Bensa vs. diesel

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Selittäkää mulle joku tämä omituinen ero. Freelanderissa diisselinä ykkönen oli todella lyhyt väännötön vaihde, sai kepittää kierrokset tappiin, että mitään tapahtui, eikä siltikään mitään tapahtunut. Touaregissa taas ykkönen vääntää niin maan saatanasti ja saa olla kaasun kanssa tarkkana tai nyppäsee kunnolla vauhtiin.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kaikki dieselit, joilla olen ajanut, ovat laiskoja ykkösellä. Kakkosella sitten ovat olleet kaikki aika ripeitä. Syytä tähän en tiedä, mutta kohta tulee kuitenkin joku kertomaan. Littynee jotenkin vaihteiden välityksiin.
 
Itellä ollu kaikki diesel maasturia automaatteja ja aina ei heitä edes ykköselle vaikka vauhti melkein pysähtyy.

Veikkaisin bensakoneen parempaan kierrosherkkyyteen ja toki vaihteiston välityksiin perustuvan tuon eron. Normaalisti liikkeelle lähtiessä ykkösellä sitä vääntöä ei ihan hirveästi tarvita mutta kierrosherkkyyden tuntee taas herkästi. Diesel alkaa pääsemään vasta ominaisuuksiin kovemmilla vauhdeilla missä tarvitaan laajempaa vääntöaluetta tai jotain raskasta kärryä kiskoessa. Lisäksi liikkeelle lähdettäessä ollaan sellaisella alueella kierroksissa dieselissä ettei turbostakaan ole paljoa iloa. Tällaista tulee mutuna mieleen...
 
En tiedä mistä tuon Auriksen kulutuksen motarila nappasit, mutta kannattaa varoa olemasta liian optimistinen. +120km/h vauhdissa sitä naftaakin alkaa menemään. Oma 2.4D V70 vetäisee n. 8 litraa sadalla, kun vakkarisäätimen laittaa 125km/h kohdalle. Yhdistetty maantie-motarikulutus vuoden sisällä laskettuna on 7.5 ja se on ajettu melko lailla rajoitusten mukaan.

Yksi 1.4D Auriksen omistaja sanoi, että hänellä keskikulutus motarilla on 5.8l eli eioo mitään faktaa. Se on kuitenkin varma, että se kuluttaa vähemmän kuin nykyinen 1.6 bensa Auris. Kulutuksen puolesta siis kannattaisi vaihtaa kun työmatka on 60km mutta nykyisen auton arvonlasku, myyminen tai vaihto liikkeessä kalliimpaan, väliraha, tinkimiset, sopivan auton etsiminen ym. säätöä, en tiedä kannattaako sittenkään tehdä kulutuksesta ongelmaa.
 
Zone-sarja -42%
Yksi 1.4D Auriksen omistaja sanoi, että hänellä keskikulutus motarilla on 5.8l eli eioo mitään faktaa. Se on kuitenkin varma, että se kuluttaa vähemmän kuin nykyinen 1.6 bensa Auris. Kulutuksen puolesta siis kannattaisi vaihtaa kun työmatka on 60km mutta nykyisen auton arvonlasku, myyminen tai vaihto liikkeessä kalliimpaan, väliraha, tinkimiset, sopivan auton etsiminen ym. säätöä, en tiedä kannattaako sittenkään tehdä kulutuksesta ongelmaa.

Voihan se pitääkin paikkansa. Auris on kuitenkin aika pieni ja kevyt auto. Vaikutaisi myös suht aerodynaamiselta. Kannattaa vaan laskuissa ottaa sitten huomioon dieselveron osuus. Aikaisemmin esim. Volvo kannatti aina ottaa dieselinä vaikka ajaisia vain 10 metriä vuodessa. Sen verran kova oli bensan imurointi. Mutta nyt esim. joku Golffi TDI vs. TSI koneella alkaa jo olemaan siinä ja siinä.
 
Yksi 1.4D Auriksen omistaja sanoi, että hänellä keskikulutus motarilla on 5.8l eli eioo mitään faktaa. Se on kuitenkin varma, että se kuluttaa vähemmän kuin nykyinen 1.6 bensa Auris. Kulutuksen puolesta siis kannattaisi vaihtaa kun työmatka on 60km mutta nykyisen auton arvonlasku, myyminen tai vaihto liikkeessä kalliimpaan, väliraha, tinkimiset, sopivan auton etsiminen ym. säätöä, en tiedä kannattaako sittenkään tehdä kulutuksesta ongelmaa.

Melkein sanoisin ettei kannata, ei välttämättä edes rahallisesti. Tuo sun bensa auris on varmaan aika toimintavarma. Dieselvero, mahdolliset dieselin kalliimmat viat (toki bensaankin voi tulla), nykyisen auton myyminen jne. Jos tykkäät tuolla ajella niin anna mennä vaikka loppuun asti. Jos itse haluisin halvempaa ajoa niin vaihtaisin varmaan johonkin halvempaan pikkukulutuksiseen perus bensa autoon jonka ylläpito olis halpaa. Niissä ei olis kilsoillakaan juuri merkitystä kun hinnassa on käytännössä vaan käyttöarvo. Mutta jos sulla nyt on valmiiksi maksettuna toi auris, niin aja sillä vaan, tiedät sen kunnon varmasti jne.
 
Mulla on nyt ollut tuo BMW 123d E82 Coupe reilu 15tkm ja ajo on ollut pelkkää talviajoa.. Keskikulutus ~5.5l ja joka aamu ollut webasto käytössä. Mun ajomäärillä(4tkm kuussa) ei hirveesti tarvitse miettiä kumpi kannattaa. Käytännön suorituskykykään ei hirveesti kalpene kun vertaa 135:seen. täytyy sanoa että kyllä tuo bemarin dieselkone kahdella turbolle on eri planeetalta kuin esim VAG:n vastaavat.. Huipputeho tulee vasta 4400rpm ja muutenkin moottorin luonne melko herkästi kiertävä dieseliksi.. Kesäksi otetaan sitten hiukkassuodatin pois ja ohjelmoidaan 285hv ja 520nm.. Luulis riittävän tuohon koriin:puntti:
 
Melkein sanoisin ettei kannata, ei välttämättä edes rahallisesti. Tuo sun bensa auris on varmaan aika toimintavarma. Dieselvero, mahdolliset dieselin kalliimmat viat (toki bensaankin voi tulla), nykyisen auton myyminen jne. Jos tykkäät tuolla ajella niin anna mennä vaikka loppuun asti. Jos itse haluisin halvempaa ajoa niin vaihtaisin varmaan johonkin halvempaan pikkukulutuksiseen perus bensa autoon jonka ylläpito olis halpaa. Niissä ei olis kilsoillakaan juuri merkitystä kun hinnassa on käytännössä vaan käyttöarvo. Mutta jos sulla nyt on valmiiksi maksettuna toi auris, niin aja sillä vaan, tiedät sen kunnon varmasti jne.

Todella toimintavarma on ollut, oon ajanut autolla 27tkm - 63tkm. Ainoastaan jarrupalat oon käynyt herkistyttämässä.
Jos tuosta haluaisi jotenkin omat rahat pois niin sen aika on kohta kun autoa ei ole vielä kilsoilla raiskattu. Jonkun halvemman käyttöauton osto kiinnostaisi myös siksi, että asunnon osto edessä ja mielummin laittaisi rahat siihen + ei vituttaisi niin paljoa katsoa mittaria kun kilsat lisääntyy 120km päivässä. Hemmetti sitä on vaan vaikeampi vaihtaa huonompaan. :D Kiitokset vinkeistä!
 
Selittäkää mulle joku tämä omituinen ero. Freelanderissa diisselinä ykkönen oli todella lyhyt väännötön vaihde, sai kepittää kierrokset tappiin, että mitään tapahtui, eikä siltikään mitään tapahtunut. Touaregissa taas ykkönen vääntää niin maan saatanasti ja saa olla kaasun kanssa tarkkana tai nyppäsee kunnolla vauhtiin.

Ei se varmaan väännötön ollut mutta se kaikki vääntö tulee siinä kohdassa kierrosaluetta missä turbo ahtaa ja pienen turbon puhti loppuu aika aikasin. Tyhjäkäynnistä puoleentoista tuhanteen kierrokseen sitä voimaa ei kuitenkaan ole paljoa kun ei vielä ole ahtoja ja silloin liikkeellelähteminen pitkällä ykkösellä olisi kohtuuttoman vaikeaa. Onko vielä peräti niin että turbo kuristaa menoa ennen kuin se alkaa kunnolla ahtaa?

Jos vaikka 9000rpm kiertävässä bensakoneessa ois dieselin välitykset niin se ykkönen ei silti tuntuis niin lyhyeltä ja puhdittomalta. Samoilla välityksillä 5000rpm tuo aika paljon vähemmän nopeutta kuin 9000rpm.

Joku joka oikeesti tietää vois kertoa tästä miks dieseli ei voi kiertää kauheesti, kai siinä on sellaset rakenteelliset ominaisuudet.

Sen tiedän että paras moottori on tarpeeks iso bensa. Voimaa on alhaalla paljon, mutta sitä tulee kierrosten mukana kokoajan tasaisesti lisää. Sylintereitä mieluiten 6, 8 tai 12. Mekaanisesti ahdettuna voimaa tulee kokoajan vieläkin enemmän :D
 
Selittäkää mulle joku tämä omituinen ero. Freelanderissa diisselinä ykkönen oli todella lyhyt väännötön vaihde, sai kepittää kierrokset tappiin, että mitään tapahtui, eikä siltikään mitään tapahtunut. Touaregissa taas ykkönen vääntää niin maan saatanasti ja saa olla kaasun kanssa tarkkana tai nyppäsee kunnolla vauhtiin.

Koska siinä FL2:ssa ei ole alennusvaihteistoa, niin se ykkönen on välitetty niin lyhyeksi että sillä oikeasti voi ajaa myös suhteellisen hiljaa (vaikkapa jonkinmoisessa maastossa) käräyttämättä kytkintä. Liikenteessä tuo on kieltämättä ikävämpää, mutta esim. isompaa paattia nostaessa lyhyttä ykköstä kyllä ihan arvostaa.

Manuaali FL2:llä saisi varmaan nopeammat 0-100km/h lukemat kun lähtisi liikkeelle suoraan kakkosella.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tiisseli ollu kyllä loistava nyt talvena, 1,6l kone syö 5,3l/100 yhdistettynä. Lisäksi tuo on tällä hetkellä talouden ainoa käyttisauto, jolla ajetaan yli 40tkm/v
 
Pitää ottaa hieman sanoja takaisin Dieselin talvikäynnistyvyydestä. Tuntuuhan noi japsidiisselit lähtevän tulille talvellakin. -25 vielä ilman lämmitystä helposti, ainakin Outlanderi.
Aiemmat kokemukset olivat siis vain Saksan diisseleistä (Opel, BMW, VW)
 
Itsellä on transportterissa kanssa naurettavan lyhyt ykkönen ja saa tosiaankin olla kaasun ja kytkimen kanssa tarkanna, vielä kun neliveto pitää huolen siittä, että se lähtö on tosiaankin töksähtävä jos annostelee vähän hätäseen voimaa. En tiedä onko se tuossa alennusvaihteen korvikkeena vai myydäänkö samaa vaihdelaatikkoa jonkun 90hp hinnat alkaen mallin kanssa jossa se lyhyt ykkönen ei tunnu niin lyhyeltä kuin omassa 190hp versiossa.

Edit: pakko lisätä tosta talvikäynnistyksestä sen verran, että toi volkkarin 2.5l viismukinen kone ei lähde -20 pakkasella enään käyntiin ilman lämppäriä edes ihan uudella akulla. Eli webasto/eberi on ihan pakollinen jos aikoo talvella ajella :D
 
Jeesus miten vaikeeta voi olla saada tummennuksia ikkunoihin. 3 firmaan ottanut yhteyttä. Yhdestä vastattiin, että lomalla, palaavat 15 päivä. Toisesta vastattiin, etteivät saa kiinni tummentajaa. Kolmannesta vastattiin, että tummentaja on lomalla. Mitä vittua tää on? Onko joka firmassa yksi jätkä joka tekee tummennuksia? Sit kun pitäis vielä noi hifit pistää uusiksi, niin se vasta varmaan vaikeeta onkin.
 
Jeesus miten vaikeeta voi olla saada tummennuksia ikkunoihin. 3 firmaan ottanut yhteyttä. Yhdestä vastattiin, että lomalla, palaavat 15 päivä. Toisesta vastattiin, etteivät saa kiinni tummentajaa. Kolmannesta vastattiin, että tummentaja on lomalla. Mitä vittua tää on? Onko joka firmassa yksi jätkä joka tekee tummennuksia? Sit kun pitäis vielä noi hifit pistää uusiksi, niin se vasta varmaan vaikeeta onkin.
Suomen ehkä tunnetuin tummentaja, eli Lustig olisi Vantaalla 11.3 (Tikkurilan keskustan Nestellä)
Tekee hämmästyttävän nopeastin, joten ei kulu kallista aikaa, kun auto seisoo jossain pajalla;)
Juha Lustig Ky
040 558 5802
info@lustig.fi
 
Pitää ottaa hieman sanoja takaisin Dieselin talvikäynnistyvyydestä. Tuntuuhan noi japsidiisselit lähtevän tulille talvellakin. -25 vielä ilman lämmitystä helposti, ainakin Outlanderi.
Aiemmat kokemukset olivat siis vain Saksan diisseleistä (Opel, BMW, VW)

Paljon olen ML:ää haukkunut mutta täytyy sanoa että aina lähti käyntiin ilman lämmitystä. Sama nykyisen Jeepin kanssa. Itse olen laista lämmittämään kun mitään todistettavia haittoja ei ole ollut lämmittämättömyydestä. Oikein kylmänä kyllä annan käydä jonku aikaa ennen ajoa.
 
Suomen ehkä tunnetuin tummentaja, eli Lustig olisi Vantaalla 11.3 (Tikkurilan keskustan Nestellä)
Tekee hämmästyttävän nopeastin, joten ei kulu kallista aikaa, kun auto seisoo jossain pajalla;)
Juha Lustig Ky
040 558 5802
info@lustig.fi
Laitoin mailia, paljonko vetoa, että on lomalla.
 
Vitun vittu mitä vitun amatöörejä noi kaikki kun ei jumalauta yksiä vitun ikkunoita saa tummennettua. Eivät vastaa maileihin, vaan puhuvat paskaa noissa yhteystiedoissaan. Vitun apinoita kaikki.

Soita, tuskin nää hemmot tien päällä ollessaan räplää iphonella maileja.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom