Baarin porttikiellon pituus?

Bonehead sanoi:
Eiköhän nyt kuitenkin ole niin että itse en oo lentäny pihalle mistään teinihelvetistä.. Enkä valitettavasti juurikaan käy teinihelveteissä paitsi jos siellä on halpaa juomista... Ja kuten sanoin muutama viesti takaperin siellä räkälässä ei edes oo portsareita vaan se saatanan satakiloinen lesbo joka ei ole portsari mutta silti nakkelee asiakkaat pihalle jos haluaa.. :david: :david:
Ja sori nyt vaan kauheasti jos satuin kysymään tällaista asiaa mitä me mietittiin.... threadin saa vaikka mun puolesta sulkea ja nakata kansioihin. Sellaista lakia ei ole mikä määrittelee porttarin pituuden. :kippis1:

Mistä tiät että on lesbo ?-) w0000000t :lol2:

Joo mut hyvä että sait tiedon että ei oo lakia porttareiden suhteen. Cheers.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mike sanoi:
Poken sana on laki baareissa, niin se pitkälti menee. Vaikka porttarin saanut olisi vesiselvä ja täysin asiallinen, voidaan pääsy evätä aikaisempien tapahtumine johdosta. Itse annoin joskus täysin henkilökohtaisia porttikieltoja kun joku tarpeeksi vittuili. On helppo vittuilla takaisin sanomalla että "ei tänään". Jos naama ei miellytä, ei siinä auta itku eikä lahjominen. Jos joku on aikaisemmin ollut agressiivinen, niin siinä on vittumainen tilanne jos päästää porttarista huolimatta sisälle. Sitä saa sitten koko illan kytätä samaa kaveria ja sitä koska se alkaa taas hankalaksi, helpommalla pääsee kun ei päästä sisään laisin.

Jos joku pitää henk. koht. porttaria omituisena, niin kannattaa ajatella itsensä tilanteeseen, missä baarin jonon edessä asiakas latelee kaikki maailman herjat homosta impotenttiin kaikkien kuullen. Siinä saa jo pidättäytyä muutenkin, saati sitten jos katsoisi läpi sormien ja päästäisi sisään jatkossakin.

Portsarilla on valtaa. Palomiehen valtuudet?

Joo mutta Mike :offtopic: oon aatellu täs että miten toi sun paita on tos avataris, se on niin vitun iso (vitun iso selkä) mut sitten taas kapene niin helvetisti vyötäröö kohden, onks sulla siellä etupuolella sitä kurtussa niin helvetisti vai miten? Ja entä muut paidat, joudutko ostaan XXXL:ää ja sitten leikkaan sen johonki V-malliin? :eek: :eek:

Jakob sanoi:
Kaippa sitävoi antaa vaikka 1000 vuodeksi. Mun käsittääkseni ei ole olemassa mitään lakia mikä velvoittaa kertomaan tuollaisia. Eikä sitä kestoa tarvitse heti/ollenkaan kertoa, toki se yleensä sanotaan. Koko porttikielto homma taitaa olla vaan ravintolan sisäinen sääntö, mihin ei lakipykäliä ole. Sumu, Tatu tai joku muu alan asiantuntija korjailkoon, jos meni väärin.

Tämmöistä sanoo laki järjestyksenvalvojista:"Järjestyksenvalvojalla on lisäksi oikeus estää pääsy toimialueelleen henkilöltä:

1) jonka aikaisemman käyttäytymisensä perusteella on syytä epäillä vaarantavan siellä järjestystä tai turvallisuutta;

2) joka ei täytä ehtoja, jotka tilaisuuden järjestäjä tai alueen haltija on asettanut sinne pääsemiselle, ottaen kuitenkin huomioon, mitä rikoslaissa (39/1889) säädetään syrjinnästä; tai

3) jonka on syytä epäillä pitävän hallussaan esineitä tai aineita, joiden hallussapito siellä on lain taikka tilaisuuden järjestäjän tai poliisin asettamien ehtojen mukaan kielletty."

Eli tuohon lihavoituun pykälään voi varmaan vedota noissa "porttikielto" - tapauksissa.

EDIT: tuli noista tipeistä mieleen tapaus, kun faija ajoi joskus kaverinsa taksia, niin joku herra istki heti autoon tullessaan 50 euroa kouraan "tippiä" ja pois lähtiessään vielä 20 euroa tippiä. :D

tempe sanoi:
Portsarilla on valtaa. Palomiehen valtuudet?

Joo mutta Mike :offtopic: oon aatellu täs että miten toi sun paita on tos avataris, se on niin vitun iso (vitun iso selkä) mut sitten taas kapene niin helvetisti vyötäröö kohden, onks sulla siellä etupuolella sitä kurtussa niin helvetisti vai miten? Ja entä muut paidat, joudutko ostaan XXXL:ää ja sitten leikkaan sen johonki V-malliin? :eek: :eek:
Kyllähän se tossa posessa kiristyy vyötäröltä.

Ei kyllä kukaan voi porttaria saada ilman syytä.

Eräs baarin työntekijä väitti ettei voitu antaa muutamaa päivää pitempää bannia _lain mukaan_ eräälle tyttöni kimppuun käyneelle sekopää-ämmälle. Ihme juttuja noikin luulevat mun uskovan.

S0874 sanoi:
Mä sain kerran tarjoilijan hommissa ollessani 50 € tippiä yhdeltä herrasmieheltä. Tuli oikeen erikseen antamaan sitä tippiä ja kiittelemään. Sanoin tyypille että tässä on kyllä pikkasen liikaa, mutta äijä vaan totes että hyvin hoitu isäukon 80-vuotispäivät, että pidä poika rahat. No tosin niillä oli aikamoinen laskukin, joten siinä suhteessa tippi oli tavallaan kohdallaan.

Mun mielestäni on aika hankala vetää mitään linjaa sen suhteen, että onko Suomessa tapana antaa tippiä vai ei. Riippuu niin paikasta ja tilanteesta. Mutta ei mulle ainakaan koskaan poket ole vittuilleet tipistä, vaikka se olis ollut tyyliin euro tai kaks. Ennemminkin ovat olleet ihan mielissään, varsinkin jossain teini- tms. paikoissa joissa tippaaminen ei ole kovin yleistä.

Ei kai se muutama euro kenelläkään baari-illan budjettia kaada, joten siinä suhteessa en oikeen ymmärrä että etukäteen täytyy jo ottaa sellanen "vittu en tippaa vaikka mikä olis" -linja. Antaa tai on antamatta, riippuen vaikka sitten poken käytöksestä ja olemuksesta jne. En mäkään sellaselle pokelle tippiä anna joka on kun perseeseen ammuttu karhu tai muuten vaan kusipää.

Suomessa sain tarjoilijana kerran markka+aikana satasen mikä silloin tuntui helvetin hyvältä tipiltä. Briteissä yksi kuuden hengen pöytä jotain ökyrikkaita jätti neljäsataa puntaa. Se tuntuu vieläkin helvetin hyvältä tipiltä.

Kuten jo aikaisemmin tuli sanottua:

Poliisin (JV-kurssin kouluttaja) sanoin:"Laki ei tunne käsitettä "porttikielto", joten siksi ei ole laissa määrättyä maksimikestoa porttikiellolle."

Mike sanoi:
Jos joku pitää henk. koht. porttaria omituisena, niin kannattaa ajatella itsensä tilanteeseen, missä baarin jonon edessä asiakas latelee kaikki maailman herjat homosta impotenttiin kaikkien kuullen. Siinä saa jo pidättäytyä muutenkin, saati sitten jos katsoisi läpi sormien ja päästäisi sisään jatkossakin.
Tämän illan vittumaisin asiakas haukkui kaikilla kirosanoilla mitä osasi, uhkasi tappaa ja huusi 10 minuutin ajan oven ulkopuolella että poke pahoinpitelee. Niin ja sitten normaalit "mitä sä luulet olevasi" ym. Olin siirtänyt aiemmin arvon herran toiseen pöytään, koska hän oli haastanut riitaa edellisen pöytäseurueen kanssa. Siinä sitten rauhallisesti keskustelin herran kanssa, ja mies huutaa niin että räkä roiskuu. Aiheeseen palaten, en antanut herralle porttikieltoa, mutta seuraavan noin 50 vuoden ajan käännytän hänet ovelta, koska aikaisemman käyttäytymisensä perusteella on syytä epäillä hänen vaarantavan baarin järjestystä tai turvallisuutta.

Peppe Halti sanoi:
Suomessa sain tarjoilijana kerran markka+aikana satasen mikä silloin tuntui helvetin hyvältä tipiltä. Briteissä yksi kuuden hengen pöytä jotain ökyrikkaita jätti neljäsataa puntaa. Se tuntuu vieläkin helvetin hyvältä tipiltä.

No neljäsataa PUNTAA nyt on aivan vitust tippiä. Mutta ei tietenkään sille antajalle jos tilillä on pari miljoonaa puntaa :)

Porttikielto voidaan antaa pelkästään sillä perusteella, että on SYYTÄ EPÄILLÄ, että kyseinen henkilö aiheuttaa häiriötä. TNäiden kahden sanan taakse voidaan hyvin piilottaa myös ns. syrjintään liittyvä porttikielto. Näiden sanojen avulla myös poliisi saa luvan tehdä lähes mistä tahansa. mm. kotietsintään saa tutkinnanjohtajalta luvan tällä perusteella. Enää ei tarvita oikeuslaitosta siihen lupaan.

Dr_Anabolic sanoi:
Porttikielto voidaan antaa pelkästään sillä perusteella, että on SYYTÄ EPÄILLÄ, että kyseinen henkilö aiheuttaa häiriötä. TNäiden kahden sanan taakse voidaan hyvin piilottaa myös ns. syrjintään liittyvä porttikielto.

Laki ei tunne sanaa "porttikielto", joten kaikki nuo "antaa pelkästään sillä perusteella" jutut voidaan unohtaa saman tien. Tässä threadissa on aikaisemmin lueteltu jo pykälät, jonka perusteella henkilö voidaan ravintolan ukopuolelle jättää. Niitä vähän soveltamalla voi jättääa about kenet tahansa pihalle. Lakiteknisesti kyse ei ole kuitenkaan porttikiellosta, vaan sisäänpääsyn estämisestä.

Mitä käytännössä tarttee tehdä saadakseen porttikiellon? Ihmetyttää nimittäin, että monissa paikoissa tyypit, jotka kaatuilee lattioille, on jokaisen vastaantulijan kimpussa jne. saa jatkaa iltaa, eikä kierrostaan tekevä järjestyksenvalvoja tee sitten yhtikäs mitään. Tarviiko kusta nurkkaan tai vittuilla portsarille, että lämähtää?

Tove sanoi:
Mitä käytännössä tarttee tehdä saadakseen porttikiellon? Ihmetyttää nimittäin, että monissa paikoissa tyypit, jotka kaatuilee lattioille, on jokaisen vastaantulijan kimpussa jne. saa jatkaa iltaa, eikä kierrostaan tekevä järjestyksenvalvoja tee sitten yhtikäs mitään. Tarviiko kusta nurkkaan tai vittuilla portsarille, että lämähtää?
vittuilet pokelle, aiheutat jatkuvasti järjestys häiriöitä yms....

neutraali sanoi:
vittuilet pokelle, aiheutat jatkuvasti järjestys häiriöitä yms....
Okei, eli mun ei tartte pelätä. Kunhan ajattelin, koska jokusen kerran on tullut oltua hivenen liian maistissa. Olen toisn itse tajunnut tilani ja lähtenyt oma-aloitteisesti, vain vienosti horjuen kotiin.

Tove sanoi:
yleensä ne jotka kaatuilee lattioille tuo parhaiten rahaa ravintolaan. varsinkin jos ne tullut "melkein" selvinpäin. Jos haluu porttikiellon ei osta mitään ja vittuilee portsarille. Jos haluu olla baarissa "hirveessä" kännissä eikä halua halua joutua ulos niin antaa tippiä etukäteen portsarille. Tiedän yhden mikä antaa AINA portsarille kympin tai kaks kun tulee sisään eipä ole ulos joutunut. samainen henkilö ostaa yleensä pitkän ja antaa kympin tyylin pidä loput. niin ei tule tiskiltäkään kitinää, sitä en tiedä paljonko tulee illalle hintaa luultavasti enemmän kuin tämmösen köyhän duunarin viikon palkka.

Tove sanoi:
Toisaalta se kierrostaan tekevä jv ei välttämättä huomaa että kyseinen henkilö on minuutti sitten vittuillut jollekin henkilölle tai kaatuillut lattialle, eli kyllä niistä saa aina myös itse mennä kertomaan jv:lle :) "Anteeksi, tuolla on yksi tyyppi joka häiriköi."

Tove sanoi:
no jos nämä ovat niitä "perusnaamoja" niin miksi heittää maksava asiakas pihalle. liiketoimintaa se on tuokin. jos se taas haittaa myyntiä (porukka alkaa kaikota) niin sitten sankarit pihalle. yksinkertaista.

kaikista koomisinta on, että porttikieltoja voi olla paikkoihin joissa ei ole koskaan käynyt. mitenhän tuommoisesta selviää?

"joo viimeviikolla taisit riehua täällä" -en ole koskaan käynyt täällä, asun toisella paikkakunnalla.. -> ulos. :lol2: pitävätköön nuo minkäänlaista kirjaa porttikielloista?

Mike sanoi:
Niin ja mikä on homma? Kuunnella vittuilua ja selvittää toisten perheriitoja. Jokainen joka on kertaakaan ovella töissä ollut, ymmärtää homman arvon. Poke on vastuussa koko baarista ja asiakkaiden illasta, siinä tuntuu tippi tosi hyvältä kiitokselta herjojen seassa.

Mä en oikeesti ymmärrä tätä pointtia ikinä. Maailmassa on varmasti kohtuullisen monta muutakin paskamaista hommaa. Jokainenhan on itse alansa kuitenkin valinnut, vai? Ja tosiasiahan on, että siitä työstä kuitenkin maksetaan palkkaa, eikö totta.

Itsekin työskentelen asiakaspalvelutyössä, tosin teknisellä puolella. Ja voin kertoa, että sitä vittuilua kuulee kyllä siinäkin työssä, tipit vain ovat hieman harvinaisempia. No toisaalta hyvistä kaupoista ja onnistumisista kyllä saa aina joskus esim pullon tai asiakkaat saattavat kutsua johonkin tapahtumaan etc. Tätä voi kyllä verrata tippiin. Mutta kuten sanoin tämä tulee hyvistä onnistumisista ja vain niistä. Toisaalta alallahan on myös tulospalkkaus, mutta tähänkin voi vaikuttaa jokainen kyseisessä kompleksissa itse työskentelevä omalla panoksellaan.

Itse kyllä tippaan yleensä poket ja tarjoilijat juurikin näillä pyöristettävillä summilla (0,5 - 2 € useimmiten) jokaisella ostoksellani. Asian ydin onkin se, että hyvästä palvelusta voi antaa tippiä. Pokeilla vain tuntuu olevan se käsitys, että se on "luontaisetu". Tuo oma tippaamiseni menee juurikin luontaisetuna ko. ammattikunnalle, sillä on todella harvinaista missään suomalaisessa ravintolassa, että saa osakseen niin hyvää palvelua mistä haluaisi maksaa ylimääräistä varsin korkeiden hintojen lisäksi. Kovin monella ei tunnu olevan oikeasti halua hyvään ja kohteliaaseen asiakaspalveluun millä ne tipit ansaittaisiin. Sanat kiitos ja ole hyvä ystävällisesti sanottuna, huom ystävällisesti ja asiakasta silmiin katsoen, ei muristen ja seiniä katsellen varmasti edesauttaisivat sen tippimäärän kasvattamista ja vaiva ei olisi kovin suuri ja illan työkuormaa kasvattava.

P.S. Mike, tämä kirjoitus ei ole tarkoitettu henk. koht vaan yleisellä tasolla. En ole sinun asiakkaanasi koskaan ollut vaikka sen baarin ohi olen kävellytkin joskus menneisyydessä.

fluid power sanoi:
Mä en oikeesti ymmärrä tätä pointtia ikinä. Maailmassa on varmasti kohtuullisen monta muutakin paskamaista hommaa. Jokainenhan on itse alansa kuitenkin valinnut, vai? Ja tosiasiahan on, että siitä työstä kuitenkin maksetaan palkkaa, eikö totta.

Itsekin työskentelen asiakaspalvelutyössä, tosin teknisellä puolella. Ja voin kertoa, että sitä vittuilua kuulee kyllä siinäkin työssä, tipit vain ovat hieman harvinaisempia. No toisaalta hyvistä kaupoista ja onnistumisista kyllä saa aina joskus esim pullon tai asiakkaat saattavat kutsua johonkin tapahtumaan etc. Tätä voi kyllä verrata tippiin. Mutta kuten sanoin tämä tulee hyvistä onnistumisista ja vain niistä. Toisaalta alallahan on myös tulospalkkaus, mutta tähänkin voi vaikuttaa jokainen kyseisessä kompleksissa itse työskentelevä omalla panoksellaan.
Harvemmin siitä puukosta tai nyrkistä voi saada puhelinlankoja myöten, tai hyvinvalaistussa konttorissa, missä pöytää koristavat värikkäät tekokukat ja valokuvakehykset.

No vitsi vitsinä, ihmiset vaan eivät kovin usein ymmärrä portsareiden merkitystä ravintoloissa, vaan luulevat heidän olevan lähinnä kahva-apinoita, jotka piikittävät testoa pakaroihinsa taukohuoneessa ja nauttivat asiakkaiden pieksemisestä. Mutta kuten Mike sanoi, on heidän tärkein tehtävänsä turvata KOKO ravintolan turvallisuus, sekä henkilökunnan, että asiakkaiden. Uskallan väittää, että suurin työ turvallisuuden takaamiseksi tapahtuu ulko-ovella, paikassa, jossa ennakkoon aistittavat ongelmatapaukset taikka liian päissään olevat lainkuuliaiset asiakkaat käännytetään pois ja pääsy ravintolaan evätään. Tottahan se on, että eihän se suomalainen mies (tai nainen) voi tajuta sitä tosiasiaa (tintattuaan pohjiksi kyynärän mittaisen kossupullon), että hänelle saatetaan sanoa "EI TÄNÄÄN" ravintolan ulko-ovella. Siitähän se vittuilu sitten alkaa, lähdetään A:sta ja lopetetaan aakkosten loppuun. Vittu, ei ne ymmärrä, ei, mutta jaksavat toki AINA ravintolassa sisällä ollessaan (kun kerrankin on tullut sinne päästyä) avautua, miksi vitussa muut asiakkaat ovat niin kännissä, tuuppivat ja tönivät. Myöskään ajatus siitä, että joutuessaan asiakkaana keskelle tappelua, se portsari saattaa olla juuri se, kuka sinut pelastaa siltä mahdolliselta pieksennältä, mikä pahimmassa tapauksessa voi olla edessä. JA etenkään unohtamatta sitä, että se portsari saattaa jopa ehkäistä kyseisen tappelun syntymisen, valitessaan asiakkaita ravintolaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom