Bensa vs. diesel

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Mutta onko auton polttoaineenkulutus nyt sitten riittävissä määrin verrannollinen otettuun tehoon nähden? Nimittäin jos se teho pysyisi koko ajan vakiona (kaasupolkimella säädellään tehoa) niin silloinhan käy niin, että mitä pidemmällä aikavälillä sen tehon käytämme, niin työmäärä kasvaa.

Kaasupoljin ei säätele tehoa suoraan. Kaasupolkimen asento on vain yksi sisääntuleva parametri ECU:lle ja ei nykyautoissa suoraan 1:1 ohjaa edes kaasuläppää/-läppiä.

RPM, ilman lämpötila, moottorin lämpötila, kuorma %, ilmamäärä, kuskin pyynti polkimen asennolla, vaihde jne.jne. määrää paljonko polttoainetta ruiskitaan. Koneen nielemän hapen + polttoaineen määrä määrää ulostuvan tehon.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kaasupoljin ei säätele tehoa suoraan. Kaasupolkimen asento on vain yksi parametri ECU:lle ja ei nykyautoissa suoraan 1:1 ohjaa edes kaasuläppää/-läppiä.

RPM, ilman lämpötila, moottorin lämpötila, kuorma %, ilmamäärä jne.jne. määrää paljonko polttoainetta ruiskitaan. Koneen nielemän ilman + polttoaineen määrä määrää ulostuvan tehon.
Joo tiedän, mutta jospa nyt ei liian syvällisesti paneuduta tähän soppaan. Ajatellaan vaikka vanhanaikaista kaasarivehjettä niin pysyy edes joten kuten tämä homma hanskassa. Tätähän en varsinaisesti kysynyt vaikka kysyinkin. Pysytään nyt perusfysiikan parissa, koska siihen vanhaan kaasarivehkeeseen ja nykyautoon pätee samat fysiikan lait eikä nykyaikainen moottorinohjaus voi kääntää koko hommaa ylösalaisin.
 
Kaasarissakin vain ilman määrä on suorassa suhteessa polkimeen. Rikastuspiirit, kiihdytyspumppu jne. mulkkaavat polttoaineen määrää kuormaa vastaavaksi.

-> Kun vastaan tulee mäki niin samalla kaasunasennolla kuluu enemmän polttoainetta.
 
Dieselin hyvät puolet:

Diesel.webp

Tankki täyteen 1.349€/l dieseliä ja Söldenistä kotiin. Alppitiet ja 10 kilometrin välein olevat kylät + pienimuotoiset ruuhkat, joita matkalla esiintyi, eivät ole omiaan optimaalisen kulutuksen saavuttamiseksi, mutta ei tuokaan nyt niin paha ole.
 
Itellä on se litra enempi moottoritilavuutta, ja ajelen se vaknopsääd päällä.



ja tuohon tasakaasulla ajamiseen tulee sitten muiden ihmisten kanssa se ongelma että kun itse olet tientukkona niin toiset sitten vaikka kiusallaan ovat kohta sinun tientukkonasi, jolloin tasakaasusta on luovuttava :D
 
Laskekaa hyvät ihmiset niitä kulutuksia tankkauksista. Noilla tietokoneiden luvuilla kun ei tee mitään. Minullakin auto ilmoittelee 5.5 kulutuksia ja tankilla laskukone kertoo yli 7 lukemista.
 
Laskekaa hyvät ihmiset niitä kulutuksia tankkauksista. Noilla tietokoneiden luvuilla kun ei tee mitään. Minullakin auto ilmoittelee 5.5 kulutuksia ja tankilla laskukone kertoo yli 7 lukemista.

Pitääkö laittaa kuitti ja laskukaava + kuva mittarilukemasta ku trippi nollataan ja lopulliset kilsat kans?
Mua ei niin paljon ainakaan kiinnosta että jaksaisin aina laskea, oon todennu että melko tarkasti pitää paikkansa (maksimissaan ollut 10%heitto) ja se tieto riittää mulle.
 
Pitääkö laittaa kuitti ja laskukaava + kuva mittarilukemasta ku trippi nollataan ja lopulliset kilsat kans?
Mua ei niin paljon ainakaan kiinnosta että jaksaisin aina laskea, oon todennu että melko tarkasti pitää paikkansa (maksimissaan ollut 10%heitto) ja se tieto riittää mulle.

Ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti. Itsekin tuossa sanoit että 10% heittoja tulee, mikä on jo todella paljon. Eli ts. noilla ajotietokoneiden lukemilla ei voi netissä päteä. Tosin nyt on yleistymässä hehkuttelu matalilla maantiekulutuksilla. Eli katsotaan alamäessä hetkellinen lukema näytöstä ja sillä sitten housut märkinä juhlitaan.

V70:llä tänään muuten kulutus 2.7 litraa sadalla. Aika vähän, eiks jee? Katsoin lukeman tietokoneesta.
 
Zone-sarja -42%
Ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti. Itsekin tuossa sanoit että 10% heittoja tulee, mikä on jo todella paljon. Eli ts. noilla ajotietokoneiden lukemilla ei voi netissä päteä. Tosin nyt on yleistymässä hehkuttelu matalilla maantiekulutuksilla. Eli katsotaan alamäessä hetkellinen lukema näytöstä ja sillä sitten housut märkinä juhlitaan.

V70:llä tänään muuten kulutus 2.7 litraa sadalla. Aika vähän, eiks jee? Katsoin lukeman tietokoneesta.

Tottakai nuo näyttävät vähän alakanttiin ja olen siitä tietoinen. Mutta voihan sitä laittaa niistä bensa-autoilstakin samanlaisia kuvia, eiks je? Eikä mun osalta ollut pätemistä (ei taida pätemisen määritelmä täyttyä, mikä se sitten ikinä onkaan) vaan dieselin hyvien puolien esiintuomista; huonojakin kun kerran on. Ja jos et ymmärtänyt kuvista niin tuo keskikulutus on 225 kilometrin matkalta, jossa on otantaa alppiteistä, pikkukylistä, maantiestä ja autobahnilta. Toki pyrin ajamaan niin taloudellisesti kuin jaksoin. Välillä oli ihan 0l/100km, siinä kostui apukuskin pikkuhousut!!
 
Mää tiedän ton tunteen. Onneks on nahkapenkit.

image.png


Mut joo, tottahan ainakin mun autossa on kalibrointi tolle kulutukselle, on laitettu kohdilleen. Tehdään ihan laskemalla ja trippimittaria painelemalla salavalikoissa. Volvoista en tiedä sen enempää.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oma auto vie bensaa taajamassa 13-15l, maantiellä pääsee 9-10l/100. Näillä lukemilla ei pääse oikein skabaamaan pienen kulutuksen suhteen.
 
Olen tutkinut maakaasuvaihtoehdon asennuttamista autoon (BMW 130i). Onko palstalla kokemuksia/mielipiteitä kyseisestä energiavaihtoehdosta?

Kyseessä siis tuon maakaasutekniikan jälkiasennus bensan rinnalle siten, että voi käyttää halutessaan kumpaa haluaa. Toki mahdollisimman paljon kannattaa sitten ajaa kaasulla, koska se on halvempaa ja koska siitä jotuu maksamaan kiinteän käyttövoimaveron (joka on kuitenkin jonkin verran pienempi kuin diisselissä)

Jos kaikki menisi niin kuin strömsöössä, niin olisin säästänyt asennuskustannukset parissa vuodessa:
- asennus 2800e avaimet käteen
- Karkeasti arvioitu säästö polttoaineessa 25 000km vuodessa ajamalla on 1500 euroa (2250 litraa ainetta, 1,6e litra)
- Ainoa oleellinen haitta olisi 90 litran kaasutankki peräkontissa

Tankkauspistekin löytyy tampereen nekalasta ja toistakin ovat suunnittelemassa keskustan alueelle. Suurin kysymys johon en ole googlaamalla löytänyt vastausta on: Jos järjestelmä kusee tai haluan siitä muuten vain eroon, niin onko se helppo/halpa napata autosta irti? Vai porataanko siinä kansi täyteen reikiä siten, että siinä on ja pysyy romuttamolle asti.
 
Sitä kun vaihtelee termareita kahden viikon välein niin pysyy nesteetkin kirkkaina ja lämpöä piisaa. Toki nokkaa vähän teipattu umpeen mutta ei näy omaan silmään :rock:

 
Mitäs toi kierroslukumittarin oikealla puolella oleva lämpötila-asteikko näyttää? Olisit jättänyt sen kuvaan myös.

Hyi hitto kun on tutunnäköinen mittaristo. Karmee kyllä toi oranssi väri. Missä muuten huutomerkki?
 
Meinaatko tuota alareunan hetkellisen kulutuksen viisaria? On muuten kohtuullisen häiritsevä mittari yleensä. Ei niin kovin tähdellinen tieto, joka vangitsee huomion jatkuvalla tuulessa heilumisellaan.
 
Pitääköhän munkin osallistua tuohon keskusteluun ylämäkien ajamisesta tasakaasulla. Oma kokemus 2.2 litran bensakonella on suurinpiirtein seuraava:

Vakionopeussäätimellä ajaessa alamäissä tuhlataan energiaan turhiin moottorijarrutuksiin, koska tietokone ei halua antaa vauhdin nousta tippaakaan yli säädetyn. Vastaavasti ylämäissä tuhlataan vielä lisää kun alamäen jälkeen ylämäkeen tullaan tasan asetettua nopeutta. Sitten alkaa motti murista kun kone lisää 80% kaasua, että nopeus ei tipu tippaakaan.

On mielestäni ihan intuitiivista, että bensaa kuluu vähemmän jos samat mäkiosuudet ajaa tasakaasulla siten, että alamäessä nopeuden annetaan vähän nousta, eikä turhaan jarrutella. Samoin ylämäessä kaasua lisätävään vain hyvin kevyesti. Nopeutta voi olla edellisen alamäen jäljiltä myös vähän liikaa, jolloin nopeutta on varaakin menettää huomattavasti enemmän.

Eräällä pitkähköllä matkalla (anoppilaan) tätä olen testaillut ja kulutusero vakkariin on huomattava.


EDIT: Piti vielä sanoa, että rekkoihin on nykyään saatavilla vakionopeussäätimiä, jotka osaavat ottaa huomioon mäet jopa kuskia paremmin. Konehan näkee kartasta myös kurvin takana olevat mäet jne. Ja tuo tosiaan toimii niin, että siihen asetetaan se vaihteluväli millä nopeus saa olla. Esim 83 km/h perusnopeus ja vaihtelu +/- 5km/h. Ehkä tämmöset saadaan joskus henkilöautoihinkin.

edit2: http://www.koneporssi.com/uutiset/pisaranpuristaja-scania-active-prediction/
 
Mutta käyppäs -30 asteessa kysymässä ecomööbelillä ajavalta että onko kylymä :D

Sitä varten käyttäis mieluummin jotain lisälämmitintä, eikä näin etelässä etenkään kylmiä talvia tulla pahemmin näkemään. Tääkin talvi on aika kevyttä läpsyttelyä ollut, plussakeliä muutamaa viikkoa lukuun ottamatta.
 
Meni kakkosauto huoltoon ja muija ajaa mersulla, niin piti käydä vuokra-auto viikoksi. Tuli ihan pränikkä ford focus. On muuten ihan pätevä peli ajella :D Koneella on kokoa maitopurkin verran, mutta kulkee tosi iloisesti (litran koneeksi) ja kuluta ei paskaakaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom