Baarin porttikiellon pituus?

peijuuni sanoi:
:offtopic: Jotkut Helsingin poket ilmeisesti luulee, ettei niiden työtehtäviin kuulu muuta kuin takkien narikkaan nostelu.

kuten monet myös luulee että ovimiesten kuuluu palvella asiakkaita ilmaiseksi!!

Ei nyt millään pahalla kenellekkään portsarille, mutta eikös niille asiakkaitten palvelemisesta palkkaa makseta? Tuskin siellä kukaan talkoohommissaa istuu?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
-Marchi- sanoi:
Siis pitääkö oikeesti Suomessa dippailla portsareita ja jopa tarjoilijoita?
Ite en ainakaan dibbaa. maksan puljun tuotteista muutenkin sika hintaa sitten vielä sisään pääsyn ja narikan. Ja mitä ite olen joillekkin pokeille dibbi antanu esim 2e niin ilme on mitä vittua mä tällä teen. Eli en dibbaa enää ikinä! Saahan ne siitä palkkaa.

Itse kuulin jostain että porttikiellon saa antaa vain yhdeksi päiväksi asiakkaalle ja kaveri oli kuullut että vuodeksi. Mikä onkaan pisin aika?

Yhden pikkukunnan ainoaan baariin eräs mies sai elinikäisen porttikiellon...kun vielä sen jälkeen yritti sisään, tuli 2 viikkoa päälle :hyper:

Kuulostaa urbaanilta legendalta, mutta kyllä tuon totta pitäs olla... :arvi:

jtt1983 sanoi:
Ite en ainakaan dibbaa. maksan puljun tuotteista muutenkin sika hintaa sitten vielä sisään pääsyn ja narikan. Ja mitä ite olen joillekkin pokeille dibbi antanu esim 2e niin ilme on mitä vittua mä tällä teen. Eli en dibbaa enää ikinä! Saahan ne siitä palkkaa.
Saahan ne toki palkkaa, mutta toi 2€ on nykyään melkolailla keskiarvollinen summa/tippaava asiakas, noissa pikkujuottoloissa (..ja aina parempi kun ei mitään). Todella harvoin näkee enää seteliä annettavan. Tosin yökerhot ovat sitten luku erikseen...

Poken sana on laki baareissa, niin se pitkälti menee. Vaikka porttarin saanut olisi vesiselvä ja täysin asiallinen, voidaan pääsy evätä aikaisempien tapahtumine johdosta. Itse annoin joskus täysin henkilökohtaisia porttikieltoja kun joku tarpeeksi vittuili. On helppo vittuilla takaisin sanomalla että "ei tänään". Jos naama ei miellytä, ei siinä auta itku eikä lahjominen. Jos joku on aikaisemmin ollut agressiivinen, niin siinä on vittumainen tilanne jos päästää porttarista huolimatta sisälle. Sitä saa sitten koko illan kytätä samaa kaveria ja sitä koska se alkaa taas hankalaksi, helpommalla pääsee kun ei päästä sisään laisin.

Jos joku pitää henk. koht. porttaria omituisena, niin kannattaa ajatella itsensä tilanteeseen, missä baarin jonon edessä asiakas latelee kaikki maailman herjat homosta impotenttiin kaikkien kuullen. Siinä saa jo pidättäytyä muutenkin, saati sitten jos katsoisi läpi sormien ja päästäisi sisään jatkossakin.

jtt1983 sanoi:
Saahan ne siitä palkkaa.
Niin ja mikä on homma? Kuunnella vittuilua ja selvittää toisten perheriitoja. Jokainen joka on kertaakaan ovella töissä ollut, ymmärtää homman arvon. Poke on vastuussa koko baarista ja asiakkaiden illasta, siinä tuntuu tippi tosi hyvältä kiitokselta herjojen seassa.

Mike sanoi:
Niin ja mikä on homma? Kuunnella vittuilua ja selvittää toisten perheriitoja. Jokainen joka on kertaakaan ovella töissä ollut, ymmärtää homman arvon. Poke on vastuussa koko baarista ja asiakkaiden illasta, siinä tuntuu tippi tosi hyvältä kiitokselta herjojen seassa.
Aamen.

Kyllähän se tosiaankin niin on, että omistaja sen päättää kuka sinne tulee. Toisaalta se on sitten, kuten Mike sanoi, että se portsari päättää sen. Jokainen päättää "kohtalonsa" omalla toiminnallaan, ei muuta kun vittuilua ja nimittelyä vaan portsarille, niin varmasti et pääse ikänäsi sinne sisään enää.

Sitä saa, mitä tilaa. Molemmin puolin. Ole mulkku asiakas, saat portsarista mulkun. Ole mulkku portsari, saat asiakkaista mulkun. Kyllähän se suoraan sanoen ottaa hermoon aina selvitellä humalaisten ihmisten perhe- yms. ongelmia, tappeluita ja kuunnella sitä jonkun asiakkaan aukomista. Silti ei saisi antaa sen vaikuttaa kaikkiin asiakkaisiin. Ja kyllä se tippi tuntuu erityisen mukavalle siinä välissä. Ei se suuruus vaan se hyvä ajatus.

jtt1983 sanoi:

Omituista. Mun mielestä yksikään poke ei ole koskaan nyrpistänyt nokkaansa vaikka tippi olisi vain vaihtorahat narikasta (tyyliin 50 senttiä). 50 senttiä * 100 asiakasta alkaa jo tuntua pieneltä kivalta verottomalta lisätililtä per ilta. Eikä poket vittuile ennen kun on aiheuttanut jotain häiriötä (tai siis joutunut osalliseksi sellaiseen, niinhän se aina menee :D). Enkä ole ikinä yrittänyt alta puolen vuoden takaisin sellaiseen baariin josta olen pihalle lentänyt, porttaria nyt ei ole koskaan tullutkaan. Pakkoko sellaiseen paikkaan on tunkea jossa joutuu ongelmiin?

Miksi muuten kukaan vittuilee esimerkiksi portsrille?
Hyötyykö siitä jotain vai onko se hauskaa?
Minä yleensä moikkaan mennessä ja tullessa ja joskus harvoin, jos poke on heittänyt läppää niin olen vitsaillut takaisin siinäpä se.
Pari kertaa on käynyt niin, että poke on ottanut vastaan niin ärmysti, että olen kääntynyt saman tien takaisin ja mennyt toiseen paikkaan.

Eiks porttarin voi antaa kahdeksikin vuodeksi? Sen kesto pitäis ilmoittaa siinä tilanteessa kun sen langettaa.

Ja noissa tappelutilanteissa on järkkärin aika helvetin vaikea ottaa selvä kuka aloitti ja kuka jatkoi ja mitä häh. Jos toisen osapuolen poistaa, ongelma ratkeaa joka tapauksessa.

Voihan se olla vittumaista hommaa, mutta en minä vaan jaksa ruveta tippiä antamaan maassa jossa se ei ole normi eikä itsekään tule koskaan saamaan tippiä vaikka miten asiakaspalvelussa töissä olisikin.
Mutta juu, kyllä kuvittelisin että jos omistaisin itse vaikka baarin, ja joku aiheuttaa ongelmia, laittaisin elinikäisen porttikiellon josta ei jousteta. Kuka ihmeen baarinomistaja haluaisi ongelmanaiheuttajia baariinsa? Leipää pyödälle he vain haluavat, ei olisi mitään järkeä päästää tyyppejä sisään jotka mahdollisesti vaikka veisivät muita asiakkaita pois, tai vaikka rikkoisi paikkoja tuottaen lisää miinusta ja päänvaivaa.
Itsekin asiakkaana toivoisin että mahdolliset vittupäät pysyisivät eri paikassa kuin missä itse olen. Porttikiellot kunniaan vaan :)

Naene sanoi:
Voihan se olla vittumaista hommaa, mutta en minä vaan jaksa ruveta tippiä antamaan maassa jossa se ei ole normi eikä itsekään tule koskaan saamaan tippiä vaikka miten asiakaspalvelussa töissä olisikin.
Eläs sano. Kyllä sitä tippiä voipi tulla, vaikkei maan tapoihin sinällään kuuluisi. Joskus liitukaudella sain yhdeltäkin papparaiselta punttisalin ohjaajan hommissa 50mk:n ja jopa 100mk:n tipit muutaman kerran. :)

vilma-liina sanoi:
Eläs sano. Kyllä sitä tippiä voipi tulla, vaikkei maan tapoihin sinällään kuuluisi. Joskus liitukaudella sain yhdeltäkin papparaiselta punttisalin ohjaajan hommissa 50mk:n ja jopa 100mk:n tipit muutaman kerran. :)

Ihan tosi? hih.
Kerran oli lähellä että saisin tipin kun olin lukion ekalla töissä Carrolsissa... mutta himpura soikoon kun pomo näki ja tuli heti saarnaamaan että "täällä emme ota vastaan tippejä". No se siitä sitten :lol2:

Mä luulen että tuo tippaus on hankalampi homma Suomessa. Täällä kun se ei ole ollut tapana. Toiset voi tykätä, mutta jos jollekin hotellisiivoojalle lyöt euron kouraan niin luultavasti tulee mopista päähän. Henk.koht. tippaus haluja mulla ei ole pokeille. Ensin pitää maksaa 2€ narikkaa, sitten hirveät hinnat parista bissestä. Sen jälkeen ei ole enää kroisos olo :D

Mä sain kerran tarjoilijan hommissa ollessani 50 € tippiä yhdeltä herrasmieheltä. Tuli oikeen erikseen antamaan sitä tippiä ja kiittelemään. Sanoin tyypille että tässä on kyllä pikkasen liikaa, mutta äijä vaan totes että hyvin hoitu isäukon 80-vuotispäivät, että pidä poika rahat. No tosin niillä oli aikamoinen laskukin, joten siinä suhteessa tippi oli tavallaan kohdallaan.

Mun mielestäni on aika hankala vetää mitään linjaa sen suhteen, että onko Suomessa tapana antaa tippiä vai ei. Riippuu niin paikasta ja tilanteesta. Mutta ei mulle ainakaan koskaan poket ole vittuilleet tipistä, vaikka se olis ollut tyyliin euro tai kaks. Ennemminkin ovat olleet ihan mielissään, varsinkin jossain teini- tms. paikoissa joissa tippaaminen ei ole kovin yleistä.

Ei kai se muutama euro kenelläkään baari-illan budjettia kaada, joten siinä suhteessa en oikeen ymmärrä että etukäteen täytyy jo ottaa sellanen "vittu en tippaa vaikka mikä olis" -linja. Antaa tai on antamatta, riippuen vaikka sitten poken käytöksestä ja olemuksesta jne. En mäkään sellaselle pokelle tippiä anna joka on kun perseeseen ammuttu karhu tai muuten vaan kusipää.

Belmondo sanoi:
Eiks porttarin voi antaa kahdeksikin vuodeksi? Sen kesto pitäis ilmoittaa siinä tilanteessa kun sen langettaa.

Kaippa sitävoi antaa vaikka 1000 vuodeksi. Mun käsittääkseni ei ole olemassa mitään lakia mikä velvoittaa kertomaan tuollaisia. Eikä sitä kestoa tarvitse heti/ollenkaan kertoa, toki se yleensä sanotaan. Koko porttikielto homma taitaa olla vaan ravintolan sisäinen sääntö, mihin ei lakipykäliä ole. Sumu, Tatu tai joku muu alan asiantuntija korjailkoon, jos meni väärin.

edit:
uga sanoi:
Omituista. Mun mielestä yksikään poke ei ole koskaan nyrpistänyt nokkaansa vaikka tippi olisi vain vaihtorahat narikasta (tyyliin 50 senttiä). 50 senttiä * 100 asiakasta alkaa jo tuntua pieneltä kivalta verottomalta lisätililtä per ilta.

Mä annan aina sen 2€ narikkaan maksoi se sitten 1,2€ tai 2€. Kiitokset tulee, mutta mitään erikoispalvelua tolla ei saa. Enkä kyllä odotakkaan. Oletan kyllä, että kaikki tekee saman (ilmeisesti ei, koska näin minulle edellisessä tippi threadissa kerrottiin)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom