fluid power sanoi:
Tarkoitukseni ei ollut vähätellä kyseistä työtä, enkä myöskään mielestäni niin tehnyt. Halusin vain todeta, että kyseisestä työstä maksetaan palkkaa tai näin ainakin luulisin. Korjatkaa jos olen väärässä.
Asiallisesti olet mielipiteesi ilmaissut, joten ei valittamista. Ja vastaus kysymykseesi, kyllä työstä maksetaan palkkaa. Toisille enemmän, toisille vähemmän. Aivan kuten muissakin ammateissa.
fluid power sanoi:
Pointti minkä halusin tuoda esille, oli se, että mielestäni portsarin ja muun ravintolan henkilökunnan tulee ansaita tipit. Ne eivät siis ole luontaisetuja joita asiakkaat antavat ja niitä antamattomat ovat sitten kusipäitä jne.
Tottahan toki heidän tulee ansaita tippinsä. Enhän minäkään jätä tippiä ravintolassa, jossa palvelu on perseestä. Siinä olen kanssasi täysin samaa mieltä. En siis myöskään itse odottaisi saavani tippiä, mikäli vittuilisin asiakkaille.
fluid power sanoi:
Itse olen aina halukas maksamaan hyvästä palvelusta, ja tähän riittää oikeasti monesti ovelta ja narikasta ne kohteliaat sanat. Tämä ei varmasti tee ovella illasta raskaampaa. Lisäksi puhuin myös koko ravintolan henkilökunnasta ja palvelun ystävällisyydestä. Ja ennenkuin puolustelet että tiskin takana on kiire eikä ehdi olemaan ystävällinen, niin voin todeta että monessa muussakin työssä on ja silti on vain oltava ystävällinen (jos haluaa pitää asiakkaansa).
Sama kuin edellä, jos tarjoilijalla on kaktus pakaroiden välissä ja käytös sen mukaista, niin tippaamatta jää. Myöskään niiden ystävällisten tervehdysten sanominen siinä ovella ei tuota ongelmaa, paitsi: jos asiakas on perseillyt ravintolan sisällä tai loksuttanut leukojaan henkilökunnalle, niin sanomatta jää. Välillä tekisi jopa mieli läppäistä avarilla takaraivoon, mutta loppujen lopuksi aina parempi olla tekemättä kuin tehdä. Jos ei itsensä, niin ravintolan vuoksi.
fluid power sanoi:
Ihmettelen siis edelleen sitä mikä tekee portsarin työstä jotenkin erilaisen ja huonompaan käytökseen oikeuttavan kuin mikä tahansa muu palveluammatti. Tokihan ne häiriköt saa viedä vaikka jalat edellä ulos jos puhe tai muut lievemmät keinot eivät tehoa. Asiakas on kuitenkin asiakas ja lähtökohtaisesti heidät tulisi ottaa ystävällisesti vastaan (mikäli ei tule näitä Nickin mainitsemia juttuja jo ovella). Edelleenkin, hyvästä ja ystävällisestä palvelusta on huomattavasti mukavampi antaa tippiä.
On todella laaja määrä portsareita, joiden käytös on ystävällistä, toimivaa ja muutenkin ammattimaisesti ihailtavaa. Nämä portsarit ovat kuitenkin yleensä niitä "näkymättömiä" yksilöitä, joista muistetaan ehkä vain se hymy ja ystävälliset sanat, eipä muuta. Mutta paremmin ihmiset kuitenkin muistavat sen portsarin, joka hinaa asiakasta tukasta rappusia ylös ja päästyään ulko-ovelle, harrastaa kääpiön-heittoa kyseisen asiakkaan kustannuksella.
Ehkäpä syy siihen, miksi portsarit mielletään suurelta osin ääliöiksi, ovat juuri nämä yksittäiset ylilyönnit, jotka lopulta leimaavat koko ammattikunnan.
Kyllä se yksi suurin ongelman aiheuttaja on itse asiakas, omalla ylimielisellä asenteellaan, joka suomalaisen juron vittumaisella asenteellaan kaivaa tahallaan verta nenästään. Kun eivät tajua lopettaa ajoissa, niin kyllä siinä pinna lopulta palaa rauhallisimmallakin kaverilla. Ja syy siihen, miksi se pinna yleensä lopulta palaa, on juuri se fyysiseen kontaktiin joutuminen. Silloin on turha enää kysellä, miksi portsari pisti kaverin pakettiin ja ilta oli siltä osin siinä. Tuskinpa suinkaan kaupan tai Mäkkärin kassalla se asiakas alkaa painimaan, vittuilla toki saattaa. Jos epäröit, voit saada itse turpaan, tai joku sivullinen saattaa saada siipeensä. Myös mikäli toimintasi portsarin tehtävissä on liian arkailevaa ja toiminnasta paistaa ulos selvä varovaisuus, huomaavat asiakkaat sen hyvin helposti ja suhtautuvat sinuun sen mukaisesti. Portsarin työ ilman auktoriteettia ja uskottavuutta on lähinnä vitsi. IMO