Beta-Alaniini ja sivuoireet (ihon kihelmöinti)

Ostinpa tuossa testimielessä 200g beta-alaniinia kun sitä niin on hehkutettu. Kama on semmoista sokerinoloista, kidemuodossa olevaa kamaa, suht mautonta. Otin 45 min ennen reeniä teelusikallisen veteensekoitettuna ohjeen mukaan. Ei mennyt montaa minuuttia kun rupesi ihoa kihelmöimään niin pirusti..Luin aineesta juttu wikipediassa ja kas, liika-annostus aiheuttaa Paresthesiaa, eli juuri tuota kihelmöintiä. Linkki paresthesiasta. Nyt on 30 minsaa jo mennyt ja kihelmöi vieläkin hitosti.

Mitäs täällä mieltä, onkos tuo nyt ihan tervettä, onko syytä huoleen? Onko muilla samoja sivuoireita? 78kg jamppa olen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan normaaliahan tuo on, ja ainakin oman purkin etiketissäkin tuosta mainittiin. Siihen ilmeisesti tottuu ajan myötä. Itselläni kihelmöinti on kohtuullisen ikävän tuntuista, ja jonkinmoisia kramppejakin tuli vatsaan.

Itse en pystyny tuota Beta-Alaniinia vetää, kun kihelmöinnin lisäksi aloin voimaan pahoin. :urjo:

Salilla sitten odottelin että oksetuskohtaus menee ohi ja pystyin jatkaa treeniä sen jälkeen. Sitten muutin niin, että otin beta-alaniinia vasta treenien jälkeen niin ei tuo huono olo niin haittaisi. Mutta kyllähän se haittas, kun ei pystynyt pistämään mitään suuhun kun oksetti niin pirusti.

Mutta kun pienensin annosta puoleen teelusikalliseen, ei tule kumpaakaan oiretta. Liekö siitä puolikkaasta annoksesta sitten enää mitään hyötyä? :rolleyes:

itsekkin tuli annettua purkki kaverille ei voi vetää pari kertaa oon yrittäny pienemmilläkin annoksilla mutta silti tulee kauhee kutina ja pistely ympäri kroppaa :(

OK, eli jatkan aineen syömistä, ei siis mitään kuolemanvakavaa. Tämänpäiväinen treeni oli erinomainen, muttei sen perusteella voi vetää mitään johtopäätöstä itse jauhon tehosta :david:
Ihmetellään sitten pitkällä tähtäimellä.

Beta-alaniini aiheuttaa allergisen reaktion, eli ihon kihelmöintiä varsinkin käytön alussa. Mitä suurempi annos sitä kovempaa kihelmöinti on, eli annosta pienentämällä (ehkä jopa fiksusti aloittamalla varovasti pienellä annoksella) kihelmöintiä voi vähentää. Kihelmöinti vähenee huomattavasti kun ainetta on käyttänyt viikon-pari.

Beta-alaniinista on muistaakseni mainittu että sen vaikutus kehittyy parin viikon aikana käytön aloittamisesta, eli eka käyttökerta on varsin epämotivoiva kun kihelmöinti on katossaan ja suorituskykyvaikutukset minimaalisia.. Pari viikkoa käytön aloittamisesta pitäisi alkaa huomaamaan että sarjakestävyys on parempi, eikä lihakset hapota yhtä pahasti.

Kun beta-alaniinin ja kreatiinin käytön yhdistää, niin etujen sanotaan olevan suuremmat, kuin näiden kahden aineen ns. vaikutuksen summan.. Itse tosin fiksusti yhdistin aineet samaan purkkiin jo kämpillä, jotta ei tarvitse niitä erikseen aina sekoitella. Tämän seurauksena jauhot reagoivat toisiinsa ja kivettyivät purkin pohjalle kovaksi köntiksi, josta nyt saa sitten hakata jauhomurusia veitsellä irti :)

What is the prickling I feel when I first take Beta-Alanine?

The prickling - called parathesia - is caused by beta-alanine binding to nerve receptors, activating them and causing them to discharge/fire. Many of these nerves are below the skin, giving a prickling/pins-and-needles sensation. This sensation begins approximately 15-20 minutes after ingesting beta-alanine and usually continues for 1-1.5 hours. The intensity varies depending on dosing, individual sensitivity and potentially from activators of Ca2+ channels, such as caffeine. This sensation, though generally enjoyed, often subsides over a few weeks of continued use. Carbohydrates/food may also blunt the prickling effect from beta-alanine.

Tosi "generally enjoyed" tuntuu kyseinen "sensation" olevan ;) Jaan oman annokseni kahtia eli ennen ja jälkeen treenin niin ei tule kuin huuliin kihelmöintiä samalla kun kippaan sen desin vettä missä tuo beta-alaniini ja kreatiini on lillumassa. Sanotaan, että beta-alaniinista on pitkäaikaisia tutkimuksia, JOPA 16 viikon jne eli todellisuudessa ei ole pitkäaikaistutkimuksia. Tuskinpa tuo tupakkakaan 16 viikossa ihmeempiä pahoja tekee. Itteäni arveluttaa hiukan toi reseptorien laukeamisjuttu, maalaisjärjen mukaan.. miksi sivuvaikutukset rajoittuisivat vain ihoon.

Uskon saaneeni tuotteesta (+krea yhdistelmästä) jonkin verran hyötyä, joten käytän sitä kyllä. Useampi kuukausi jo takana (sisältää kyllä taukoja). Mielestäni ikävin sivuvaikutus (en tiedä onko se beta-alaniini vai sen ja kreatiinin yhdistelmä) on korvien sointi! Eli aikoina jolloin tuota yhdistelmää vedän, korvat soivat korkealta ja hiljaa mutta hiljaisessa paikassa hyvin havaittavasti ihan 24/7.

Jos ottaa päiväannoksen kerrallaan, ei kannata käydä heti paskalla tai raapia muniaan. Ei nimittäin tunnu kovin mukavalta. Itse en tuota enää käytä, hyllyssä on muutaman viikon ajan käytetty 500g purnukka (ostajia?). Mulla alkoi refluksitautia ilmaantumaan tammikuussa juuri kun olin vasta ruvennut käyttämään tuota. Joku allergia? En tiedä, mutta tämä BA nimenomaan närästeli kovasti aina ottamisen jälkeen. Kun tajusin sen, loppui käyttö.

Kuis te nyt annoksen olette moneen osaan jakaneet. Jotenkin ymmärsin että tuo beta-alaniini toimii treenitehosteena, jonka vaikutus on maksimissaan 30-120min annoksen ottamisen jälkeen.

?

Kuis te nyt annoksen olette moneen osaan jakaneet. Jotenkin ymmärsin että tuo beta-alaniini toimii treenitehosteena, jonka vaikutus on maksimissaan 30-120min annoksen ottamisen jälkeen.

?

Se on mukamas hyödyllistä jakaa moneen osaan kun yhden annoksen elinikä kierrossa on aika lyhyt,, mutta vaikutukset eivät ole treenin suhteen nopeita vaan kyseistä valmistetta ladataan kuten kreatiinia ja päivien/viikkojen aikana kehon karnosiini varastot tai pitoisuus nousee ja sitä kautta treeniin tulee kuulemma jotain vaikutusta.

edit: hidaaaas... :)

Jos ottaa päiväannoksen kerrallaan, ei kannata käydä heti paskalla tai raapia muniaan.

vähän aikaa sitten otin annoksen, kävin paskalla ja tuota lukiessa raavin munia. ihan oikeesti:D

Itse en ikinä ottaisi lisäravinnetta joka aiheuttaa jotain oireita, en vaikka tuota Beta-alaniinia on kehuttu. Harkinnassa oli käyttö mutta ei enää. Hyvä mikrosuodatettu ja hydrolysoitu heraproteiini-isolaatti ja soijaisolaatti palkkari terästettynä leusiinilla sekä kreatiinimonohydraatilla riittävät hyvin.

(Kalman D ym. J Int Soc Sports Nutr 2007 July;4:4) tutkimus proteiinilähteiden vaikutuksia rasvattomaan kehonmassaan ja testosteronitasoihin voimaharjoittelun aikana poistaa harhaluulot hyvän aminohappokoostumuksen omaavan soijaisolaatin negatiivisista vaikutuksista mm. testosteronitasoihin.:rock:

Vaikuttaa siltä, että Beta-alaniini aiheuttais kaikilla tuota kihelmöintiä ja pistelyä... Mut eipä vaan mulla. Otin eilen 5g veden kanssa ja odotin kauhulla mitä tapahtuu, mut olo säily ihan normaalina. Treeneissäkään en huomannu mitään erikoista. Tänään otin sit 6g, mut eipä sekään missään tuntunu. Oonko mä immuuni tolle aineelle vai mitä hittoa?

Kihelmöinti on plussaa! Saa hyvän fiiliksen treeniin:rock: Beta-alaniini on ehdoton latari ennen treeniä! Jaksaa kummasti vetää kovat sarjat loppuun ja saa ittestä enemmän irti. Mulle aivan must tuote.

Komppaan kyllä täysin kaikkia keitä ko. tuote kihelmöiny: alle 10 min tuosta suositusannoksen ottamisesta alkoi varsin eksoottinen otsanahkan tikkuilu joka vähitellen levisi koko kroppaan. Tuote jauheena, tabuista ei kokemusta. Tyhjään mahaan otin, itsellä ainakaan täynnä olevaan pötsiin (etenkin hiilareiden kanssa) ei kannattane tarjota.

Tuossa kihelmöinnissä ei kaiketi kyse mistään allergiareaktiosta: eikös tuo stimuloi typpioksidin tuotantoa (a'la mm. arginiini)? Vähän vastaavaa tunnetta tekikin G-Force Stack (mm. l-arginiini) tyhjään mahaan napattuna: "parhaimmillaan" älytön tikkuilu ja hiki valui vaikka olisi kattonu vain maalin kuivumista seinästä.

Mutta; onko kukaan ottanut tuota glutamiinin kanssa / lieneekö vaikutusta asiaan? Itse nimittäin otin tyhjään mahaan 1 dl veteen sekoitettuna 1 annos beeta-alaniinia ja 2 lusikkaa glutamiinia. Vertailukohtaa en tiedä, kun tuo oli eka satsi, mutta esim. P-Storessa Evolution Phase1-tuotteen esittelyssä alaniini ja glutamiini. "Myös" Wikipediassa alaniinista ja glutamiinista maininta typen synteesiin liittyen.

Suositut

Back
Ylös Bottom