Bensa vs. diesel

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Mitäs toi kierroslukumittarin oikealla puolella oleva lämpötila-asteikko näyttää? Olisit jättänyt sen kuvaan myös.

Hyi hitto kun on tutunnäköinen mittaristo. Karmee kyllä toi oranssi väri. Missä muuten huutomerkki?

Neljää viivaa. Mun auto on 2006 vuosimallia. Riippuu vähän siitä valmistevuodesta että mitä se täysillä näyttää. Tosin mun auto taitaa olla neljässä viivassa jo jossain 70 asteen tienoilla. Kierrostenrajoitin siis mun autossa yli viiden tonnin ja 78mm putkenpäät. Kerta noin paljon näistä ymmärrät :dance:

Ropaan käet kainaloa myöten mustana tätä melko usein. Siitä syystä vältän huutomerkit mittaristossa, paitsit tuoreilla lumilla mennään usein dsc off... (Ei oo kyllä taas tarvetta vähään aikaan.) Termarit varsinkin täyttä kuraa. Oon toki kokeillut monia erimerkkejä, mutta jotain luvatonta niissä on. Kuitenni m57 motti ollut jo aiemminkin, ilman lämpenemis/termari ongelmia.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
EDIT: Piti vielä sanoa, että rekkoihin on nykyään saatavilla vakionopeussäätimiä, jotka osaavat ottaa huomioon mäet jopa kuskia paremmin. Konehan näkee kartasta myös kurvin takana olevat mäet jne. Ja tuo tosiaan toimii niin, että siihen asetetaan se vaihteluväli millä nopeus saa olla. Esim 83 km/h perusnopeus ja vaihtelu +/- 5km/h. Ehkä tämmöset saadaan joskus henkilöautoihinkin.

Vois olla kyllä kätevä tuollainen.

Vielä jos tietäisi, miten automaatin kanssa voisi ajaa taloudellisemmin. Ei voi edes vapaalle heittää mäessä.
Eikös automaatti rullaa vapaalla kun nostaa kaasun? Ei ne kai ainakaan yleensä moottorijarruttele, ei ole kauheasti kokemusta automaateista.
Se Volvon vanha öljynvatkain ei varmaan taloudellisesti mene millään, mutta ehkä kannattaa kiihdyttää suht rivakkaan, muuten luistelee momentinmuunnin turhia? Tai tais se luistaa vaikka mitä tekee.
 
Vois olla kyllä kätevä tuollainen.


Eikös automaatti rullaa vapaalla kun nostaa kaasun? Ei ne kai ainakaan yleensä moottorijarruttele, ei ole kauheasti kokemusta automaateista.
Se Volvon vanha öljynvatkain ei varmaan taloudellisesti mene millään, mutta ehkä kannattaa kiihdyttää suht rivakkaan, muuten luistelee momentinmuunnin turhia? Tai tais se luistaa vaikka mitä tekee.

Mulla tuo volvo käyttää moottorijarrutusta 3,4,5 ja 6 vaihteilla. Ykkösellä ja kakkosella se sitten heittä vapaalle kun nostaa kaasun. Ja ainakin mulla nousee kulutus vakkarilla ylämäkeen niin reilusti, että pidän täysin selvänä pienenpää kulutusta jos malttaa pikkasen hiljentää vauhtia kohti mäen huippua ja antaa kiihtyä takaisin alamäessä. Mutta harvoinhan sitä nyt nyt jaksaa niin taloudellisesti ajaa ja varsinkaan koko matkaa jos pidemmälle ajelee. Pistää vakkarin päälle, rullaa kulutusnäytön tilalle tyhjän ruudun ja viis veisaa hetkellisistä kukutuksista :D

Tutulla kuljetusyrittäjällä on tuommonen gps avusteinen vakkari volvossa ja sanoi että toimii todella fiksusti ja säästää oikeasti polttoainetta. Scanioissahan tuollainen on kanssa vissiin saatavilla. Kuulemma n. 2-3litraa vähentää kulutusta oulun ja kauhavan väliä ajellessa. Tuohan on todella tasaista seutua, joten mäkisillä alueilla saattaa säästö olla huomattava. Tosin oli hänkin laskenut että tyypillisellä miljoonan kilometrin vaihtovälillä tuokin säästä jo uuden henkilöauton verran rahassa :D
 
^kyllä ne automaatitkin moottorijarruttavat. Toki vähemmän mitä manuaalit, mutta jonkin verran kuitenkin. Varsinkin kovemmissa nopeuksissa, jolloin momenttilukko on päällä. Paikaltaan kiihdyttäessä se lukko ei kai ole koskaan päällä. Sen kyllä huomaa siitäkin, että kierrokset nousee mutta maisema ei vaihdu :D

off-topin, sehän ei ole oikeastaan Volvon automaatti, vaan Aisinin. AWTF-80 SC - Wikipedia, the free encyclopedia listaa "pari" autoa mistä se löytyy. Kestävyydeltään ihan ok.
 
^kyllä ne automaatitkin moottorijarruttavat. Toki vähemmän mitä manuaalit, mutta jonkin verran kuitenkin. Varsinkin kovemmissa nopeuksissa, jolloin momenttilukko on päällä. Paikaltaan kiihdyttäessä se lukko ei kai ole koskaan päällä. Sen kyllä huomaa siitäkin, että kierrokset nousee mutta maisema ei vaihdu :D

off-topin, sehän ei ole oikeastaan Volvon automaatti, vaan Aisinin. AWTF-80 SC - Wikipedia, the free encyclopedia listaa "pari" autoa mistä se löytyy. Kestävyydeltään ihan ok.

Niin mulla on just tämä linkin laatikko, joka käyttää moottorijarrutusta kuten ylempänä kirjoitin. Vanhempiin 5-vaihteisiin aisineihinkin kyllä saa Volvolta ohjelman 'neutral control' halutessaan. Tuo kans poistaa sen vapaalle laiton kaasua nostaessa ja sen jälkeen siinäkin laatikossa on siis moottorijarrutus ominaisuus käytössä.

Ja juu, pienemmissä nopeuksissa tuo momenninmuunnin luistaa aika reilusti ja siksi kaupunki kulutuskin on varmaan suht reipas. Maantiellä tuo kyllä toimii kuin ajatus, eikä turhia luistele ja siellä kulutusero manuaaliin ei varmaan montaa desiä satasella enää olekaan.
 
Zone-sarja -42%
Vielä jos tietäisi, miten automaatin kanssa voisi ajaa taloudellisemmin. Ei voi edes vapaalle heittää mäessä.
Ainakin minun ajamissa automaateissa pystyy kepin tökkäämään vapaalle ajossa. Ja nimenomaan tökkäämään, eli D:n ja N:n välillä voi (ja kannattaakin) vaihtaa ilman sen painikkeen käyttämistä, joka muuten tarvitaan vaihteen valitsemiseen.
 
Ainakin minun ajamissa automaateissa pystyy kepin tökkäämään vapaalle ajossa. Ja nimenomaan tökkäämään, eli D:n ja N:n välillä voi (ja kannattaakin) vaihtaa ilman sen painikkeen käyttämistä, joka muuten tarvitaan vaihteen valitsemiseen.

Niinhän sen voi, mutta mun mielestä se menee hankalaks kun pitää saada takaisin N:ltä D:lle --> pitää painaa jarrua. Monesti pienissä nopeuksissa (lähestyttäessä vaikka valoristeystä, jossa vaihtuukin vihreät enkä ole täysin pysähtynyt) on aika ikävä efekti.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niinhän sen voi, mutta mun mielestä se menee hankalaks kun pitää saada takaisin N:ltä D:lle --> pitää painaa jarrua. Monesti pienissä nopeuksissa (lähestyttäessä vaikka valoristeystä, jossa vaihtuukin vihreät enkä ole täysin pysähtynyt) on aika ikävä efekti.

Ei tarvii vauhdissa jarrua eikä vaihteen vapautinta painaa takasin deellekään päin..
Näin. Toimii siis samalla tavalla molempiin suuntiin.
 
Ainakaan GM:n jenkeissä tuota vapaalla rullaamista ei suositella (taitaa ainakin Caddyn ja Chevyn Owners Manualit kieltää tuon) Olikohan se niin, että pumppu ei pyöri. Jokainen tietysti käyttää omaansa kuten haluaa.

-Franco
 
Miksi pelkästään vapaalle pitää kytkeä, kun moottori käy tyhjäkäyntiä=polttoainetta kuluu!
Sammuttakaa nyt hyvät pihistelijät moottori, kun rullaatte vapaalla;)
 
Ainakaan GM:n jenkeissä tuota vapaalla rullaamista ei suositella (taitaa ainakin Caddyn ja Chevyn Owners Manualit kieltää tuon) Olikohan se niin, että pumppu ei pyöri. Jokainen tietysti käyttää omaansa kuten haluaa.

-Franco

Kyllä. Sama on ZFn laatikoissa. Joten vapaalla pumpatkaa sitten kaasua, Nottei loota leivo kiinni :D
 
Vielä jos tietäisi, miten automaatin kanssa voisi ajaa taloudellisemmin. Ei voi edes vapaalle heittää mäessä.

Aika monessa automaatissa on nykyisin vapaakytkintoiminnon, jolla voi rullailla aina tarvittaessa. Kaupungissa tuo on varsin kätevä ja merkittävä kulutusta pienentävä toiminto.

- - - Updated - - -

Korjattu.

Mitähän tyhmää tuossa vapaalla rullailemisessa on? Itse ajelen noin aina kun on mahdollista ja tyhmäksi tunnen itseni ainoastaan silloin, kun arvion tilanteen väärin ja turhaan poltan bensaa vain lämmittääkseni jarruja?
 
Mitähän tyhmää tuossa vapaalla rullailemisessa on? Itse ajelen noin aina kun on mahdollista ja tyhmäksi tunnen itseni ainoastaan silloin, kun arvion tilanteen väärin ja turhaan poltan bensaa vain lämmittääkseni jarruja?
Polttoaineen säästäminen on hölmöä ja ituhippien tai köyhien hommia. Itsehän ajelen vain Zilillä kaupunkiajoa ja kiihdytän aina liikennevaloista täysillä ja jarrutan seuraaviin viime tipassa ja odottaessa valojen vaihtumistakin pidän kaasun pohjassa ettei kukaan pidä köyhänä tai ituhippinä.

Joistakin nyt on hölmöä kaikki mitä itse ei tee.
 
Mitähän tyhmää tuossa vapaalla rullailemisessa on? Itse ajelen noin aina kun on mahdollista ja tyhmäksi tunnen itseni ainoastaan silloin, kun arvion tilanteen väärin ja turhaan poltan bensaa vain lämmittääkseni jarruja?

Jos kyseessä on moderni auto ja teet autolla jotain muutakin kuin lasket vapaalla alamäkeen, en kyllä jaksa uskoa että sekalaisessa ajossa saat minkäänlaista eroa kulutukseen vapaalla käyttämisen kanssa. Ainakin oman dieselin kulutuksessa huomaa eroa vasta kun laitetaan peräkoukkuun 3500 kg vedettävää. Sitä ennen kulutus on alle litran sisällä, sama miten ja missä ajaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom