Auttakaa miestä mäessä

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mä lupasin tehdä mun kilpapyöräilijäkaverille ravinto-ohjelman, jolla tämä pystyisi kiristelemään joku viis kuus kiloa rasvaa pois. Kun tarkastelee pyöräilijöille tarkoitettuja ravintosivuja, niin siellä puhutaan vaan paljon hiilaria hiilaria hiilaria joka aterialla ja zone ruokavalio ei toimi kestävyysurheilijalla, niin mulla meni sormi suuhun. Mietin vaan sitä, että saakohan pyöräilijä tankattua glykogeenivarastonsa aamupalalla ja lounaalla/palautusjuomassa harmoonisen dieetin mukaan, ettei tarvitsisi vetää sitä HHta koko ajan. Ja missä suhteessa HH/P/R pitäisi olla, jotta rasva käryäisi. Kaveri vetää monta kertaa viikossa sellaisia neljän tunnin yhtämittaisia pyörälenkkejä ja kehuu kuinka kaloreita kuluu 6500 päivässä. Pistänkö kaverin lievälle miinukselle ja hiilarit alas.

Eiköhän kaverisi ole jo lievästi miinuksella koska en usko että hän syö yli tuota 6000kcal / pvä :D

veikkaan että on enemmänkin kuin lievästi miinuksella jos todella kuluttaa 6500kcal päivässä.

Originally posted by MacDaddy
Pistänkö kaverin lievälle miinukselle ja hiilarit alas.

Älä pistä urheilijan (ainakaan kestävyysurheilijan) hiilareita alas. Sitä vastoin katso mitä hiilareita se syö. Sokerikin on hiilari, mutta varsin epätoivottu ja kaikin puolin hyödytön.

Kestävyysurheilijan hh-suositus: 6-8g/painokilo tai 55-60% koko ravinnosta.

Ihan mielenkiinnosta, että jos joku voisi perustella tuon hiilareitten tärkeyden kestävyysurheilussa. Varmasti on joku ihan järkeen käypä selitys, mutta en kyllä millään uskalla lähteä arvailemaan itse.

Originally posted by kvi
Ihan mielenkiinnosta, että jos joku voisi perustella tuon hiilareitten tärkeyden kestävyysurheilussa. Varmasti on joku ihan järkeen käypä selitys, mutta en kyllä millään uskalla lähteä arvailemaan itse.

Työskennellssä lähellä anaerobista kynnystehoa (70-80%VO2MAX) pitkjaksoisesti (esim 30 km hiihto) energia tuotetaan pääosin hh ja rasvoista. Hh osuus noin 60%. Täten lihasten käytössä oleva hh:n (lihasglykogeeni, veren glukoosi) määrä vaikuttaa ratkaisevasti kykyyn työskennellä ym. teholla. Varsinkin "työaikaan" sen vaikutus on aika dramaattinen. :rolleyes:

Kestävyyslajeissa käytetään usein hh-tankkausta ennen kilpailua.
Olen nähnyt monta uupunutta, kramppaavaa herraa joiden nestetankkaus ja "hh-tankkaus" on todistetusti ollut vajaa. Eli syö hiilaria, mutta katso mitä hiilaria

Pystyykö tollasta hiilarimäärää painottamaan aamupalaan ja lounaaseen/ palautusjuomaan ja loppu päivän söis enemmän protskuu ja rasvaa?

Mä lupasin tehdä mun kilpapyöräilijäkaverille ravinto-ohjelman, jolla tämä pystyisi kiristelemään joku viis kuus kiloa rasvaa pois. Kun tarkastelee pyöräilijöille tarkoitettuja ravintosivuja, niin siellä puhutaan vaan paljon hiilaria hiilaria hiilaria joka aterialla ja zone ruokavalio ei toimi kestävyysurheilijalla, niin mulla meni sormi suuhun. Mietin vaan sitä, että saakohan pyöräilijä tankattua glykogeenivarastonsa aamupalalla ja lounaalla/palautusjuomassa harmoonisen dieetin mukaan, ettei tarvitsisi vetää sitä HHta koko ajan. Ja missä suhteessa HH/P/R pitäisi olla, jotta rasva käryäisi. Kaveri vetää monta kertaa viikossa sellaisia neljän tunnin yhtämittaisia pyörälenkkejä ja kehuu kuinka kaloreita kuluu 6500 päivässä. Pistänkö kaverin lievälle miinukselle ja hiilarit alas.

Jos kaveri vetelee 6500 kaloria päivässä ja siitä esimerkiksi 20 prossaa on pyhitetty proteiineille, niin tuo tarkoittaa 325 grammaa valkuaista päivässä. Mitenköhän mahtaisi lenkki sujua, kun mahalaukkuun pitää mahduttaa päivässä tuollainen protskupaukku. :) Atkinshan suosittelee huippu-urheilijoillekin korkeintaan 100 grammaa hiilareita päivässä. Tiedä sitten, mikä on totuus, mutta minä lisäisin kaverille hyvillä rasvoilla noita kaloreita enkä hiilareina. HTH :)

Näin ajattelin minäkin, siitähän kaloreitakin saa mukavast ja helpostii enemmän ku protskusta ja hiilarista, mutta pysyykö tehot yhtä kovana kun rasva on pääsääntöisenä energianlähteenä, jos verrataan hiilihydraattiin?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olettaisin, että tehot eivät välttämättä ole vähä hiilarisella ruokavaliolla niin kovat, mutta sitäkin kovemmat kun sitä hiilaria taas saa koneistoon. Tosin tämä on kyllä aika mutu juttua.

Originally posted by kvi
Olettaisin, että tehot eivät välttämättä ole vähä hiilarisella ruokavaliolla niin kovat, mutta sitäkin kovemmat kun sitä hiilaria taas saa koneistoon. Tosin tämä on kyllä aika mutu juttua.

Osittain näin. Teho voi olla samakin mutta tehon ylläpitäminen sitten tuottaakin ongelmia. Eli, jos tehdään ns. tyhjennysharjoitus ja sen jälkeen levätään ja ahdetaan kroppa täyteen hh:a 3-4 vrk:ta, saadaan lihasten glykogeenivarastoihin ylimääräinen lisä jolloin itse suorituksessa jaksaa pitempään kovemmilla tehoilla.

siitähän kaloreitakin saa mukavast ja helpostii enemmän ku protskusta ja hiilarista, mutta pysyykö tehot yhtä kovana kun rasva on pääsääntöisenä energianlähteenä, jos verrataan hiilihydraattiin?

Kalorien laskeminen on aina vähän kaksipiippuinen juttu. Se johtaa helposti harhakuvaan että kun syön tietyn kalorimäärän niin kaikki on OK. Vaikka ravitsemuksen ja urheilusuorituksen kannalta on todellakin eri asia syökö 1000 kalorin edestä rasvaista pakastepitsaa tai 1000 kalorin edestä täysjyväleipää raejuustolla ja kalkkunaleikkeellä. Rasvapainotteisessa ruokavaliossa tehotasoja ei pystytä pitämään niin korkealla kuin hh pitoisessa.

Mulla on aika samanlainen tilanne kuin kaverillasi, leikin olevani kilpapyöräilijä ja pitäis saada painoa 5-10 kiloa pois (pääosin rasvaa...). Kohtahan on kilpailukausi ohi, ainakin maantiellä. Itseäni kiehtoo tuo Atkinsin dieetti, mutta kisakaudella sitä ei varmasti kannata ruveta kokeilemaan juuri siksi että hiilareista se vauhti löytyy. Eli kunhan vikat kisat on ohi, voisi vaikka jättää pyörän nurkkaan pariksi viikoksi (jos on kisannut koko kauden niin pari viikkoa huilia on paikallaan), aloittaa Atkinsin dieetin, sitten kahden viikon päästä aloittaisi pitkät peruskuntolenkit jatkaen Atkinsilla kunnes paino on siellä missä pitää ja palaisi sitten normaaliin ruokavalioon. Kovatehoisia lenkkejähän ei syyskaudella juuri ajeta niin ne pk-lenkit sujuisivat varmaankin ilman hiilareitakin. Sitten keväällä kun taas kaivellaan tehoja niin olisi ne rasvat poissa ja syötäisiin normaalisti hiilareita että jaksetaan rellestää. Tää nyt oli ihan mun omaa logiikkaa joten toimivuudesta ja järkevyydestä ei ole mitään takeita. :david:

Originally posted by sintti
Mulla on aika samanlainen tilanne kuin kaverillasi, leikin olevani kilpapyöräilijä ja pitäis saada painoa 5-10 kiloa pois (pääosin rasvaa...). Kovatehoisia lenkkejähän ei syyskaudella juuri ajeta niin ne pk-lenkit sujuisivat varmaankin ilman hiilareitakin. Sitten keväällä kun taas kaivellaan tehoja niin olisi ne rasvat poissa ja syötäisiin normaalisti hiilareita että jaksetaan rellestää. Tää nyt oli ihan mun omaa logiikkaa joten toimivuudesta ja järkevyydestä ei ole mitään takeita. :david:

Järkevyydestä en minäkään tiedä. Omia ajatuksia ja mietteitä tässä heittelen ja välillä vieraita lainailen.;)

Homma voi toimia. Mutta toisaalta voisi myös ajatella että jos energiankulutus on kohdallaan ja silti on ylimääräistä painoa, miksi ei tarkistaa nykyistä ruokavaliota siinä ilmeisesti on jotain "liikaa". Karsi ensin turhat pullat, munkit, karkit, limsat jne ja tarkista uudestaan paino esim viikon välein.

Tästä tuli nyt liiankin yksinkertaistettu ajatuksen juoksu. Kerro kokemuksista ja tunnoista kun olet päässyt asiaan.

Originally posted by JackOfAllTrades
Jep mutta ei aina: http://web.outsideonline.com/magazine/0596/9605finu.html

...70/15/15 ratio among calories derived from carbos, protein, and fats, Maffetone has created a cottage industry by championing a ratio of 40/30/30...

Eli alunperinkin näytti syövän hieman liikaa hh ja liian vähän rasvaa...

Rasvasta puheen ollen... Onko jollain tietoa/kokemusta rasvan vähyyden vaikutuksista ja kovaa treenamisesta.

Originally posted by fysio

Rasvasta puheen ollen... Onko jollain tietoa/kokemusta rasvan vähyyden vaikutuksista ja kovaa treenamisesta.

Vaikutusta on ainakin voimatasoihin. Ja treenaan kovaa. Ja laji on voimanosto.:)

Originally posted by fysio
Eli, jos tehdään ns. tyhjennysharjoitus ja sen jälkeen levätään ja ahdetaan kroppa täyteen hh:a 3-4 vrk:ta, saadaan lihasten glykogeenivarastoihin ylimääräinen lisä jolloin itse suorituksessa jaksaa pitempään kovemmilla tehoilla.

Tuo on ilmeisesti tullut todistettua, että glykogeenivarastot tulevat täydemmiksi kuin aikaisemmin tuolla tyhjennys/tankkauksella, mutta.....Onko siitä tehty tutkimuksia, onko ylilatauksesta hyötyä suorituksessa eli saadaanko ne myös käyttöön?

Originally posted by sintti
Sitten keväällä kun taas kaivellaan tehoja niin olisi ne rasvat poissa ja syötäisiin normaalisti hiilareita että jaksetaan rellestää. Tää nyt oli ihan mun omaa logiikkaa joten toimivuudesta ja järkevyydestä ei ole mitään takeita. :david:

Jos kerran Atkinsin _ruokavaliolle_ aiot, niin mikset noudattaisi sitä myös jatkossa niin kuin se on tarkoitettukin. Kunhan paino saadaan pudotettua tavoitteeseen runsaalla rasvalla, runsaalla proteiinilla ja vähillä hiilareilla, aletaan nostaa hitaasti, mutta varmasti hiilareita siihen määrään, että painonlasku pysähtyy. En tiedä sitten, onko tulos optimaalinen, mutta ainakin painon luulisi pysyvän kurissa. :)

Originally posted by Baarikello
Tuo on ilmeisesti tullut todistettua, että glykogeenivarastot tulevat täydemmiksi kuin aikaisemmin tuolla tyhjennys/tankkauksella, mutta.....Onko siitä tehty tutkimuksia, onko ylilatauksesta hyötyä suorituksessa eli saadaanko ne myös käyttöön?

Eiköhän noita tutkimuksia ole, kirjatietoutta (esim. Nykyaikainen urheiluvalmennus, ihan beisikkii, mutta helposti omaksuttavissa)löytyy vaikka millä mitalla. Ja ainakin "kihusta" löytyy tutkimuksia ja uskoisin että Jyväskylästäkin löytyy vaikka mitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom