- Liittynyt
- 30.7.2003
- Viestejä
- 5 150
Onko täällä muita B-ryhmäfaneja?
jos tämmöset äänet saa hymyn huulille niin olet oikeassa topicissa. :D Todellisuudessa äänenpaine on sitä luokkaa että lahkeet lepattavat.
http://www.audiquattrofan.de/audiquattrofan/sound/audi_s1_sound.mp3
On se ollut hurjaa peliä. Tuossa on jo ollut paljon kuskista kiini tiellä- / hengissäpysyminen. Toki uudemmat wrc:t saattaisivat pärjätä mutkissa mutta.. näissä on asennetta.
kaivetaas tähän linkkejä videomatskuun / sivuihin / kuviin noista B-ryhmäläisistä..
tässä eka:
http://kotisivu.mtv3.fi/bryhma/Index.htm
tämä tosin vetää mieltä vähän maahan :itku: :
http://kotisivu.dnainternet.net/petrick/forum/1986_Corsica_Rally_Toivonen.mpeg
jos tämmöset äänet saa hymyn huulille niin olet oikeassa topicissa. :D Todellisuudessa äänenpaine on sitä luokkaa että lahkeet lepattavat.
http://www.audiquattrofan.de/audiquattrofan/sound/audi_s1_sound.mp3
"Vuoden 1981 jälkeen rallimestaruuksiin on ylletty vain turbomoottoreilla
ja1983 jälkeen ainoastaan nelivetoisilla turboautoilla."
"Vuosina 84-86 B-ryhmän tehot kasvoivat 100hv vuosivauhtia. Kasvu olisi
jatkunut, ellei autoja olisi kielletty."
"Kun kierroslukumittarin neula nousi yli 5000rpm, ei enää ollut kovin
tarkkaa mikä vaihde oli pelissä, sillä autoa pystyi käytännössä ohjaamaan
kaasupolkimella."
"910 kiloa painava Peugeot syöksyi eteenpäin 550 hevosen voimin."
"Audi vetäytyi välittömästi Henri Toivosen kuolemaan johtaneen
onnettomuuden jälkeen. Muutama kuukausi tämän jälkeen Audi ilmoitti, että
heillä olisi ollut jo valmiina seuraavan sukupolven turbokone, josta olisi
irronnut huimat 1000hv!"
"FISAn päätös B-ryhmän alasajosta oli oikeaan osunut, koska ralliautojen
suorituskyky olisi jo seuraavana vuonna karannut lopullisesti käsistä.
Juha Kankkunen ehti testata syksyllä 1986 Peugeotin 205T16 -autoa, jonka
1.8-litraisesta turbomoottorista oli kaivettu esiin lähes 600 hevosvoiman
tehot.
- San Remon asfalttitestien päätteeksi Peugeotin pojat vaihtoivat
silloiseen T16 Evo2 Peugeotiin seuraavan sukupolven turbon, jota Peugeot
olisi käyttänyt kauden 1987 autoissa. Samaa turboa käytettiin myöhemmin
mm. Yhdysvalloissa ajetun Pikes Peak -mäkikilpailun autoissa, joiden
moottoriteho oli noin 700hv, Juha kertoo.
- Kun uusi turbo oli paikoillaan ja huoltomiehet olivat poistaneet
renkaiden lämmittimet, ajoin testi-EK:n lähtöviivalle. Painoin kaasun
pohjaan ja nostin kytkimen ylös. BANG! Auto irtosi viivalta niin nopeasti,
että minulta ja kakkosohjaajaltani Juha Piiroselta putosivat
puhelinkuulokkeet päästä!
- Auto suorastaan lensi mutkasta toiseen. En ollut koskaan aiemmin ajanut
sellaista kilpa-autoa, jonka sai kuivalla asfaltilla slicks-renkailla
spinnaamaan kolmosvaihteella vain kaasupoljinta painamalla!
Kankkunen myöntää, että FISAn päätös kieltää B-ryhmän autot ja myöhemmin
valjastaa moottorin imuilma kuristimella oli oikea ratkaisu, vaikkei se
aluksi siltä tuntunutkaan. Hän ei enää mistään hinnasta kilpailisi
B-ryhmän turbotykillä.
- Autot olisivat olleet niin nopeita, ettei meidän kuljettajien
reagointikyky olisi enää millään riittänyt pitämään autoja tiellä, Juha
perustelee.
On se ollut hurjaa peliä. Tuossa on jo ollut paljon kuskista kiini tiellä- / hengissäpysyminen. Toki uudemmat wrc:t saattaisivat pärjätä mutkissa mutta.. näissä on asennetta.
kaivetaas tähän linkkejä videomatskuun / sivuihin / kuviin noista B-ryhmäläisistä..
tässä eka:
http://kotisivu.mtv3.fi/bryhma/Index.htm
tämä tosin vetää mieltä vähän maahan :itku: :
http://kotisivu.dnainternet.net/petrick/forum/1986_Corsica_Rally_Toivonen.mpeg