapahtuna on järkyttävä, itse näin 10vuotta sitten kun oulun torirannasta naarattiin ylös kuollut mies ja muita tuntomerkkejän en miehestä muista kuin että hänellä oli tummahko lyhyt tukka ja että hän oli sinertävä, vaatetusta en muista ollenkaan, vaikkei tuota nyt silleen voikaan verrata tähän juttuun mutta kyllä tämäkin sen osoittaa ettei ihminen välttämättä hirveeesti asioita muista vaikka ne järkyttäviä olisivatkin, saati sitten 45vuoden jälkeen.

Rinkku sanoi:
Olen täysin varma, että Nils teki sen. Olen melko varma, että se ei muista sitä. On psykologinen fakta, että ihminen kykenee blokkaamaan traumaattisia kokemuksia muististansa.

Tätä olen itsekin miettinyt katsellessani Nilsin käytöstä. Kaveri käyttäytyy niin rennosti, hölmistyneesti ja itsevarmasti, että on pakko olla täydellinen blackout itse tappamistilanteesta. Vai miten noissa blokkaus-tilanteissa asiat menee? Palaako muisti pätkittäin vai jääkö osa ikuisesti piiloon?

Trifixion sanoi:
Tätä olen itsekin miettinyt katsellessani Nilsin käytöstä. Kaveri käyttäytyy niin rennosti, hölmistyneesti ja itsevarmasti, että on pakko olla täydellinen blackout itse tappamistilanteesta. Vai miten noissa blokkaus-tilanteissa asiat menee? Palaako muisti pätkittäin vai jääkö osa ikuisesti piiloon?

Kolleega 63-v nainen tänään just kertoili, että on ollut aikuisiällä, noin 30 vuotta sitten mummonsa hautajaisissa. Mummon on ollut tosi rakas sille. Sano, ettei oo tänäkään päivänä ainuttakaan muistikuvaa itse hautajaisista. Perhe ja suku on vakuuttanut, että kyllä se siellä oli, mutta oli ollut niin järkyttyneessä tilassa, että oli näköjään "huuhtonut" sen saman tein päästään. Ja erittäin täyspäinen on tämä nainen, kun tämän kerto.

Neutraali: en noista kengistä ja sukista vetäisi ajatusta mihinkään suuntaan. Siellä on ollut semmonen hullunmylly silloin aamusella, että ne kengät on voinu vaikka joku pentu käydä piilottamassa sinne. Jos mä listaan maalaisjärjellä asioita, jotka puoltaa Nissen syyllisyyttä ja asioita, jotka puoltaa ulkopuolista vaanija-psyko-murhaajaa, niin kyllä se mun päässä Nisseen osoittaa. Se on aikamoista sillisalaattia, kun lähetään näin vanhaa juttua ratkomaan että missä oli kengät, oliko sukat kurassa ja mitä lintupoika näki.

Tehdään kaikki sellainen leikkimielinen ajatuskoe, että ajatellaan vain 10 vuoden takaista juhannusta. Ketä oli mestoilla? Mitä jengillä oli päällään? Saitko piparia? Mulla ei ole aavistustakaan missä mä olin. Noin kaksi vuotta pystyn kertomaan almanakkaa tärkeistä kohdista joten kuten taaksepäin. Sitten tyssää aika hyvin. Esim. 16-vuotiaana mulla oli Heli-niminen tyttöystävä. En muista sukunimeä. Se asu jossain Tikkurilassa. En muista millä bussilla sinne mentiin. Sen ulkonäöstä muistan sen, että sillä oli vaaleanpunainen pitkä toppatakki ja valkoinen, pitkä permis. Sen muistan, että piparia en saanut. Lukioajalta muistan ehkä pari juhlaa, vaikka niitä on täytynyt olla ainakin 20. Väliltä 20-25 en pysty kertomaan yhdenkään baari-illan kulkua edes auttavasti. Kenen luona otettiin pohjat? Mistä alotettiin?

Mä en luota todistajiin tässä keississä paskan vertaa. Miten muka voi muistaa?

Rinkku sanoi:
joo en minäkään niihin juurikaan perusta, mutta on tyhmää jos nisse sanoo vähänkään eriä mitä aikasemmissa kuulusteluissa, niin heti vaahdotaan että on risti riitaa jutuissa. itsekin olen siihen syyllistynyt. totta helvetissä tulee risti riitaa jos kuulustelujen välissä on tarpeeksi aikaa. no se siitä :)

edit: oon jo ihan sekasi tästä jutusta, tässä on kyllä niin paljon hämärää että en tiiä.

Kymppäuutisissa tuli juttua oikeudenkäynnistä. Videokuvaa ei näytetty mutta nauhoitettua ristikuulustelua.. Voi vidu että kuulosti epätoivoiselta tämän uhrien omaisten asianajajan yritelmät, mm. "miten näissä Tex Willereissä toimittiin?" (yritti siis selvitellä että olisiko Nils saanut vaikutteita lukemistaan dekkareista tai muista kirjoista/lehdistä..) Hohooo.. Tuomarikin jo hermostui ja sanoi että "eiköhän puhuta välillä jotain järkevääkin"

ps. jos syyttäjän viritelmät on tuota tasoa, niin ei joudu Nils lusimaan..

NG:n käytös on ollut kuin syyllisen, mutta todisteet ovat olleet tähän asti vastaan.

Siis tämä kehonkieli: - Kuinka syytön ihminen voi omassa oikeudenkäynnissään vitsailla (nais)toimittajan kanssa?
- Olla rento kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan...
- Omituista, kuinka intensiivisesti hän voi tuijottaa Irmelin puolialastonta ruumista, ilmeenkään muuttumatta?
- Sillä-sipuli-lausunnot...
jne...

Ajatella, että itse olisi ollut tuo ihminen, joka on tehnyt surmatyöt. Kuinka niihin voisi suhtautua vuosikymmenien jälkeen?
Entäs jos olisi syytön syytettyjen penkillä?

NG:ssä mättää jotain...ja paljon.

Tosin eihän mitkään tuomiot kehonkielelle perustu...faktaa kehiin, jos sitä löytyy...

Ei kaikkiin päde samat säännöt onhan noit sosiopaatteja maailma vääränä

Rinkku sanoi:
Tehdään kaikki sellainen leikkimielinen ajatuskoe, että ajatellaan vain 10 vuoden takaista juhannusta. Ketä oli mestoilla? Mitä jengillä oli päällään? Saitko piparia? Mulla ei ole aavistustakaan missä mä olin. Noin kaksi vuotta pystyn kertomaan almanakkaa tärkeistä kohdista joten kuten taaksepäin. Sitten tyssää aika hyvin. Esim. 16-vuotiaana mulla oli Heli-niminen tyttöystävä. En muista sukunimeä. Se asu jossain Tikkurilassa. En muista millä bussilla sinne mentiin. Sen ulkonäöstä muistan sen, että sillä oli vaaleanpunainen pitkä toppatakki ja valkoinen, pitkä permis. Sen muistan, että piparia en saanut. Lukioajalta muistan ehkä pari juhlaa, vaikka niitä on täytynyt olla ainakin 20. Väliltä 20-25 en pysty kertomaan yhdenkään baari-illan kulkua edes auttavasti. Kenen luona otettiin pohjat? Mistä alotettiin?

On vähän eri asia muistella jotain turhuuksia, kuin että missä oli juhannuksena vuonna papu, jolloin ei edes mitään kovin erikoista ole tapahtunut, varsinkaan verrattuna ystävien raakaan murhaamiseen..
Täysin ihmisestä kiinni mitä muistaa ja mitä ei muista. Itse esim muistan varsin hyvin joulun n.25 vuotta sitten.. Mitä tärkeämpiä tavaroita sain lahjaksi, missä olimme, kenen mukana kuljin porttikongista ulos, mitä mulla oli kädessä jne.. Ja olin alle 3-vuotias silloin.
Muistan paljon muitakin suht tärkeitä asioita.. Mutta turha kysyä mitä tein pari viikkoa sitten tiistaina.. Ei mitään käsitystä.. Töissä olin ja siihen se jää. Silloin ei mitään merkittävää tapahtunut, joten miksi sitä edes pitäis muistaa?!

Neutraali ihmettelee Nilsin kävelymatkaa ilman kenkiä.Sukat kuulemma oli puhtaat.Selitä samantien se missä ovat muut esineet,puukko jne...ja selitä se,että miksi murhaaja olisi jättänyt kengät löydettäviksi,mutta muut tavarat vienyt mukanaan/piilottanut paremmin.Miksi se piilotti eri tavarat eri paikkaan?Itse en usko,että poliisit ovat kauheasti kiinnittäneet huomiota Nilsin sukkiin silloin murhayönä,kun se vietiin aamulla sairaalaan.Ja sukat voi olla paskaset vaikka olis kengät jalassakin ollut.Ainakin mulla.

Ville1Suuri sanoi:
Neutraali ihmettelee Nilsin kävelymatkaa ilman kenkiä.Sukat kuulemma oli puhtaat.Selitä samantien se missä ovat muut esineet,puukko jne...ja selitä se,että miksi murhaaja olisi jättänyt kengät löydettäviksi,mutta muut tavarat vienyt mukanaan/piilottanut paremmin.Miksi se piilotti eri tavarat eri paikkaan?Itse en usko,että poliisit ovat kauheasti kiinnittäneet huomiota Nilsin sukkiin silloin murhayönä,kun se vietiin aamulla sairaalaan.Ja sukat voi olla paskaset vaikka olis kengät jalassakin ollut.Ainakin mulla.
en osaa selittää, tuskin niitä kukaan on löydettäväksi jättänyt. selitä sinä miksi nisse(kun pidät häntä ilmeisesti 100% syyllisenä) piilotti ne kengät niin huolimattomasti ja puukot ym niin hyvin, ettei niitä ole löydetty edes metallin paljastimella vaikka alue on naarattu 3x3km matkalta, bodom järvestäkin on joitain satunnaisia prikkoja nostettu kun metallin paljastin on huutanut, mutta puukkoa ei löydy mistään. tässä jutussa on niin paljon aukkoja etten tiedä mitä tässä enään uskoa, aika 50/50 tilanne IMO.

Puolustuksen todistaja syyllisyyden puolesta

Tuli vain mieleeni, jotta jos kengät ovat olleet teltan päällä maanneen jalassa lintubongarin nähdessä klo 6, jolloin teltta oli jo kasassa, eli murhat olivat puolustuksen mukaan tapahtuneet. Tällöin myös tuntetematon henkilö liikkui rantaan päin. Kengät olivat miespuolisen henkilön jalassa.

Huomio 1: kengät olivat murhaajan jalassa

Tulkinta 1: jos nils teltan päällä:

Miten kengät olivat vielä jalassa Nilsillä, jos murhaajalla oli ollu ko. kengät jalassa? (huomio1) Onko murhaaja ottanut kengät murhien ajaksi jalkaan, sitten laittanut takaisin Nilsin jalkaan ja lopuksi tullu siihen tulokseen, että vienpäs molempien poikien kengät piiloon. Vai onko murhat tapahtuneet vasta teltan kaadon ja klo 6 jälkeen (joka lienee mahdoton ajatus, johon edes puolustus ei vetoa)... jälleen kerran sanon: aina on todennäköisyys pelissä, mutta nyt se on vahvasti Nilsiä vastaan. Eli raskauttava todiste, jonka puolustus joutuu kaatamaan(todistustaakka puolustuksellako?)

Tulkinta 2: jos seppo teltan päällä:

Ok. Turha kai edes miettiä epäkohtia, vai keksiikö joku?

Aika selvältä näyttää... ja lintubongarinhan piti olla puolustuksen vahva todistaja. Kuinkas nyt kävikään.

Lisäys!

Ja vaikka tässä kommentoinkin aiemmin DNA-todennäköisyksistä, tässä tapahtumat todentavat jo tulkittuja DNA-jälkiä

Prioni77 sanoi:
Tuli vain mieleeni, jotta jos kengät ovat olleet teltan päällä maanneen jalassa lintubongarin nähdessä klo 6, jolloin teltta oli jo kasassa, eli murhat olivat puolustuksen mukaan tapahtuneet. Tällöin myös tuntetematon henkilö liikkui rantaan päin. Kengät olivat miespuolisen henkilön jalassa.

Tulkinta 2: jos seppo teltan päällä:

Tähän vielä lisäys:

Eikö Nilsin olisi pitänyt olla päällimäisenä, jos kuitenkin oli löydettäessä päällimmäisenä. Tajuton ei liiku. Sen tietävät lääkäritkin - toisaalta oliko tajuton vai vain menettänyt muistin?
Voi voi Nils!

neutraali sanoi:
en osaa selittää, tuskin niitä kukaan on löydettäväksi jättänyt. selitä sinä miksi nisse(kun pidät häntä ilmeisesti 100% syyllisenä) piilotti ne kengät niin huolimattomasti ja puukot ym niin hyvin, ettei niitä ole löydetty edes metallin paljastimella vaikka alue on naarattu 3x3km matkalta, bodom järvestäkin on joitain satunnaisia prikkoja nostettu kun metallin paljastin on huutanut, mutta puukkoa ei löydy mistään. tässä jutussa on niin paljon aukkoja etten tiedä mitä tässä enään uskoa, aika 50/50 tilanne IMO.

Tuo alue mitä naarattiin ei ilmeisesti kovin hyvin etsitty. Metallinpaljastimia ei varmasti ollut kaikilla ja tuo alue etsittiin läpi varsin nopeasti, joten ei ole lainkaan mahdotonta piilottaa niitä kunnolla ja käydä myöhemmin vaikka hakemassa pois.
Jos murhapaikkaakaan ei tutkittu kovinkaan kunnolla, niin mitäköhän se mahtoi olla järven ja ympäristön suhteen.. Jos vaikka pystyt heittämään puukon 50m päähän järveen (ei todennäköisesti murhapaikan kohtaa), niin siinä on jo aika syvää. Käsittääkseni metallipaljastimen teho ei siihen riitä. Jostain rantavedestä sillä vielä pystyy etsimään.

Raven sanoi:
On vähän eri asia muistella jotain turhuuksia, kuin että missä oli juhannuksena vuonna papu, jolloin ei edes mitään kovin erikoista ole tapahtunut, varsinkaan verrattuna ystävien raakaan murhaamiseen..
?!

Nimenomaan. Tätä minä juuri tarkoitin. Juuri tästä syystä suhtaudun erittäin varauksella kaikkiin havaintoihin, jotka on tehty TIETÄMÄTTÄ, että se on crime-scene. Ei semmoisessa tilanteessa jää tarkkoja muistijälkiä. Jos mulle nyt sanotaan, että "Eilen sun työpaikalla tapahtui murha, että rekonstruoipa nyt, että kuka oli milloin missäkin, ja mitä oli jengillä päällä", niin en mä sitä osaa kertoa. En edelleenkään pidä noita "hahmo siellä, hahmo täällä, sukat kurassa tai sitten ei" havaintoja paskankaan arvoisina. Ainoa, jonka ystävät siellä tapettiin oli Nisse. Ja Nisse ei muista mitään.

Edit: Neutraali: sen puukon on voinut joku lintupoika vaikka löytää ja pölliä. Siellähän on väkeä ollut sikinsokin, kuin jollain Rovaniemen markkinoilla.

Muutama huomio, jotka ovat jääneet mietityttämään:

1. Miksi Irmeli oli siirretty telttakankaan päälle?

2. Miksi alaruumis oli riisuttu paljaaksi? Riisumisen ajankohta?

3. Miksi 2 kengät, ei vain Nilsin kengät oli kätketty?

4. Kuinka Nilssin asusteet saattoivat olla kunnossa löydettäessä?

5. Nilssin äänenpito

6. Miksi Nils puhui raahausjäljistä, joita ei ole kukaan muu nähnyt?

Edellä mainitut kohdat ovat mielenkiintoisia ja vaikka vastauksia näihin ei näin löydy on kivaa spekuloida :)

1. Oma arvaus on, että Nils turhautui rönöttämään aamuauringossa ja alkoi huolestumaan ajan kulumisesta. Ohi kulkevat ihmiset eivät kiinnittäneet riittävästi huomiota, joten eikun Irmeli ulos ja varmimmaksi vakuudeksi alaruumis paljaaksi niin johan tulee huomiota? Ajan kuluminen vaikeutti Nilssin asemaa teeskennellä tajutonta, koska mitä lähempänä tapahtuneesta seurueen löytäminen tapahtuisi sitä paremmin juoni onnistuisi. Oletan siis nyt Nilssin olleen tekijän, kaikki lähtee tästä olettamasta.

2. Riisuiko Nils alaruumiin jälkikäteen edellä mainitulla tavalla vai jo aiemmin muista syistä? Irmeli itse tuskin kuukautisten aikana olisi omasta tahdostaan kyseisessä vaatetuksessa viihtynyt. Oliko Nils yrittänyt jossain vaiheessa raiskata Immun?

3. Jos oletetaan Nilssin olleen tekojen takana niin olisi tosiaan loogista ensi ajatuksella laittaa verestä tahrautuneet omat vaatteet piiloon. Olisiko kengien kanssa käynyt niin, että jo piilotetun repun jälkeen olisi Nils tajunnut teltalle palatessaan kenkiensä olleen myös tahriutuneen ja olisi ehkä uskottavampaa ja vähemmän epäilyttävää jos jonkun muunkin kengät ovat lähteneet ryöstömurhaajan erikoiseen "saaliiseen" mukaan. Eli siis vielä yksi keikka ja omat ja Sepon kengät jonnekin jemmaan. Tässä tilanteessa voisi arvata, että aika jälleen on painostanut Nilssin piilottamaan tavarat aiempaa huonommin ja tästä syystä selittyy suht lyhyt etäisyys telttaan ja tavaroiden löytyminen ylipäätään toisin kuin repun. Oli myös mielenkiintoista, että jossain vaiheessa Nilssi osasi piirtää kengien löytymis sijainnit. Kuka muu kuin tekijä olisi tämän tiennyt? Kukaan poliisi tätä hänelle ei kai ole kertonut, vaikka Nils näin on väittänyt? Median antamat tiedot ja ajankohdat nousee olennaiseksi, mutta ei tästä enempää.

4. Edelleen kuinka Nilssin vaatteet olivat kunnossa jos hän tosiaan joutui silmittömän hyökkäyksen kohteeksi? Voisi olettaa, että juuri hengiin jäänyt on taistellut koviten hyökkääjää vastaan? Oliko Nilssi vain napannut esim. puhtaan paidan päälleen vaihtokamoistaan ja kätkenyt omansa? Olikos Nilssin paidassa veritahroja tai puukon jälkiä? Itse en nyt jaksa kahlata materiaalia taas läpi. Toimiko Nils tässä tilanteessa myös itseään vastaan jos vaihtoi uuden paidan? Jos paita oli sama kuin oletetun tappamisen tapahtuessa, eikö paidasta löytyisi todisteita veritahrojen sijainnista ym. perusteella?

5. Useammat todistajat ovat laittaneet merkille Nilssin äänenpidon. Kuinka tajuton ihminen voi pitää ääntä? Miksi äänenpito lakkaa kun todistajat ovat tulleet lähemmäksi. On ilmeistä, että Nils haki vain riittävää huomiota, jotta tilanne lähtisi "rullaamaan", mutta ei tässä onnistunut heti.

6. Mielenkiintoista on pohtia miksi Nils on puhunut raahausjäljistä ja itsensä raahaamisesta rantaan ja takaisin. Haluaako Nils selittää sen miksi oli teltan päällä? Kokiko Nils jälkikäteen tyhmäksi jäädä teltan ulkopuolelle ja laittoi uskaliaan selityksensä paikkamaan tilannetta? Ehkä jotain seurueesta on oikeasti raahattu, koska monissa lausunnoissaan Nils on pyrkinyt minimaaliseen informaatioon ja jos jäljet olivat todelliset Nils saattoi näin väittää tietoisena ettei kukaan voi tätä kiistää. Toisaalta onko Nilssin tai kenenkään muun housuista tai kantapäistä löydetty jälkiä tällaisesta? Luulisi ainakin jotain jäävän tästä merkiksi?

On todella erikoinen tapaus ja pohdittavaa riittää, koska totuus tuskin ikinä tulee selville. Jos toivoa saa niin Nilssi kakulle, todella vittumaisen oloinen guppe :)

Raven sanoi:
Tuo alue mitä naarattiin ei ilmeisesti kovin hyvin etsitty. .
aika hyvin on etsitty jos n,kilometrin päästä löytyy kengät jostain kiven onkalosta. ihmetyttää että mihin hän muut tavarat olisi voinut niin hyvin piilottaa ettei niitä olisi löydetty mm kassi. tuo alue on varmasti tutkittu tarkkaan koska tavoitteena on varmasti ollut löytää murha väline. luulisin.
Rinkku sanoi:
Edit: Neutraali: sen puukon on voinut joku lintupoika vaikka löytää ja pölliä. Siellähän on väkeä ollut sikinsokin, kuin jollain Rovaniemen markkinoilla.
et usko itsekään tuota. jos alueella on tapahtunut 3murha niin pikkupoikakin tajuaa puukon viedä poliisille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom