B-ryhmä

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Tässä yksi B-ryhmän fani lisää.
Olen onnekseni kotoisin Laukaasta, samalta kylältä kuin Kankkus Jussi. Pari elävää muistoa on jäänyt noilta lapsuusvuosilta.

Siinä 80-luvun puolivälissä Juha oli testaamassa ennen Suurajoja aivan meidän kotitalon lähellä, n. 400 metrin päässä. Mentiin porukalla katsomaan että mikä hirveä meteli sieltä metsästä kuuluu. Muistan vieläkin, että ensimmäinen reaktio oli pakokauhun sekainen pelko, se ääni ja meteli mikä siitä autosta lähti oli kun suihkukoneesta... silloin kersana se oli miltei enimmäkseen pelottava kokemus miten autosta voi lähteä niin kova meteli.
Eikä siinä ollut kaikki, Lindholmin Sebastian oli testaamassa siellä myös, Audi Quatroa. Järkyttävä vekotin sekin, muistutti enemmän lentokonetta kuin autoa.
Muistona tuosta on vieläkin tallella Sebastianin antama postikortti hänestä ja autosta sekä pari sponsori lippistä.

Toinen kerta on kun Toivosen Harri oli testaamassa MG Metroa. Se oli kyllä huvittava peli, mielettömän lyhyt auto mutta meteliä ja vauhtia siinäkin riitti. Se myös kääntyi aika näppärästi Harrin käsissä, pienellä soratiellä se käänsi sen reippaasta vauhdista käksällä ja kaasulla takasin menosuuntaan lipsahduksen jälkeen...

Muutaman kerran olen Juhan kotitilan pihassa käynyt, mutta sinne sen automuseoon en ole koskaan päässyt.
Pikkubroidille olen ikuisesti kateellinen, hän oli samalla luokalla Juhan veljentytön kanssa, ja sen seurassa hän kerran sinne pääsi. Broidi ei ole yhtään kiinnostunut autoista eikä rallista, ja ton asian hän kertoi sitten niinkuin ohimennen...
Kun kysyin että mitä autoja siellä oli, niin ei edes tiennyt niiden merkkejä, totesi vaan että niitä Juhan entisiä ralliautoja...:curs:
Mitä olen muilta sit kuullut, ni siel on ainakin B-ryhmän Pösö, pari Lanciaa, Celicoita, Escortteja jne... reippaasti toistakymmentä autoa joilla Juha on ajanut rallia.

Juhan äiti oli ala-asteella mun luokanopettaja. Olin ekalla luokalla kun Juha voitti ekan rallinsa, Safarin, ja Julia äiti oli aamulla kyyneleet silmissä luokan edessä. Saatiin jokainen oppilas häneltä Juha&Celica tarrat.

Kyllä tässä tulee miltei karpalo silmäkulmaan ja kylmät väreet selkäpiihin, kun esim. tätä videoo katsoo... ei palaa nuo ajat enää koskaan...

http://www.youtube.com/watch?v=guRVHAhpmfY&feature=related
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Koneelta löytyy noin 4gigaa b-ryhmän videoita. Videoiden katselulla on sama vaikutus kuin pornolla, paitsi jos katselee aivan viimeisiä 86-vuoden videoita joissa audi lyö neljällä pyörällä tyhjää lähes koko asfaltti ek:n ja pihisee, pörisee ja karjuu minkä ehtii, vaikutus on nopeampi.
 
Jo nykyisten WRC- autojen voima livenä nähtynä nostaa karvat ja peeniksen pystyyn, en uskalla oikein edes ajatella miltä tuntuisi katsoa ja kuunnella vierestä kun tuommonen B-ryhmän Audi lähtisi irtosoralta vierestä... :kuola::kuola::rock:
 
Tässä ihan hienoa matskua b-ryhmäläisten historiasta: http://www.youtube.com/watch?v=44iibIEeWGM&feature=related

Itsellä jäänyt kyllä ikuisesti mieleen kun lapsena kiersin kaikki Suurajot faijan kanssa ja meno oli kyllä totaalisen erilaista, muutenkin kuin autojen osalta, verrattuna nykyaikaan. Ei ollut pätkän varret täynnä VIP-alueita ja kiellettyjä katselupaikkoja. Huoltoja tehtiin villisti siellä missä haluttiin, esim. teiden levähdyalueilla. Äijät ajoi muutaman tunnin yöunilla yötä päivää kilpaa. Kilpailijat eivät jatkuvasti laskelmoineet ja taktikoineet, miten kannattaa tulla, vaan vedettiin Markku Alenin tavoin Maximum attack! Jotenkin tuntuu että nykypäivänä on hohto tosta hommasta mennyt...:( Johtuuko tämä kaikki sitten siitä että itse on kasvanut vai lieneekö tässä jotain pohjaakin. No, se on ainakin varma totuus että b-ryhmän autot oli enemmän ralliautoja kuin nämä nykyiset!
 
Hehe, koskahan Kankkunen vetää ajohaalarit naftaliinista ja vetää vielä viimeisen pätkän jyväskylän metsäteillä vanhalla kaverilla.

Kyllähän "Kankku" edelleen silloin tällöin vetelee näytösajoja, mm. silloin kun Trulli oli Helsingissä F1-Toyotalla niin Jussi ajoi sitä ennen muutaman vedon WRC-Corollalla.

Ja viime vuonna Jussi oli ajamassa B-Ryhmän Quatrolla Kuopiossa Rallisprintin SM-kisassa.
Oli kuulemma Hannu Mikkolan ex-auto.
Tässä pätkä siitä:
http://www.youtube.com/watch?v=m6ZLiqmzlwo&feature=related
 
Toimii B-ryhmän laitteet ja moottoriurheilu ylipäätään. Olis ollut mahtavaa kyllä nähdä tuollainen b-ryhmän monsteri jossain sorarännissä. Kun todellakin nuo nykyiset WRC-autot kilauttaa munan pystyyn hetkessä, niin kuinkahan ois käynyt noiden kanssa..
 
Zone-sarja -42%
Nykyäänhän ajetaan samankaltaisella kalustolla kotimaassakin rallicrossia. 2litran turbokone ja neliveto. Tehot pyörivät kuulema jossain 600hp paikkeilla ja vielä kun autoja on se muutama kerrallaan ajamassa rataa ympäri niin pitäisi olla vauhtia ja vaarallisia tilanteita :rock:
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
nuo b ryhmän autot oli aivan omaa luokkaansa kyllä olis mahtava ku olis joku muistokisa jyskäläs.
 
nuo b ryhmän autot oli aivan omaa luokkaansa kyllä olis mahtava ku olis joku muistokisa jyskäläs.

Ite olen miettinyt tota ihan samaa. Nythän ois oiva tilaisuus tollanen järjestää kun mm-arvo viedään. Vois olla semmonen skaba että mukana ois b-ryhmää, sit jotain noita Lancia Delta HF Integralee, Toyta Celicaa, vanhaa Escortii, Miniä yms. yms. Yleisöä riittäis aivan varmasti. Ja ennenku joku tulee kertomaan että onhan noita Historic kisoja, niin vastaan että niin on, mutta tollasta kalustoa ei niissä ole mukana.
 
Livenä näkee vielä B-ryhmäläisiä ja vanhempaa rallikalustoo tositoimissa rallisprintin SM-sarjassa, siellä kiertää mm. MG Metro, Audi Quattro, useampi Cossu-Esco sekä RS2000, Lancia Delta HF Integrale, Toyota Celica jne.
Quattro Nurmijärven osakilpailussa...
Tikkinen.jpg
 
Juu niin näkee ja kyllä on katseltukin. Onhan toi ihan hyvää korvaavaa menoa, mutta ralli on ralli ja jyskälän pätkät on jyskälän pätkiä. Tarkotan lähinnä sitä että ois kiva nähdä noi monsterit siellä autenttisessa ympäristössä ja vielä vanhojen kuskejen käskemänä jos mahdollista. Tuskin tulee tapahtumaan.
 
B-ryhmäläiset Oli niitä ralli autoja ja tulee olemaan. rallicross ei niitä takasin tuo, mutta sitä voi jopa seurata. Nykyistä wrc:tä ei jaksa seurata saatikka puhua edes samaan aikaan näitten oikeitten autojen kanssa.
Kaikkien hehkuttama audi.. siis aivan tautinen laite. Miettikää nyt oikeesti. Ei paina juuri mitään, tehopaino suhde parempi kuin joissain prätkissä, neliveto ja oli alla sora tai asfaltti niin pyörät lyö tyhjää. Naurattaa aivan kun jannut vaan mättää uuttavaihdetta tiskiin ja soralentää tai kummi sulaa asfaltille. NÄIN SITÄ PITÄÄ!! :rock:
Jossain sivulla oli juttua noista ralliautoista ja skodalla(?) oli joku b-ryhmäläinen , tulossa kai..
130superin pohjille.. eli kaiketi 1.3 vapari? ja tehot 130hp pyörteis, ei sinällään kova suoritus jos vaparina yli 100hp 1.3 tsekin insinöörien maatalousmoottorista. Tosin ei mitään jakoa vaikka olis ollu taika jim ja Kari Grandi ohjastamassa skeidaa. Varmaan melkosen kevyet etutassut kun takamoottori..:whip:

No joo pikes peak pätkät on myös mukavaa katteltavaa. Äijämäistä menoa.

Aivan mahtavia pätkiä nää mitä Widowmaker tänne lisäili.
Olikos näin et jos toivonen ei olis kuollu korsikassa, niin olis nämä Super ralliautot otettu käytöön.
Niis täis olla jo sitä maagista 1000hp..?
 
Olikos näin et jos toivonen ei olis kuollu korsikassa, niin olis nämä Super ralliautot otettu käytöön.
Niis täis olla jo sitä maagista 1000hp..?

Muistaakseni esim. Pösöllä oli valmiina seuraava 205, jossa oli tosiaan se 900 pollea. Voi olla et oli joku muukin merkki, mutta korjatkaa joku jos muistatte paremmin. Ja kyllähän siellä monet kuskitkin piti noita hulluina vehkeinä, mutta ei olis silti niistä halunnut luopua.
 
Äsken oli Hannu Mikkola Urheilukanavalla Vanhasen Ekin haastattelussa ja kertoili siinä, että parhaimmillaan Audista revittin irti 580 hevosta. Oli nuo B-ryhmäläiset kyllä huimia laitteita! Harmi vaan, ettei itse niitä silloin pystynyt enempää seuraamaan kun niihin aikoihin piti keskittyä lähinnä tutin imemiseen....
 
Muistaakseni esim. Pösöllä oli valmiina seuraava 205, jossa oli tosiaan se 900 pollea. Voi olla et oli joku muukin merkki, mutta korjatkaa joku jos muistatte paremmin. Ja kyllähän siellä monet kuskitkin piti noita hulluina vehkeinä, mutta ei olis silti niistä halunnut luopua.

Audin seuraavaan evoversioon tulevasta koneesta (jota ei siis koskaan ehditty ottaa käyttöön) otettiin yli 1000 pollea testipenkissä. Mikkola siitä aikoinaan jossain ohjelmassa mainitsi.

Jossain sivulla oli juttua noista ralliautoista ja skodalla(?) oli joku b-ryhmäläinen , tulossa kai..
130superin pohjille.. eli kaiketi 1.3 vapari? ja tehot 130hp pyörteis, ei sinällään kova suoritus jos vaparina yli 100hp 1.3 tsekin insinöörien maatalousmoottorista. Tosin ei mitään jakoa vaikka olis ollu taika jim ja Kari Grandi ohjastamassa skeidaa. Varmaan melkosen kevyet etutassut kun takamoottori..

Skodalla oli tosiaan 130 coupe-malliin perustuva ralliauto, mutta se oli A-ryhmäläinen.
Tehot oli just tota 130 hp:n luokkaa.
Erot oli kyl melkoset tuolloin B-ryhmäläisten ja A-ryhmäläisten välillä, joita edusti mm. Fiat Ritmo, Talbot Horizon, Skoda Coupe jne.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom