Baarin porttikiellon pituus?

Tove sanoi:
Okei, eli mun ei tartte pelätä. Kunhan ajattelin, koska jokusen kerran on tullut oltua hivenen liian maistissa. Olen toisn itse tajunnut tilani ja lähtenyt oma-aloitteisesti, vain vienosti horjuen kotiin.

No ei todellakaan tartte pelätä. On sitä itsekin joskus "lentänyt pihalle" kun on vähän pilkkinyt pöydässä, eli ollut sikana päissään. Poke vain tullut sanomaan, että nyt taitaa olla aika lähteä kotiin nukkumaan. Siitä sitten kerää nätisti tavaransa ja lähtee kotia nukkumaan, niin ei varmasti sua kukaan pahalla muistele. Häiriöiden aiheuttaminen onkin sitten jo eri juttu.

Tipistä vielä, noissa aikaisemmissa asiaa käsittelevissä ketjuissa joku sanoi fiksusti, että säästä se vitonen jättämällä se viimeinen kalja juomatta (joka on yleensä jo liikaa) ja anna tämä vitonen sille ovimiehelle. Olen itse yrittänyt tätä tapaa pitää yllä silloin harvoin kun kuppilassa käyn ja ilmeisesti ovat aina poket ihan tyytäväisiä tähän olleet.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nick sanoi:
Harvemmin siitä puukosta tai nyrkistä voi saada puhelinlankoja myöten, tai hyvinvalaistussa konttorissa, missä pöytää koristavat värikkäät tekokukat ja valokuvakehykset.

No vitsi vitsinä, ihmiset vaan eivät kovin usein ymmärrä portsareiden merkitystä ravintoloissa, vaan luulevat heidän olevan lähinnä kahva-apinoita, jotka piikittävät testoa pakaroihinsa taukohuoneessa ja nauttivat asiakkaiden pieksemisestä. Mutta kuten Mike sanoi, on heidän tärkein tehtävänsä turvata KOKO ravintolan turvallisuus, sekä henkilökunnan, että asiakkaiden.

Eikö monessa muussa työssä sitten ole vastuuta? Monessa työssä on vastuulla myös ihmisten turvallisuus suorasti tai epäsuorasti.

Tarkoitukseni ei ollut vähätellä kyseistä työtä, enkä myöskään mielestäni niin tehnyt. Halusin vain todeta, että kyseisestä työstä maksetaan palkkaa tai näin ainakin luulisin. Korjatkaa jos olen väärässä.

Pointti minkä halusin tuoda esille, oli se, että mielestäni portsarin ja muun ravintolan henkilökunnan tulee ansaita tipit. Ne eivät siis ole luontaisetuja joita asiakkaat antavat ja niitä antamattomat ovat sitten kusipäitä jne.

Itse olen aina halukas maksamaan hyvästä palvelusta, ja tähän riittää oikeasti monesti ovelta ja narikasta ne kohteliaat sanat. Tämä ei varmasti tee ovella illasta raskaampaa. Lisäksi puhuin myös koko ravintolan henkilökunnasta ja palvelun ystävällisyydestä. Ja ennenkuin puolustelet että tiskin takana on kiire eikä ehdi olemaan ystävällinen, niin voin todeta että monessa muussakin työssä on ja silti on vain oltava ystävällinen (jos haluaa pitää asiakkaansa).

Ihmettelen siis edelleen sitä mikä tekee portsarin työstä jotenkin erilaisen ja huonompaan käytökseen oikeuttavan kuin mikä tahansa muu palveluammatti. Tokihan ne häiriköt saa viedä vaikka jalat edellä ulos jos puhe tai muut lievemmät keinot eivät tehoa. Asiakas on kuitenkin asiakas ja lähtökohtaisesti heidät tulisi ottaa ystävällisesti vastaan (mikäli ei tule näitä Nickin mainitsemia juttuja jo ovella). Edelleenkin, hyvästä ja ystävällisestä palvelusta on huomattavasti mukavampi antaa tippiä.

No tuli jauhettua samaa asiaa jo niin monelta kantilta, että eiköhän jo riitä. Joku kuitenkin provoutuu tästä.

Ja näistä tipeistä ja ovimiesten liksoista onkin jauhettu aiemmissa ketjuissa noin 20 sivun verran ainakin, joten jos ei taas aloitettaisi...

Nick sanoi:
No vitsi vitsinä, ihmiset vaan eivät kovin usein ymmärrä portsareiden merkitystä ravintoloissa, vaan luulevat heidän olevan lähinnä kahva-apinoita, jotka piikittävät testoa pakaroihinsa taukohuoneessa ja nauttivat asiakkaiden pieksemisestä.

Koskahan Suomessa päästään tilanteeseen, että ravintoloiden ovilla seisoo Välimeren tyyliin sisääheittäjiä, jotka käyttäytyvät kohteliaasti eivätkä edes unelmoi tipeistä? "Tervetuloa meidän ravintolaan, nyt olisi todella hyvä pöytä teille ja ilmaiset alkudrinkit. Saanko auttaa peremmälle?".

Kuulostaako upealta ajatukselta? Ehkä ei mitenkään mahdotonta, kunhan alkoholipolitiikkamme muuttuu vapaammaksi, viinan hinta putoaa ja ravintola-alan kilpailua parannetaan. Yksi sukupolvi voi mennä uuden kulttuurin oppimisessa, mutta itse uskon siihen, ettei peräkylän meininki jatku ikuisuuteen asti.

eldd sanoi:
Koskahan Suomessa päästään tilanteeseen, että ravintoloiden ovilla seisoo Välimeren tyyliin sisääheittäjiä

Toiveajattelua. Kyllä se sitä peräkylän meininkiä on vieläkin. Niin iso osa asiakkaista on perinteisiä perseet olalle rähinäviinalla ja angsteja purkaan kuppilaan, että Suomessa poken tehtävä on ja pysyy ulosheittäjänä/sisäänpäästäjänä. Vaikea kuvitella, että meikäläisen elinaikana kovin suurta muutosta tuohon tulisi. Mm. viimeiseen 20 vuoteen ei ole tapahtunut juurikaan kehistystä.

Alkoholipolitiikka on alkanut muuttua vasta parin viime vuoden aikana, joten toivoa on. Kun viina ei ole enää kielletty hedelmä ja sen hinta putoaa tasolle, jossa humalaan pääsee aina halutessaan, se ei enää tunnu niin erikoiselta. Eihän tästä ole montaa vuotta kun holhousväki kielsi salmiakkikossun myynnin - nykyään tuntuisi jo mahdottomalta ajatukselta. Alkon monipoli kun vielä murretaan ja siirretään ensin viini ja sitten väkevät ruokakauppoihin, ollaan jo paremmalla tiellä.

fluid power sanoi:
Tarkoitukseni ei ollut vähätellä kyseistä työtä, enkä myöskään mielestäni niin tehnyt. Halusin vain todeta, että kyseisestä työstä maksetaan palkkaa tai näin ainakin luulisin. Korjatkaa jos olen väärässä.
Asiallisesti olet mielipiteesi ilmaissut, joten ei valittamista. Ja vastaus kysymykseesi, kyllä työstä maksetaan palkkaa. Toisille enemmän, toisille vähemmän. Aivan kuten muissakin ammateissa.
fluid power sanoi:
Pointti minkä halusin tuoda esille, oli se, että mielestäni portsarin ja muun ravintolan henkilökunnan tulee ansaita tipit. Ne eivät siis ole luontaisetuja joita asiakkaat antavat ja niitä antamattomat ovat sitten kusipäitä jne.
Tottahan toki heidän tulee ansaita tippinsä. Enhän minäkään jätä tippiä ravintolassa, jossa palvelu on perseestä. Siinä olen kanssasi täysin samaa mieltä. En siis myöskään itse odottaisi saavani tippiä, mikäli vittuilisin asiakkaille.
fluid power sanoi:
Itse olen aina halukas maksamaan hyvästä palvelusta, ja tähän riittää oikeasti monesti ovelta ja narikasta ne kohteliaat sanat. Tämä ei varmasti tee ovella illasta raskaampaa. Lisäksi puhuin myös koko ravintolan henkilökunnasta ja palvelun ystävällisyydestä. Ja ennenkuin puolustelet että tiskin takana on kiire eikä ehdi olemaan ystävällinen, niin voin todeta että monessa muussakin työssä on ja silti on vain oltava ystävällinen (jos haluaa pitää asiakkaansa).
Sama kuin edellä, jos tarjoilijalla on kaktus pakaroiden välissä ja käytös sen mukaista, niin tippaamatta jää. Myöskään niiden ystävällisten tervehdysten sanominen siinä ovella ei tuota ongelmaa, paitsi: jos asiakas on perseillyt ravintolan sisällä tai loksuttanut leukojaan henkilökunnalle, niin sanomatta jää. Välillä tekisi jopa mieli läppäistä avarilla takaraivoon, mutta loppujen lopuksi aina parempi olla tekemättä kuin tehdä. Jos ei itsensä, niin ravintolan vuoksi.

fluid power sanoi:
Ihmettelen siis edelleen sitä mikä tekee portsarin työstä jotenkin erilaisen ja huonompaan käytökseen oikeuttavan kuin mikä tahansa muu palveluammatti. Tokihan ne häiriköt saa viedä vaikka jalat edellä ulos jos puhe tai muut lievemmät keinot eivät tehoa. Asiakas on kuitenkin asiakas ja lähtökohtaisesti heidät tulisi ottaa ystävällisesti vastaan (mikäli ei tule näitä Nickin mainitsemia juttuja jo ovella). Edelleenkin, hyvästä ja ystävällisestä palvelusta on huomattavasti mukavampi antaa tippiä.
On todella laaja määrä portsareita, joiden käytös on ystävällistä, toimivaa ja muutenkin ammattimaisesti ihailtavaa. Nämä portsarit ovat kuitenkin yleensä niitä "näkymättömiä" yksilöitä, joista muistetaan ehkä vain se hymy ja ystävälliset sanat, eipä muuta. Mutta paremmin ihmiset kuitenkin muistavat sen portsarin, joka hinaa asiakasta tukasta rappusia ylös ja päästyään ulko-ovelle, harrastaa kääpiön-heittoa kyseisen asiakkaan kustannuksella.

Ehkäpä syy siihen, miksi portsarit mielletään suurelta osin ääliöiksi, ovat juuri nämä yksittäiset ylilyönnit, jotka lopulta leimaavat koko ammattikunnan.

Kyllä se yksi suurin ongelman aiheuttaja on itse asiakas, omalla ylimielisellä asenteellaan, joka suomalaisen juron vittumaisella asenteellaan kaivaa tahallaan verta nenästään. Kun eivät tajua lopettaa ajoissa, niin kyllä siinä pinna lopulta palaa rauhallisimmallakin kaverilla. Ja syy siihen, miksi se pinna yleensä lopulta palaa, on juuri se fyysiseen kontaktiin joutuminen. Silloin on turha enää kysellä, miksi portsari pisti kaverin pakettiin ja ilta oli siltä osin siinä. Tuskinpa suinkaan kaupan tai Mäkkärin kassalla se asiakas alkaa painimaan, vittuilla toki saattaa. Jos epäröit, voit saada itse turpaan, tai joku sivullinen saattaa saada siipeensä. Myös mikäli toimintasi portsarin tehtävissä on liian arkailevaa ja toiminnasta paistaa ulos selvä varovaisuus, huomaavat asiakkaat sen hyvin helposti ja suhtautuvat sinuun sen mukaisesti. Portsarin työ ilman auktoriteettia ja uskottavuutta on lähinnä vitsi. IMO

Nick sanoi:
Tuskinpa suinkaan kaupan tai Mäkkärin kassalla se asiakas alkaa painimaan, vittuilla toki saattaa. Jos epäröit, voit saada itse turpaan, tai joku sivullinen saattaa saada siipeensä. Myös mikäli toimintasi portsarin tehtävissä on liian arkailevaa ja toiminnasta paistaa ulos selvä varovaisuus, huomaavat asiakkaat sen hyvin helposti ja suhtautuvat sinuun sen mukaisesti.

oikeastaan voitaisiin asetella kysymys toisinpäin myös mäkkärin tai k-marketin kassalle - tai kenelle tahansa ´normaalia päivätyötä ja pääosin selvinpäin olevien ihmisten kanssa työskenteleville´ : mikäli asiakkaasi kävisi sinuun kiinni, niin mitä tekisit? veikkaanpa että jos henkilöllä on yhtään keskivertojampan itsesuojeluvaistoa, niin luultavasti hän jotain koettaisi asian eteen tehdä. joko irrottautua tilanteesta ja paeta - tai sitten puolustautua. toki osa varmaan jähmettyisi paikalleenkin.

portsarihan ei eroa tässä asiassa siitä toimistotyöntekijästä millään tavalla - pelkästään ulkoisten lisäpaineiden tuomisien kautta. eli tarkoitan tällä sitä, että portsarin asiakas on usein kännissä (käsityskyky ´hieman´ hämärtynyt, eli asiakas voi käyttää voimaansa eri tavoin, kuin jos olisi selvinpäin ja ns. kontrollissa). portsarin ´asiakkailla´ voi hyvinkin olla terä- & muita aseita mukana (kirveitä on myöskin takavarikoitu), eivätkä jotkut asiakkaat epäröi käyttää niitä (surullisia tapauksia saa lukea lehdistäkin - eikä kaikki niistä tapauksista ole johtuneet siitä kun se portsari on ollut se kusipää). portsarin on näinollen oltava koko ajan varuillaan ja valppaana tällaisiakin tilanteita varten - ei se kirveen kanssakaan tullut asiakas huutanut ovelta etukäteen, että : ´huhuu, täältä mä nyt tulen, ja se vesuri on sit matkassa...´. portsarilla ei ole sitä mahdollisuutta, mikä toimistotyöntekijällä on, eli poistua paikalta ja antaa asiakkaan jatkaa väkivaltaisuuttaan, koska portsarille kuuluu ravintolan muidenkin asiakkaiden turvallisuus. toki, jos kyseessä on ase, ja selvästi hengenvaarallinen tilanne, niin järkeä peliin tottakai. ei meistä kukaan teräsmies ole, eikä kukaan sentään odota että tietoisesti pitäisi mennä henkeään vaarantamaan.

eli pointtina kaikessa tässä oikeastaan se, etteivät ihmiset (asiakkaat) aina ihan täysin ymmärrä että mitä muitakin tarkoituksia varten se portsari siellä on, kuin ottaa niitä takkeja vastaan ja hymyillä. eikä provoja, tottakai sekin kuuluu portsarin hommiin - mutta kun se hymy saattaa välillä jäädä taka-alalle senkin takia, että portsarin huomio voi olla kiinnittynyt johonkin - paljon - tärkeämpään, kuin sen hetkiselle kissalle joka asiakkaaksi tuli, hymyilemiseen. eli portsaritkin ovat vain ihmisiä - ja perseeseensäpiikittäjinä luultavasti keskivertokansalaista tyhmempiäkin, joten senkään suhteen ei voi olettaa että monta asiaa sujuisi - hyvin - samaan aikaan. eli give us a break, jokainen koettaa varmasti parhaansa. :) jokaisella on vaan siihen oma tyylinsä - eikä rehellisyyden nimissä kaikki ovella työskentelevät oikeasti sinne edes sopisikaan. mutta se onkin taas ravintolan oma henkilöstöpoliittinen huoli. hehän sen päättävät ketä töihin otetaan. toki palautetta saa myös työntekijöistä ravintolalle antaa, positiivistakin. :)

ja vielä lopuksi :

Nick sanoi:
Portsarin työ ilman auktoriteettia ja uskottavuutta on lähinnä vitsi. IMO

etpä paremmin olisi voinut sanoa.

Armas sanoi:
Toiveajattelua. Kyllä se sitä peräkylän meininkiä on vieläkin. Niin iso osa asiakkaista on perinteisiä perseet olalle rähinäviinalla ja angsteja purkaan kuppilaan, että Suomessa poken tehtävä on ja pysyy ulosheittäjänä/sisäänpäästäjänä. Vaikea kuvitella, että meikäläisen elinaikana kovin suurta muutosta tuohon tulisi. Mm. viimeiseen 20 vuoteen ei ole tapahtunut juurikaan kehistystä.

Onhan näissä esim. Espanjankuppiloissakin poket erikseen ja ne ei todellakaan mitään kovin leppoisan näköisiä jannuja ole olleet.

Sisäänheittäjät ovat sitten erikseen ja mun mielestä jollain pitäisi Suomessa olla munaa kokeilla tällaista? Vai tietääkö kukaan onko jo jopa kokeiltu? Sisäänheittäjät ois tosi jees juttu. :thumbs:

EDIT: tosin en tiedä miten käytännössä Suomessa tämä sisääneittäjäjuttu toimisi, esim. Espanajassa kun on niitä kuppiloita pienessäkin kaupungissa varmaan satoja, niin on vähän eriasia pitää sisäänheittäjiä. Ainakin Jyväskylässä saa suosituimpiin paikkoihin jonottaa ihan kyllästymiseen asti, että ei paljon sisäänheittäjistä hyötyä olisi. Ehkä tähän sitten olisi ratkaisuna ne halvemmat hinnat ja huomattavasti vapaampi ja helpompi perustaa se kilpaileva ravintola.

fluid power sanoi:

Portsari on järjestyksenvalvoja ihan siinä missä poliisi. Portsarin työmaana vain sattuu olemaan ravintola. Yksikään portsari ei varmasti käyttäydy tahallaan huonosti asiakkaita kohtaan koska sellaisella ravintolalla ei olisi pian asiakkaita. On vain niin että ne asiakkaat jotka ovat aiheuttaneet ravintolassa hankalia tilanteita ovat yleensä ensimmäisenä arvostelemassa portsaria.

Jokainen voi itse koettaa mennä siihen portsarin paikalle. Samoja humalaisia riiteleviä asiakkaita vuodesta toiseen. Eiköhän siinä jossain vaiheessa tule jo sellainen ammattilaisen ote hommaan että tietää ketkä asiakkaat aiheuttaa useimmin ongelmia ravintolassa. Näitä asiakkaita kohtaan kannattaakin olla aika jämerä. Ei ainakaan koskaan niin päin että portsari alkaisi tällaisia asiakkaita kumartelemaan ja paapomaan. Jos osaavat olla ravintolassa kunnolla niin alright, muussa tapauksessa poistetaan ravintolasta. :david:

protsku sanoi:
Portsari on järjestyksenvalvoja ihan siinä missä poliisi.

Tulipa tästä mieleen, että saako järjestyksen valvojalla olla rikosrekisteri?
Mielestäni ei saisi, sen verran sekopäitäkin pokeja on tullu nähtyä, että varmaan tämä sääntö karsisi edes vähän näitä tapauksia. Sitten on tämä että käytetään valtaa "hieman" väärin: poke pahoinpitelee kännipäiten törttöillyttä, se menee rosiksessa poken eduksi lähes aina, syitä saa jokainen miettiä. Tietysti onhan väkivaltaisia asiakkaita, siinä ei paapominen tietenkään auta...

Onko muuten asiallista heittää nukahtanut (ei saada herätettyä) asiakas niskaperse otteella rappuset alas... Näin eräs kuuluisa suomalainen kehonrakentaja teki...

Tosi asiahan on kuitenkin se että suurin osa portsareista on asiallisia ja toimivat oikein. Hyvä käytös jää vaan niin helposti huomaamatta ja ne joidenkin hulluudet leimaavat kaikki.

Itse en ole ikinä lentänyt baarista ulos :kippis1: ei sinne mennä rähjään.

Saa olla rikosrekisteri. Poliisin harkinnan vallassa täysin kuitenkin on, myönnetäänkö henkilölle järjestyksenvalvojakortti.

Kerran nuorena sattui pirullinen tilanne kun tyli kränää jonkun tyypin kanssa yökerhossa. Olin selin käytävään ja juuri kun portsari teki kierrosta selän takana, kaatoi tämä kaveri tarkoituksella juomat housuilleni. Tulistuin, nousin ylös ja otin kiinni kaverista. Portsari tietenkin näki vain minun rähinän ja mulle tuli lähtö. Silloin vitutti. En kuitenkaan saanut mitään porttikieltoa kun lähdin kävelemään omin avuin.

XXL sanoi:
Kerran nuorena sattui pirullinen tilanne kun tyli kränää jonkun tyypin kanssa yökerhossa. Olin selin käytävään ja juuri kun portsari teki kierrosta selän takana, kaatoi tämä kaveri tarkoituksella juomat housuilleni. Tulistuin, nousin ylös ja otin kiinni kaverista. Portsari tietenkin näki vain minun rähinän ja mulle tuli lähtö. Silloin vitutti. En kuitenkaan saanut mitään porttikieltoa kun lähdin kävelemään omin avuin.
Nämä kommentit eivät ole provoilua sinulle XXL, vaan yleistä pohdintaa. Näinhän se menee, suomessa ei tietääkseni yksikään henkilö ole aloittanut tappelua ravintolassa, aina on "joku muu" tullut haastamaan tai lyönyt yllättäen. Varsinkin nuoret kännissä olevat miehet on teräshermoisia neuvottelijoita baarissa. Hyvin toimittu pokelta, se näki siis tilanteen jossa kaveri kimpoaa ylös penkiltä (?) ja käy toisen rinnuksiin kiinni.
Poika, 3 vuotta, isälle: "Toi alotti!"
Isä pojalle: "Pitiks sun jatkaa?"

Timba79 sanoi:
Sisäänheittäjät ovat sitten erikseen ja mun mielestä jollain pitäisi Suomessa olla munaa kokeilla tällaista? Vai tietääkö kukaan onko jo jopa kokeiltu? Sisäänheittäjät ois tosi jees juttu. :thumbs:

En tiedä missä päin Espanjaa olit, mutta kun itse olin siellä niin sisäänheittäjät vitutti aivan suunnattomasti. Palloillaan edessä, jauhetaan paskaa ja annetaan katteettomia lupauksia niin kauan kunnes suostutaan menemään baariin. Jos ei suostuta niin ei sieltä ainakaan hymyä tule. Vituttaa tyyli, että tullaan kerjäämään johonkin baariin sisään. Mieluummin vaikka joku äijä huutamaan baarin eteen tarjouksia eikä anelemaan porukkaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom