- Liittynyt
- 10.1.2003
- Viestejä
- 2 999
Mutta onko auton polttoaineenkulutus nyt sitten riittävissä määrin verrannollinen otettuun tehoon nähden? Nimittäin jos se teho pysyisi koko ajan vakiona (kaasupolkimella säädellään tehoa) niin silloinhan käy niin, että mitä pidemmällä aikavälillä sen tehon käytämme, niin työmäärä kasvaa.
Kaasupoljin ei säätele tehoa suoraan. Kaasupolkimen asento on vain yksi sisääntuleva parametri ECU:lle ja ei nykyautoissa suoraan 1:1 ohjaa edes kaasuläppää/-läppiä.
RPM, ilman lämpötila, moottorin lämpötila, kuorma %, ilmamäärä, kuskin pyynti polkimen asennolla, vaihde jne.jne. määrää paljonko polttoainetta ruiskitaan. Koneen nielemän hapen + polttoaineen määrä määrää ulostuvan tehon.