Beef Jerky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxu
  • Aloitettu Aloitettu
Ostinpa tossa tälläsen pikkupussin kaupasta, Yummu Meatsin näytää olevan, ja classic oli makuna. Pakko sanoa että hyvää on, eikä se hintakaan loppujen lopuks niin suolanen oo, ~3,50 euroo tollanen pikkunen pussi josta riittää kuitenkin tunniks pikku naposteltavaa.

Voisi Lucasista heittää jossain vaiheessa tilaukseen pussin black pepperiä :)
Classicissa kannattaakin pysyä jatkossa. Cajun Hot on toinen lempparini, ellei jopa parempi kuin Classic, mutta haittana on jopa liiallinen tulisuus. Tänään kuitenkin vedin Cajun Hottia ja ei herranjumala ku se oli hyvää. Odotan vielä sitä päivää kun itsetehdyssä nuotiossa lämmitän papuja ja syön muutaman pussin kuivalihaa :kuola: Ja jotain vielä juotavaksi, sitä ei ole vielä päätetty (mahdollisesti maitoa).

Tietenkin mukavintahan olisi marinoida ja kuivattaa se lihan ihan ite, ja vielä metsästää se ite.. mutta taitaa olla aikamoista säätöä lihan kuivattaminen perinteiselle tavalla, että ensimmäinen kerta tuskin tulee olemaan onnistunut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei tuossa kyllä tuntipalkoille pääse (ainakaan noiden ao. ohjeiden mukaan, kun uunissa pidetään jopa 24 tuntia, maksaahan se sähkökin jotain...). Tällaiset ohjeet löysin pikahaulla netistä:

http://www.wikihow.com/Make-Beef-Jerky
http://www.ehow.com/how_3904_make-beef-jerky.html

Nyt reseptit jakoon äkkiä, jos on jotain parempia ja edullisempia - ulkona kuivaus on pois laskuista ;)

Uunissa oli semmoiset 9h, eikä uuni paljoa sähköä kuluta 50 asteella :) 22,5€/kg+mausteet. Halvimmillaan vissiin netistä saa 40€/kg. Kyllä tuo oma tekemä ainakin Tallinnan Jerkyt voitti helposti :)

Noilla ohjeilla itse tein:

Eraa

"Paikallinen kauppias oli taas laittanut paistia tyrkkyyn 8e/kilo niin olihan sitä pakko jerkyä tehdä. 1,5kg lihaa sukelsi juuri kiertoilmauunin 45 asteen syleilyyn, huomenna aamupäivällä ovat varmaankin valmiita. Alkaa pikkuhiljaa se oikea touchi löytyä kuin tuon erän jälkeen yli kymmenen kiloa tullut kuivattua. Laitetaan vielä muutama hyväksi todettu vinkki:

Leikkaa lihoista ~5mm paksuja ja mahdollisimman suuria paloja, pieni vasta kuivauksen jälkeen saksilla.
Jos on mureaa lihaa niin leikkaa syiden mukaisesti siivut
Anna marinoitua vähintään 8h, käytä vain hienojakoisia mausteita (siivilöi)
Hyvä kuivausaika on 45c, luukku raollaan ja 8-10h

Hyväksi todettu marinadi 1-1,5kg lihamäärälle:
Kulhoon 1dl teriaki/soijakastiketta, 2rkl cajun maustetta siivilöitynä ja 2 tippaa Dave's Private Reserve 2008 chilikastiketta. Sekoittele marinadia niin että se on tasaista litkua (cajunmauste kadonnut) ja sekoita lihasiivuihin.

Itse olen käyttänyt paistia. Kulma/sisä/ulko/paahtopaisti siis käy vallan mainiosti ja on mielestäni hinta/laatu suhteeltaan paras vaihtoehto. Paistia valitessa kannattaa ottaa se vaihtoehto jossa on vähiten näkyvää rasvaa eli sitä valkoista siellä lihan välissä.
Hyvästä paistista (eli ei tarvitse roskiin heittää mitään) tulee noin 40% jerkyä. Eli 2kg = 800g"

Nyt tuli lucasilta paketti... on kyllä maineensa veroista. Kaljaa kun vielä olis... :hyvä:

Paljollakos tota jerkkua voi tilata ilman että tulee veroja päälle?

Itekin tuolta Lucasilta kilon paketin tilasin, ja nyt rupesin pohtimaan että mitenköhän jerkyä ois fiksuinta säilöä, ettei tarvis ihan koko kiloo kerralla syödä?

Sellainen tilava muovipurnukka on paras säilytyspaikka jerkylle. Kannattaa unohtaa minigripit heti kättelyssä.

Tässä olisi muuten jerkyohjeiden kuningas:

Osa 1: http://www.youtube.com/watch?v=aJfuVl0BBlA

Osa 2: http://www.youtube.com/watch?v=NUu9goMp7EI

Piru vie kun on vaan vaikeaa Suomesta löytää tähän aikaan vuodesta isokokoisia tuulettimia, puhumattakaan tuollaista boksimallista, joka löytyy edellämainitulta videolta. Olen myös huono etsimään rautakaupoista ja IV-alan liikkeistä sopivanlaisia ilmastointifilttereitä.

Kai se pitää nyt ensihätään tilata Lucasilta pussi habanero-jerkyä. :kuola:

On nuo ohjeet sen verran työläitä, että taidanpa jatkaa Lucasin asiakkaana - ainakin niin kauan kuin dollarin kurssi on näin alhaalla. Laitoin (Neal) Lucasille postia ja pyysin, että tekisi setin Red Pepperiä ja tyyliin "nugget" eli semmoisina vähän paksumpina ja pienempinä kuutioina. Kaverihan vastasi vaan, että "no problem" ja sanoi, että kun ei ole aiemmin tehnyt sellaisia niin hän pistää tulemaan pussillisen maistiaisia koe-erästä (ilmaiseksi!!!), ennen kuin ryhtyy semmoisia tekemään myyntiin. No, pussi kolahti tänään postilaatikkoon ja työkaverin kanssa maisteltiin sitten hieman "nuggetteja"...

Nehän olivat todellista herkkua, vieläpä parempia kuin nuo aiemmat "slab style" jerkyt ja punapippurista tuli todella mukavasti potkua jerkyyn, muttei kuitenkaan liikaa. Laittelin tuossa saman tien lisää tilausta sisään ja tämäkin satsi nuggeteina. Tällä kertaa tuleekin sitten vähän isompi satsi...

Piru vie kun on vaan vaikeaa Suomesta löytää tähän aikaan vuodesta isokokoisia tuulettimia, puhumattakaan tuollaista boksimallista, joka löytyy edellämainitulta videolta. Olen myös huono etsimään rautakaupoista ja IV-alan liikkeistä sopivanlaisia ilmastointifilttereitä.
No paljonkos siinä lopputuloksessa lopulta on eroa jos laittaa uuniin luukku raolleen X asteeseen?

No paljonkos siinä lopputuloksessa lopulta on eroa jos laittaa uuniin luukku raolleen X asteeseen?

Enpä ole koskaan tehnyt itse kummallakaan tavalla. Vaikuttaisi tuo uunikuivaus kuitenkin enemmän kypsentämiseltä kuin kuivaamiselta. Oma uuni ei edes anna myöten laittaa kovin alhaisia lämpöasteita. Suosittelen vilkaisemaan nuo videot, siinä on mielestäni aika hyvin väännetty asia rautalangasta.

Erityisen kätevältä tuo Good Eatsin kuvaama metodi vaikuttaa muutenkin, ei tarttis tikuttaa ja pelleillä uunin kanssa.

Onnistuu uunissa aivan hyvin tuo kuivaaminen, ei mitään ongelmia. Itekkin jenkeistä joskus tilannut jerkyä, mutta mites tuolta lucasilta tulee paketit perille ettei mene tulliin ? Itse olen hakenut tullistakin kuivalihaa, mutta ei siitä sen enempää;D

kuinka paljon on rahtikulut Lucasilta, eli kannattaako kerätä porukkatilausta? Toimitusajat ovat nähtävästi kohtuulliset, että kerkee vielä tilata joulun / uudenvuoden pikkupurtavat? Entäpä mistä tuolta löytyy nämä paljon puhutut nuggetit? Mikä on niiden tuotenimike?

kuinka paljon on rahtikulut Lucasilta, eli kannattaako kerätä porukkatilausta? Toimitusajat ovat nähtävästi kohtuulliset, että kerkee vielä tilata joulun / uudenvuoden pikkupurtavat? Entäpä mistä tuolta löytyy nämä paljon puhutut nuggetit? Mikä on niiden tuotenimike?

Nuggetteja ei listalta löydy, mutta niitä saa kun laittaa sinne sähköpostia, että haluaa jerkyn nuggeteiksi tehtynä. Toivottavasti nuggetit ilmestyy ihan nettisivujenkin valikoimaan pian, sillä ainakin itse tilaan tästedes kaikki nuggeteina. Eli tilaat ihan normaalisti vaikkapa red pepper-maustettua jerkyä ja laitat sitten sähköpostilla (lucas@lucasjerky.com) perään sen nugget-jutun.

Postikulut on ollut paunan satsissa luokkaa $10 ja toimitusaika n. 2 viikkoa. Itse tilasin kanssa uuden vuoden suolapalaksi lisää, mutta näinköhän ne sinne asti säilyy kun on niin sairaan hyvää tuo red pepper, ettei malta olla maistamatta ihan pikkuisen ja sitten taas vähän lisää jne...

Onnistuu uunissa aivan hyvin tuo kuivaaminen, ei mitään ongelmia. Itekkin jenkeistä joskus tilannut jerkyä, mutta mites tuolta lucasilta tulee paketit perille ettei mene tulliin ? Itse olen hakenut tullistakin kuivalihaa, mutta ei siitä sen enempää;D

Itselle on tilaukset kopsahtaneet suoraan postilaatikkoon FedExin kirjepakettina, en tiedä miten muilla, mutta paketin saapumisen jälkeen olen keskittynyt etupäässä syömiseen :D

Miten pitkään porukalla kestää tollanen 2 paunan paketti jerkyä? Lähinnä sillä, että paljon kannattais tilata. On nimittäin sen verran hyvää, että varmaan päivittäin tulis aina naposteltua :)

Miten pitkään porukalla kestää tollanen 2 paunan paketti jerkyä? Lähinnä sillä, että paljon kannattais tilata. On nimittäin sen verran hyvää, että varmaan päivittäin tulis aina naposteltua :)
Äskön kävin postista hakemassa 2 paunaa red pepper jerkyä, ja ensi tuntumalla voi olla että paketti ei kestä edes viikonlopun yli, sen vertaa hyvää oli :) Mutta vakavasti sanottu on tossa 2 paunassa aika paljon mussutettavaa, että eiköhän sillä hetken pärjää.

Vajaa viikko sitten tuli 1 lb Lucasjerkyltä Red pepperiä, ja kohta pussi syöty. Piti pistää uutta tulemaan, sen verta hyvää kamaa... :kuola:

Meillä menee pauna viikossa, kun on useampi syöjä. Ja siinäkin saa säännöstellä ihan tosissaan :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom