B-ryhmä

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Noh, olihan Ladallakin B-ryhmän auto, 2105:sta nimellä VFTS, jossa oli parhaimmillaan joku 170 hv.
mm. Harri Väänänen ajoi tuollaisella Konela Auton tuella. Pärjäsi joskus Hankirallissa jopa ihan kohtalaisesti vielä quattro-aikakauden alettuakin.
Mutta tuossa oli sis 1600 kuution kone ja se kilpaili eri luokassa kuin nuo huippuvehkeet myöhemmin. Ja näitähän oli siis jo olemassa kun Quattrot ja muut esiteltiin ja kilpaili lähinnä b-ryhmän Escortteja ja Opeleita vastaan.

http://www.ladavfts.de/5.html
http://www.youtube.com/watch?v=HcddVKbgG2o&feature=related

lada_vfts_team_05.jpg


Tuolta löytyy esim mm-rallin listalta: http://www.juwra.com/finland_1984_entries.html
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tuosta S-ryhmästä ois tullut kyllä melkoinen. Kyseessä oli siis B-ryhmäläisistä seuraava luokka, jonka olisi pitänyt alkaa 1987. Juuri tuohon luokkaan esim. Audi kehitteli sitä yli 1000 hevosvoimaista kilpuria.
Lueskelin kesällä kirjastossa vuoden -86 Tekniikan Maailmaa, jossa pikkasen kerrottiin kehitteillä olevasta S-luokasta, joka sittemmin kuopattiin Toivosen Henrin onnettomuuden takia.

Aivan loistava tuo linkki http://www.juwra.com/finland_1984_entries.html .
Suurkiitos siitä. Tällaiselle rallin historian ystävälle erittäin mielenkiintoista tutkittavaa.
 
Aikamoisia tappovehkeitä noi s-sarjan autot:D Ois varmaan siistiä päästä tollaselle jonnekkin kentälle tykittelemään.
 
http://www.audi.co.uk/audi/uk/en2/a...motorsport_highlights/audi_quattro_rally.html

Tuolla alakulmassa on kuva Audin S-ryhmän protosta. Ojoi kun olisi päästy siihen että tuonnäköisillä ja 1000hv vehkeillä olisi ajettu..

Tänäkin vuonna kävin katsomassa Suomen MM-rallia ja vaikka se hauskaa puuhaa onkin, nuo nykyautot on NIIN vaisuja ja eleettömiä. Ennen kuuli melkein kun auto lähti liikkeelle, oli sitten ek:lla missä kohtaa hyvänsä.
 
Kyllä nuo uudet on ihan hengettömiä, mutta saa nähdä mihin toi menee kun WRC:t poistuu kokonaan. Pirun komiaa oli aikanaa kattoa Alenin vetoa 037:lla Jyskälässä...melkosta Maximum Attackia!
 
Jostain syystä itseä kiehtoo aivan sairaasti myös noiden B-ryhmäläisten luokittelu/katuversiot:

noista kun olisi päässyt nappaamaan yhden omaksi:
rs200_factory.jpg

rs200_road_3.jpg


Tääkin on hieno:
205t16_road_2.jpg


Ja tuolla.. http://www.diseno-art.com/encyclopedia/vehicles/road/cars/rare_classics/lancia_s4_strada.html

Lancia_S4_Strada_1985_312.jpg


"Two hundred S4 Stradales were required and built for homologation, and no doubt many were taken from the road right back onto into motor sports. Very few cars remain unmolested; especially considering a removing the air restrictors and a changing a few adjustments doubled the available power. " lähde: supercars.net
 
Niinpä! Tosin hinnat tänäpäivänä aivan pilvissä...

Audi Sportquattro
Delta S4 Stradale
037 Lancia
Pösö 205 T16

Minkä sinä ottaisit?

Huhhuh. Käsittämättömän upeita, toi 037 on loistoa, jostain syystä ehkä mulle silti tuo S4 kaikessa rumuudessaan vetoaa. Noistahan on 2 myynnissä jollain Monacolaisella diilerillä... olen menossa sinne viikon päästä duunireissulle. Jospa myisikin kämpän ennen sitä niin voisi tuoda tuliaisia järkisijoituksen muodossa :D
Mutta ei helvetti, jos jonain päivänä olisi oikeasti löysää rahaa niin kyllä joku tuore 911 Porsche olisi aika kliinisen tavista verrattuna tuollaiseen. Sillä Porschella tosin voisi oikeasti ajaakin.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Huhhuh. Käsittämättömän upeita, toi 037 on loistoa, jostain syystä ehkä mulle silti tuo S4 kaikessa rumuudessaan vetoaa. Noistahan on 2 myynnissä jollain Monacolaisella diilerillä... olen menossa sinne viikon päästä duunireissulle. Jospa myisikin kämpän ennen sitä niin voisi tuoda tuliaisia järkisijoituksen muodossa :D
Mutta ei helvetti, jos jonain päivänä olisi oikeasti löysää rahaa niin kyllä joku tuore 911 Porsche olisi aika kliinisen tavista verrattuna tuollaiseen. Sillä Porschella tosin voisi oikeasti ajaakin.

Mietippä vaikka lähteä tolla S4:lla kruisailee kylille. Ne jotka ei tajuais, naurais paskasta naurua sun kiesille ja ne jotka tajuais, ne hajoais kateudesta. Itekin ottasin varmaa juurikin tuon S4:än, vielä kun saisi Martinin väreissä. Kiva tollasella on näköjään leikkiä mikroautoakin: bang, bang!!
Ja sitten tämä Sportquattro vielä, on tainnut pakkiksella jossain ollakin tämä video jo: Sportquattro
 
Nyt kun on noista B ryhmän autoista keskusteltu, niin mites sitten kuskit. Ketkä olivat tuohon aikaan omia suosikkikuskeja ja miksi? Onko jotain muistoja tiettyihin kuskeihin liittyen?
Omat suosikkini tuolloin olivat ehdottomasti Vatanen ja Alen. Alenista tykkäsin lapsena varmaankin siksi että ukko ajoi niin hullulla asenteella. Etenkin juuri Jyskälässä mentiin alusta asti hurjaa kyytiä. Toki pieneen poikaan teki vaikutuksen takatuupparilla vedetyt hienot sladit(ajoi tuolloin Lancia Rallye 037:lla). Toinen, ehkä vieläkin suurempi suosikki oli siis Vatasen Ari. Isoin syy lienee se että Ari oli perhetuttu ja muistan poikana kytänneeni oman huoneen oven raosta kun Ari oli käymässä kahvilla joittenkin suurajojen harjoitusten välillä. Kyllä se tuntui pikkupojasta huimalta.
 
Oma suosikkikuski oli tietenkin Kankkunen, Juhan äiti oli ala-asteen ekoilla luokilla mun opettaja kyläkoulussa. Samalta kylältä olen kotoisin Juhan kanssa, joten pienestä pitäen siihen oppi että "omaa poikaa" kannatettiin.

Enpä ole sitten -86 nähnyt noita B-ryhmän tykkejä käynnissä saatikka ajossa, kunnes koitti eilinen.
Malmilla Air Showssa Kankkunen otti skabaa lentokoneen kanssa Audi Quattro S1:llä, Hannu Mikkolan Jyväskylän rallin autolla vuodelta -85. Lauantaina hävis mutta sunnuntaina otti revanssin ja voitti. Jutteli vielä ennen lähtöä sunnuntaina että pitää puottaa Audista tehoja viiteensataan että ei sudi liikaa, ja sehän tepsi... :)

Parit videot tuosta kohtaamisesta lauantailta ja sunnuntailta:
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli...hansia+katsojia+Malmin+kentälle/1135248524853
http://www.youtube.com/watch?v=1bFS8awUKqQ
http://www.youtube.com/watch?v=FTse4jkPiUY
 
Viimeviikkoisen Veikkajan Formula ja-ralli-extrassa oli mukava juttu B-ryhmän aikakaudesta. Tehot kasvoivat vuosi vuodelta ja yksi suora lainaus lehden jutusta "...koska Audi vetäytyi MM-sarjasta välittömästi Toivosen kuoleman jälkeen. Muutamaa kuukautta myöhemmin Audi ilmoitti että heillä olisi ollut valmiina jo seuraavan sukupolven ralliturbomoottori josta olisi irronnut huimat 1000hevosvoimaa!! " Voi vain kuvitella sitä menoa tuollaisella hirviöllä. Kannattaa lukea ko.lehti jos vielä jostain löytyy...
 
Onpahan hieno video


ja osa 2



Aikaa jolloin ralli oli vielä rallia, katsojia kaikki paikat täynnä ja autot kulki. Nykyään autoja rajoitetaan ja parin vuoden päästä ei varmaan saa mennä 50 metriä lähemmäksi tietä.
Ralli kuoli vuosituhannen vaihteessa. Toyoytan lopettamisen jälkeen vuosi vuodelta mennyt huonompaan, nykyisin ei jaksa edes seurata tekstitv:ltäkään kun ainoa jännitys on että voittaako Loeb vai Hirvonen :(


EDIT: ja kattokaa ton videon tekijän channel tuubissa :kuola:
http://www.youtube.com/user/Marvdogger

Esim:
[video]http://www.youtube.com/user/Marvdogger#p/u/0/iGmce3Sqx4U[/video]
eilen julkistettu uusi video Deltasta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Zone-sarja -42%
Jyväskylän rallien kunniaksi on nostettava tämä threadi esille :)



Tuo lie niitä viimeisiä vuosia kun Audi oli "tosissaan" mukana rallissa. Mikkola ja Blomqvist noita ajo sillon. Jos en kovasti huijaa niin tuo on vuodelta 1985 pääasiassa, ja Jyväskylän erikoiskokeiden pätkiltä kuvattu.

Audillahan oli tulossa vielä rajumpi moottori (puhuttiin lähes 900 hevosvoimasta tuon videon auton 500-600 hevoseen verrattuna), mutta B-sarja kaatui lie omaan järjettömyyteensä kun Henri Toivonen ajoi kuolemaansa Korsikan rallissa 2.5.1986. Sitä ennen samalla kaudella Joaquim Santos menetti RS2000 Fordinsa hallinnan ja ajoi yleisöön. Kolme katsojaa kuoli ja 30 loukkaantui.

Näistä on käyty jo keskustelua, mutta piti nostaa vanha ketju henkiin koska B-ryhmä ansaitsee sen.
 
Viimeksi muokattu:
Jyväskylän rallien kunniaksi on nostettava tämä threadi esille :)



Tuo lie niitä viimeisiä vuosia kun Audi oli "tosissaan" mukana rallissa. Mikkola ja Blomqvist noita ajo sillon. Jos en kovasti huijaa niin tuo on vuodelta 1985 pääasiassa, ja Jyväskylän erikoiskokeiden pätkiltä kuvattu.

Audillahan oli tulossa vielä rajumpi moottori (puhuttiin lähes 900 hevosvoimasta tuon videon auton 500-600 hevoseen verrattuna), mutta B-sarja kaatui lie omaan järjettömyyteensä kun Henri Toivonen ajoi kuolemaansa Korsikan rallissa 2.5.1986. Sitä ennen samalla kaudella Joaquim Santos menetti RS2000 Fordinsa hallinnan ja ajoi yleisöön. Kolme katsojaa kuoli ja 30 loukkaantui.

Näistä on käyty jo keskustelua, mutta piti nostaa vanha ketju henkiin koska B-ryhmä ansaitsee sen.


Loistava pätkä ja ihan sairaita pelejä nuo ovat olleet. Myös loistavia kommentteja tuolla videolla, joista paras ehkä

"My father had a visit in that car in Ouninpohja in free practise! Mikkola asked to my father to take more speed. My father said thats enough because he did shit in his pants!! I did had a chance to go with Henri Toivonen but I just did affraid too much. Still missing those days!" :hyper:
 
205 T16.



Ja ainakin osittain sen pohjalle rakennettu 405 T16. Vaikkei tämä enää aito B-ryhmän auto olekaan, niin kelvannee tähän ketjuun. Yksi hienoimpia rallipätkiä ikinä.



Ei ole autourheilussa enää samanlaista hohtoa kuin B-ryhmän ja F1 turbomoottoreiden aikakautena. :(
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom