Biomekaniikka + fysiikka ja niiden variaatiot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jassoo7
  • Aloitettu Aloitettu
No enhän minä voi tietää eikä sitä kukaan pysty laskemaan paljonko sun uusi ennätys sitten on! Se riippuu sitten siitä kusetko sen vapaan kyykkysi sitten teknisesti. 👍🏼
Eli se siirtovaikutus ei olekaan mikään varma asia. Kas kummaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No mutta siihen hackiin liittyy! Ja vielä kerran laske itse!! 45 asteen kulmalla kitka huomioon ottamatta ~ 70 % kuormasta on todellinen vastuksen määrä! Ja älä hyökkää minua vastaan vaan niitä ketkä tuon on fysiikan lakeina osoittaneet. Otin sen tähän esille kun siitä ei ollut täällä harmainta hajuakaan!
Mutta ei liity siihen siirtovaikutukseen joka tässä on se keskustelun juju.
 
Eli se siirtovaikutus ei olekaan mikään varma asia. Kas kummaa.
🤣 yritä ensin sinä laittaa ne kuormat kuntoon siihen hackiin ja kuvaa ja kerro miten kävi! Mitään et ole pystynyt osoittamaan tuon väitteen tueksi et tieteellisesti etkä bro science muuta kun että olet tehnyt merkittävästi pienemmällä kuormalla mitä piti ja sen perusteella sanot että ei toimi!
 
No jos sinä et laske niitä siitä kyykyn maksimista niin silloin tuotat vähemmän voimaa mitä siinä kyykyssä. 45 asteen kulmassa kuormasta on ~70% ”jäljellä”. En vaan voi sille mitään! Kyykätessä sinä nostat kehonpainon ja sen tangossa olevan painon ja molemmat pitää tässä huomioida. 👍🏼

No mutta siihen hackiin liittyy! Ja vielä kerran laske itse!! 45 asteen kulmalla kitka huomioon ottamatta ~ 70 % kuormasta on todellinen vastuksen määrä! Ja älä hyökkää minua vastaan vaan niitä ketkä tuon on fysiikan lakeina osoittaneet. Otin sen tähän esille kun siitä ei ollut täällä harmainta hajuakaan!
Mitä vittua? Ootko sä kännissä vai onko sulla jotain mielenterveyden ongelmia? Kyykkytuloksella ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä lastaan hackiin painoja. Ihan niin kuin vinopenkin painoihin ei liity millään tavalla penkkipunnerruksen painot. Jos haluan tehdä hackiin prosenttiohjelman, niin tietysti kokeilen mikä mun ihan oikea maksimi hackissa on ja lasken siitä. Sä olet ihan vitun pihalla jos itse käyttäisit vertailukohtana kyykkyä.

Nyt tämä näyttää siltä, että sä yrität ajaa muut keskustelijat nurkkaan keinolla millä hyvänsä. Nyt ei olla edes alkuperäisessä aiheessa enää, vaan väitellään trigonometriasta mistä en edes ole eri mieltä. Sit jos saat ahdistettua jonkun nurkkaan todistamalla, että norsu on harmaa, niin kuvittelet voittaneesi väittelyn aiheesta voiman siirtyminen liikkeestä toiseen. Kiitos, mutta mulle riitti.
 
Mutta ei liity siihen siirtovaikutukseen joka tässä on se keskustelun juju.
No käännetään toisinpäin. 👍🏼 tee kyykkyä vapaalla tangolla 70% sarjan kuormasta kehittääkö! 😁 tällä tavalla sinä olet tähän asti tehnyt sitä hackia. Ja oletan että vieläkin pienemmällä prosentilla kun et varmasti ole ottanut kehonpainoa huomioon niin miten se voi mitään kehittää??? Kun kuormat on lähempänä 50%!
 
vinopenkin painoihin ei liity millään tavalla penkkipunnerruksen painot.
Jos ne on vapaat painot niin ei tietenkään ole! Kukaan ei ole sitä väittänyt kun ne painot liikkuu vapaana sen maanvetovoiman suuntaan. Jos punnerrat kelkkaa joka on esim 45 asteen kulmassa niin liittyy.
 
No käännetään toisinpäin, kuinka paljon olet kyykännyt? Kiloina siis.

e. Ja siis tuolla matematiikalla ei edelleenkään ole merkitystä, hack ja jalkaprässi on täysin eri liikkeitä kuin vapaa kyykky tangolla.
 
Nyt tämä näyttää siltä, että sä yrität ajaa muut keskustelijat nurkkaan keinolla millä hyvänsä.
Joo ymmärrän että kiukuttaa 👍🏼 Mutta kymmenennen kerran. Laske itse! Kaavat on ja esimerkkejä on! Jos haluat että se hack tarjoaa saman vastuksen kun se vapaa kyykky se vaan on niiden fysiikan lakien mukaan noin! Jos haluat niitä alkaa kumoamaan en ole esteenä!
 
No käännetään toisinpäin, kuinka paljon olet kyykännyt? Kiloina siis.

e. Ja siis tuolla matematiikalla ei edelleenkään ole merkitystä, hack ja jalkaprässi on täysin eri liikkeitä kuin vapaa kyykky tangolla.
Ai että alat minua siitä sitten solvaamaan. 🤣 kun et vaan ylpeyden takia kykene myöntämään olevasi väärässä.
 
Joo ymmärrän että kiukuttaa 👍🏼 Mutta kymmenennen kerran. Laske itse! Kaavat on ja esimerkkejä on! Jos haluat että se hack tarjoaa saman vastuksen kun se vapaa kyykky se vaan on niiden fysiikan lakien mukaan noin! Jos haluat niitä alkaa kumoamaan en ole esteenä!
Siis mikä vittu sua vaivaa? Kymmenennen kerran: Mä voin kyllä laskea ihan itsekin juu, enkä edes epäile, että sun laskuissa on mitään vikaa, mutta kun SILLÄ VITUN KULMALLA EI OLE MITÄÄN MERKITYSTÄ, koska kyykyn ja hackin painoja ei edes pitäisi verrata. Jos nyt kuvitellaan, että tekisin kyykkyä ja hackia voimanostotyyliin, niin tekisin ensin vaikka kyykkyä 5x5 RIR 2. Eli jätän kaksi toistoa varastoon. Sen jälkeen siirryn hackiin ja teen vaikka 3x8 RIR 3, eli jätän kolme toistoa varastoon. Huomaatko, että ei mua kiinnosta hackissa mikä mun kyykkytulos on, eikä mun tarvitse laskea paljonko todellinen nostokulman huomioiva rasitus jaloilla on? Kuormat on suhteessa kyseisen liikkeen sen päivän kuntoon. Jos huomaan, että nyt hack-sarja olikin vähän tiukka eikä jäänyt kuin yksi toisto varastoon, niin otan vähän painoja pois, enkä tarvitse vieläkään sitä kulmaa mihinkään.
 
koska kyykyn ja hackin painoja ei edes pitäisi verrata.
Ei varmasti kun on väittänyt sivu sotalla vastaan ja nyt osoitin sen kohdan että tuossa olette mennyt vikaan niin ei kun itku alkoi. Kaikki voi täältä ne laskea vaikuttaako hackin kulma todellisen vastuksen suuruuteen!

Jos sulla hackissa ei mene noilla numeroilla niin oisko sun jalat sitten se kyykyn heikoin kohta? Joku voisi näin tästä tunne kuohusta tulkita. Niitä minä alkaisin sinuna siis vahvistamaan. 👍🏼
 
Ei varmasti kun on väittänyt sivu sotalla vastaan ja nyt osoitin sen kohdan että tuossa olette mennyt vikaan niin ei kun itku alkoi. Kaikki voi täältä ne laskea vaikuttaako hackin kulma todellisen vastuksen suuruuteen!

Jos sulla hackissa ei mene noilla numeroilla niin oisko sun jalat sitten se kyykyn heikoin kohta? Joku voisi näin tästä tunne kuohusta tulkita. Niitä minä alkaisin sinuna siis vahvistamaan. 👍🏼
Näin äkkiä luettuna sieltä täältä, onko nyt siis niin, että olet aivan tosissasi?

Ethän nyt oikeasti voi verrata kahta täysin erilaista liikettä keskenään, ja väittää, että toisen painot voidaan laskea toisesta?

Sun matematiikkas on ehkä ihan oikein, mutta kun ne liikkeet suoritetaan aivan eri tavalla.
 
Siis mikä vittu sua vaivaa? Kymmenennen kerran: Mä voin kyllä laskea ihan itsekin juu, enkä edes epäile, että sun laskuissa on mitään vikaa, mutta kun SILLÄ VITUN KULMALLA EI OLE MITÄÄN MERKITYSTÄ, koska kyykyn ja hackin painoja ei edes pitäisi verrata. Jos nyt kuvitellaan, että tekisin kyykkyä ja hackia voimanostotyyliin, niin tekisin ensin vaikka kyykkyä 5x5 RIR 2. Eli jätän kaksi toistoa varastoon. Sen jälkeen siirryn hackiin ja teen vaikka 3x8 RIR 3, eli jätän kolme toistoa varastoon. Huomaatko, että ei mua kiinnosta hackissa mikä mun kyykkytulos on, eikä mun tarvitse laskea paljonko todellinen nostokulman huomioiva rasitus jaloilla on? Kuormat on suhteessa kyseisen liikkeen sen päivän kuntoon. Jos huomaan, että nyt hack-sarja olikin vähän tiukka eikä jäänyt kuin yksi toisto varastoon, niin otan vähän painoja pois, enkä tarvitse vieläkään sitä kulmaa mihinkään.
Oisko se sitten just tuossa se syy miksi sun kyykky ei kehity ja hack tulokset ei siirry kun sun jalat tuottaa merkittävästi vähemmän voimaa vs mitä pystyt siinä vapaassa kyykyssä tekniikastasi irti ottamaan. 👍🏼 Varmaan siis sulla on hyvä kyykky tekniikka mutta heikot jalat jos ne ei sitä kyykyn kokonais kuormaa pysty hackissa liikuttaan kuten täällä annettiin ymmärtää ”helpommassa” liikkeessä -kun se on tuettu ja kaikkea ei haasta kokonaista liikettä yms- On kai se helppo liike jos käyttää vähän kuormaa = jalat eivät enempää jaksa tuottaa = heikot jalat.

Ja kyykky ei ole taito laji. Jepjep.
 
Ai ne numerot joita kukaan ei enää käytä.
Katsos. Sä teet sitä taas. Koitat ahdistaa mut nurkkaan puuttumalla epäolennaisiin asioihin ja jos onnistut siinä, luulet voittaneesi koko väittelyn. Todella alhainen tapa keskustella. Mutta ei vielä mitään hätää. Puhuin hypoteettisesti, jos tekisin prosenttiohjelman...
Ei varmasti kun on väittänyt sivu sotalla vastaan ja nyt osoitin sen kohdan että tuossa olette mennyt vikaan niin ei kun itku alkoi. Kaikki voi täältä ne laskea vaikuttaako hackin kulma todellisen vastuksen suuruuteen!
Sä et kyllä hermanni osoittanut yhtään mitään. Keksit ihan omasta päästäsi, että jätkät ei ole tajunneet, että hackin kuorma ei ole se painojen määrä mitä siihen lyö, höhöhöö. Ja nyt tosiaan luulet, että joku on niin vitun pässi että tekisi sen takia liian pienillä painoilla. Oot kyllä niin vitun tyhmä jätkä.
 
Näin äkkiä luettuna sieltä täältä, onko nyt siis niin, että olet aivan tosissasi?

Ethän nyt oikeasti voi verrata kahta täysin erilaista liikettä keskenään, ja väittää, että toisen painot voidaan laskea toisesta?

Sun matematiikkas on ehkä ihan oikein, mutta kun ne liikkeet suoritetaan aivan eri tavalla.
Kyllä olen aivan tosissani! Täällä penättiin miksi ei kyykkyyn laiteen tuoma progressio siirry niin ei kai se nyt siirry kun kuormat on aivan liian pienet tai ne jalat on sitten heikot minkä tuo hack sitten osoittaa. 👍🏼
 
Vaikka ne kuormat suhteutettaisiin niin se ei tarkoita että vahvempi hack näkyisi suoraan kyykyssä. Me muut ollaan oikeasti menty salille ja oikeasti kyykätty, mitäs todisteita sinulla on väittämäsi tueksi? Eli että kisakyykkyä voisi kehittää pelkillä laitteilla.
 
En nyt jaksanut aivan kaikkia postauksia tästä ketjusta lukea eli pahoittelut, jos siitä johtuen tulee virheitä.

Jassoo on oikeassa siinä, että halutessamme verrata kyykyn ja hackin kuormaa toisiinsa, pitäisi hackissa olla suurempi absoluuttinen kuorma verrattuna kyykkyyn. Tämä nyt on aivan selvää ja perusfysiikkaa ja edellä olevat kaavatkin tämän todistavat. On kuitenkin eri asia verrata näitä kahta liikettä voimantuotollisesti. Voima on riippuvainen mm. lihasmassan määrästä, koordinaation paranemisesta (joka tarkoittaa teoriatasolla agonistien ja synergistien oikea-aikaista syttymistä), antagonistien ko-aktivaation vähenemisestä, korkean ärsytyskynnyksen motoristen yksiköiden parantuneesta rekrytaatiosta, lateraalisen voimansiirtymisen parantumisesta ja jänteen jäykkyyden lisääntymisestä. Erityisesti hermostolliset adaptaatiot ovat kovin liikemalli- ja nivelkulmaspesifejä eli ns. taitoelementti on mukana. Karkeasti ottaen voidaankin todeta, että mitä yksinkertaisemmista liikemalleista on kyse, sitä suurempi siirtovaikutus liikkeiden välillä todennäköisesti on.

On kuitenkin myös totta, että voimanostajat todennäköisesti voivat hyötyä muistakin liikkeistä kuin voimanostoliikkeistä. Uskallan kuitenkin väittää, että hyöty tapahtuu lähinnä lihasmassan kasvun kautta, joka selittänee vähintään 50 % voimantuottoeroista ihmisten välillä. Kokeneilla nostajilla tuo prosenttiosuus on todennäköisesti jopa suurempi. Ei voida kuitenkaan väittää, että esimerkiksi 20 kilon lisäys jalkaprässiin olisi suoraan 20 kiloa tai 10 kiloa kyykkyyn. Tämä selittynee pitkälti juurikin noilla taitoelementeillä. Jalkaprässi ja kyykky kyllä vaikuttavat samoihin lihaksiin samojen nivelien ympärillä, mutta ne eroavat siinä kuinka ja millaisella ajoituksella motorisia yksiköitä sekä agonisti-, synergisti- että antagonistilihaksissa aktivoidaan. Asia on siis valitettavasti hieman monimutkaisempi kuin suoraan verrata nivelessä tapahtuvaa liikettä ja vetää kovin jyrkkiä johtopäätöksiä.

Lisäyksenä vielä, että on myös tärkeää määritellä voima tai voiman kasvu, kun verrataan kahta liikettä ja niiden vaikutusta voiman kasvuun. Kuten jo sanottu useasti, se vahvistuu mitä harjoitetaan ja tätä kutsutaan spesifisyyden periaatteeksi. Asioista saa toki olla mitä mieltä tahansa eikä siinä sen kummempaa.
 
Katsos. Sä teet sitä taas. Koitat ahdistaa mut nurkkaan puuttumalla epäolennaisiin asioihin ja jos onnistut siinä, luulet voittaneesi koko väittelyn.
Ei ole tarkoitus sinua nurkkaan ajaa sanoit vain vähän tuossa edellä että et niitä numeroita ja prosentteja käytä niin minusta nuo olivat nyt ristiriidassa. Sori en tarkoittanut pahalla solvasit minua niistä ja nyt sitten kuitenkin itse lasket jotain niin en tiedä kumpaako todella tarkoitat.
 
Back
Ylös Bottom