B-ryhmä

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
30.7.2003
Viestejä
5 150
Onko täällä muita B-ryhmäfaneja?

jos tämmöset äänet saa hymyn huulille niin olet oikeassa topicissa. :D Todellisuudessa äänenpaine on sitä luokkaa että lahkeet lepattavat.
http://www.audiquattrofan.de/audiquattrofan/sound/audi_s1_sound.mp3

"Vuoden 1981 jälkeen rallimestaruuksiin on ylletty vain turbomoottoreilla
ja1983 jälkeen ainoastaan nelivetoisilla turboautoilla."

"Vuosina 84-86 B-ryhmän tehot kasvoivat 100hv vuosivauhtia. Kasvu olisi
jatkunut, ellei autoja olisi kielletty."

"Kun kierroslukumittarin neula nousi yli 5000rpm, ei enää ollut kovin
tarkkaa mikä vaihde oli pelissä, sillä autoa pystyi käytännössä ohjaamaan
kaasupolkimella."

"910 kiloa painava Peugeot syöksyi eteenpäin 550 hevosen voimin."

"Audi vetäytyi välittömästi Henri Toivosen kuolemaan johtaneen
onnettomuuden jälkeen. Muutama kuukausi tämän jälkeen Audi ilmoitti, että
heillä olisi ollut jo valmiina seuraavan sukupolven turbokone, josta olisi
irronnut huimat 1000hv!"

"FISAn päätös B-ryhmän alasajosta oli oikeaan osunut, koska ralliautojen
suorituskyky olisi jo seuraavana vuonna karannut lopullisesti käsistä.
Juha Kankkunen ehti testata syksyllä 1986 Peugeotin 205T16 -autoa, jonka
1.8-litraisesta turbomoottorista oli kaivettu esiin lähes 600 hevosvoiman
tehot.

- San Remon asfalttitestien päätteeksi Peugeotin pojat vaihtoivat
silloiseen T16 Evo2 Peugeotiin seuraavan sukupolven turbon, jota Peugeot
olisi käyttänyt kauden 1987 autoissa. Samaa turboa käytettiin myöhemmin
mm. Yhdysvalloissa ajetun Pikes Peak -mäkikilpailun autoissa, joiden
moottoriteho oli noin 700hv, Juha kertoo.

- Kun uusi turbo oli paikoillaan ja huoltomiehet olivat poistaneet
renkaiden lämmittimet, ajoin testi-EK:n lähtöviivalle. Painoin kaasun
pohjaan ja nostin kytkimen ylös. BANG! Auto irtosi viivalta niin nopeasti,
että minulta ja kakkosohjaajaltani Juha Piiroselta putosivat
puhelinkuulokkeet päästä!

- Auto suorastaan lensi mutkasta toiseen. En ollut koskaan aiemmin ajanut
sellaista kilpa-autoa, jonka sai kuivalla asfaltilla slicks-renkailla
spinnaamaan kolmosvaihteella vain kaasupoljinta painamalla!
Kankkunen myöntää, että FISAn päätös kieltää B-ryhmän autot ja myöhemmin
valjastaa moottorin imuilma kuristimella oli oikea ratkaisu, vaikkei se
aluksi siltä tuntunutkaan. Hän ei enää mistään hinnasta kilpailisi
B-ryhmän turbotykillä.

- Autot olisivat olleet niin nopeita, ettei meidän kuljettajien
reagointikyky olisi enää millään riittänyt pitämään autoja tiellä, Juha
perustelee.

On se ollut hurjaa peliä. Tuossa on jo ollut paljon kuskista kiini tiellä- / hengissäpysyminen. Toki uudemmat wrc:t saattaisivat pärjätä mutkissa mutta.. näissä on asennetta.

kaivetaas tähän linkkejä videomatskuun / sivuihin / kuviin noista B-ryhmäläisistä..

tässä eka:
http://kotisivu.mtv3.fi/bryhma/Index.htm

tämä tosin vetää mieltä vähän maahan :itku: :
http://kotisivu.dnainternet.net/petrick/forum/1986_Corsica_Rally_Toivonen.mpeg
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
nevahood sanoi:
Juha Kankkunen ehti testata syksyllä 1986 Peugeotin 205T16 -autoa, jonka
1.8-litraisesta turbomoottorista oli kaivettu esiin lähes 600 hevosvoiman
tehot.

- San Remon asfalttitestien päätteeksi Peugeotin pojat vaihtoivat
silloiseen T16 Evo2 Peugeotiin seuraavan sukupolven turbon, jota Peugeot
olisi käyttänyt kauden 1987 autoissa. Samaa turboa käytettiin myöhemmin
mm. Yhdysvalloissa ajetun Pikes Peak -mäkikilpailun autoissa, joiden
moottoriteho oli noin 700hv, Juha kertoo.
.
.
.

kaivetaas tähän linkkejä videomatskuun / sivuihin / kuviin noista B-ryhmäläisistä...
No helevetti, kaivetaas! :D http://www.alanhalil.com/vids/course_de_pikes_peak_ari_vatanen.mpeg
 
Onneksi nuissa ei oo ollu tehoja yhtään vanhaan hyvään aikaan:D
 
Ja noiden autojen teho/paino -suhdekaan ei ollu kovin huono. Korit oli lasikuitua ja kaikki ylimääräinen oli autoista purettu veks.
EDIT: löytyhän tuolta faktaakin. Alle tonnin painoisia nuo uusimmat oli....
 
Nää on ainointa oikeita RALLI autoja. Oma suosikkini ehdottomasti Audi Quattro Sport S1, eikä ihan vähiten ulkonäkönsä perusteella. Kyllä sillon kun näillä ohjuksilla viel ajettiin Jyväskylässäkin niin siinä oli sitä aitoo ralli fiilistä.... ja ne äänet :rock:

ja toi Vatasen Pikes Peak pätkä on aivan huippu :5:
 
http://www.stormloader.com/groupb/drivers.html

Tuolla jotain matskua.

B-ryhmäläiset oli kyllä aika hurjia pelejä. Toivonenhan olis ollu sillä Lanciallaan kait 5. Portugalin F1-aikajoissa vuonna -85 tai -86, tjsp. Ihan hyvin ralliautolla.

Tehojen hurjuuden lisäksi kun muistetaan ajo-ominaisuudet ja rallien pituudet, niin täytyy kyllä sanoa ettei nykypäivän rallia voi verratakaan b-ryhmän aikakauteen. Sen ajan kuskit olivat/ovat ÄIJIÄ.
 
Nämä saa kyllä vanhankin sydämen läpättämään. Auto- ja erityisesti rallifriikkinä mikään ei käytännössä sykähdytä kuin jonkun evoquattron pauke.
Miljoona kertaa Jyväskylänrallia katselleena - noista lähti muutenkin ääntä noista autoista, kuuli melkeinpä pätkän maalissa kun joku lähti liikkeelle.
 
s1-2.jpg

tommosta kun pääsis kenkimään.. :kuola: jo tuo vitoskoneen ääni saa karvat pystyyn. :rock:

jos sattuu ylimääräistä rahaa olemaan niin seuraavana projektina on coupe quattro typ85.. tuohon käy melko pienellä kikkailulla audi 200:n 20 venttiilinen turbomylly. etes jarruja ei tarvitse vaihtaa kunhan tehomittaukset tekee alle 178hp:n ahtopaineilla. sen jälkeen sitten ahtopaineita nostamaan... :thumbs:

ps. näistä äänistä tulee mieleen kovasti "ihan vakio".
 
Zone-sarja -42%
Oujee, tuo nevahoodin linkki oli tosi hyvä, olen myös järkyttävä B-ryhmäfani, tuossa Pögötissä ollut varmaan ahdot kohdallaan, alle 1.8 kone ja melkein 600 hp, varmaan ollut paineita lähemmäs 3 kiloa.

Jostain olen kuullut, että tuossa muovikoppaisessa Lanciassa olisi ollut reilusti yli 600 hp? Siinä Audissa ollut varmaan kivat tärinät, kun viispyttyinen pannu kiertää 9000 kierrosta, jokuhan sanoi, että näkökenttä hämärtyi, kun värinä oli niin kovaa.
 
Aivan uskomattomia vehkeitä! Pelkkä tämän thredin lukiminen toi kylmät väreet pintaan! Ite tulee välillä fiilisteltyä Colin McRae femmalla etenkin noilla B-luokan vehkeillä.

Btw. Kankkusen omassa yksityismuseossa(ei yleisöpääsyä) löytyy B-luokan 205...
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
KyntöSika sanoi:
Btw. Kankkusen omassa yksityismuseossa(ei yleisöpääsyä) löytyy B-luokan 205...

Hehe, koskahan Kankkunen vetää ajohaalarit naftaliinista ja vetää vielä viimeisen pätkän jyväskylän metsäteillä vanhalla kaverilla.
 
Kusimato sanoi:
Hehe, koskahan Kankkunen vetää ajohaalarit naftaliinista ja vetää vielä viimeisen pätkän jyväskylän metsäteillä vanhalla kaverilla.

Tuli tosta kusimadon tekstistä mieleen yks juttu, mikä piti nopeasti tarkistaa puhelimella. Noita 205:a ei ole maailmassa kuin muutama kappale jäljellä ja Kankkunen on itse sanonut, että oman yksilönsä arvo olis "muutaman miljoonan verran". Euroista puhui kuulemma.

Jotain auton "kulttuuriarvosta" kertoo, että kun Peugeotin tehtaan oma yksilö paloi(ihan paskaks) viallisen bensapumpun takia koekäytön yhteydessä, niin otti tehdas heti yhteyttä Kankkuseen ja lähettivät hänelle toimivan pumpun! Näin ei Juha pääse autoaan ilman ajoa tuhoamaan :) Pitävät huolta omistaan :worship:
 
Täällä on pari kuvaa tuosta "1000hp" audista.. Taisi käydä muutenkin audille liian kalliiksi koska olisi pitänyt kehittää kokonaan uusi keskimoottorinen auto tuohon. Aika mauton verrattuna S1:een.
http://www.audipassion.com/univers_audi/concept_cars/groupe_s/index.php

videoita audeista:
http://www.audi-s2.at/Videos/S1/VI-S1.htm

lanciaa:
http://www.lancia037action.too.it/

205 T 16 ja Monte Carlo 1985 (15 minuuttia):
http://need4speedx.free.fr/videosy/Peugeot205T16MonteCarle.wmv

ja jos joku innostui tosissaan audeista niin saahan niitä käydä ostelemassakin:
http://www.carclassic.com/html/AUDI.htm

S1 Group B Ex-Works 1985 200,000 eur, ei kovin paha kauppakassiksi =)
 
Thfssiiiiuuuu Thfssiiiiuuuu trötröpöp!! :D Makeita vehkeitä.. Tuo vatasen vuoristo köröttely on aivan pirun siisti.. Saa olla aikamoinen reikäpää että noita teitä noin ajelee..
 
ja koittakaas sit muistaa että se 1.3 multivalve ei oikein sovellu tuommoiseen vaikka olisi kuin monta pissaliisaa peräpenkillä. Eli katotaan vaan rauhassa videota ja onanoidaan, mutta ei ajeta videoiden innoittamana minibussin alle. ok? =)
 
nevahood sanoi:
ja koittakaas sit muistaa että se 1.3 multivalve ei oikein sovellu tuommoiseen vaikka olisi kuin monta pissaliisaa peräpenkillä. Eli katotaan vaan rauhassa videota ja onanoidaan, mutta ei ajeta videoiden innoittamana minibussin alle. ok? =)


:nolo: Jees, muistan katkerasti vieläkin, kun piti latoa peltisepän kouraan seteleitä, kun takaovessa oli pienimuotoinen painauma. Se on totta, että ralliautoilut kannattaa hoitaa colin mcrae- pelillä.
 
Sikavehkeitä!!!

Timo Salonen sanoi aikoinaan 205:sta, "Ylämäessäkin joutuu seisomaan jarrulla". T. Salosen autossa oli muuten tuhkakuppi kun äijä tykkäsi vetää kessua pitkin kisaa :D

Hyllystä löytyy suhisevalla VHS-kasetilla katsaus viimeisestä B-ryhmäläisten kaudesta. Aika hullua kun autot sutii asfalttisuorillakin neljällä pyörällä!

Minkähänlaisia aikoja noilla autoilla kellotettaisiin nykyrenkailla ja -alustoilla???
 
Kankkunenhan se sano, että noissa oli sisällä niin infernaalinen meteli, että nuottien kuuleminen oli täysin herran kädessä. Ja ilman luureja ei tuonne kabiiniin ollu mitään asiaa tai se oli kuulo sitten siinä...

Ja Vatanen se tosiaan taisi sanoa, että pitkillä suorilla ei tietä juurikaan nähny, kun auto tärisi niin jumalattomasti...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom