Bodailun ja voimailun erot

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuli ahaa elämyksiä mm. tästä Utti Hietalan kirjoituksesta: Lihaskasvun mekanismit osa 8: treenaatko lihasta vai liikettä? | Fast Sports Nutrition

Itse olen esim. penkkiä aina treenannut liikkeenä, sitä tajuamatta tietty :face: Tulos on ollut se että aina 4-6kk reenin jälkeen vähän kehittyneet lihakset on hermotettu suht maksimiinsa, ja tulos junnailee, jos ei oteta huomioon jotai 1 toiston lisää x15 sarjaan 2kk:ssa. Viime reenit kesti 14kk putkeen, ja penkki junnas viimiset 9kk miltein täysin. Ja en tarkota, että oon reenannu pelkkii lyhyitä sarjoja. On tullu tehtyy paljon kymppejä jne, mut se tekniikka on ollut sen mukanen, että painoa koitetaan saada lisää tankoon. Ja muutenkin mentaliteetti sitä samaa. Myös sekään ei auttanut, että jokusen vuotta sitten bulkkasin +10 lisää painoa, ku se reeni on sitä voimanostoa, ja en ite saa hirveemmin hyötyä pelkästä läskistä. Tiedän, että monet ajattelee, että kyllä sitä vaan vittu kasvaa ku tangossa rautaa piisaa jne, mut ei näin ainankaan mun kohdalla.

Nyt on tiputettu reenipainoa jotain 30% heti alkuun ja vedetään rauhallisesti ja puhtaasti, ja huonompia lihasryhmiä kunnolla pumppaillen, ja vielä pienemmillä painoilla. 2 vko jälkeen jo tuntuu että homma toimii. Nyt jo pystyn sanomaan, että toimii paremmin kasvun kannalta kun voimailu, ihan vaan sen takia miltä kroppa tuntuu ja miten paikat turpoo. Voin kuvitella, että joillain muillakin on kestänyt kauan tajuta nää jutut. Mr.Siimahan tossa vähän aikaa sitten kirjoittikin, että natuna kehittyy kunnolla lähinnä bodaamalla. Nyt tajuan mistä siinä on kyse, ja mitä eroa bodauksella ja voimailulla on. Luulen, että tosta vuosien on/off voimailusta on silti saanut ainankin hyvän pohjan jos ei muuta.

Oma reeni on bodailuun siirtymisen jälkeen vieläkin 1-jakonen, mutta jaot on nyt 1on2off, koska vaatii enemmän palautumista ku voimailu.

Oppia ikä kaikki!

Mun aikaisempi treeni oli hyvin voimapainoitteista useamman vuoden ajan nuorempana ja aina pitänyt itseäni geneettisesti ihan saamarin lahjattomana tähän touhuun varsinkin penkki on aina kussut .. Nyt tän uuden tulemisen kannalta huomannut sellaisen asian että mun kroppa ottaa helvetin paljon paremmin vastaan treeniä jonka toistoalueet on 8-16 puolella aiemmin ne olivat käytännössä max 6sia. tähän nykytyyliin kun on yhdistänyt aina silloin tällöin muutaman viikon voimajaksoja niin kappas tulokset on ollut tosi kovassa nousussa ja mä epäilen että pääsen 20kg kevyempänä kovempaan penkkiennätykseen kuin nuorempana.. Lisäksi alkanut tuntumaan että helvetti oon vähintäänkin hyvää keskitasoa noiden geenien suhtee.

Tuli ahaa elämyksiä mm. tästä Utti Hietalan kirjoituksesta: Lihaskasvun mekanismit osa 8: treenaatko lihasta vai liikettä? | Fast Sports Nutrition

Itse olen esim. penkkiä aina treenannut liikkeenä, sitä tajuamatta tietty :face: Tulos on ollut se että aina 4-6kk reenin jälkeen vähän kehittyneet lihakset on hermotettu suht maksimiinsa, ja tulos junnailee, jos ei oteta huomioon jotai 1 toiston lisää x15 sarjaan 2kk:ssa. Viime reenit kesti 14kk putkeen, ja penkki junnas viimiset 9kk miltein täysin. Ja en tarkota, että oon reenannu pelkkii lyhyitä sarjoja. On tullu tehtyy paljon kymppejä jne, mut se tekniikka on ollut sen mukanen, että painoa koitetaan saada lisää tankoon. Ja muutenkin mentaliteetti sitä samaa. Myös sekään ei auttanut, että jokusen vuotta sitten bulkkasin +10 lisää painoa, ku se reeni on sitä voimanostoa, ja en ite saa hirveemmin hyötyä pelkästä läskistä. Tiedän, että monet ajattelee, että kyllä sitä vaan vittu kasvaa ku tangossa rautaa piisaa jne, mut ei näin ainankaan mun kohdalla.

Nyt on tiputettu reenipainoa jotain 30% heti alkuun ja vedetään rauhallisesti ja puhtaasti, ja huonompia lihasryhmiä kunnolla pumppaillen, ja vielä pienemmillä painoilla. 2 vko jälkeen jo tuntuu että homma toimii. Nyt jo pystyn sanomaan, että toimii paremmin kasvun kannalta kun voimailu, ihan vaan sen takia miltä kroppa tuntuu ja miten paikat turpoo. Voin kuvitella, että joillain muillakin on kestänyt kauan tajuta nää jutut. Mr.Siimahan tossa vähän aikaa sitten kirjoittikin, että natuna kehittyy kunnolla lähinnä bodaamalla. Nyt tajuan mistä siinä on kyse, ja mitä eroa bodauksella ja voimailulla on. Luulen, että tosta vuosien on/off voimailusta on silti saanut ainankin hyvän pohjan jos ei muuta.

Oma reeni on bodailuun siirtymisen jälkeen vieläkin 1-jakonen, mutta jaot on nyt 1on2off, koska vaatii enemmän palautumista ku voimailu.

Oppia ikä kaikki!

Vähän samoilla linjoilla menty täälläkin. Voimapainoitteisella treenillä sai alkuun hyvin sarjapainoja nousemaan, mutta jossain vaiheessa sekin kehitys tyssäsi. Motivaatio pääsi siinä samassa sitten laskemaan kun treenit oli hyvin yksitoikkoisia viikosta toiseen. Nyt sitten kun on siirtynyt enemmän bodaily- tyyliseen treenaamiseen niin muutamassa kuukaudessa on huomannut et rupee tarttumaan lihaa ukkoon, vaikka ei millään sikabulkilla ollakkaan. Motivaatiolle tekee nannaa, kun voi aamulla kattoo mikä/mitkä lihasryhmät on käsittelyssä ja siinä sitten vähän miettiä gymlogien ja wlogien avustuksella minkälaisen treenin sitä itelleen rakentaisi tänään. Tietty runko pysyy aika samana, mutta sen ympärillä sitten liikkeet vaihtuu aikalailla ja koitetaan saada erilaista ärsykettä aikaan.

Kuten jo monesti on tullut esille niin ei se sarjapainojen nostaminen ole bodailytyylisessä treenissä se tärkein mittari. Kyllä se tuntemus siinä treenin aikana ja etenkin treenin jälkeen kertoo onko homma mennyt perille. Mittanauhan ja peilin kanssa sitten katotaan kuinka hyvin on treenit purrut! Koitetaan nostaa niitä voimatasoja sitten kun ollaan saatu sitä lihaksen pinta-alaa eka kasvatettua ;)

Natukka ei muuta kun 1-jakoiset pois ja 4-5 jakoista kehiin ja uusia ahaa- elämyksiä kokemaan!

Minua kiinnostaisi miten treenavat ne joilla puhtaasti voimatasojen paraneminen mielessä. Tai miten treenavat painonnostajat, siis olympiatyyliin. Onko ero ainoastaan saliohjelmissa, että lyhyemmät sarjat ja tehdään ''liikkeenä´´ eikä tuntumalla lihaksina? Onko salin ulkopuolella eroa? Tekeekö voimailijat salin lisäksi jotain joka edistää voimatasojen nousun tai tukee jotenkin salia? Bodarithan ei kauheasti tee salin ulkopuolella mitään paitsi dieetillä?

Minua kiinnostaisi miten treenavat ne joilla puhtaasti voimatasojen paraneminen mielessä. Tai miten treenavat painonnostajat, siis olympiatyyliin. Onko ero ainoastaan saliohjelmissa, että lyhyemmät sarjat ja tehdään ''liikkeenä´´ eikä tuntumalla lihaksina? Onko salin ulkopuolella eroa? Tekeekö voimailijat salin lisäksi jotain joka edistää voimatasojen nousun tai tukee jotenkin salia? Bodarithan ei kauheasti tee salin ulkopuolella mitään paitsi dieetillä?

Itsellä 5/3/1 käytössä

Penkki
1. vko 5*, 5*, 5+* 2.vko 3*, 3*, 3+* 3.vko 5*, 3*, 1+* 4.vko 5*, 5*, 5*
vinopenkki kp 5*10
Kulmasoutu 5*10
Olankohautus 5*10

Kyykky
Askelkyykky 3*6
Prässi 5*10
Pohkeet 5*10
Istumaannousu 5*20

Pystypunnerrus
Dippi 5*10 10-30kg lisäpainoilla
Leuanveto 5*10 5-15kg lisäpainoilla
Hauiskääntö 5*10

Mave
Hyvää huomenta 5*10
Jalkojen nosto roikkuen 5*10
Pohkeet 5*10

En muista kuinka monta kiertoa tullu vuoden aikana, välissä ollu tauolla ja eri ohjelma sekä salilta pois kokonaan vajaa 2kk mut kyllä sarjapainot nousee pikkuhiljaa ja vaatekoko on myös muuttunut.

Taas tätä mustavalkoajattelua havaittavissa. On kuitenkin paljon henkilöitä jotka haluaa molemmat samassa paketissa. Oli se tavoite mikä hyvänsä niin on etsittävä itselleen toimiva treenitapa, joka voi poiketa hyvinkin paljon valtavirran suuntauksista. Minulla tavoite on pitkään ollut saada lihasmassaa lisää ja penkkipunnerrukseen voimaa, kun olen kilpaillut siinä. Treeni on sekalaista bodailua, ja rintapäivänä penkkiin 21 toiston intensiivinen voimarääkki. Ei sen ihmeempää.

Ja mitä tulee sitten tähän täysiveriseen mind/muscle -bodailuun, joissa sarjapainoja ei tuijoteta millään lailla, niin onhan silläkin paikkansa, vaikken itse usko etteikö kuormilla olisi ratkaiseva merkitys natubodauksessa. Selälle kyllä olen itsekin toteuttanut tuntumatreeniä, kun selän lihaksisto ei ole selvästikkään hyvin hermottunut. Vaikea on ollut saada sinne mitään perille menemään. Tuntumatreenillä selän lihaksisto ensin hermottumaan kunnolla -> tulevaisuudessa sitten raskaat soudut ja vedotkin pitäis mennä paremmin perille kun lihakset aktivoituvat herkemmin.

Ja mainittakoon jos natutreenaajista puhutaan, niin yhtään lihaksikasta natua en tunne joka olisi heikko. Joitakin hoikkia poikia kylläkin, jotka on silti suht vahvoja. Vetäköön jokainen omat johtopäätökset tästä otannasta.

Toki sitten jos puhutaan jostakin maajoukkuetason painonnostajasta, niin siinä sitten se laji itsessään on jo teknisesti niin haastava, että treenaaminen luullakseni pyörii vain lajisuoritusten ja niitä tukevien voimaliikkeiden ympärillä, yleensä. Harrastajista puhuttaessa kyllä on aika helppo soluttaa progressiivista voimatreeniä ja monipuolista bodausta yhteen. Voimanostajista puhuttaessa riippuu aivan tapauksesta, jos matalan volyymin voimatreeni soveltuu henkilölle, niin sillon on helppo vielä sijoittaa sitä bodailua paljon joukkoon. Mutta sanomattakin selvää, että jos näkee parhaakseen tehdä lajit läpi 2-3x viikkoon, niin ei siinä ole mitään järkeä hirveemmin bodailla päälle. Korkeen volyymin voimatreenissä se painopiste on sitten oltava ihan muussa kuin lihasmassassa.

Natukka:n postiin liittyen selvennettäköön vielä mielipidettäni joka tossa mainittiin. Minun mielestä lihasmassan kasvatukseen tähtäävä(boditreeni) harjoittelu on paras keino monelle natutreenaajalle hankkia myös voimaa siinä tilanteessa, jos ei omista poikkeuksellisen hyvää irtiottokykyä. Se on kuitenkin aika pitkälti geneettistä, niin jos ei ole kovaa irtiottokykyä, niin se voiman kehitys tyssää juurikin sen alkupyrähdyksen jälkeen(jolloin tuo tietyn liikkeen/lihasryhmien hermotus tehokkaiten kehittyy) tai ainakin hidastuu hyvin voimakkaasti, jos lihaksen poikkipinta-alaa ei kasvateta. Pitkällä tähtäimellä helpoin tavoite kyseisenlaiselle henkilölle on kasvattaa lihasmassaa, jota ei koskaan tule lisää ilman voimaa.

Tullu mietittyä tätä treenaamista hyvinkin paljon ja varsinkin sitä mikä meni aikoinaan vikaan, mullahan oli tosi tiukassa penkissä 100kg aikoinaan ja tuli tehtyä 2x6 kaikenmailman ryssä ohjelmia ym vastaavaa aina 100 lasissa.. Teoreettisesti mun maximi oli sillon monen vuoden treenaamisen jäljiltä +-120kg omanpainon ollessa 97kg ja oli just samanlaisia monen kk kausia jolloin penkki junnasi ihan samassa niinkuin natukallakin.

nyt kun paikkojen rikkoutumisen pelossa treenityyli tosiaan vaihtui enemmän tuntumahakuiseksi ja penkkiä ei uskaltanut tehdä alussa juuri ollenkaan niin olen ollut erittäin yllättynyt siitä miten paljon on just saanut lisäillä painoja penkkipunnerrukseen, Kalanen näyttää tällä hetkellä kapean penkin ennätykseksi jalat ilmassa 103kg ja jokaikisessä treenissä tulee lisää rautaa tankoon oma paino n80kg..
Mitä mieltä gurut on johtuuko tollanen hermoston ylikuormituksesta vai teinkö mä vaan silloin jotain vituiksi, luulisi että nuorempana olisi tuo voimakin tarttunut vähän eri tavalla kuin nyt mutta ei.

Pakko heittää tähä välii yks linkki The effect of high rep training on strength and size | Training Science Et älkää tulko väittää et vaa isot raudat kasvattaa voimaa xD itse tykkään parhaite noist 8-22 toisto sarjoist ku ei satu nivelii yms nii helposti ku vitoset esim

Kyllä varmaan kasvattaa voimaa, mut 22 toistoa taitaa kasvattaa jo enemmän kestävyyttä. Jos sarjapainot on nousussa koko ajan niin eiköhän se maksimikin nouse mukana. Jokainen tyylillään tavoitteista riippuen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pakko heittää tähä välii yks linkki The effect of high rep training on strength and size | Training Science Et älkää tulko väittää et vaa isot raudat kasvattaa voimaa xD itse tykkään parhaite noist 8-22 toisto sarjoist ku ei satu nivelii yms nii helposti ku vitoset esim

Kompotreeniä tuo heppu ainakin suosittaa. Eli esim. 2x8+1x20+1x40. Täytyypä koittaa
Muscle Factor Training ? a new paradigm | Training Science

- - - Updated - - -

Kyllä varmaan kasvattaa voimaa, mut 22 toistoa taitaa kasvattaa jo enemmän kestävyyttä. Jos sarjapainot on nousussa koko ajan niin eiköhän se maksimikin nouse mukana. Jokainen tyylillään tavoitteista riippuen.

Väittää tuolla ihan viitteiden ja omaan kokemukseen perustuen että combotreeni tuo enemmän voimaa kuin pelkkä voimatreeni.

MrSiimalla hyvä kirjoitus. Seuraava kehitysaskel Natukalla vois olla oppia saamaan isotki painot ja lyhyet sarjat perille lihakseen. Ja huomata että sama treeni ja myös sama liike voi sisältää monen pituisia sarjoja.

Sekä Hulkilla että Natukalla meinaa nyt unohtua se että sarjapainojen pudotus ja puhdas tuntumapumppailu toimii nyt täs välis juuri siksi niin hyvin että taustalla on ollu sitä raskasta nousujohteista voimailua.

Jaksottaminen voi aluks olla hyvä, muutama kuukaus nälkäisesti sarjapainojen nousua hakevaa treeniä, ja sitte enempi tuntumaa.

Seuraava askel voi olla sotkea asetelmaa viikkotasolla ja sitte voi edetä yhdistämään molempia elementtejä samas treenis fiiliksen mukaan, kroppaa kuunnellen.

Surullisin tilanne on se jos alusta lähtien juututaan ultrapuhtaaseen tuntumapumppailuun. Ihan sama mikä on ohjelma ja kuinka paljon gianttii ni sillä tiellä ei kummoista lihasmassaa saavuteta. Toki nollatason aktiviteetti taustan omaava datailija saavuttaa tietyn terveen ihmisen lihaksiston kun vaan jollain tavalla lihojaan kuormittaa, mutta jos haluu enemmän ni kannattaa rankasta kroppaansa monipuolisemmin. MASSAA JA VOIMAA hakuun.

Muistakaa ny että Hulkki ja muutkin isot kaverit on myös vahvoja, ja se voima ei oo tullu pelkällä tuntumahifistelyllä. Hulkin pointti on tos herätellä porukkaa löytämään tuntuma ja pumppi eikä se että hylätkää raskaat painot ja raudan dominointi.

Artikkelin lopussa on ton artikkelin totuus ja se mitä tossa halutaan kertoa:

Lihaskasvun mekanismit osa 8: treenaatko lihasta vai liikettä? | Fast Sports Nutrition

"Maksimaalista lihaksen aktivointia, ei pumppailua

Lihaksen kohdennettu treenaaminen kunnon tuntumalla ei tarkoita mitään 100 toiston sarjoja neonvihreillä käsipainoilla, vaikka alkuun kohdelihaksen aktivoinnin opettelu onnistuukin parhaiten tekemällä paljon toistoja. Mutta kun suoritustapa alkaa olla hallussa, voidaan tehdä jopa raskaita 3-5 toiston sarjoja siten, että työ kohdistuu juuri oikeaan lihakseen. Samalla nivelet ja hermosto pääsevät helpommalla – kehonrakennusmielessä aika hyvä diili."

edit. vielä tarkennusta. Eli mun mielestä noviisin pitää ekana hakea voimatasot kohtuullisiks, jopa sen tuntuman kustannuksella mutta turvallisesti itseään rikkomatta. Toki tuntumalle ajatusta alusta lähtien mutta ei sarjapainojen kasvatuksesta tinkimällä.

No lähinnä tarkoitin ettei kantsi liikaa alkaa hifistelee toistoje kaa ku voimaa ja massaa saa nii monel taval. Tosin ei voi kiistää etteikö noi 8-12 sarjat oikeesti oo niit parhaita reenaamisee. Sitä paitsi kauhee moni ei esim tee nostoi nii rauhallisesti ku oppikirja mukaa kuuluis ni ainaki sarjan kesto voi olla sitä luokkaa et 8 toiston sarja o aika voimapainotteine :D Mut mun mielest melkein mitää sellast sarjaa ei voi pitää kauheena kestävyysreeninä joka päättyy siihe et lihas väsyy ja nimenomaa sen takii ei jaksa enää toistoi.

Joo täällä tulikin hyvin esille toi, että kun paljon otetaan mallia näistä CBB ja BB- kisailijoista (ei Big Brother) ja heidän treeneistä niin unohtuu se pohja mikä kyseisillä kavereilla on voimapuolella. Ite tälläsenä perus-sali-jamppana muodostan treenit siten, että joka lihasryhmälle treenipäivästä riippuen treeni kasataan yhden tai kahden pääliikkeen ympärille, jossa haetaan sitä voimapuolta (toistot 1-5) ja joiden kehitystä seurataan sivusilmällä sarjapainojen nousun merkeissä. Sitten muut "apuliikkeet" tehdään enemmän ja vähemmän tuntuman kautta (toistot 6-15). Eli vaikka tässä on viime aikoina siirrytty enemmän bodailytyyliseen treeniin niin ei tota "voimailu" ole unohdettu! Näissä "perusliikkeissä" (kyykky, mave, penkki...) ei tule tehtyä pitempää sarjaa senkään takia, koska liikkeet kuormittavat niin kokonaisvaltaisesti koko kroppaa, että pitemmissä sarjoissa tahtoo hyytyä ensin, joku muu paikka kuin se kohdelihas. Ja onhan se esim. Mavessa paljon hauskempaa repiä tiukkoja 3:ia kuin nitkuttaa selkä vääränä jotain +10 sarjoja, tuleepahan keskityttyä joka nostoon huolella. :)

Natukka:n postiin liittyen selvennettäköön vielä mielipidettäni joka tossa mainittiin. Minun mielestä lihasmassan kasvatukseen tähtäävä(boditreeni) harjoittelu on paras keino monelle natutreenaajalle hankkia myös voimaa siinä tilanteessa, jos ei omista poikkeuksellisen hyvää irtiottokykyä. Se on kuitenkin aika pitkälti geneettistä, niin jos ei ole kovaa irtiottokykyä, niin se voiman kehitys tyssää juurikin sen alkupyrähdyksen jälkeen(jolloin tuo tietyn liikkeen/lihasryhmien hermotus tehokkaiten kehittyy) tai ainakin hidastuu hyvin voimakkaasti, jos lihaksen poikkipinta-alaa ei kasvateta. Pitkällä tähtäimellä helpoin tavoite kyseisenlaiselle henkilölle on kasvattaa lihasmassaa, jota ei koskaan tule lisää ilman voimaa.

Tämä teksti irtiottokyvyn määräytymisestä perintötekijöiden mukaan, on ihan liiankin totta. Aloin treenaamaan loppukesästä 2007, tarkkoja sarjapainoja en liikkeissä muista, mutta varmaan jotain tyyliin mave 100kg, kyykky 80kg, penkki 50kg ja pystäri 30kg. Okei, alkukevääseen 2010 mennessä sarjapainot olivat: mave 190kg, kyykky 150kg, pystäri 60kg ja penkki 80kg. Muissa liikkeissä kuin penkissä kehitys oli mielestäni aika hyvää, varsinkin kun ottaa huomioon, että treenasin pelkästään fiilispohjalta.

Tämä on mielestäni kaikkein oleellisin pointti: tulokset nousivat noin paljon suht lyhyessä ajassa, vaika treenasin ihan päin v"""""a, ilman mitään ohjelmaa, koska olin aloittelija. Eli tämä oli juuri se alkupyrähdys. Tuon jakson jälkeen tein 5x5-ohjelman, jolla tuli tulosta. Mutta sekään ei johtunut itse ohjelmasta, vaan siitä, että olin vielä aloitelija. Sillä sain sarjapainot nostettua parissa kuukaudessa: kyykky 160kg, mave 200kg, penkki 90kg ja pystäri 65kg.

Kaikista huvitavinta on tämä: tuohon mennessä en ollut vielä edes joutunut näkemään todellista vaivaa tulosten eteen ( easy gainzzz ). Mutta käytännössä se aloittelija-kausi loppui tohon 5x5, ja siihen loppui suurilta osin myös tulosten nousu. Sen jälkeen olen tehnyt 5/3/1, starting strength, greyskull lp , texas method ja ison määrän fiilispohjaista treeniä.

Eli toisin sanoen, työmäärä moninkertaistui, mutta tulosten nousu oli silti marginaalista entiseen verrattuna. Käytännössä ainoat liikkeet, joissa kehitys jatkui olivat mave ja leuat. Olen miettinyt, johtuisko tämä siitä, että olen aina treenannut selkää suhteessa isommalla volyymillä, kuin muuta kehoa. En edes tiedä miksi, jotenkin siitä on vaan aina tykännyt.

Eli voisikohan olla niin, että mitä enemmän pohjalla on tehty volyymiä, niin sitä paremmin nämä liikkeet/lihasrymät ottavat vastaan myöskin voimapainotteista treeniä? Ja jos se todella on näin, niin sittenhän teoriassa ekat treenivuodet kannattaisi käyttää sarjakestävyyden nostamiseen, sarjapainojen sijaan? Voi olla, että olen ihan kujalla tässä, mutta toivottavasti joku korjaa. Aloin vaan miettimään, mistä se oikeasri johtuu, että voimien kehityksessä tulee seinä vastaan.

SivariKing, se treenaaminen alkaa vasta kun alkugainssit loppuu =D Paras on se mikä täällä on tullutkin jo esille, paljon erilaista ärsykettä lihaksille, niin pitkää kuin lyhyttäkin sarjaa. Ja ennen kaikkea se että fiilis on hyvä treeniä tehdessä. Jos penkissä valmiiksi miettii et taas menee päin vittua niin varmasti menee.
Mikään treeniohjelma ei takaa tietä onneen vaan niitä on olemassa monia just sen takia että niitä vaihdellaan. Ja jos jokin liike tökkii niin pitää miettiä kokonaisuutta myös, on ruoka kunnossa, miten lepo? Voiko olla että on ylisuorittamista ja paikat ihan jumissa ja paskana.
Jos 9kk käyny salilla pelkästään maksimin nosto mielessä niin kokeilla vaikka 2vko puhtaasti pois salilta. Kunnon breikki ja kerätä motivaatio kohdilleen, uusi ohjelma/metodi jolla lähdetään kyseistä liikettä hinkkaamaan uudestaan.

SivariKing, se treenaaminen alkaa vasta kun alkugainssit loppuu =D Paras on se mikä täällä on tullutkin jo esille, paljon erilaista ärsykettä lihaksille, niin pitkää kuin lyhyttäkin sarjaa. Ja ennen kaikkea se että fiilis on hyvä treeniä tehdessä. Jos penkissä valmiiksi miettii et taas menee päin vittua niin varmasti menee.
Mikään treeniohjelma ei takaa tietä onneen vaan niitä on olemassa monia just sen takia että niitä vaihdellaan. Ja jos jokin liike tökkii niin pitää miettiä kokonaisuutta myös, on ruoka kunnossa, miten lepo? Voiko olla että on ylisuorittamista ja paikat ihan jumissa ja paskana.
Jos 9kk käyny salilla pelkästään maksimin nosto mielessä niin kokeilla vaikka 2vko puhtaasti pois salilta. Kunnon breikki ja kerätä motivaatio kohdilleen, uusi ohjelma/metodi jolla lähdetään kyseistä liikettä hinkkaamaan uudestaan.

Joo, näinhän se on. Aika ristiriitaista, että vaikka gainssit ovat kiven alla, niin ne oikeasti todella palkitsevat ja silmiä avaavat treenit ovat tulleet vasta viime vuosina. Eli ehkä on niin, että vain sellaisia asioita todella arvostaa, joiden eteen on joutunut tekemään oikeasi töitä, riippumatta siitä, mitä ne ovat.

Loukkaantumisetkin ovat itsessään arvokkaita siinä mielessä, että niistä voi oppia jotain. Useinkaan treenimetodeille ei kykene näkemään vaihtoehtoja, kun mielessä on putkinäköisesti vain se yksi "oikea" tavoite, jota kohti mennään.

Sitten kun paikat ovat kipeät, on aikaa miettiä, onko se tavoite sittenkään oikea, juuri minulle. Ja voisiko asiat tehdä myös eri tavalla, ja silti saada vähintään yhtä hyviä, ellei parempiakin tuloksia.

Kiitos vastauksesta!

Eli voisikohan olla niin, että mitä enemmän pohjalla on tehty volyymiä, niin sitä paremmin nämä liikkeet/lihasrymät ottavat vastaan myöskin voimapainotteista treeniä? Ja jos se todella on näin, niin sittenhän teoriassa ekat treenivuodet kannattaisi käyttää sarjakestävyyden nostamiseen, sarjapainojen sijaan? Voi olla, että olen ihan kujalla tässä, mutta toivottavasti joku korjaa. Aloin vaan miettimään, mistä se oikeasti johtuu, että voimien kehityksessä tulee seinä vastaan.
Sanoisin että ehdottomasti kyllä. Ei mitenkään lääketieteellisesti todistettuna, mutta oman kokemuksen ja logiikan perusteella.

HP02 sanoi:
Voiko olla että on ylisuorittamista ja paikat ihan jumissa ja paskana.
Tuo ei muuten päde pelkästään maksiminostoihin, vaan myös sarjapainoihin. Esimerkkinä: Itse tein ~2 vuotta sitten penkkiä 4x10, 100 kilolla. Vuosi sitten (syksyllä 2012) vähensin sarjapainoja huomattavasti ja pidensin sarjoja kun piti osallistua sotilaspenkkikisoihin (joihin en loppujen lopuksi pystynyt loukkaantumisen takia osallistumaan). E.m. loukkaantumisen takia tuli myös penkkiin 2-3 kk:n tauko. Talvella 2013 menin takas "normaaleihin sarjoihin" (4-10), mutta sarjapainot pysyivät kutakuinkin samoina maalis 2013-syyskuu 2013: semmonen 6 kuukautta hinkkasin 4x8, 90 kilolla, ei vaan kehittynyt. Sama juttu oli kulmasoudussa, ym. liikkeissä. Jossain vaiheessa syksyä täytyi todeta että ei tässä ole vittu mitään järkeä, laitoin kamat komeroon pariks viikoks ja aloitin ns. uudelta pohjalta. Uusin sekä treeniohjelman, -jaon, että dieetin, ja nyt viimeisen ~7 viikon aikana kehitystä onkin taas tullut tasaisesti. Sarjapainot ovat nousseet, lisääntyneen lihasmassan huomaa jo peilistäkin, jne. Täytyy kuitenkin huoimoida taas se, että tuskin tämä uusi ohjelma on niin paljon parempi kuin vanha, vaan pointti tässä on se monta kertaa toistettu vaihtelu.

Toi natukan linkittämä linkki oli hyvää luettavaa, varsinkin toi vika osio. On mulla tälläkin hetkellä muutama liike jossa tuntuu että vaikka teen puhtaalla tekniikalla niin se ei osu siihen kohdelihakseen. Niissä liikkeissä taidan ottaa vähäksi aikaa ne neonvihreät kässärit käyttöön.

Minkälaisissa painoissa liikutaan jos tulokset ollu samoissa viimeiset 9kk?

Maksimi penassa junnannut aina siellä 110-115 paikkeilla, op:n ollessa 78-93kg.

Ja tosiaan vähän huonosti selitin koko idean ku koitin pitää tekstin suht. lyhyenä ja muutenkin vähän huono selittelemään.

Pääasiana onkin just toi, että hermotus menee siihen suuntaan, että lihakset aktivoituu mahdollisimman hyvin. Siksi alotinkin todella pienistä painoista, että saan sitä parannettua kunnolla. Lisäilee sitten painoja sitten kun homma alkaa sujumaan ja saa aktivoitua lihaksia kunnolla isommillakin painoilla, muttei mitää kiirettä. Reenityyli pääasiassa pitkiä sarjoja ja erikoistekniikoita, esim penkissä mm. siihen suuntaan kun Nyysölä opetti "penkki vahvemmaksi" gymlog:ssa. Sitten olis tarkotus pitää puolen vuoden - vuoden välein joku 1-2kk "voimakausi".

Suositut

Back
Ylös Bottom